PDA

View Full Version : Zijn er mensen die live op transistoramps spelen?



Blend
12 september 2010, 21:46
Zit zelf erg aan te denken om een Roland Bluescube te kopen (60 watt versie). Heb hier al een hele tijd behoorlijke GAS voor.

Kost een kleine 400 euro, en voor die prijs koop je ook een tweedehands buizenamp.

Nu speel ik vrnl blues en classicrock, soms wat steviger, meestal niet, en ik speel over een jaren '80 tansistor Carlsbro bak (Britse degelijkheid!) en opzich, geen verkeerd dingetje.

Waarom ik dan een nieuwe wil? Simpel: de 3 10" speakers spreken me ontzettend aan. Nu maar even de vraag of dat ding 'n beetje meekomt in een live situatie.

Ik weet dat Bass Blom eréén heeft. Hoe reageert deze versterker op pedalen?

Voor 100 euro meer koop je een Vox AC15 nieuw. In die prijsklasse heb je genoeg leuke (tweedehands) versterkers, die zeker wel podiumwaardig zijn.

Dus, loont het eigenlijk wel om in dit segment een transistorbak te kopen?

Tho
12 september 2010, 21:56
Vrijdag speelden we met een band, die jongens hadden van die Marshall MG tops. Ken er mee door hoor

Thiez
12 september 2010, 21:57
Zeker kun je met zo een transistorbak wel optreden. Heb tijdje een carlsbro 150watt transistor gehad met een blackstar HT-dist ervoor. Ging prima en klonk zeker nog lekker ook.
Wel denk ik dat je voor blues en classis rock lekkerder af bent met een buizenbak. Zeker blues vind ik veel levendiger klinken met buizen dan met transistor bak.

YannickH
12 september 2010, 22:10
static x speelt over marshall mg heads...
en speelde chuck schuldiner er ook niet mee?

Terminus
12 september 2010, 22:21
static x speelt over marshall mg heads...
en speelde chuck schuldiner er ook niet mee?
Idd, en Dimebag Darrel ook. Al kan ik van geen van deze drie zeggen dat ze echt geweldige tone hebben. Ik geloof dat de eerste drie albums van In Flames ook Marshall Valvestates waren.

dennis_rhcp
12 september 2010, 22:23
Sorry hoor, maar ik vind die mg serie echt ruk,
je betaald alleen voor het marshall logo

Ik kan dan beter een Randall aanraden. nieuw iets van 400 euro
en je kan er prima mee optreden hoor!!

Gr dennis

YannickH
12 september 2010, 22:29
ofwel 2dehands een randall rh100 halfstack.
zeer goed voor een transistor

allochthomas
12 september 2010, 22:35
Als ik me het niet vergis gebruikte paul gilbert laney transistor bakken

heinz3110
12 september 2010, 22:40
Wat een aparte vraag eigenlijk.

Ik speel live over transistorbakken (2 transtubes van Peavey) en geef ze flink op hun donder, geen centje pijn ook. Bevalt mij meer dan prima!

Dus loont het? Voor mij absoluut!

pasqual
12 september 2010, 22:54
ik speelde tot een jaar of drie geleden over een fender performer 1000. ik kreeg louter complimenten over mijn sound. maar ik kreeg een keer de kans op een buizenamp te spelen ( engl ) en was eigenlijk vrij snel overtuigd van de betere, warmere sound. moeilijk te omschrijven wat dat "beter" eigenlijk is maar ik heb nu 2 buizenbakken en zou niet meer terug willen. hoewel ik vorige week op zo'n oude yamaha 100 watt transistorbak heb mogen spelen en dat was clean toch wel erg overtuigend hoor. ik weet alleen niet wat daar live van overblijft....

groeten Pasqual.

Fireburst
12 september 2010, 23:08
Live spelen ken ik niets van, maar de BC60/310 heb ik ook gehad en die is overigens 75W (de 1x12 is wel 60W). Dat ding gaat hard hoor maar ik ben toch gelukkiger, zelfs voor thuisgebruik, met m'n Rocker30.
Clean is wel erg goed, een beetje JC120-achtig. Overdrive vond ik niks aan.

De kerel die hem kwam halen bedenk ik me ineens ging er wel mee giggen, maar grotere zalen red je er niet mee denk ik.

stikel
12 september 2010, 23:10
Bass Blom (al weer ff pleitte nu ik erover nadenk) heeft o.a. een Roland Bluescube 60 (1x12). Bass houd niet van 10" speakers. Mijn zoon (10 jr) en ik klooien beiden wat aan op trasistorbakken. Mijn zoon op een (hij is eigenlijk van mij en wil 'm absoluut niet kwijt) Bluescube 60 (3x10) en ikzelf op een Tech21 trademark 60 (4x10). Mocht het ooit zover komen zou ik er zo mee het podium op stappen. Wij hebben diverse buizensets (Vox, Fender, Hiwatt, Egnater, Laney) gehad maar omdat wij (nog) gebonden zijn aan de huiskamer prefereer ik trannies. Ze zijn wel wat "lastiger" met pedalen. Op de Bluescube gebruiken wij een Check-A-Board en op de Tech21 o.a.een Seymour duncan SFX Pick up booster, eenTC Electronics VDPD-1 en een Tech21 Sans-Amp Tri-AC.

JeanPaul du Vinnie
13 september 2010, 00:24
static x speelt over marshall mg heads...
en speelde chuck schuldiner er ook niet mee?
Waren als ik me niet vergis Valvestates... en die schijnen toch een pak beter de zijn dan de MG's. Nadruk op "schijnen", ik heb zelf enkel op een Valvestate gespeeld dus ik kan de vergelijking niet maken.

Nielsje
13 september 2010, 00:28
Ik heb bij legio bands een Roland Jazzchorus zien staan, of Sessionette's.
Wil je vervorming, dan schijnt Randall prima transistorbakken te maken.

kenx
13 september 2010, 07:20
Als ik me niet vergis speelde die van Oasis op een valvestate? Niet?

Arthis
13 september 2010, 08:12
Is zo'n jazzchorus transistor?
De ex gitarist(en) van Micheal Jackson speelde daar toch op?

jules
13 september 2010, 08:22
haha ik heb mijn hele gitaarleven op transistor amps gespeeld, eerst een fender princeton chorus, en daarna een voc 60 watt valvetronix.

ben nu pas zo ver dat ik een buizenbak heb (25 jaar later)

Marc Oblivian
13 september 2010, 09:40
De gitarist van 1 van mijn bands speelt op een RH200 van Randall.
Komt goed mee hoor live: goede (metal)sound.
Maar ja, wel 200 watt, dus dat als dat live niet meekomt is er iets mis:-)
Hij moet hem wel driekwart open zetten als mijn (Engl) nog niet op een kwart staat. Zegt dus wel iets over het verschill tussen transistor en buizenvolume.
Bottomline: ik denk dat je met een transistor best live kan spelen. Hangt een beetje van de band af (jazzcombo of heftige deathmetalband stellen andere eisen), maar ik zou niet voor te weinig vermogen gaan. Liever iets over dan te kort. Vanaf 100 wat dus.......

Kim Wilson
13 september 2010, 10:33
Ik heb laatst een countrybandje gezien, waarvan de gitarist op een Tele-kopie speelde en een Roland Cube20 o.i.d. achter zich had staan (uitversterkt via de PA). Oké, je kon horen dat het geen dikke amp was, maar de kwaliteit van zijn spel was er iig niet minder om. Het gaat er niet alleen om wat voor spul je hebt, het gaat erom wat je ermee kan. En die jongen speelde zo goed dat ik me niet stoorde aan zijn mindere sound. Hij was goed te horen iig.

sideburns
13 september 2010, 11:22
volgens mij gaat dat prima,
speel nog weleens over een valvestate, oke is niet helemaal transistor (lamp in de pre-amp) maar volgens mij is dat buisje wel enigzins te verwaarlozen in het geheel, toch zeker meer transistor dan een buizenamp...

Heibel
13 september 2010, 11:52
Heb eigenlijk tot 'n jaar geleden met name op transistors gespeeld, o.a. een Marshall 8080 valvestate en 'n Trace Elliot Supertramp..(Blues en classic rock)..Gaat prima live, zeker wanneer je wordt uitversterkt..Merk wel dat 'n buizenbak wat makkelijker door de bandmix prikt, hoewel je dat niet moet overschatten, want de ene buizenbak is de andere niet..Zo speelt de andere gitarist over 'n Rivera en ik moet soms behoorlijk worstelen om m'n plek..

Kortom, 'n goede transistor met goede speakers (en dat is de Bluescube zeer zeker..) kan absoluut mee en je hoeft je nooit zorgen te maken dat 'n buisje het net op het cruciale moment begeeft..

Rick trodat
13 september 2010, 12:03
Ik zag laatst op tv ( Volgens mij 50 jaar Nederpop) een artiest ( geen idee wie) Op een squier spelen en volgens mij ook over een Marshall Valvestate oid. Slag klonk op zich wel. Maar de solo ? aargghh snerpend en geen sustain, gewoon geen natuurlijke overdrive. Ook totaal verzopen in de mix.

Maar onmogelijk is het niet natuurlijk, hoewel ik van mening ben dat veel transistor versterkers meer op elkaar lijken dan buizenversterkers onderling. De laatste jaren ben ik erachter gekomen dat je gitaarsound meer bepaald wordt door je versterker. ( Ik speel liever over een stagg op een Fender Deluxe reverb, dan met een fender strat op een stagg versterker). Ook pedalen reageren veeeeel beter op een buizenbak.

The Running Man
13 september 2010, 12:17
Ik zou weg blijven bij de MG serie van Marshall voor live situaties.
Eerste optreden van mijn zoon was over zijn MG 100 stack en dat ding klonk mega ruk vergeleken bij zijn oude valvestate stack waar hij de slaggitariste over liet spelen.
Oud valvestate stackje hoeft niet veel te kosten (350,- of zo) en klinkt echt niet beroerd (de bijpassende VS8412 cabs klinken veel beter dan die nieuwere budget Marshall cabs). We slepen nog steeds een VS100 head mee naar optredens als back up voor als een van de buizenheads er mee uitscheidt.:rockon:

Madcow
13 september 2010, 13:22
static x speelt over marshall mg heads...
en speelde chuck schuldiner er ook niet mee?

Chuck deed het met de Valvestate 8100. Heerlijk geluid! :D

Baker
13 september 2010, 14:11
Als ik me niet vergis speelde die van Oasis op een valvestate? Niet?

Klopt, een 8080 combo volgens mij. Ooit eens een filmpje van gezien.

Verder vind ik het inderdaad een vreemde vraag.
Uiteraard zijn er mensen die live op een transistoramp spelen, en ik zou ook niet weten waarom dat niet zou kunnen.

Madcow
13 september 2010, 14:29
omdat transistor vaak goedkoop is en er nauwelijks dure transistor bakken zijn.

Baker
13 september 2010, 14:36
Jamaar, dan nog, waarom zou je er dan niet mee op kunnen treden?
Die dingen gaan toch hard zat? Als je in de oefenruimte boven de drummer uitkomt, dan kom je dat op het podium toch ook?

soup
13 september 2010, 15:19
In de mix zal zo'n versterker nog wel redelijk klinken, ook als je effecten gebruikt. Maar ik heb de distortion van zo'n MG100 eens gehoord tijdens een concert toen ik bij de PA stond met headphones op en dat klinkt gewoon ongelooflijk slecht.

Dan hoor je pas hoe slecht zo'n versterker is.

jules
13 september 2010, 15:23
nou ja je hebt daar ok weer verschillende in. Ik vond mijn fendertje toch best ok klinken.

zo eentje was het

http://www.gravitystrings.com/images/Fender%20Princeton%20Chorus%20001.jpg

Nobler
13 september 2010, 17:28
Live heb ik alleen nog over buizenversterkers gespeeld, maar voor in de huiskamer prefereer ik zelfs transistorversterkertjes.

Een van mijn grote gitaarvoorbeelden was mijn neef, die had een Lab (Gibson) L5 en dat vond ik altijd geweldig klinken. Later kwam ik er achter dat een van mijn andere grote voorbeelde, BB King, daar ook een tijd over speelde, en dat er nogal wat Lab-fans zijn.

Als je de juiste versterker neemt (zeker in combinatie met de juiste gitaar) moet het zeker kunnen om er mee op te treden, zeker als je doorversterkt wordt via de PA.

Ik denk dat veel mensen alleen al voor het imago een buizenbak willen hebben. Het komt op de een of andere manier veel ruiger over omdat buiten de electrische gitaarscene de rest van de wereld buizen als achterhaalde techniek uit de oertijd beschouwd. Prima, wij zijn denk ik wel blij met dat beeld van rauwe Neanderhalers (Bertus op zien Norton en Tinus op zien BSA).

Maar als je daar doorheen prikt hoeft transistor niet zonder meer minder te zijn, maar kijk wel uit. De tweede gitarist van onze band had eerst een Sessionette 75 met een Fender Stratocaster en dat vond ik zo'n schel rotgeluid dat ik blij was dat hij daar snel mee stopte.

jules
13 september 2010, 21:25
tja het blijft natuurlijk dat buizen heeerlijk klinkt :)

stikel
13 september 2010, 21:30
omdat transistor vaak goedkoop is en er nauwelijks dure transistor bakken zijn.

De Bluescube 60 (3x10) is echt een koopje voor wat je krijgt en nagenoeg onverwoestbaar. Voor de Tech21 trademark 60 (4x10) ik meende advies rond euro 900 (niet echt spotgoedkoop dunkt me) geldt eigenlijk hetzelfde, alleen duurder. En beide USA made. Beiden met USA Accoutronics springreverb. Stekker erin er spelen maar. Uitgespeeld stekker eruit en karren maar. En ze doen het altijd. Clean gewoon goed. Smerig liefst een goed pedaal en dat is nog niet zo easy, daarin zijn buizen duidelijk gemakkelijker.

the sure thing
13 september 2010, 21:54
De gitarist van De Dijk (Nico Arzbach) speelt op een Line 6 transistor versterker.

Cageman
13 september 2010, 22:12
Idd, en Dimebag Darrel ook. Al kan ik van geen van deze drie zeggen dat ze echt geweldige tone hebben. Ik geloof dat de eerste drie albums van In Flames ook Marshall Valvestates waren.

Ik dacht dat Dimebag vooral over Randall speelde? en later over een (voor mij) onbekend merk. Over die niet geweldige tone ben ik het niet eens, maar daar heb ik het verder niet over ;)
zelf heb ik overigens (van de weinige optredentjes diek heb gedaan) bijna altijd over simpele transistorversterkertjes gespeeld. In sommige gevallen zelfs elektrisch over versterkers voor semi-akoestische gitaren en/of over Staggs. Als daarbij de latere uitversterking (via mic etc.) een klein beetje in orde is, vind ik niet dat het geluid overbelabberd is.

ibanez260
14 september 2010, 18:13
als seasick steve en james hetfield het doen, zal het wel goed genoeg zijn zeker?

AART
14 september 2010, 18:26
De enige fatsoenlijke transistorbak waarmee ik gezien zou willen worden is de valvestate, en dan de vroege 8100 topjes. Prima droge scheur voor punk en metal. Voor lichter spul zijn de sessionettes aardig geschikt volgens mij.

jutter
14 september 2010, 18:30
Zoals in een ander topic vermeld; Jan Cyrka! Heerlijk soundje!
http://www.youtube.com/watch?v=yi1iHDdE964

beruk
14 september 2010, 19:00
Ooit wel eens mee opgetreden:
Henriksen Jazz amp:Filmpje (http://www.youtube.com/watch?v=wc5EjB8lhuY) (Dat ben ik niet). Wel even leuk om te zien dat je met een Les Paul een overtuigende super cleane jazz tooonnneee kan maken.
Verder natuurlijk ook veul jazzerts die met een polytone amp op pad waren. Hier:Rock met een polytone! (http://www.youtube.com/watch?v=jQ05HB0uPQc&feature=related)

GAS verwekkende combi (http://www.youtube.com/watch?v=fO-F-P1PMyk&feature=related)Polytone minibrute met Ibanez John Scofield. Kan zo in een topic qua favoriete tone....

Thiez
14 september 2010, 19:29
Ik dacht dat Dimebag vooral over Randall speelde? en later over een (voor mij) onbekend merk. Over die niet geweldige tone ben ik het niet eens, maar daar heb ik het verder niet over ;)
zelf heb ik overigens (van de weinige optredentjes diek heb gedaan) bijna altijd over simpele transistorversterkertjes gespeeld. In sommige gevallen zelfs elektrisch over versterkers voor semi-akoestische gitaren en/of over Staggs. Als daarbij de latere uitversterking (via mic etc.) een klein beetje in orde is, vind ik niet dat het geluid overbelabberd is.

Dimebag speelde idd over randall transistors. Namelijk de Randall RG100es/RG100HT ,Randall Century-200 en de Randall Warhead.
Later ging hij over naar Krank versterkers maar dat waren wel buizenbakken volgens mij. En ik twijfel of de warhead ook geen buizen was.

Terminus
14 september 2010, 20:10
als seasick steve en james hetfield het doen, zal het wel goed genoeg zijn zeker?
Sinds wanneer speelt James Hetfield over solid state versterkers?

Dimebag speelde idd over randall transistors. Namelijk de Randall RG100es/RG100HT ,Randall Century-200 en de Randall Warhead.
Later ging hij over naar Krank versterkers maar dat waren wel buizenbakken volgens mij. En ik twijfel of de warhead ook geen buizen was.
De Warhead is inderdaad geen buizen.

Ik dacht dat Dimebag vooral over Randall speelde? en later over een (voor mij) onbekend merk. Over die niet geweldige tone ben ik het niet eens, maar daar heb ik het verder niet over ;)
zelf heb ik overigens (van de weinige optredentjes diek heb gedaan) bijna altijd over simpele transistorversterkertjes gespeeld. In sommige gevallen zelfs elektrisch over versterkers voor semi-akoestische gitaren en/of over Staggs. Als daarbij de latere uitversterking (via mic etc.) een klein beetje in orde is, vind ik niet dat het geluid overbelabberd is.
Sorry voor de onduidelijkheid, ik bedoelde gewoon een paar mensen te noemen die solid state speelde (Jan Akkerman een tijdje ook toch?). De MG was volgens mij niet uit toen Pantera en Death doorbraken dus die versterker zag ik niet als verband in de post.

heinz3110
14 september 2010, 20:12
Ooit wel eens mee opgetreden:
Henriksen Jazz amp:Filmpje (http://www.youtube.com/watch?v=wc5EjB8lhuY) (Dat ben ik niet). Wel even leuk om te zien dat je met een Les Paul een overtuigende super cleane jazz tooonnneee kan maken.
Verder natuurlijk ook veul jazzerts die met een polytone amp op pad waren. Hier:Rock met een polytone! (http://www.youtube.com/watch?v=jQ05HB0uPQc&feature=related)

GAS verwekkende combi (http://www.youtube.com/watch?v=fO-F-P1PMyk&feature=related)Polytone minibrute met Ibanez John Scofield. Kan zo in een topic qua favoriete tone....

Ehm, ik dacht dat juist de les paul óók een beetje voor jazz ontworpen was, :)

Polytones, te gekke bakken. Compact, loeihard, dik als stroop. Scheur vond ik wat minder maar clean... heerlijk.

belfrink
16 september 2010, 18:15
Alan Holdsworth speelt ook al jaren over Yamaha transistor bakken :)

Dirk_Hendrik
16 september 2010, 18:22
. De tweede gitarist van onze band had eerst een Sessionette 75 met een Fender Stratocaster en dat vond ik zo'n schel rotgeluid dat ik blij was dat hij daar snel mee stopte.

Klopt. Daarom zijn m'n beide sesionettes (die ik ook live gebruik) daar op op getemperd.

Wat betreft die net genoemde Yamaha's, de G100-212 staat nog steeds hoog op m'n "als ik een groter huis heb" verlanglijstje. Zalige bakken.

Mukkez
16 september 2010, 18:22
Ik speel op een Peavey Backstage 65. 65 kneiterharde transistor watten ik speel er alleen clean mee, met daarvoor een Line 6 M9 of - als in mijn kleine board mee heb - een Tech 21 British. Ding is zo robuust als wat, en heeft ook een handig formaat. Ik speel van alles en nog wat in verschillende bandjes of andere projecten etc. dus daarom is dit wel handig. Maar wanneer ik nog eens in een echt classic rock bandje terecht kom dan koop ik wel een Marshall stack, maar daar heb ik nu simpel weg niks aan.

heinz3110
17 september 2010, 11:39
Ik speel van alles en nog wat in verschillende bandjes of andere projecten etc. dus daarom is dit wel handig. Maar wanneer ik nog eens in een echt classic rock bandje terecht kom dan koop ik wel een Marshall stack, maar daar heb ik nu simpel weg niks aan.

Tja, ik vind een 4x12 closed back met een mooie buizenbak erop die in zijn "sweet spot" zit ook helemaal te gek, maar de sweet spot is vaak te hard, de 4X12 neemt te veel ruimte in op podiumpjes en de auto, en roadies hebben we niet, haha. Als aan deze voorwaarden wél voldaan kan worden, dan neem ik meteen een rechte 4X12 en een slanted 4x12 met een mooie buizenbak erop, of ach, doe maar meteen twee sets. :)

Daarom speel ik ook transistor. Lekker draagbaar en hard zat, en zolang het scheurkanaal een goede "grit" heeft en het clean een beetje rond en warm , vind ik het allang best. En consistent: met elk volume een "sweet spot" - of een "nasty spot", tis maar net hoe je het bekijkt.. :D

Remork1970
17 september 2010, 12:36
Zoals in een ander topic vermeld; Jan Cyrka! Heerlijk soundje!
http://www.youtube.com/watch?v=yi1iHDdE964

Ehh, Laney buizentop

Tokaifan
17 september 2010, 16:24
als seasick steve en james hetfield het doen, zal het wel goed genoeg zijn zeker?

Steve speelt tegenwoordig op Tweed Twin en albums nam ie volgens mij ook op met Tweeds (in een interview zag ik een champ staan volgens mij).

JeanPaul du Vinnie
18 september 2010, 00:24
En nog eentje: de oudere gitarist waar Spinvis een aantal jaar geleden mee tourde, speelt/speelde ook op een Marshall Valvestate. Is te zien in de dvd die bij de EP Herfst en Nieuwegein zit.

wrvh
18 september 2010, 11:29
Ik heb opgetreden met een Randall RG75 combo en een Randall RH100 top, allebei prima.

Nu speel ik een Marshall 8100 valvestate, die is nog veel beter. Lekker goedkoop en simpel ding en bovendien niet kapot te krijgen. Dat buisje in de preamp maakt overigens nog behoorlijk uit hoor. Ik switch regelmatig het buisje en het geluid verandert dan zeker wel! Anyway, niet echt een 100% transistor amp dus maar wel heel fijn.

Ook wel interessant: de Gallien Krueger 250ML. Redelijk zeldzaam ding, maar schijnt erg goed te zijn. Ik heb gelezen dat Santana er een heeft, for what it's worth.

casderiemer
20 september 2010, 22:04
Zowel ik als mijn 2de gitarist spelen allebei (metalcore) op een Valvestate 8100. Gaat prima, ook live! Zo'n VS8100 is toch wel een dikke 100watt hoor!

kassie
20 september 2010, 22:50
Zowel ik als mijn 2de gitarist spelen allebei (metalcore) op een Valvestate 8100. Gaat prima, ook live! Zo'n VS8100 is toch wel een dikke 100watt hoor!

Heb eens op een VOX adt (of iets dergelijks) gespeeld tijdens een optreden. Ik was het hele optreden in de veronderstelling dat het buizen was. Bleek dus mooi een moddelingamp te zijn. Er zat een verrekte goede sound met veel bas in het apparaat. Bassist was er ook verbaast om. De Vox stelt dus ook zeker niet teleur als je blues of bluesrock of jazz speelt. Voor metal is ie minder geschikt.

lauke_101
21 september 2010, 08:02
Heb toevallig eergisteren live over een of andere 75 watt Randall 1x12 combo gespeeld, ding klonk clean nog best oké en ik kon mezelf prima horen, met de master halverwege ging 'ie luid zat. Paar pedaaltjes ervoor en ik was dik tevreden.
En de amp die eigenlijk zowat meteen een eind aan de discussie kan maken: Roland Jazz Chorus. Als je het mij vraagt één van de beste cleane sounds die er zijn, kan knetterhard (maar dan ook echt knetterhard), prikt prima door de mix en vreet pedaaltjes voor z'n ontbijt. En hij is werkelijk onverwoestbaar, maar weegt dan ook wel weer net zo veel als de gemiddelde buizencombo :p
Heb een jaar of 3 gerepeteerd over zo'n ding en sindsdien wil ik er nog altijd eentje hebben als backup/tweede amp.

heinz3110
21 september 2010, 12:35
Heb toevallig eergisteren live over een of andere 75 watt Randall 1x12 combo gespeeld, ding klonk clean nog best oké en ik kon mezelf prima horen, met de master halverwege ging 'ie luid zat. Paar pedaaltjes ervoor en ik was dik tevreden.


Met die RG75 van Randall heb ik het tegenovergestelde. Clean te plat, scheur erg lekker en brutaal. Maar ze zijn hard zat!

Guitarleon
21 september 2010, 16:08
ik gebruik al een hele tijd een Roland Jazzchorus JC -120. Loeihard en gaat prima met de juiste pedalen. Gaat ook niet stuk, terwijl buizenbakken toch wel iets kwetsbaarder zijn...

Einzeln
21 september 2010, 16:20
Laten we het signature geluid van radiohead niet vergeten. De Fender stage 185 met marshall shredmaster

lauke_101
22 september 2010, 08:12
@Heinz: Ja het clean was wel een beetje plat, maar met een Zendrive en slapback echo ervoor rock 'n roll spelen ging nog vrij prima gelukkig ;)

@Nico: Daar zeg je wat ja, en die Fenders kosten ook nog eens werkelijk niks.

Wat me zelf nu ineens weer te binnen schiet, al kun je daar niet echt live mee spelen.. Maar ik heb Vox Pathfinder 15 als oefenampje en als je het mij vraagt komt de cleane sound van dat ding vrolijk mee met de gemiddelde buizenversterker. Al is dat waarschijnlijk wel over als ik binnenkort m'n Laney buizenbak vervang voor een AC30 :)

zeppo
22 september 2010, 10:13
Ik speel live zonder problemen op een transistorversterker.
Tuurlijk, het klinkt anders dan een buizenversterker, maar 'anders' is niet per definitie 'slechter', iets wat nogal eens wordt verkondigd.
Ook is de ene transistorversterker natuurlijk de andere niet.

Naast het voordeel van het gewicht (duh!) speelt ook mee dat ik op mijn kleine transistorbak (Peavey Transformer, analoge modeling) een hoop handige presets heb ingesteld die met het bijbehorende pedaal gemakkelijk te schakelen zijn. Mijn transistor-chevy (Peavey Wiggy) heb ik nog niet live kunnen testen.

The Running Man
22 september 2010, 13:13
En Danny Lademacher speelde toch ook een tijd lang op die mega fugly
ogende maar wel heel lekker klinkende Charlie amps (van Dadi of zo).
Qua gewicht geen voordeel ten opzichte van buzienbakken; die zouden zelfs wel eens in het voordeel kunnen zijn.
Vriend van me heeft zo'n Charlie, zou niet mis hebben gestaan in een meubel toonzaal van Oisterwijk eiken meubelen
:blast: