PDA

View Full Version : Harley Benton GA15



Koeienboei
13 september 2010, 17:54
Ik heb een Harley Benton GA15 gekocht met een distortion pedaaltje erbij. Ik vind het geluid van de versterker een beetje te donker en daarom wil ik er andere buizen inzetten.

Heeft iemand een idee welke ik hiervoor het beste kan gebruiken? Of een ander idee om het geluid minder donker te maken?

Johan91
13 september 2010, 17:57
Persoonlijk denk ik dat je dan qua smaak een verkeerde versterker heb gekocht, en dat HB meer naar Heavy Metal duikt. Als je nog kan ruilen, doen!
Dit is tenminste wat ik van Harley Benton weet....

Koeienboei
13 september 2010, 18:03
Ik vind het geluid van de versterker juist wel vet, op het donkere na.

Btw ik hou juist van Heavy Metal, hoezo zegt mijn smaak anders?

Maleco
13 september 2010, 18:03
Harley Benton metal? :S

Johan91
13 september 2010, 18:06
Harley Benton metal? :S

Is maar wat ik er van opgevangen had :makeup:

Maleco
13 september 2010, 18:25
Het lijkt mij dat je met een setje andere buizen of een andere speaker wel een helderder geluid kan krijgen,misschien wil een eq-pedaaltje ook wel.

Voor echte tips wacht ik ook op het antwoord van de pro's

Quasimodo
13 september 2010, 18:34
Even een open deur intrappen: rommelen met de EQ tot het geluid minder donker is?

Fireburst
13 september 2010, 21:08
Persoonlijk denk ik dat je dan qua smaak een verkeerde versterker heb gekocht, en dat HB meer naar Heavy Metal duikt. Als je nog kan ruilen, doen!
Dit is tenminste wat ik van Harley Benton weet....

Sorry, maar dit is echt je reinste onzin. :stop:

@TS : ik denk dat het 'probleem' meer bij de interne speaker ligt van je combo.
Zoek via joetjoep wat gemodde ga15's bij elkaar, zullen er wel erg veel zijn vermoed ik, en probeer op die manier een beeld te krijgen van een sound die je wél bevalt. Meestal wordt er wel vermeld welke mods er uitgevoerd zijn.

Of : je gebruikt de combo als head en test enkele losse 1x12 of 2x12 kasten ?

Johan91
14 september 2010, 08:50
Misschien kan ik dan toch nog een zinnige bijdrage leveren. Dat rommelen met EQ's wat Quasimodo zei is misschien niet zo'n slecht idee. Bij mijn Line6 werd een vel bijgeleverd met daarop voorbeelden hoe je die kan instellen. Dat gaf mij een idee waar elke knop voor diende. Als dat bij de Harley Benton zit, is dat zeker het proberen waard.

Misschien niet de oplossing, maar zo kan je je amp wel war leren kennen.;)

G.G.
14 september 2010, 09:11
Als je hier op het forum zoekt kom je een topic tegen van Noid. Hij gaf volgens mij ook al aan dat dat ding rommelig en donker klonk.

Ik schat in dat het voor een groot deel aan de speaker zal liggen. Verder kan er misschien nog wat gemod worden aan de toonregeling (misschien een hoog bypass want 15 watt zal je thuis niet snel voluit hebben en ik gok erop dat dichtdraaien dit ook deels veroorzaakt).

Het zou door een techneut deels te verhelpen moeten zijn.

Verder zal het mogelijk ook wel aan de kwaliteit van de onderdelen kunnen liggen want ze leveren een buizencombo voor 135 euro. Voor dat geld ka je nauwelijks fatoenlijke onderdelen kopen.

Heb zelf net een eenkanaals 15 wattertje gebouwd en daar zat alleen aan materiaal al zo'n 300 euro in. HB moet op de 135 ook nog eens winst maken, verendkosten, R&D, reclame..... Etc......

peter_heijnen
14 september 2010, 10:00
Ik heb de hb voor mijn neefje gekocht en er toen meteen een celestion ingezet.

Ik kan je vertellen dat het donker zal blijven, ook met andere buizen vrees ik.

Chris Winsemius
14 september 2010, 10:19
Net even het schema bekeken: "donkerheid" zit zeker zeker in het ontwerp en gezien de prijs ook in de kwaliteit v/d speaker en trafo's.

Circuit is imo absoluut te tunen maar dan zou ik zo'n amp 'n keer in m'n werkplaats moeten hebben.

iWishmaster
14 september 2010, 10:45
Ik was ook wel nieuwsgierig naar hoe ze het doen voor dat geld. Nu ik naar het schema heb gekeken weet ik het ... Volgens mij kan hier een veel beter geluid komen door de toonregeling en effectsloop te verwijderen. Verder zitten er in het circuit meerdere filters die behoorlijk wat hoog weghalen, dus met een soldeerbout en een paar uurtjes knutselen is hier ook wel het één en ander aan te doen. Geen idee hoe die dingen er van binnen uitzien en dus of ze een beetje de modificeren zijn.

Chris Winsemius
14 september 2010, 11:03
Zelfs zonder die toonregeling en de ICs en loop is het 'n "donker ontwerp".....

iWishmaster
14 september 2010, 11:17
Zelfs zonder die toonregeling en de ICs en loop is het 'n "donker ontwerp".....

Ik heb weinig ervaring met buizenschema's, maar ben op zich wel benieuwd waar je dat 'zo even' aan ziet. Mij valt vooral de vrij lage input impedantie op (zou daar echt geen weerstand naar ground zitten aan de grid? misschien vergeten op het schema?) en de zeer hoge weerstand aan de grid van de tweede helft van V1 (1 Meg) icm de parasitaire capaciteit. Zijn er nog andere dingen die sterk frequentiebepalend zijn?

Dit is het schema dat ik vond trouwens:
http://www.freeinfosociety.com/media/images/1216.jpg

Chris Winsemius
14 september 2010, 11:39
Omdat het m'n brood is kan ik je het niet vertellen.

Ga gewoon zelf met je eigen oren en gitaren ervaren wat specifieke onderdelen(waardes) in circuits doen. Kost veel tijd maar dan kun je ook wat (imo).

iWishmaster
14 september 2010, 11:51
Omdat het m'n brood is kan ik je het niet vertellen.

Ga gewoon zelf met je eigen oren en gitaren ervaren wat specifieke onderdelen(waardes) in circuits doen. Kost veel tijd maar dan kun je ook wat (imo).

Kan ik begrijpen :). Toch maar weer de soldeerbout warm maken dan.

Fisherman
14 september 2010, 12:08
Ik kan je vertellen, voor die 135 euro is het een superleuk buizenbakje en ach, ik als effectenplayer kan er genoeg mee vooruit voorlopig, ook ivm de slechte isolatie van dit oude huisje en dus wil ik mijn bejaarde buurvrouw geen overlast geven, dus die 15 watt is meer dan plenty en hoeft daardoor ook nooit voluit.
Met de Boss GT-10 erbij klinkt ie als een klok! (3 miljoen geluidsmogelijkheden....dus take a pick!)


O ja! En wat mij overigens opviel is dat ie zo solide aanvoelt en in feite gewoon mooi is! Prachtig vintage vormgeving en een mooi leren handvat.....het oog wil ook wat ;)

G.G.
15 september 2010, 06:52
O ja! En wat mij overigens opviel is dat ie zo solide aanvoelt en in feite gewoon mooi is! Prachtig vintage vormgeving en een mooi leren handvat.....het oog wil ook wat ;)

het oog wil inderdaad ook wat. Daarom was ik in eerste instatie ook zo gecharmeerd van de Fender Champ 600. Hij klonk heel lekker en ik was echt overdonderd. Na een tijdje ging de 6" speaker och wat irriteren. Nu heb ik een topje met 10" speaker en dat klnikt perfect. Bij die kleine goedkope dingen moeten ze gewoon ergens op bezuinigen... En dat blijft altijd jammer.

Noid
16 september 2010, 23:09
Ik kan je vertellen, voor die 135 euro is het een superleuk buizenbakje en ach, ik als effectenplayer kan er genoeg mee vooruit voorlopig, ook ivm de slechte isolatie van dit oude huisje en dus wil ik mijn bejaarde buurvrouw geen overlast geven, dus die 15 watt is meer dan plenty en hoeft daardoor ook nooit voluit.
Met de Boss GT-10 erbij klinkt ie als een klok! (3 miljoen geluidsmogelijkheden....dus take a pick!)


O ja! En wat mij overigens opviel is dat ie zo solide aanvoelt en in feite gewoon mooi is! Prachtig vintage vormgeving en een mooi leren handvat.....het oog wil ook wat ;)
Qua solide en looks ben ik het helemaal met je eens.

Zoals GG aangaf heb ik het ding ook gehad. Ik vond het geluid niet alleen donker, maar ook indirect, net alsof het niet uit de voorkant kwam, maar van een hoekje achterin de versterker. Met een apart cabje met een 10-inch celestion werd het geluid al veel beter. Een betere speaker kan ik je zeker aanraden.

Waar ik benieuwd naar ben: ik heb er 2 gehad, maar beiden hadden een irritante brom, een trafobrom of zo. Je hoort het goed als je niet speelt. Heeft die van jou dat ook?

cluseau
17 september 2010, 10:05
Mij valt vooral de vrij lage input impedantie op

Input impedantie is juist hoog door het ontbreken van een lekweerstand maar dat is niet zo frequentie bepalend hoor. Ik zie genoeg mogelijkheden om dit ding aan te pakken maar dat wordt dan flink uitproberen. Is het je trouwens opgevallen dat deze amp rustig zonder load kan werken. Een misaanpassing van maar liefst 600x naar boven. Iets waar tubeamp gebruikers altijd heel veel drukte over maken. :soinnocent:

Frans

Chris Winsemius
17 september 2010, 11:13
Is het je trouwens opgevallen dat deze amp rustig zonder load kan werken. Een misaanpassing van maar liefst 600x naar boven. Iets waar tubeamp gebruikers altijd heel veel drukte over maken. :soinnocent:



Yep.....................................
en tubeamp bouwers ook ;)

mr-boy
19 maart 2012, 22:27
Voor het geld een hele leuke versterker. Solide gebouwd, ook van binnen ziet het er goed uit.
Het geluid is slecht :cooler:, daarom maar een Jensen P10R en andere buizen erin gezet. Het geluid werd al een stuk beter. Vervolgens de ingang aangepast en de volume potmeter veranderd van waarde en de aansluitingen op een andere plek gemonteerd, na de eerste versterkertrap. Daardoor is het geluid clean bij lagere volumes.
De versterker is in eerste instantie bedoeld als 'monitor' voor de drummer, zo kan hij mij goed horen en hoeft mijn versterker niet te hard te staan. Maar nu kan de Harley mee met kleine gigs of sessie's. ;)

guitarkid
20 maart 2012, 16:11
Voor het geld een hele leuke versterker. Solide gebouwd, ook van binnen ziet het er goed uit.
Het geluid is slecht :cooler:, daarom maar een Jensen P10R en andere buizen erin gezet. Het geluid werd al een stuk beter. Vervolgens de ingang aangepast en de volume potmeter veranderd van waarde en de aansluitingen op een andere plek gemonteerd, na de eerste versterkertrap. Daardoor is het geluid clean bij lagere volumes.
De versterker is in eerste instantie bedoeld als 'monitor' voor de drummer, zo kan hij mij goed horen en hoeft mijn versterker niet te hard te staan. Maar nu kan de Harley mee met kleine gigs of sessie's. ;)

Ik hoop dat hij dat ding nog heeft na anderhalf jaar..... ;)