PDA

View Full Version : Gitaar stemmen



TimV
14 september 2010, 19:24
Hey iedereen,

ik heb net een Squier Fat Strat Standard gekocht en ik wil mijn gitaar voor de eerste keer stemmen (eerste elektrische gitaar), maar het lijkt wel onmogelijk om hem te stemmen omdat mijn tremolo naar boven gaat bij het stemmen.
Is dit normaal en kan iemand me dan misschien kort uitleggen hoe het moet?

Alvast bedankt!

Groetjes,
Tim

Ijselrobo 07
14 september 2010, 19:32
hey,

mijn Fender Lonestar strat heeft hetzelfde 'probleem'
mijn theorie is:
gewoon alles blijven stemmen totdat alles eindelijk goed is. (duurde toen ik mijn strat voor het eerst stemde iets van 2 min.)

als je die losse brug niet wilt, zou je hem kunnen laten vastmaken bij je gitaarwinkel.

Grtz. From Ijselrobo 07

TimV
14 september 2010, 19:59
Ik had er misschien best bijgezegd dat het een tweedehandsgitaar is die 3 jaar niet gebruikt is.
Ik vermoed dat de veren gewoon uitgerokken zijn van de tremolo, kan ik gewoon naar de muziekwinkel nieuwe veren gaan halen?

Groetjes,
Tim

macwilliams
14 september 2010, 20:16
Stem je niet per ongeluk te hoog? Anders de veren vervangen en misschien de schroeven iets verder de body in. Anders meenemen naar de winkel en advies vragen. Zij weten heus niet dat jij die gitaar nog maar pas hebt toch?

Sinner1980
14 september 2010, 20:29
Stem je niet per ongeluk te hoog? Anders de veren vervangen en misschien de schroeven iets verder de body in. Anders meenemen naar de winkel en advies vragen. Zij weten heus niet dat jij die gitaar nog maar pas hebt toch?

En al wisten ze dat wel? Idd gewoon lekker naar de winkel gaan en dan lossen ze het zo voor je op. Als je een beetje goochem bent vraag je meteen hoe het nou zat of kijk je gewoon even mee dan kun je het voortaan zelf en kun je wellicht in de toekomst andere forumleden weer helpen...is dat ff leuk of nie?

Ze zullen ongetwijfeld een kleine bijdrage vragen dus mijn advies luidt om in ieder geval een snarensetje te kopen of een paar plectrums/plectra (whatever) en dan ineens je gitaar op de toonbank te zwiepen (niet te hard natuurlijk):ok:

TimV
14 september 2010, 20:37
En al wisten ze dat wel? Idd gewoon lekker naar de winkel gaan en dan lossen ze het zo voor je op. Als je een beetje goochem bent vraag je meteen hoe het nou zat of kijk je gewoon even mee dan kun je het voortaan zelf en kun je wellicht in de toekomst andere forumleden weer helpen...is dat ff leuk of nie?

Ze zullen ongetwijfeld een kleine bijdrage vragen dus mijn advies luidt om in ieder geval een snarensetje te kopen of een paar plectrums/plectra (whatever) en dan ineens je gitaar op de toonbank te zwiepen (niet te hard natuurlijk):ok:

Ja, ik ga morgen gewoon ff naar de gitaarwinkel, hopelijk weten ze nog dat ik er vandaag een versterker heb gekocht en zijn ze bereid om me snel te helpen :)

The Unforgiven
14 september 2010, 20:59
Tuurlijk willen ze je helpen, want wie goede ervaringen heeft met een winkel komt daar nog wel eens terug.

pasqual
14 september 2010, 21:11
als je onzeker bent zeker naar een muziekzaak gaan. maar van de andere kant, het is geen "rocketsience" om ff de veren wat verder naar binnen te draaien aan de achterkant. ff googelen: vintage trem adjustment en de artikelen rollen er uit met foto's en beschrijving. maar nogmaals: als je niet goed durft: zie boven.

groeten Pasqual.

TimV
14 september 2010, 21:48
als je onzeker bent zeker naar een muziekzaak gaan. maar van de andere kant, het is geen "rocketsience" om ff de veren wat verder naar binnen te draaien aan de achterkant. ff googelen: vintage trem adjustment en de artikelen rollen er uit met foto's en beschrijving. maar nogmaals: als je niet goed durft: zie boven.

groeten Pasqual.

Ik had er al iets over gelezen en ik heb ze al wat strakker gedraaid (heb ze paar millimeter meer naarbinnen gedraaid) maar het brengt weinig op, volgens mij zijn de veren gewoon niet sterk genoeg meer :(
Die veren hebben ze toch gewoon liggen in de muziekwinkel he?

Gearjunkie
14 september 2010, 22:04
Die veren zijn zeker voorradig in een goede winkel, maar zullen je probleem niet oplossen.
-Dikkere snaren dan voorheen op de gitaar?
-Oktaaf te hoog aan het stemmen?
-De brug is zwevend afgesteld?

TimV
14 september 2010, 22:26
Die veren zijn zeker voorradig in een goede winkel, maar zullen je probleem niet oplossen.
-Dikkere snaren dan voorheen op de gitaar?
-Oktaaf te hoog aan het stemmen?
-De brug is zwevend afgesteld?

Ik denk niet dat ik he een octaaf te hoog afstel, dikkere snaren zou me ook verbazen want het probleem was er ook al toen voor ik de nieuwe snaren erop legde.
Hier wat meer uitleg over de gitaar.
De persoon van wie ik hem gekocht heb, heeft hem 3 jaar niet gebruikt en er is maar een paar keer op gespeeld (ziet er echt spiksplinternieuw uit). Ik ben hem vandaag gaan halen en ik kreeg hem daar al niet goed gestemd maar ik dacht dat het iets te maken had met die snaren die 3 jaar niet aangeraakt waren ofzo (ken er niet echt veel van). Wat ik denk dat er is gebeurd, die gitaar is gestemd, met die veren te strak aangespannen en nu zijn die uitgerokken, is dat niet mogelijk?

spirit
14 september 2010, 22:52
Misschien heeft de vorige eigenaar er een veer uit gehaald.

Zelf gebruik ik maar 3 veren, en of ze nu 3 jaar oud zijn, of 30 jaar, ik heb er nog nooit problemen mee gehad.

Zolang de veren niet roestig zijn, denk ik dat er weinig mee mis is.

TimV
14 september 2010, 22:53
Misschien heeft de vorige eigenaar er een veer uit gehaald.

Zelf gebruik ik maar 3 veren, en of ze nu 3 jaar oud zijn, of 30 jaar, ik heb er nog nooit problemen mee gehad.

Zolang de veren niet roestig zijn, denk ik dat er weinig mee mis is.

Er zitten inderdaad maar 2 veren in nu!
Zou dat het probleem zijn?

macwilliams
14 september 2010, 23:05
En al wisten ze dat wel?

Omdat hier vaak genoeg gezegd word dat met het naar een winkel gaan met een niet daar aangeschafte gitaar voor wat gezeik kan zorgen. En ik geloof daar niet in maar goed. Ik probeerde eventuele valse schroom te voorkomen. Thats all,

Snappie?

Johannes
14 september 2010, 23:28
Er zitten inderdaad maar 2 veren in nu!
Zou dat het probleem zijn?

3 veren is de standaard, 2 veren gaan het niet winnen van 6 snaren :) Veer erbij, even (laten) afstellen, klaar!

TimV
14 september 2010, 23:33
3 veren is de standaard, 2 veren gaan het niet winnen van 6 snaren :) Veer erbij, even (laten) afstellen, klaar!

Super, bedankt voor de hulp iedereen :)

rijsberman
15 september 2010, 00:51
Omdat hier vaak genoeg gezegd word dat met het naar een winkel gaan met een niet daar aangeschafte gitaar voor wat gezeik kan zorgen. En ik geloof daar niet in maar goed. Ik probeerde eventuele valse schroom te voorkomen. Thats all,

Snappie?

Pas nog met een elders aangeschafte gitaar naar een winkel geweest voor wat afstelwerk (topkam bijvijlen). Niet stiekem gedaan alsof hij er wel vandaan kwam, betaald voor de service, prima geholpen. Kan me niet goed voorstellen dat het anders gaat. Of ze moeten er geen gitaartech hebben ofzo? :???:

TimV
15 september 2010, 01:25
Pas nog met een elders aangeschafte gitaar naar een winkel geweest voor wat afstelwerk (topkam bijvijlen). Niet stiekem gedaan alsof hij er wel vandaan kwam, betaald voor de service, prima geholpen. Kan me niet goed voorstellen dat het anders gaat. Of ze moeten er geen gitaartech hebben ofzo? :???:

Ff terzijde, de winkel waar ik naartoe ga is wel de winkel waar de gitaar gekocht is, ik heb hem er gewoon niet gekocht :)

Mesjoggah
15 september 2010, 06:47
Ff terzijde, de winkel waar ik naartoe ga is wel de winkel waar de gitaar gekocht is, ik heb hem er gewoon niet gekocht :)

Dat is ook helemaal geen punt, een klant is een klant.

Harry
15 september 2010, 11:35
ik heb ooit ook eens een gitaar gehad met een Kahler-tremolo, en daarmee had ik hetzelfde probleem. Heb dat opgelost door de snaren allemaal stuk voor stuk beetje bij beetje strakker te zetten, totdat de juiste stemming was bereikt. Vreselijk pokkewerkje, dus die klotegitaar heb ik weggedaan.

guitarkid
15 september 2010, 14:36
Gewoon naar die winkel gaan, binnen stappen en zeggen: "Hallo, daar ben ik weer! Die versterker die jullie me gisteren verkocht hebben is echt te gek, maar nou heb ik een klein probleempje met m'n gitaar. Wil je even kijken?" ;)
Moet jij eens opletten! En als ze dat niet meer weten, dan heeft de Alzheimer (of Korsakov, die kans is groter, want dat komt door drank... :seriousf:) dusdanig toegeslagen dat ik ze niet eens meer met mijn gitaar zou vertrouwen! :)

Succes, C.

Sinner1980
15 september 2010, 17:37
Omdat hier vaak genoeg gezegd word dat met het naar een winkel gaan met een niet daar aangeschafte gitaar voor wat gezeik kan zorgen. En ik geloof daar niet in maar goed. Ik probeerde eventuele valse schroom te voorkomen. Thats all,

Snappie?

Capiche:ok:

TimV
15 september 2010, 22:29
Vanmiddag naar winkel geweest, een extra veer erin en het was gefixed en eht heeft me niks gekost :)

lang leve de Key Music in sint-niklaas :)

guitarkid
16 september 2010, 09:48
Vanmiddag naar winkel geweest, een extra veer erin en het was gefixed en eht heeft me niks gekost :)

lang leve de Key Music in sint-niklaas :)

Mooi man! Veel plezier er mee!

Gr. C.