PDA

View Full Version : Ampeg 6 x 10" 4 ohm rewiren naar 8 of 16 ohm?



Amp
14 september 2010, 12:55
Een vriend van mij is bassist en heeft afgelopen week een Hiwatt Lead 100 gekocht, een buizenversterker met speakeroutputs op 8 of 16 ohm. Nu heeft hij een Ampeg SVT-610HLF 6 x 10" bas cabinet van 4 ohm. Kortom: dat gaat niet samen.

Zou het mogelijk zijn om de speakers zo te rewiren dat de kast een impedantie krijgt van 8 of 16 ohm? De kast is nog niet open geweest, ik weet niet hoe het nu aan zit gesloten en wat de impedantie per speaker is.

De PDF met de specs van het cabinet:
http://www.ampeg.com/pdf/SVT-610HLF.PDF

cluseau
14 september 2010, 14:57
Zou het mogelijk zijn om de speakers zo te rewiren dat de kast een impedantie krijgt van 8 of 16 ohm? De kast is nog niet open geweest, ik weet niet hoe het nu aan zit gesloten en wat de impedantie per speaker is.


Hi, waarschijnlijk zijn de speakers 6 Ohm. Bedrading kan op twee manieren zijn gedaan.

1e = 3 setjes van twee in serie (is 12 Ohm) en die weer parallel maakt (12/3) 4 Ohm.

2e = 2 setjes van drie parallel (is 2 Ohm) en dan deze twee sets weer in serie is 4 Ohm.

Helaas zul je geen exacte match kunnen maken maar wel heel dichtbij kunnen komen. Maak twee sets van 3 maal 6 Ohm in serie (is 18 Ohm) en schakel die twee sets vervolgens parallel. Je hebt dan 9 Ohm wat verdomd dicht bij 8 Ohm zit. Ik weet zeker dat je daar mee uit de voeten kan.

Frans.

rvorkink
14 september 2010, 15:13
Een vriend van mij is bassist en heeft afgelopen week een Hiwatt Lead 100 gekocht, een buizenversterker met speakeroutputs op 8 of 16 ohm. Nu heeft hij een Ampeg SVT-610HLF 6 x 10" bas cabinet van 4 ohm. Kortom: dat gaat niet samen.

Zou het mogelijk zijn om de speakers zo te rewiren dat de kast een impedantie krijgt van 8 of 16 ohm? De kast is nog niet open geweest, ik weet niet hoe het nu aan zit gesloten en wat de impedantie per speaker is.

De PDF met de specs van het cabinet:
http://www.ampeg.com/pdf/SVT-610HLF.PDF

Als de speakers 6 Ohm zijn zet je 1 tak 2 stuks in serie, 1 tak 4 in serie, die 2 takken parallel.
Dat is precies 8 Ohm.

René

cluseau
14 september 2010, 15:19
Als de speakers 6 Ohm zijn zet je 1 tak 2 stuks in serie, 1 tak 4 in serie, die 2 takken parallel.
Dat is precies 8 Ohm.

René

Denk je ook aan het vermogen.

Frans.

rvorkink
14 september 2010, 15:27
Denk je ook aan het vermogen.

Frans.

Daar zeg je zowat.
Zat een beetje door te rekenen, vroeger wel eens dat soort dingen gedaan, nooit een probleem mee gehad.
Maar je hebt een punt, als je volbelast gaat het misschien wel fout.

René

iWishmaster
14 september 2010, 15:31
Als de speakers 6 Ohm zijn zet je 1 tak 2 stuks in serie, 1 tak 4 in serie, die 2 takken parallel.
Dat is precies 8 Ohm.

René

Wat Frans ookal zegt: op deze manier zullen degene die met 2 in serie staan (de eerste tak) 2x zoveel vermogen voor hun kiezen krijgen dan de andere 4 speakers. Daar kunnen ze misschien wel tegen, maar het zal waarschijnlijk het geluid niet ten goede komen.

muziekschuur
14 september 2010, 15:47
Ik heb de 6x10 nooit lekker gevonden. De 4x10 of 8x10 is veel lekkerder.
Misschien gewoon je cabje verkopen. Zijn zat mensen die die cab prima kunnen gebruiken icm een solidstate head.

Amp
16 september 2010, 22:39
Om het verhaal nog even af te maken: inmiddels heb ik de raad van Frans uitgevoerd, en de Hiwatt wilde met de kersverse 9-ohm speakerkast prima blazen. Bedankt voor de tips!