PDA

View Full Version : Klassiek gitaar opnemen



govertguitar
12 september 2010, 21:25
Ik heb reeds een aantal opname gemaakt met mijn laptop ingebouwde microfoon dit is natuurlijk van uitermate slechte kwaliteit, nou ben ik zelf een newbie op dit gebied. Ik zit te twijfelen of ik een microfoon of een portable recorder neem om klassiek gitaar op te nemen. Ik zou graag willen weten waar jullie voorkeur ligt en waarom. Tevens is mijn budget 200-300 euro. Ik hoop dat dit genoeg is voor wat degelijke opnames.

En als ik voor een mic ga wat heb ik er na nog meer bij nodig een interface enzo en ik heb ook iets gezien over usb microfoons. Ik zou graag willen weten wat voor mij de beste manier is om klassiek gitaar op te nemen rond dat budget.:noob:

MaximVMH
12 september 2010, 21:46
Vergeet USB-microfoons. Genoeg keuze in die prijsklasse qua interfaces en microfoons.

Met jouw budget kan je onder andere het volgende overwegen (er is nog zoveel meer keuze, maar 't is al een goede indicatie):
Interface: Alesis iO2 (http://www.thomann.de/be/alesis_io2_express.htm), Steinberg ci1 (http://www.thomann.de/be/steinberg_ci1.htm), Line6 POD Studio UX1 (http://www.thomann.de/be/line6_pod_studio_ux1.htm), M-Audio Fast Track MKII (http://www.thomann.de/be/maudio_fast_track.htm), Tascam US-122 MKII (http://www.thomann.de/be/tascam_us122mk2.htm)
Microfoon: AT2020 (http://www.thomann.de/be/audio_technica_at2020.htm), SE X1 (http://www.thomann.de/be/se_electronics_x1.htm), Oktava MK-012 (http://www.thomann.de/be/oktava_mk01201_cardioid_kleinmembranmikro.htm), Rode M3 (http://www.thomann.de/be/rode_m3.htm), AKC c1000 (http://www.thomann.de/be/akg_c1000s.htm) of AKG Perception 220 (http://www.thomann.de/be/akg_perception_220_bundle_ii.htm)
Hoofdtelefoon: Sennheiser HD-201 (http://www.thomann.de/be/sennheiser_hd201.htm)

En een goede microfoonkabel (Cordial CCM5 FM (http://www.thomann.de/be/cordial_ccm_5_fm.htm)), en je bent vertrokken.

skabouter
12 september 2010, 22:28
ik zou nooit voor zo`n handrecorder gaan, maar voor een interface + mic!
Tenzij je heel veel op locatie wilt opnemen en geen laptop hebt.

Dus een interface moet je hebben, wat maxim noemt zijn prima opties!
Ik zou alleen 2 mics nemen ipv 1. Zo kan je stereo opnames maken, dit zal veel beter klinken!
(tenzij je een stereo mic koopt, zelfde effect!). Dit gaat je dan alleen 2x meer kosten, of je moet een prijscategorie terug rekenen.
2 mics werkt zoveel vetter, maar alles moet dubbel (2 kanaals interface, 2 snoeren, etc)

MaximVMH
12 september 2010, 22:42
ik zou nooit voor zo`n handrecorder gaan, maar voor een interface + mic!
Tenzij je heel veel op locatie wilt opnemen en geen laptop hebt.

Dus een interface moet je hebben, wat maxim noemt zijn prima opties!
Ik zou alleen 2 mics nemen ipv 1. Zo kan je stereo opnames maken, dit zal veel beter klinken!
(tenzij je een stereo mic koopt, zelfde effect!). Dit gaat je dan alleen 2x meer kosten, of je moet een prijscategorie terug rekenen.
2 mics werkt zoveel vetter, maar alles moet dubbel (2 kanaals interface, 2 snoeren, etc)Zeker een goed punt. De Alesis iO2 kost maar €98 (in België) en heeft meteen 2 microfooningangen (met voorversterker).

Stereo zou ik eerder voor kleinmembraams gaan. AKG Perception 170 kost €69, dus moet binnen het budget passen. Voor Behringer, t.bone, Fame, Superlux, Samson, etc. ... zou ik niet gaan: die vallen bij instrumenten als klassieke gitaar meteen door de mand (zeker qua gemak waarmee een beginner de opname kan bewerken).

govertguitar
12 september 2010, 22:44
Harstikke bedankt voor de reactie,
Ik begin dan met 1 mic want 2 is gelijk een beetje duur ik kan het nog altijd opbouwen (ik ben maar een student :P).
http://www.thomann.de/be/akg_perception_220_bundle_ii.htm leek me wel wat ik zal eens wat rondzoeken bij de interfaces en reviews/youtube.
Wel wil ik even zeggen dat het speciaal voor klassiek gitaar is dus geen zang etc.

MaximVMH
12 september 2010, 22:48
Harstikke bedankt voor de reactie,
Ik begin dan met 1 mic want 2 is gelijk een beetje duur ik kan het nog altijd opbouwen (ik ben maar een student :P).
http://www.thomann.de/be/akg_perception_220_bundle_ii.htm leek me wel wat ik zal eens wat rondzoeken bij de interfaces en reviews/youtube.
Wel wil ik even zeggen dat het speciaal voor klassiek gitaar is dus geen zang etc.De AKG Perception 220 is (net als 90% van de andere microfoons) een allrounder, je kan er dus vanalles mee opnemen: gitaar, gitaarversterkers, zang, overheads (drum), piano, ...

Ik heb 'm aangeraden aan een vriend, en die heeft er in een paar nummers zijn zus (violiste aan 't conservatorium) door laten spelen. Lukte heel erg goed :)

skabouter
12 september 2010, 22:54
toch blijf ik erbij dat je beter 2 mics kan kopen, en ALS het moet er dan iets minder aan uitgeven (per stuk gezien dan). 2 mics hebben bied ontelbaar voordelen, en je kan er veel meer mee doen dan alleen akoestisch opnemen (mocht je dat willen).


Stereo zou ik eerder voor kleinmembraams gaan.

Als je het best condensator kleinmembraam mics kan gebruiken is het ook meer aan te raden dan een gematchde set te kopen. Als je eerst 1 mic koopt kan je later nog maar moeilijk een zelfde erbij zoeken. Tenzij je bewust 2 verschillende wilt gebruiken.

Overigens weet ik niet heel veel van het opnemen van klassieke gitaar, maar ik denk dat je soort gitaar ook erg mee kan spelen. Als je een supermooie sound hebt, kan je het beste lekker neutrale mics kopen. Maar als je ontevreden bent over je gitaarsound, zou je een mic op kunnen zoeken die dit wat kleurt, en/of warmer maakt.

govertguitar
12 september 2010, 23:04
En bijvoorbeeld een combinatie van een groot en 1 klein membraam, Dat heb ik ook vaak zien voorbij komen op o.a youtube. Dit zou mij ook het voordeel geven om eerst beginnen met 1 zon setje. En dat als ik bijvoorbeeld niet tevreden ben ik niet gelijk met 2 mics zit.

MaximVMH
12 september 2010, 23:06
toch blijf ik erbij dat je beter 2 mics kan kopen, en ALS het moet er dan iets minder aan uitgeven (per stuk gezien dan). 2 mics hebben bied ontelbaar voordelen, en je kan er veel meer mee doen dan alleen akoestisch opnemen (mocht je dat willen).Als hij nu een interface met 2 microfooningangen koopt, kan hij later natuurlijk altijd nog 1 bijkopen.
Als je het best condensator kleinmembraam mics kan gebruiken is het ook meer aan te raden dan een gematchde set te kopen. Als je eerst 1 mic koopt kan je later nog maar moeilijk een zelfde erbij zoeken. Tenzij je bewust 2 verschillende wilt gebruiken.Dat 'matchen' is theoretisch wel mooi, al draait dat in de praktijk vaak anders uit. Zo letten ze er in de studio nauwelijks op (gewoon 2 dezelfde microfoons, soms zelfs 2 verschillende voor vb. hoog-laag op piano), zo gebruik ik soms zelfs gewoon 2 verschillende microfoons voor een stereo-opname (gitaar, drum overheads, ...) , en zo letten ze er live zo goed als nooit op (vb. drum overheads, piano, ...).

Als je kan, ga voor een matched pair. Kan je aan betere microfoons raken als die niet gematched zijn (door vb. aankopen te spreiden)? Geen probleem, zeker doen, je zal het toch niet horen dat ze niet gematched zijn.
En bijvoorbeeld een combinatie van een groot en 1 klein membraam, Dat heb ik ook vaak zien voorbij komen op o.a youtube. Dit zou mij ook het voordeel geven om eerst beginnen met 1 zon setje. En dat als ik bijvoorbeeld niet tevreden ben ik niet gelijk met 2 mics zit.Geef eens een voorbeeldje van zo'n filmpje? De kans is groot dat de grootmembraam microfoon als 'room mic' wordt gebruikt. Met andere woorden: de 'room mic' staat verder van de gitaar, waardoor hij meer reflecties opvangt (van de muren, grond, plafond, hoeken, ...). Op die manier heb je meer natuurlijke reverb op het signaal van die 'room mic'. Prima methode, maar werkt pas goed als je ruimte een beetje goed klinkt.

skabouter
12 september 2010, 23:08
Ik ken het setje niet van horen, maar dit ziet er erg leuk uit, voor maar E99,- als het goed is.
http://thumbs.ebaystatic.com/pict/310238726732_0.jpg
ik heb zelf goede ervaringen met MXL.

skabouter
12 september 2010, 23:11
Als hij nu een interface met 2 microfooningangen koopt, kan hij later natuurlijk altijd nog 1 bijkopen.

kijk, als de opnames bedoeld zijn voor serieus gebruik, dan is een opname met enkele mic wel erg kaal. Stel dat er later 1 bijkomt, en dat veel beter bevalt, dan kunnen mss beter alle opnames over...tijdsverspilling!

Ik zou dan gaan voor 2x een tweedehandse mic kopen. scheelt veel geld, kan je mooi eens proberen, en als de tijd er rijp voor is kan je ze makkelijk upgraden (vervangen) zonder waarde verlies.

MaximVMH
12 september 2010, 23:19
kijk, als de opnames bedoeld zijn voor serieus gebruik, dan is een opname met enkele mic wel erg kaal. Stel dat er later 1 bijkomt, en dat veel beter bevalt, dan kunnen mss beter alle opnames over...tijdsverspilling!

Ik zou dan gaan voor 2x een tweedehandse mic kopen. scheelt veel geld, kan je mooi eens proberen, en als de tijd er rijp voor is kan je ze makkelijk upgraden (vervangen) zonder waarde verlies.Waarom zou een opname met 1 microfoon kaal moeten zijn? Een beetje creatief mixen, en je hebt zo een aangenaam stereo-klinkende (misschien niet natuurgetrouwe) opname.


Om nu maar snel iets uit m'n duim te zuigen:

Neem de gitaar op met 1 microfoon. Kopieer de track in je DAW, en pan de ene helemaal links en de andere helemaal rechts.

Neem een simpele 4-band EQ, en doe iets als volgt ...
Links: Low -4, mid-low -2, mid-high +2, high +4
Rechts: Low +4, mid-low +2, mid-high -2, high +4
(ok, helemaal niet natuurgetrouw, maar who cares, 't kan leuk klinken)
Dan op beide wat reverb, maak rechts iets 'droger', maar met een grotere kamergrootte. Dan op beide compressie, waarbij je links een latere attack en rechts een hogere ratio neemt ...

Enzovoort ...

skabouter
12 september 2010, 23:35
ja das ook wel waar....het kan natuurlijk beiden, en de aanpak is volledig aan govert. We`re just here to show the door:)

Hey, ik zie in je gearlist dat je T.bone EM700`s hebt. hoe bevallen die? Ik wil ze ook wel bestellen, lijkt me dat je er geen buil aan kan vallen. Gebruik je ze vaak, en waarvoor? Hoe staan ze in verhouding tot die Rode NT5`s ?

Han S
12 september 2010, 23:35
Nee hoor, niet mee eens, er gaat niets boven een echte stereo opname en ik maak een veel betere opname met twee Samson CO2 kleinmembraantjes in een ORTF plaatsing, dan met de AKG C1000 in dezelfde opstelling en dan heb ik het niet over de SP B1.

De Samson CO2 kost 100 euro voor een matched pair en ik ben er best over te spreken.

Maxim, wat je eens moet doen is een paar redelijke microfoons in een ORTF plaatsing ergens buiten zetten, in de tuin of op het balkon. Je laat de kabels naar binnen lopen en sluit die aan op een mengtafeltje, zet dat hard links en rechts en zet een koptelefoon op. Doe je ogen dicht en luister aandachtig, dit is real stereo en voor je gevoel zit je in de tuin of op het balkon.

Zet de microfoons in een goed klinkende ruimte schuin naar beneden gericht op de klassieke gitarist en weest verbaasd over zoveel schoonheid, dit krijg je niet voor elkaar met een mono opname die je via de PC gaat tweaken.

De SP B1 is een groot membraan, kost 119 euro en blaast de C1000 met gemak weg.

Maar, meningen verschillen, het zijn geen feiten.

MaximVMH
12 september 2010, 23:44
Hey, ik zie in je gearlist dat je T.bone EM700`s hebt. hoe bevallen die? Ik wil ze ook wel bestellen, lijkt me dat je er geen buil aan kan vallen. Gebruik je ze vaak, en waarvoor? Hoe staan ze in verhouding tot die Rode NT5`s ?Voor hun prijs, fantastisch. In verhouding tot de Rode NT5's klinken ze nog vrij goed (maar zeker niet beter), al vallen de t.bone's tijdens het mixen vaak wel door de mand. Van zodra je met een EQ er op gaat, valt het op dat het hele laag en midden wat modderig klinkt. Het hoog klinkt wel goed. Maar goed, laat me blind luisteren naar onbewerkte signalen van de NT5 en de EM700, en ik zou het moeilijk hebben van het herkennen van de microfoons.
Nee hoor, niet mee eens, er gaat niets boven een echte stereo opname en ik maak een veel betere opname met twee Samson CO2 kleinmembraantjes in een ORTF plaatsing, dan met de AKG C1000 in dezelfde opstelling en dan heb ik het niet over de SP B1.Zeker mee eens, maar liever 2 maand 'fake' stereo en dan écht stereo met de 2 microfoons waar ik overtuigd van ben, dan meteen 2 microfoons waar ik niet overtuigd van ben.
De Samson CO2 kost 100 euro voor een matched pair en ik ben er best over te spreken.Ik heb ze ook al gebruikt/gehoord. Ik vond ze minder dan de Behringer C2. In het rijtje van budget-SDC's kies ik voor t.bone EM700 ... (vandaar dat ik ze gekocht heb).
Maxim, wat je eens moet doen is een paar redelijke microfoons in een ORTF plaatsing ergens buiten zetten, in de tuin of op het balkon. Je laat de kabels naar binnen lopen en sluit die aan op een mengtafeltje, zet dat hard links en rechts en zet een koptelefoon op. Doe je ogen dicht en luister aandachtig, dit is real stereo en voor je gevoel zit je in de tuin of op het balkon.

Zet de microfoons in een goed klinkende ruimte schuin naar beneden gericht op de klassieke gitarist en weest verbaasd over zoveel schoonheid, dit krijg je niet voor elkaar met een mono opname die je via de PC gaat tweakeIk ben het volledig met je eens, ik ben zelf ook bezig met stereo-technieken (met dummyhead, binauraal)

Ik ben gewoon van mening dat je beter af bent met even doorsparen voor een 2e microfoon, dan meteen 2 microfoons van lagere kwaliteit te kopen. Uiteindelijk ben je met even sparen, ook al neem je dan even mono op, beter af.

Harald
12 september 2010, 23:49
Wat was die Behringer microfoon die Bert bij zich had op de studiodag ook alweer? Kwam toch aardig in de buurt van de extreem veel duurdere Neumann. Al was de laatste, eerlijk is eerlijk nog net wat beter.

En juist voor klassieke gitaar zou ik idd. stereo opnemen. En voor puur klassieke muziek zou je juist niet al te veel met het geluid moeten hoeven te doen. Het liefst de gitaar in een goede ruimte, met vooral de ruimte duidelijk aanwezig in de opname.

Vraag is eigenlijk waar topicstarter de opnames voor wil gebruiken, en in hoeverre hij de opnames wil bewerken. Eén van de best klinkende klassieke gitaaropnames die mij bij staat was gemaakt door in een kerkje met twee microfoons op te nemen. idd. vooral een kwestie van een goed klinkende ruimte. Voor mobiel gebruik en klassieke gitaarmuziek live gespeeld zou een standalone recordertje met ingebouwde stereomicrofoon best nog wel eens een aardige optie kunnen zijn. Wil je je tracks bij elkaar kunnen editen, of overdubben dan is het werken op een pc of laptop wel weer handiger.

skabouter
12 september 2010, 23:49
Voor hun prijs, fantastisch. In verhouding tot de Rode NT5's klinken ze nog vrij goed (maar zeker niet beter), al vallen de t.bone's tijdens het mixen vaak wel door de mand. Van zodra je met een EQ er op gaat, valt het op dat het hele laag en midden wat modderig klinkt. Het hoog klinkt wel goed. Maar goed, laat me blind luisteren naar onbewerkte signalen van de NT5 en de EM700, en ik zou het moeilijk hebben van het herkennen van de microfoons.

leuk om te horen! valt me ook vaak mee hoe goed goedkope mics klinken! Op de meeting bij Han zijn we ook een paar keer aangenaam verrast, door dat setje Samson CO2`s en een Behringer B2!

Maar als die EM700`s zo goed bevallen, kan je ze toch ook aanbevelen aan de topicstarter?

skabouter
12 september 2010, 23:51
Voor mobiel gebruik en klassieke gitaarmuziek live gespeeld zou een standalone recordertje met ingebouwde stereomicrofoon best nog wel eens een aardige optie kunnen zijn. Wil je je tracks bij elkaar kunnen editen, of overdubben dan is het werken op een pc of laptop wel weer handiger.

met bijv een Zoom H4 kan je je tracks naar de PC sturen, om ze vervolgens te importeren in je DAW! kan je daarna rustig gaan mixen.

Han S
12 september 2010, 23:56
Ik heb twee setjes Samson CO2 en die klinken vrij consistent. Ik heb ook de oude AKG C451, ook twee en daarmee vergeleken doen ze het helemaal niet verkeerd. Die Behringer van Bert deed het ook prima en we hadden ook een paar echte Neumann KM84's die al jaren niet meer leverbaar zijn, genoeg vergelijkingsmateriaal dus.

Maar ik verzeker je dat als je een als je een Stradivari viool gaat opnemen dat de Neumann M149 het met gemak wint van de Behringer en dat mag ook wel voor die prijs.

Harald
13 september 2010, 08:46
met bijv een Zoom H4 kan je je tracks naar de PC sturen, om ze vervolgens te importeren in je DAW! kan je daarna rustig gaan mixen.

Is eigenlijk net mijn punt. Afhankelijk van wat je opneemt zou het zo moeten zijn dat je op evt. wat lichte EQ en afstemming volumes van tracks op elkaar achteraf eigenlijk helemaal niet zo veel hoeft te mixen. Bij klassiek gitaarspel moet de dynamiek al in het spel zitten, niet in geschuif met faders. Kan me voorstellen dat je pieken zou willen afzwakken om iets meer volume te krijgen, maar eigenlijk zou voor dat soort muziek zelfs dat niet moeten gebeuren, gewoon de gitaar zoals het gespeeld is. Kun je niet in een mooie ruimte opnemen zul je wel galm moeten toevoegen.

Windham Mill bracht toen ze begonnen (geen idee of dat nog bestaat) heel veel platen en cd's uit die (toendertijd eigenlijk vrij ongebruikelijk) gewoon rechtstreeks naar 2 sporen waren opgenomen. Zaten net aan het begin van het digitale tijdperk. Goede mix maken tijdens het onemen, en dat ging rechtstreeks naar een recorder. Zo zijn prima opnames te maken (Aerial Boundaries van Michael Hedges was zelfs (los van het voor die tijd revolutionaire gitaarwerk) een 'a-ha erlebnis' qua klank. Ik had toen nog geen plaat gehoord waar de gitaar klankmatig zo interressant klonk. Er waren iets van 6 sporen gebruikt, met ambient miking en close miking gecombineerd met het geluid van de pickups in zijn gitaren. Ik durf trouwens niet te zeggen of die ook gelijk naar stereo gemixt was, maar op zich is er geen reden dat dat niet zou kunnen.), en voor klassiek gitaar is het in principe een kwestie van zorgen dat je niet overstuurt en de goede plek voor je microfoons kiezen. Als dat is wat TS wil werkt zo'n Zoom gewoon heerlijk eenvoudig. En je neemt hem gewoon makkelijk mee als je even weg moet, of met andere mensen repeteert. Voordeel is dan dat je je op de muziek kunt concentreren ipv op het hele opname proces. Nadeel is dat het tot live opnemen beperkt is. Het afwerken van een eindmix kan dan altijd nog op de pc.

Het is wel handig even vooruit te denken. Wil je later toch ook iets met overdubs gaan maken dan is gelijk met een laptop of pc beginnen weer handiger.

govertguitar
13 september 2010, 09:08
Het is vooral voor evaluatie en om te posten op youtube,
Ik wil het zo natuurlijk mogelijk houden dus niet gaan bewerken en effecten toevoegen enzo.
En als je stereo opneemt zet je dan een mic bij de hals en een bij de body? Want dan hoor je bijvoorbeeld ook heel goed het schuiven op de hals en dat vind ik zelf niet zo mooi klinken.

Harald
13 september 2010, 09:42
Als het voor youtube is, hoe neem je de filmpjes op? Als je dat met een videocamera doet die een ingang voor een aparte videomicrofoon heeft zou een goede videomicrofoon (dacht dat Rode zo'n ding had, dacht dat Joost deze opname zo gemaakt heeft http://www.youtube.com/watch?v=GOpWpfHzUVg&feature=channel) ook al een prima resultaat kunnen opleveren. Dan ben je gelijk van het hele editten af.

Plaatsing van microfoons kan op veel mogelijkheden. Als je een goed klinkende ruimte hebt zou je ze wat verder van de gitaar af kunnen zetten in een XY opstelling. Wat ik zelf meestal doe is (steelstring overwegend) een combinatie van kast en hals. Je zou de microfoons bv. ook bij je oren kunnen zetten of één bij de kop van de gitaar en één ongeveer bij de brug. Bij de kop zitten hoge boventonen. Nadeel is wel dat dat een heel zacht signaal is. Grote kans op ruis dus.

Met zo'n Zoom recordertje is je leven dan ineens een stuk simpeler. Daar zit gewoon een stereomicrofoontje vast op. Kwestie van experimenteren waar je het het beste kunt neerzetten. Voordeel, het werkt eigenlijk heel vlot en simpel, met een heel kleine learning curve, nadeel, je kunt het ook niet ingewikkelder maken. Voor evaluatie en youtube op zich een prima optie, maar dan houdt het ook snel op.

govertguitar
13 september 2010, 09:55
Beeld is geen probleem, Webcam of videocamera gaat wel lukken. Alleen dan heb je echt bagger geluid.
Dit heb ik zelf nog gezien.
http://muziekhuisarons.nl/product.php?prd_id=134
http://www.youtube.com/watch?v=z9JYCx6mkMI > ik zou zo niet geloven dat dit met zon klein ding is opgenomen.

muziekschuur
13 september 2010, 09:59
Ik heb geen idee van jouw kunnen als gitarist. Maar het summum voor het opnemen van zo'n gitaar zou zijn een DPA 4006 paar in een mooie ruimte zoals een kerk.
Die DPA heb ik vergeleken met de eerder genoemde neumann's en dan kan de neumann weer geen kaarsje houden bij de DPA.

Nu heeft DPA een microfoon gemaakt de 4090. Die is rond de 500 euro. Dus als je eens driftig door zou sparen en je koopt twee van die rakkers, dan heb je ook echt wat....

Tot die tijd, zou ik gewoon eens een SM57 lenen en daar in spelen.

Groetjes,

Frans

Han S
13 september 2010, 10:19
Dat is wel een hele grote stap hoor, van DPA 4006 naar SM57. :D

Wat stereo plaatsingen betreft: een microfoon bij de zus en een bij de zo heeft niets met stereo te maken. Stereo plaatsingen zijn gebaseerd op het menselijk gehoor, de manier waarop onze oren tegen het hoofd zitten en hoe dat werkt.

XY geeft voor mij geen stereo, het is wel faserein maar geeft mij veel te weinig scheiding. Het zal met hypers wel beter werken, maar mijn favoriet is ORTF, MS of Blumlein en voor klassiek de Decca tree.

Als je wilt weten wat dat allemaal voorstelt ga je naar de website van DPA en daar vind je onder 'microphone university' alles over stereoplaatsingen.

Harald
13 september 2010, 12:47
Wat stereo plaatsingen betreft: een microfoon bij de zus en een bij de zo heeft niets met stereo te maken. Stereo plaatsingen zijn gebaseerd op het menselijk gehoor, de manier waarop onze oren tegen het hoofd zitten en hoe dat werkt.

XY geeft voor mij geen stereo, het is wel faserein maar geeft mij veel te weinig scheiding. Het zal met hypers wel beter werken, maar mijn favoriet is ORTF, MS of Blumlein en voor klassiek de Decca tree.

Als je wilt weten wat dat allemaal voorstelt ga je naar de website van DPA en daar vind je onder 'microphone university' alles over stereoplaatsingen.


Daar heb je natuurlijk gelijk in. Je bedoelt dan een natuurgetrouwe opname. Maar die manier van opnemen gaat eigenlijk bijna alleen op als je in een goed klinkende ruimte gaat opnemen.

Als je in een matig klinkende ruimte moet opnemen en de galm achteraf regelt, kunnen andere alternatieven wel een interressant ruimtelijk geluidsbeeld opleveren. Strikt genomen is de gitaar in een ruimte tenslotte een puntbron, en zou het stereoeffect bij een opname bij de galm vandaan komen. Maar als je heel dicht bij het klankblad gaat luisteren zul je horen dat je met microfoonplaatsing daar heel extreme EQ kunt bewerkstelligen.

Als ik het over stereo heb bedoel ik gewoon dat beide speakers iets anders weergeven waardoor je sommige dingen wat meer rechts, en andere wat meer links hoort. Of in een extreem geval zo´n rubber soul plaat van de beatles waar ze in je ene oor zingen terwijl de instrumenten bij het andere oor zitten. Gewoon de vermelding stereo zoals die vroeger trots op LP's stond. (met de geruststelling dat je het ook op een mono platenspeler kon afspelen) Ik blijf het dan toch vreemd vinden dat die gitaaropnames tegenwoordig zo veel beter klinken dan de gitaarplaten uit de 70'er jaren, en niet alleen de steelstring dingen, dat geldt ook voor klassieke opnames. De microfoons zijn niet noemenswaardig beter geworden, en een bandopname zou zelfs te prefereren kunnen zijn boven een digitale opname. Dat kon toen gewoon al allemaal. Alleen was het qua galm wat beperkter. En dat hoor je op de oude platen van een Harry Sacksioni, een plaat als New Chautauqua van Pat Metheny of een Leo Kottke. Aerial Boundaries was de eerste plaat die ik hoorde met solo akoestische gitaar die dat echt heel anders deed, en dat was een kick om naar te luisteren qua klank. Blijkbaar vinden we de kunstmatige ruimte en galm toch gewoon ook wel mooi.

Vermoed trouwens dat dit alles voor topicstarter veel te ver gaat, en een simpel recordingapparaatje zoals de Zoom H/4 of die Edirol wel eens een heel goede optie kan zijn. Als je eerst een uur bezig bent om alles klaar te zetten voordat je een videootje kunt opnemen komt er aanzienlijk minder op youtube dan als het gewoon een kwestie is van een cameraatje neerzetten. Resultaat is weliswaar weer beter, maar met zo´n recordertje wordt het al heel aardig. En als je met meerdere camera´s opneemt (of een paar videotakes vanuit verschillende standpunten :sssh: playbackt :sssh: kun je al heel leuke videootjes maken met eenvoudige middelen.

Han S
13 september 2010, 13:47
Al in de jaren 50 had Bill Putnam een galmkamer, hij nam dus gewoon een echte natuurlijke galm op. Ik had tapes van EMI waarvan ze niet wisten wat er op stond en dat moest ik uitzoeken. Kwam ik een oude hit tegen van The Cats, gortdroog opgenomen op vier sporen en daar moest ik die palingsound van maken. Zoeken in de Lexicon bakken, maar die galm van zo'n echte EMT plaat zit er niet in hoor en eigenlijk klonk zo'n grote plaatgalm best wel erg goed.

Wat de TS betreft: ik denk dat hij met zo'n klein doosje met ingebouwde microfoontjes al best erg tevreden zal zijn. Maar ik heb nog een oude Sony Hi8 camera en die heeft ook best een erg goede geluidskwaliteit, ben je in een keer klaar.

Harald
13 september 2010, 13:51
Vandaar ook de suggestie om eens te kijken naar losse videomicrofoons. Hoef je ook geen beeld en geluid te synchroniseren. En de microfoon kan iets verder van de camera geplaatst worden. Maar goed, zo'n recordertje is voor snel terugluisteren van je oefeningen natuurlijk ook ideaal.

govertguitar
13 september 2010, 15:01
Bedankt voor de educatieve reactie's.
Het is toch best lastig zo. Als je bijvoorbeeld kijkt naar een video camera dan ben je toch een hoop geld kwijt (denk ik). Want wij hebben hier ook een aantal camera's maar dan is het geluid toch erg blikkerig. Ik zat zelf meer te denken aan een van de vele suggesties (moet ik nog uitzoeken) voor het opnemen van geluid. En dan gewoon een degelijke webcam ofzo kopen waarmee ik gewoon aanzet voordat ik het geluid opneem en dan heb ik ook niet het probleem dat het niet gesychroniseerd is.

MaximVMH
13 september 2010, 15:54
Bedankt voor de educatieve reactie's.
Het is toch best lastig zo. Als je bijvoorbeeld kijkt naar een video camera dan ben je toch een hoop geld kwijt (denk ik). Want wij hebben hier ook een aantal camera's maar dan is het geluid toch erg blikkerig. Ik zat zelf meer te denken aan een van de vele suggesties (moet ik nog uitzoeken) voor het opnemen van geluid. En dan gewoon een degelijke webcam ofzo kopen waarmee ik gewoon aanzet voordat ik het geluid opneem en dan heb ik ook niet het probleem dat het niet gesychroniseerd is.Syncroniseren is nu ook weer niet zo'n groot probleem ... Gewoon video verschuiven tot 't goed zit met 't geluid. En als het geluidsfragment op die 3 minuten een seconde korter of langer is, gewoon time stretchen (gaat met elke degelijke DAW).

Han S
13 september 2010, 17:11
Die videocamera's verschillen zeer in geluidskwaliteit. De een legt het accent kwa geluid op de stem en heeft een verkeerde compressor/limiter die je met muziek erg hoort pompen en de ander doet het weer prima met muziek. Mijn oude Sony is nu kapot maar die heb ik vaak gebruikt voor het opnemen van concerten en ook het laag was geweldig. Ik heb er toen een gekocht via Marktplaats, ook Hi8 zodat ik mijn bandjes kan overzetten, maar dat geluid is toch iets minder goed, maar nog steeds heel aanvaardbaar.

skabouter
15 september 2010, 13:18
En, weet de topic starter al wat ie gaat doen?

govertguitar
15 september 2010, 13:50
Ik denk dat ik voor de Edirol R-09HR + een webcam.
Ik heb nog even tijd om na te denken want ik wacht tot begin oktober i.v.m salaris/collegegeld etc etc.

MaximVMH
16 september 2010, 12:43
Overweeg zeker ook eens de Zoom H4, en de Zoom Q3 (kan ook filmen).

govertguitar
19 september 2010, 14:29
Die van zoom gaan afvallen, Heb wat rond zitten kijken en ik vind het vergeleken met de edirol echt tegenvallen. Ook de geluidsamples op de site van thomman klinken ze bij de edirol toch "echter".