PDA

View Full Version : 2 transformators in 1 behuizing? Probleem?



Sanderltd
13 september 2010, 17:22
Hallo,

Ik ben van plan de komende weken weer wat aan mijn pedalboard te gaan veranderen. Eén van de vervelendste dingen was voor mij dat ik altijd 2 adapters moest gebruiken om de gewone effecten en die wat in de effectsloop zitten te voeden.

Nu speelde ik eerst met het idee om gewoon de 2 adapters aan de onderkant van mijn pedalboard vast te maken zodat deze alvast niet meer los ernaast bengelden.
Maar toen kwam ik op het idee om misschien 2 adapters in éénzelfde aluminium behuizing in te bouwen. Zoals op volgende tekening:

http://i250.photobucket.com/albums/gg258/Flying-V/DSC00384-kopie.jpg

Zoals je kunt zien, worden dan de 2 transformators uit hun behuizing gehaald en samen in de nieuwe behuizing geplaatst. (Alles wordt verder wel goed geïsoleerd, zodat er zeker geen kortsluiting kan ontstaan e.d.)
Maar nu is mijn vraag; is het gewoon mogelijk om de stroomdraden op deze manier samen aan 1 stekkeringang te solderen? Of krijg ik op deze manier eigenlijk een probleem tussen de voeding van de gewone effecten en de effecten van de effects loop? (Lees: zoemen, brommen)

En daarnaast vroeg ik me af of ik deze behuizing op één of andere manier zou moeten aarden? Aangezien de adapters die ik wilde gebruiken normaal ook niet geaard waren?

Alvast bedankt!
Sander

tommus42
13 september 2010, 17:39
Volgens mij kan dat wel, maar wacht even op een reactie van een expert!:strat:

G.G.
13 september 2010, 18:02
Bij een stekkerblok staan ze toch ook zij aan zij parallel?

nico verduin
13 september 2010, 18:24
Geen enkel probleem. Wel goed isoleren dat er geen electrische delen het aluminium raken. Anders krijg je mogelijk een jetser als je het kastje aanraakt.

Sanderltd
13 september 2010, 18:26
Mij leek het ook inderdaad net hetzelfde principe als een stekkerdoos, maar ik ben absoluut geen elektronica-genie, dus better safe than sorry. :)
De technische kant, het solderen, etc. lukt allemaal wel, maar verder weet ik er niet zo veel van.

Hoe dan ook; bedankt voor de snelle antwoorden! Het pedalboard verschijnt binnen een paar weken wel in het grote pedalboard-topic. ;)

cluseau
13 september 2010, 19:15
En daarnaast vroeg ik me af of ik deze behuizing op één of andere manier zou moeten aarden? Aangezien de adapters die ik wilde gebruiken normaal ook niet geaard waren?


Voor zover ik weet moet een metalen behuizing volgens voorschrift geaard zijn.
Er zijn zelfs voorschriften voor de wijze waarop het aardpunt is gemaakt zoals een boutje moertje met tandveerringen en een soldeerlip.
Dat je oude adapter behuizing niet geaard was is omdat deze waarschijnlijk van plastic waren.


Frans.

Sanderltd
13 september 2010, 21:15
Ja, inderdaad de oude behuizingen waren van plastic (bakeliet is geloof ik de exacte naam van het kunststof?).
Dus ik doe er goed aan om, voor de zekerheid, de nieuwe alu behuizing ook te aarden op een duurzame manier?

cluseau
13 september 2010, 21:55
Ja, inderdaad de oude behuizingen waren van plastic (bakeliet is geloof ik de exacte naam van het kunststof?).
Dus ik doe er goed aan om, voor de zekerheid, de nieuwe alu behuizing ook te aarden op een duurzame manier?


Zeker, stel even extreem, iemand anders komt door jouw creatie onder stroom te staan en legt het loodje. Ben jij aansprakelijk. Afgezien van jouw en zijn persoonlijk leed gaat dat ook de nabestaande niet in de kouwe kleren zitten. Wat een drama he? Misschien komt het wel op CNN. Maar je begrijpt wat ik bedoel toch? Gewoon ff zekerheid. Neem een M4 boutje en moertje, een stevige soldeerlip en tandveerringen om het vervolgens vast te zetten. Na montage zou ik ook de moer aflakken met zegellak, Lycra heet dat geloof ik. Dat is iig de werkwijze die ik zelf volg. Je kan dan tegen jezelf zeggen dat je er alles aan gedaan hebt en op zeker gegaan ben.

Frans.

Sanderltd
13 september 2010, 23:27
Je hebt helemaal gelijk. :ok:
Zo gek is jouw hypothese overigens nog niet. In mijn studie rechten hebben we ooit een zaak besproken waarin een man aansprakelijk werd gesteld voor een overlijden. De man was namelijk cafébaas en gaf zijn -duidelijk dronken- klant steeds maar meer drank toen deze erom vroeg. De dronken man liep later naar buiten, gleed uit en brak een been.
Een ambulance werd gebeld. De ambulance reed op het traject naar de dronken man een meisje aan dat op slag dood was.
De cafébaas was aansprakelijk aangezien hij niet had mogen schenken aan dronken mensen. :mad:

Je kunt het soms zo gek niet bedenken. :)
In elk geval; bedankt!

Frits van Mourik
14 september 2010, 00:24
Na montage zou ik ook de moer aflakken met zegellak, Lycra heet dat geloof ik. Dat is iig de werkwijze die ik zelf volg.
Frans.

Ehhmmm... Lycra is een kunstrubber op basis van polyurethaan.
Daarvan wordt o.m. allerlei spannende kleding vervaardigd.

Je bedoelt wellicht zoiets als acrylaat-borgmiddelen, gemaakt in verschillende variaties.
Bij de bouwmarkt hebben ze de "Bizon"- variant in kleine tubetjes; "Lock Bond".
Echte zegellak gebruikt denk ik niemand meer. Jammer, want als het brandt ruikt het zo lekker!

cluseau
14 september 2010, 09:22
Ehhmmm... Lycra is een kunstrubber op basis van polyurethaan.
Daarvan wordt o.m. allerlei spannende kleding vervaardigd.


Oops, dan moet ik dat verwarren met een ander spelletje :soinnocent: straks ff opzoeken.

edit
Ook dit keer is je sig van toepassing. Het spul heet Lyra (http://www.greatart.co.uk/LYRAMARKMARKINGPASTE-scraper-boards-blackboards-whiteboards.htm) en is eigenlijk bedoeld voor markering in vette of natte omstandigheden. Maar het is zo taai als de pest en voorkomt ook lostrillen. Wil je helemaal zeker zijn neem je natuurlijk locktide. Mocht je er problemen mee hebben, ook Lyra is discreet te bestellen.
http://home.casema.nl/jajop/cluseau/YesMistress2.gif
/edit


Frans.