PDA

View Full Version : Live samples mee laten draaien



gibson-strato
14 september 2010, 09:43
Ik ben hier op dit gebied nog niet echt bekend maar ik hoop dat jullie me hier mee willen helpen!

Het is zo: Vanwege het missen van veel muzikale elementen in de muziek (coverband, beperkte bezetting, toetsen,bas,gitaar,drums) zijn we van plan
om wat samples mee te laten draaien tijdens een live optreden. Dan bedoel ik niet écht alles in de muziek mee laten draaien zodat we alleen nog maar mee hoeven te spelen maar ik bedoel meer een string die het hele nummer mee blijft 'hangen' en af en toe iets anders maar geen overheersend factor..

Weet iemand hier hoe je zoiets aanpakt? Alvast bedankt!

Michael AE
14 september 2010, 10:07
Poeh, dat is vrij eenvoudig, maar heeft wel een aantal zaken nodig waar je rekening mee moet houden.

Het voornaamste probleem is om de samples in het juiste tempo te krijgen. Hier heb je een aantal oplossingen voor. De meest gebruikelijke zijn(in volgorde van meest toegepast tot minst toegepast):

- Met een clicktrack spelen.
- Tap tempo controller gebruiken met software/apparatuur die dit ondersteund.
- Triggeren.

Je zal natuurlijk een medium nodig hebben om de samples mee af te spelen.

In het geval van de clicktrack optie wordt vaak een multitrack recorder of een laptop met een audio interface gebruikt om de drummer een vaststaand, in een sequencer ingeprogrammeerd ritme (meestal een eenvoudige koebel) over een hoofdtelefoon te geven. De rest van de band en het publiek horen hier dus niets van. De samples spelen in het aangegeven ritme mee, op een andere (stereo)track en de rest van de band speelt puur op de drummer.

Bij het taptempo idee voeg je feitelijk alleen een midi signaal of een aan/uit puls naar je sequencer toe. Je tapt met je voet het tempo en de sequencer past zich aan dit tempo aan en zal dus de samples in het ingevoerde tempo afspelen. Hierdoor behoudt je de natuurlijke groove van je band veel beter, maar het grootste probleem is dat iemand het tempo, heel accuraat, zal moeten mee "tappen" met zijn voet. Niet alle multitrack recorders of sequencers hebben een tap-tempo functie, maar er zijn programma's die er speciaal voor ontwikkeld zijn.

Triggeren werkt weer anders en is eigenlijk het meest geschikt als je wat kortere fragmenten gebruikt. Hierbij "trigger" je een sequencer of sampler om een sound af te spelen met bijvoorbeeld een drumpad of een footcontroller.

Dit zijn de meest gebruikelijke opties, waarbij het werken met de clicktrack het meeste wordt gedaan, maar dus kan zorgen voor een minder vrije feel van je muziek, het werken met tap-tempo voor veel problemen kan zorgen als je niet iemand hebt die een heel nummer lang, maatvast kan meetappen met zijn voet, en het triggeren feitelijk haast ongeschikt is voor langere fragmenten en dus alleen handig is als je bijvoorbeeld een stukje dat niet in een bepaalde tempo hoeft te zijn wil afspelen.

Ik hoop dat je zo wat verder komt! Succes.

gibson-strato
14 september 2010, 17:51
Thanks, daar kan ik wat mee!

Die eerste optie (click-track) daar heb ik al vaker over gelezen, ik denk dat dat zoals je al zegt de beste keus is.

Heb je misschien voorbeelden van apparaten die voldoen aan deze eisen? En een goede sampler?

Voorzover ik weet:
- laptop + interface (?) voor clicktrack
- Sampler
- ...?

Vast bedankt!

Jedeel
14 september 2010, 18:24
Die eerste optie (click-track) daar heb ik al vaker over gelezen, ik denk dat dat zoals je al zegt de beste keus is.


Zorg er ook voor dat ieder van de bandleden tijdens het spelen goed deze/dit click-track kan horen.
Anders gaan jullie "uit elkaar lopen". ;)

J-sus Rulez
14 september 2010, 18:42
gewoon ableton
controllertje

en op voorhand zien hoe snel de samples moeten gaan
instellen, en klaar

showband
14 september 2010, 18:46
bij de drummer een roland samplepad neerleggen.
Alle samples 2 tot 4 maten lang maken en door de drummer in zijn partij meegenomen laten triggeren.

Percussieloops, riffs e.d. triggeren gaan echt fijn als je een goede drummer hebt. Die heeft er ook meestal het meeste tijd voor. Het is dan gewoon een extra klap op een pad per vier maten in zijn drumpatron. En het loopt automatisch sync zolang hij ongeveer in hetzelfde tempo zit.

HaroldA
14 september 2010, 18:48
Zorg er ook voor dat ieder van de bandleden tijdens het spelen goed deze/dit click-track kan horen.
Anders gaan jullie "uit elkaar lopen". ;)

Da's toch de taak van een drummer?

gibson-strato
15 september 2010, 15:13
Oke thanks allemaal hier heb ik echt wat aan!

Maar stel je speelt een nummer wat constant gevuld wordt met string,
hoe ga je dat dan doen met zo'n pad? Je hebt toch de akkoordwisselingen
enzo...

showband
15 september 2010, 18:17
Als je bijvoorbeeld 6 verschillende akkoorden hebt. Die 4, 8 of 16 maten nodig zijn...
Dan sample je 6x twee maten een akkoord.

Die zet je onder de pads, en de drummer geeft er op de juiste tijd, en op de juiste pad een hijs op.

Dan hoor je een stringspartij.


Bij sommige samplers kun je mono+keyswitch aanzetten. Dan breekt een nieuwe sample de oude af....

Er is veel mogelijk. ;-)

Jedeel
15 september 2010, 18:58
Da's toch de taak van een drummer?

Normaal gesproken, uiteraard!!!!
Maar als je gebruik gaat maken van electronica is daarmee nog niet gezegt/bewezen
dat ieder in de band dit 100% kan horen.
Ik heb zelf slechte ervaringen met meespelen met b.v. sequenzers gegenereerd door keyboards.
Welliswaar is een clicktrack wel wat anders dan een sequenze partij. :)

HaroldA
15 september 2010, 19:03
Normaal gesproken, uiteraard!!!!
Maar als je gebruik gaat maken van electronica is daarmee nog niet gezegt/bewezen
dat ieder in de band dit 100% kan horen.
Ik heb zelf slechte ervaringen met meespelen met b.v. sequenzers gegenereerd door keyboards.
Welliswaar is een clicktrack wel wat anders dan een sequenze partij. :)

De keren dat wij met clicktrack speelden was het de taak van de drummer om iedereen (ook bij "stiltes" in de muziek) van de tel te voorzien. De drummer was de enige met de klik op z'n hoofd.