PDA

View Full Version : Andere slagplaat-andere sound?!



guitarguru
12 september 2010, 21:13
Heb net mijn donkerrode schildpad slagplaat vervangen door een 'aged' witte, op mijn Roadhouse Stratocaster. Gewoon voor de fun. Vond het er altijd al mooi uitzien, een sunburst Strat met witte plaat.

Natuurlijk sneuvelde er een potmeter :( Wilde de draaiknop er op duwen en drukte het hele asje naar binnen. Het betreft overigens een 3-standen draaiknop om afwijkende combinaties van elementen te maken. Kan b.v. het hals- en brugelement samen schakelen of zelfs alle 3 tegelijk. Heeft iemand een idee hoe ik weer aan zo'n schakelaar kom?

Ik heb toen even alleen de 3 dikste snaren erop gezet om te kijken of er uberhaupt nog wel geluid uit kwam. Volgens mij is echter de sound behoorlijk veranderd. Alles klinkt veel helderder, veel meer hoog is te horen. Weet nog niet of dat nou wenselijk is of niet. Mijn Strat klonk altijd wel een beetje jazzy en donkerder.

Zou het veranderen van slagplaat nou zo'n effect kunnen hebben op de sound? Misschien wat voorbarig, omdat ik natuurlijk nog zit met een potmeter die niet meer werkt. Maar ik ga er van uit dat die gewoon niets doet, en gewoon het signaal doorgeeft als altijd.
Morgen maar weer eens uit elkaar schroeven maar..........

spirit
12 september 2010, 21:17
Misschien de hoogte van je PU's iets anders dan voorheen?

Midwolda
12 september 2010, 21:22
Was de oude geshield en de nieuwe niet, of andersom?
(deze domme opmerking viel me zomaar ineens patsboem te binnen :D )

guitarguru
12 september 2010, 21:23
Misschien de hoogte van je PU's iets anders dan voorheen?

Volgens mij heb ik die weer exact op hoogte teruggeplaatst, al kun je minimale verschillen niet uitsluiten. Heb er ooit wel mee geëxperimenteerd, maar het lijkt mij nu dat er in de gitaar iets dramatisch is veranderd.

guitarguru
12 september 2010, 21:24
Was de oude geshield en de nieuwe niet, of andersom?
(deze domme opmerking viel me zomaar ineens patsboem te binnen :D )

Zijn allebei geshield....

guitarguru
12 september 2010, 21:26
De schildpad-plaat lijkt van een zwaarder, harder en stijver materiaal te zijn gemaakt. De witte is wel een 3-laagse w-z-w.

stikel
12 september 2010, 21:28
Ik heb het nooit uitgeprobeerd maar weet bijna zeker dat het twangy (tele achtig) geluid uit de brugpup van mijn MM sub 1 (2 pups, geen trem) mede komt door het gebruik van de alu (traan) slagplaat. Met kunststof zou die waarschijnlijk heel anders klinken.

no 1 hops
12 september 2010, 21:57
Ik heb het nooit uitgeprobeerd maar weet bijna zeker dat het twangy (tele achtig) geluid uit de brugpup van mijn MM sub 1 (2 pups, geen trem) mede komt door het gebruik van de alu (traan) slagplaat. Met kunststof zou die waarschijnlijk heel anders klinken.
het is niet voor niks dat alu tape de beter shield tape is boven bv koper
http://www.billlawrence.com/Pages/ForTeleLovers.htm
zal dus het magnetisch veld ook aantasten in sommige gevallen.


even voor de TS
nieuwe snaren?
misschien de combinatie van nieuwe snaren en puphoogte

guitarguru
12 september 2010, 22:02
het is niet voor niks dat alu tape de beter shield tape is boven bv koper
http://www.billlawrence.com/Pages/ForTeleLovers.htm
zal dus het magnetisch veld ook aantasten in sommige gevallen.


even voor de TS
nieuwe snaren?
misschien de combinatie van nieuwe snaren en puphoogte

Nee, gewoon de oude snaren weer gemonteerd (heb locking tuners). Zal hem morgen weer open schroeven. Wellicht is er iets in het circuit los of zo. Hoor wat rammelen als ik met de gitaar schud.....

Weet iemand hoe ik aan zo'n 3-standen rotary-switch kom voor alternatieve PU combi's?

vulvasonic
12 september 2010, 22:13
Hoeveel schroefgaten heeft je huidige slagplaat?













:D

macwilliams
12 september 2010, 22:34
Hoeveel schroefgaten heeft je huidige slagplaat?
:D
Nou, toch zit je er niet zover naast met je schroefgaten. De turtoise slagplaat heeft door de spuitgiet techniek die door de andere samenstelling anders is dan drie homogeen gegoten lagen meer onvolkomenheden in vorm van luchtbelletjes, onbedoeld dat wel. Deze luchtbelletjes zorgen ervoor dat andere frequenties meer de boventoon gaan voeren. Daar waar de homogener gegoten slagplaat deze niet of nauwelijks zal doorgeven. Gibson doet dit ook wel met opzet in bepaalde gitaren, maar dan in het hout. En om dit in de puntjes te kunnen verfijnen zou je ook een topkam met luchtbelletjes kunnen plaatsen.

Die luchtbelletjes heten tegenwoordig ook wel towntsjeembeahrs.

Ofzo.

vulvasonic
12 september 2010, 23:35
Dat verklaart alles! :seriousf:


Dat jouw gitaar ineens anders lijkt te klinken kan meerdere oorzaken hebben. Hoogte van de pickups, andere snaren, andere spanning van de snaren, andere omstandigheden, ander gevoel, net iets lager of juist iets hoger gestemd....., noem maar op. De slagplaat zelf zal weinig bijdragen tot een andere klank.

HOEWEL....., ik heb twee strats met slagplaat. En als ik daar onversterkt op speel (ik durf het bijna niet te zeggen) hoor ik dat er ruimtes onder zitten, waardoor een bepaalde 'ploek' waarneembaar is bij het aanslaan. De hardtail-strat ploekt wat minder dan de strat met tremolo, maar desondanks hoor het het op beide gitaren, net als ik dat hoorde op twee eerdere strats die ik ooit heb verkocht. Bij m'n andere gitaren, waaronder een strat zonder slagplaat en een telecaster (veel meer hout), hoor ik dat niet. En uiteraard ook niet bij m'n Gibsons.
Ik wil zelfs nog verder gaan. De 'ploek' heeft een plastic-achtig geluidje. Ik ben er bijna van overtuigd, al wil ik dat graag eens bevestigd zien, dat een verchroomd metalen slagplaatje deze 'ploek' sterk zal doen afnemen, of zelfs weghaalt. :D

Voor alle duidelijkheid, deze vreemde tonale gewaarwording hoor ik niet terug als de gitaar wordt uitversterkt. Maar toch....

Als ik heel even in mag breken in dit topic; zijn er hier mensen die dit ook horen (je hoort het het best in het gebied tussen het middelste- en het halselement), of zou het een hersenkronkel zijn? :D

jutter
12 september 2010, 23:56
Dat verklaart alles! :seriousf:



Als ik heel even in mag breken in dit topic; zijn er hier mensen die dit ook horen (je hoort het het best in het gebied tussen het middelste- en het halselement), of zou het een hersenkronkel zijn? :D

Kan ook te maken hebben met drankmisbruik/hersenaantasting. Ik hoor ook dingen die er niet zijn....:seriousf:

nickofzo
13 september 2010, 00:02
Kan ook te maken hebben met drankmisbruik/hersenaantasting. Ik hoor ook dingen die er niet zijn....:seriousf:

zei je nou dat ik een sukkel ben :dontgeti::???:

jutter
13 september 2010, 00:04
zei je nou dat ik een sukkel ben :dontgeti::???:

Neuh.........:makeup:

vulvasonic
13 september 2010, 00:24
Kan ook te maken hebben met drankmisbruik/hersenaantasting. Ik hoor ook dingen die er niet zijn....:seriousf:

Ik hoor het altijd, dus dat lijkt me onwaarschijnlijk. :)

nickofzo
13 september 2010, 00:34
Neuh.........:makeup:

haha;)

maargoed, ik zelf merk ook wel degelijk op mijn les paul verschil met of zonder slagplaat. het is allebei prachtig, maar Met slagplaat klinkt ie voor mijn gevoel toch net een tikkeltje beter. dus er zal weldegelijk ook verschil zitten in slagplaten.
uiteindelijk is het voor mij ook een beetje mieren-n**ken. het geluid zit em niet in je instrument maar in je vingers.
maarja,
wij als gitaristen willen gewoon altijd maar meer en alles moet beter. en daar ben je gitarist voor;)

guitarguru
13 september 2010, 10:36
EUREKA!! Ik heb het gevonden hoor..... Lag wel aan de slagplaat, maar niet aan het materiaal waar ie van gemaakt is, of eigenlijk ook weer wel, maar dus niet aan de akoestische kwaliteit van het materiaal..... ;)

Mijn vorige slagplaat paste eigenlijk al niet goed. In het midden bolt ie wat, omdat de potmeters ofzo te veel uitsteken en dus de uitholling in de gitaar te ondiep is. Deze nieuwe is van een flexibeler materiaal gemaakt, waardoor de bolling nog extremer is geworden, en dus................ de elementen aan de treble zijde omhoog komen. Moest dus de elementen niet uitlijnen t.o.v. de slagplaat, zoals ik altijd deed, maar t.o.v. de snaren.
Probleem opgelost!! :)
Nog bedankt voor het meedenken.

P.s. weet iemand hoe ik aan zo'n rotary-switch kom?

Basileia
13 september 2010, 10:37
Hier had ik echt nog nooit van gehoord! Wel mooi dat je de oorzaak hebt gevonden, dit bewijst maar weer eens hoeveel factoren een rol spelen in je geluid...

Zou een van deze het doen? (http://www.newtone-online.nl/catalog/index.php?cPath=22_75)

guitarguru
13 september 2010, 15:13
Hier had ik echt nog nooit van gehoord! Wel mooi dat je de oorzaak hebt gevonden, dit bewijst maar weer eens hoeveel factoren een rol spelen in je geluid...

Zou een van deze het doen? (http://www.newtone-online.nl/catalog/index.php?cPath=22_75)

Zie nou pas die link van je.... ;) Ja, lijkt er wel op. Weet niet of ik het zelf aandurf om die te vervangen. Zitten zoveel draadjes aan gesoldeerd... En ik moet zeker weten dat het dezelfde is, of hetzelfde doet.