PDA

View Full Version : Blues/traditionele Telecaster elementen



demetalenman
14 september 2010, 13:36
Hallo mensen. Hopende op een reactie met inhoudt stel ik een vraag.

Ben in het bezit van een Am. Standaard Telecaster. Hij speelt prima, maar kwa geluid ben ik nog min of meer de laatste puntjes op de “i” aan het zetten.

Nu is de gitaar gemaakt van Alder, wat naar wat rond georiënteerd te hebben over het algemeen wat “smoother” klinkt dan bijvoorbeeld Ash waar de wat klassiekere tele’s van gebouwd worden.

Ik heb inmiddels al wat andere elementen in de gitaar gegooid, Dimarzio twang king in de nek en Chopper T in de brug. Ook deze vind ik Prima klinken, maar ik zeg het zelf al, prima is niet goed genoeg. De elementen in combinatie met de gitaar klinken samen een beetje vlak. Onder en boventonen komen niet echt tot leven. Ik speel blues-rock en verlang eigenlijk dat de gitaar lekkere jankende boventonen produceert voor dat lekkere blues geluid. Ook vind ik belangrijk dat de nekpositie zijn rond- sprankelende- soms wat glazig Fender geluid behoudt.

Dus met andere woorden tips voor elementen om de gitaar wat minder vlak te laten klinken. Zelf had ik al Lindy fralin Blues specials in gedachten. Wellicht hebben jullie wat suggesties en tips om de gitaar wat minder smooth te laten klinken.

levi
14 september 2010, 13:53
suhr van zandt of lollar's?

Nagramoth
14 september 2010, 15:04
Je zoekt traditionele pups, met een latente rock/bluesrock sound?

Dan kan ik je de Voodoo's van Peter Florance van harte aanbevelen. Ik heb zelf een TE50's in de brug en een TEF in de hals. En da's ook een Tele met elzen body (zie dit topic (http://tinyurl.com/3xncfar).)

TE50's geeft echt een lekkere punch, wel middy, maar zeer rijk aan harmonics.
TEF klinkt met je ogen dicht en je oren open als een kruising tussen een Tele- en Strat halselement, volgens mij precies wat je zoekt...

En de kosten...? Veel minder dan je zou verwachten. Setje zou je moeten kunnen vinden voor € 125-175

demetalenman
14 september 2010, 15:29
hey nagramoth

jou suggestie klinkt heel interessant, ga der zeker even naar kijken. Goed omschreven btw

Nagramoth
14 september 2010, 15:43
Ik had ze eigenlijk op de gok gekocht, omdat het de enigen waren die ik per direct kon krijgen in de prijsrange 100-200.

Maar inmiddels gaan ze niet meer weg. :cooler:
Zitten trouwens vaak standaard in vd Haar Tele's...

rijsberman
14 september 2010, 16:16
Ik zeg leosounds.de (http://leosounds.de/EN/tele_mudcat_en.html). Geniaal, kan zich meten met elementen van 2x zo duur.

Heibel
14 september 2010, 16:17
Misschien niet helemaal in de prijsrange waar je zoekt, maar zelfs op mijn gelamineerde telebody met maple hals, boventonen a plenty, de Tonerider Hot Classics..Echt lekkere blues pups..

NB: je zegt dat het wellicht aan de houtsoort ligt, hoe wil je het dan met andere pups oplossen? Wat niet daar is, kun je ook niet versterken lijkt me..

Nagramoth
14 september 2010, 16:37
Toneriders zijn qua beschikbaarheid een ramp, maar als je een setje kan bemachtigen: zeker doen! Kan je je voor dat geld geen buil aan vallen

Sinner1980
14 september 2010, 16:39
Sommige mensen zijn wel eens op zoek naar iets wat niet is zeg maar...
Elementen hebben uiteraard wel wat invloed op je sound maar wellicht is die tele gewoon niet wat het moet zijn. Kan zomaar natuurlijk,ik heb ook vaak genoeg strats in handen gehad die gewoon doods waren,resoneerde niet of nauwelijks;dode plank.

Misschien zit daar gewoon het probleem en moet je wellicht eens overwegen om eens een andere tele te gaan checken en vergelijken...

PS,versterkers doen ook een hoop voor je geluid;naar mijn bescheiden mening iets van 70%

Hendriks
14 september 2010, 16:53
Toneriders zijn qua beschikbaarheid een ramp, maar als je een setje kan bemachtigen: zeker doen! Kan je je voor dat geld geen buil aan vallen

Vandaag bestellen overmorgen in huis: axesrus.co.uk.

demetalenman
14 september 2010, 17:02
Misschien niet helemaal in de prijsrange waar je zoekt, maar zelfs op mijn gelamineerde telebody met maple hals, boventonen a plenty, de Tonerider Hot Classics..Echt lekkere blues pups..

NB: je zegt dat het wellicht aan de houtsoort ligt, hoe wil je het dan met andere pups oplossen? Wat niet daar is, kun je ook niet versterken lijkt me..

opzich heb je wel gelijk, maar de orginele elementen heb ik uit de tele gehaald vanwege het feit dat die juist weer heel veel hoog hadden. Nu zit er een dimarzio chopper in. dat is een humbucker in single coil formaat. Deze maakt het geheel een beetje dof. Dus om eigenlijk te concluderen komen de orginele elementen dichter in de buurt van wat ik wil, maar miste ze net een beetje harmonische boventonen en waren gewoon te vel, daarom maar dimarzio erin gegooid, maar dat was net weer een paar stappen te ver. Dus daarom denk ik niet dat het aan me plankje ligt en het simpelweg kan opvangen door andere elementen.

Antoon
14 september 2010, 20:16
Fred Stuart, Don Mare, Ron Ellis, Jason Lollar,

Ik heb elementen van alle vier en sta voor ze in

Edit: of als je wat goedkopers zoekt: Fender zelf (CS, hoe recenter hoe beter)

Er zijn nog wel 20 andere die allemaal de moeite waard zijn. Voor geen enkele gitaar zijn zoveel verschillende elementen te koop als voor de Telecaster, keus te over

Willi@m
15 september 2010, 13:23
http://muziek.marktplaats.nl/instrumenten-onderdelen/371795962-tonerider-pickups-ze-zijn-er-weer.html?return=eJwtjFEKwjAQRO9SaD%2BbxKKFlCD1JqG JJDRNluwWRfHubtGveW9mWauVfkctJ9TqonSD3tYlTIEItBBrA Z%2F7zdaVIFlL2Ockfic9BLg%2Bk1GdQ0OlHWbVDjcXGTgTcb4 iMOLd4X%2BFo5UMGw9z3jdf48K6PlipZFbnKxcFjz%2BnDmA3s oOCtBTnzXmUYzN9vpPWOXI%3D&df=1&fta=eNotjVuOwyAMRffij3xD%2BmB6rWyhW4hQoB00JKCYtFGr 7r0kmr9jX%2FtcC4O34Ae0zLF%2F2CjEdTyB1tjpxklXEjS7AI 4Fr5BZbk7qJhcoHjOmZfRzGPjviZKmis7PnCSgbXJeOtXkJGVI zncno8wmP4KyvXviUDWCAyi4vVUbkD63ftBntVa4tOZm96DelJ Stkz766V5%2Bt19VgwtotGu%2F6arB7b4WZJ%2FE1398EFsovD %2BfL9TrScA%3D&fta_ind=2&fs=1 :soinnocent:

Ik ga ze voor mijn stratje ook bestellen ;)
Ik hoor er alleen maar positieve verhalen over.

oigun
15 september 2010, 22:00
Een setje keystones (http://wildepickups.com/Wilde_Bill_s_Keystones.html)bij Bill Lawrence bestellen?

SRV2000
15 september 2010, 22:27
laatst op een tele gepeeld met een stetje fender cs69 of 57/62 ? Gespeeld, klonken erg goed en zeker bluesy !!!

jahallozeg
16 september 2010, 13:22
Ik heb zelf een 2e hands setje Fender reissue '62 gekocht met name de neck pu is zeer overtuigend voor de blues.