PDA

View Full Version : Simpele homerecording met Behringer interface



Lossesnaar
13 september 2010, 11:34
ok, kort intro. Speel nu 5 jaar gitaar, tot op heden covers. Maar sinds een poos aan de slag met eigen werk. Om daar wat meer mee te kunnen (anders dan op je telefoon opnemen bijv. ;) heb k nu een simpel interfacje aangeschaft, een programmaatje om te bewerken/componeren, helmaal mooi dus.
Was het nie dat ik enkel een monosignaal op mn computer krijg. En (bij het kiezen van een digitale versterker) behoorlijk wat ruis ervaar als ik er gain op zet (ook over het oversturingsgeluid ben ik niet tevreden).

Specs:
Gibson LP
Behringer GUITAR LINK UCG102 Guitar to USB Interface
EnergyXT 2.5.nogiets
Geluidskaart heb ik geen idee van, is een laptopkaart.
Sennheiser HD 280 Pro headphones

Is het uberhaupt mogelijk om een stereosignaal te krijgen?
Want, als ik hierop speel:http://www.voxamps.com/amplug/ heb ik wel stereosignaal op mn hoofdtelefoon, nauwelijks of geen ruis en een volle dikke classic 60/70's oversturing.

Moet zeggen dat (vwb klankkleur en oversturing) ik enkel softwarematig ben bezig geweest, mn volgende stap is mn eigen effecten drvoor te hangen.

Alle tips zijn erg welkom.
(enja heb de faq doorgekeken en gezocht op wat termen, kwam op de howto's van recording uit e.d. maar was niets wat me hielp)

MaximVMH
13 september 2010, 11:48
Een elektrische gitaar is nu eenmaal mono, niets aan te doen. Kijk eens goed naar je gitaarkabel en vergelijk hem met die van je hoofdtelefoon: die van je hoofdtelefoon heeft een extra rubberbandje, die van je gitaar niet. Met een gitaarkabel kan je 2 'signalen' verzenden: de 'ground' en het geluid. Met een hoofdtelefoon kan je 3 'signalen' verzenden: de ground, het geluid links, en het geluid rechts. Voila, weer wat bijgeleerd :)

Als je iets stereo hoort, is het omdat de virtuele versterker (of de ampplug) je mono gitaarsignaal omzet naar een stereo geluid (niet zo moeilijk, gewoon links en rechts verschillende effecten gebruiken). Dus je hoeft gewoon maar een virtuele versterker te zoeken die een stereo geluid geeft. Zelf werk ik met Guitar Rig, misschien kan je Guitar Rig Player (de gratis versie, http://www.native-instruments.com/#/en/products/producer/guitar-rig-4-player/) eens proberen?

En ruis ... Tjah, zeker met een elektrische gitaar moet je daar voorzichtig mee zijn. Behringer staat nu niet bepaald bekent om z'n goede AD/DA-converters ...

Lossesnaar
16 september 2010, 10:19
Thanx.

Denk dat ik dat guitarrig maar s ga proberen. Is dat op een simpel laptopsysteem goed te draaien?

En vroeg me nog af of ik met deze interface een eenvoudige zang kan opnemen, hoeft niet heel chique te klinken, maar zeker niet gaan oversturen e.d.

gr

MaximVMH
16 september 2010, 12:36
Denk dat ik dat guitarrig maar s ga proberen. Is dat op een simpel laptopsysteem goed te draaien?Amp modelling is een vrij ware bezigheid voor computers ... Hangt dus volledig af van je computer. Op mijn MacBook lukt het perfect.
En vroeg me nog af of ik met deze interface een eenvoudige zang kan opnemen, hoeft niet heel chique te klinken, maar zeker niet gaan oversturen e.d.Je kan zeker proberen, maar je gaat met ruis komen te zitten, en je kan geen condensators (geen phantom power) of bandmicrofoons (hebben veel meer voorversterking nodig) gebruiken. Dan blijven dynamische microfoons over, die ook vrij veel voorversterking nodig hebben, maar die kunnen het misschien wel nog redden met jouw kabeltje.

Een simpele oplossing is de Alesis iO2 Express, kost zo'n €90 bij Thomann. Je kan er 2 sporen mee opnemen: 2 gitaren of basgitaar en gitaar of zang en gitaar, ...

Lossesnaar
19 september 2010, 14:19
ok, ben weer stapje verder.
GR draait!....met sterogeluid =) Zit ook hier en daar wat ruis op, maar dat zijn details.
Echter zit ik nu met de koppeling van GR en energyxt.

Ik krijg met geen mogelijkheid iets bij de plugins te zien in het hostprogje (energyxt)

Heb al ff rondgezocht en dit kan ik er van vinden:

http://www.talkbass.com/forum/showthread.php?t=415028
(laatste post)
en
http://www.youtube.com/watch?v=5YeAfiLKnLk

En kan het kloppen dat ik.....een heeeele klein vertraging ervaar tussen aanslag en geluid...Had ik al voor GR hoor.

gr Marco

MaximVMH
19 september 2010, 15:17
Ja, die vertraging heet 'latency', en kan kleiner worden door een 'professionele' geluidskaart te gebruiken (met ASIO-drivers voor Windows, in Mac OS heb je minder last van latency).

Kijk eens in de voorkeuren van EnergyXT, meer bepaald de locatie waar de plug-ins staan. Mogelijk moet je EnergyXT nog 'laten weten' dat er plugins op andere plaatsen staan. Zoek eens op waar je Guitar Rig VST-plugin staat, en zorg ervoor dat EnergyXT weet dat die plug-in daar staat ;)

Lossesnaar
22 september 2010, 16:08
kijk, ook weer gelukt.
Nu is echter het geluid van GR veel harder dan dat van de host....dat simpel te verschuiven misschien?

MaximVMH
22 september 2010, 16:15
kijk, ook weer gelukt.
Nu is echter het geluid van GR veel harder dan dat van de host....dat simpel te verschuiven misschien?Post eens een screenshot. Gebruik je Guitar Rig als VST in EnergyXT? Dan kan je in EnergyXT gewoon het volume van de track waar Guitar Rig op staat verlagen.