PDA

View Full Version : Zoekt overdrive met veel ballen!



ThaBluesBreaker
12 september 2010, 17:29
Ik heb een Fulltone Fulldrive 2 mofset nu, ben er heel blij mee. Maar het is niet echt een monster, soms wil ik wel wat meer ballen hebben. Welke goede overdrives hebben meer ballen dan de fulltone?

Of, de fulltone stacken met een andere overdrive zodat hij alsnog een monster overdrive produceert, mensen met ervaring met fulltone met andere schakelen?


(Stevige Blues Rock Sound)

tillens
12 september 2010, 19:02
In wat voor richting zoek je je geluid... ik vond het geluid van de ac boost van xotich heel wat ballen hebben maar ligt er ook aan wat je speelt..
een ts 9 goed ingesteld weet je ook niet je wat je hoort.. kwestie van inregelen met je oren ipv je ogen...

Thyrif
12 september 2010, 19:36
Catalinbread heeft een dirty little secret, en nog een paar andere overdrives. Van wat ik er zoal van zie en hoor zijn t erg leuke dingen. Misschien zit er wat voor je bij?

rocker_71
12 september 2010, 20:30
Misschien en turbo tubescreamer?

http://www.mydukkan.com/media/ibanez_ts9dx_b%C3%BCt%C3%BCn.jpg
(http://www.mydukkan.com/media/ibanez_ts9dx_b%C3%BCt%C3%BCn.jpg)

Fireburst
12 september 2010, 20:58
Ik zou in ieder geval proberen te stacken, dan hou je je huidige geluid ("milde" overdrive) nog over voor als het eens wat minder ballen moet hebben.
Misschien een OD808 voor de Fulltone ?

the sure thing
12 september 2010, 20:58
Misschien en turbo tubescreamer? Dit is verreweg een van de meest nutteloze pedalen die ik ooit gehad heb. Ik heb zelf de Fulltone Fulldrive 2 voor het randje en de Masotti fluid drive voor de ballen.

Ik moet overigens wel zeggen dat de Fulldrive met de gain voluit, inclusief boost, gevoed door een humbucker en naar een Marshall achtige amp ook errug veel ballen heeft hoor!

tillens
12 september 2010, 21:06
Dit is verreweg een van de meest nutteloze pedalen die ik ooit gehad heb. Ik heb zelf de Fulltone Fulldrive 2 voor het randje en de Masotti fluid drive voor de ballen.

Ik moet overigens wel zeggen dat de Fulldrive met de gain voluit, inclusief boost, gevoed door een humbucker en naar een Marshall achtige amp ook errug veel ballen heeft hoor!

Ja en dan kun je dus geen kant meer uit met die Fulldrive.. Precies dat ik dat dus het overschatte en overpriced overdrive pedaal vind wat momenteel te koop is.. Zodra het eindelijk wat is benne we uitgespeeld.

jutter
12 september 2010, 21:16
MI Audio Blues Pro

the sure thing
12 september 2010, 21:34
Voor de goede orde: De fulltone Fulldrive 2 is een moderne kloon van de TS-9. Zeer veelzijdig instelbaar, maar je dient het pedaal echt voornamelijk als 1 kanaals pedaal te benaderen. Net als bij de TS-9: van clean-met-een-randje tot een milde overdrive. Veel mensen verwachten van alles van een Fulldrive 2 maar dat moet je ook niet doen! Het is een TS-9 maar dan wat meer te tweaken. En hij klinkt misschien een stukje "sterieler" dan een TS-9 maar puristen vertalen dat als "hij tast het geluid niet aan" . En dat klopt helemaal! Op goede kwaliteitsspullen (buizen-amp) is het het enige OD pedaal wat ongeveer al 5 jaar op mijn board zit. De rest is al 101x ingewisseld :)

Mitch
12 september 2010, 21:51
Veel gain met een ontzettende 'attitude': HBE Big D. Da's nou echt wat je noemt een bruut pedaal. Niks lief gedoe, gewoon knallen. Brunetti Mercury box heeft dat ook, maar is een stuk gecomprimeerder. Okko Diablo is ook zo'n lekker ding. Geen van allen echt goedkoop, maar als je ooit een Fulldrive hebt gekocht ben je niet bang om wat geld voor een pedaal neer te leggen.

HaroldA
12 september 2010, 22:00
MI Audio Blues Pro

Inderdaad. Maakt pulp van alle TS9 en 808's. :ok:

jutter
12 september 2010, 22:04
Inderdaad. Maakt pulp van alle TS9 en 808's. :ok:

Zo is 't en nie anders:)

tillens
12 september 2010, 22:30
ik denk dat mitch het goed heeft, een brute overdrive, is inderdaad de brunetti Mercury... zeer vette bak. Heer Marc O heeft ook zoon pedaal en dat is bijzonder wreed.

Mitch
12 september 2010, 22:33
Over de Blues Pro: hij heeft wat meer laag en meer dynamiek, maar echt antwoord op de vraag van de topic starter vind ik het niet. Hangt nog steeds in de TS-hoek, alleen een stuk beter. Maar voor een stevige (blues) rock sound met ballen zijn wel betere dingen te halen die wat verder van de Fulldrive afstaan. Dan houdt -ie dus een wat diverser setje over.

tillens
12 september 2010, 22:50
Ik zou geloof ik de fulldrive links laten liggen, en de brunetti pakken... evt een clean booster erbij en dan ben je King...

the sure thing
12 september 2010, 23:20
Ik typte Masotti, maar ik bedoelde de Mercury fluid drive..... ZEER bruut pedaal! Zie mijn pedalboard waar beiden (Fulltone en Brunetti) staan te pronken.... Stacken van beiden klinkt zeer vet, maar ook veel ruis. Voordeel: alle foutjes zijn niet te horen :)

http://i76.photobucket.com/albums/j39/thesurething/pedalboardaugustus20100.jpg

tillens
12 september 2010, 23:53
Ik typte Masotti, maar ik bedoelde de Mercury fluid drive..... ZEER bruut pedaal! Zie mijn pedalboard waar beiden (Fulltone en Brunetti) staan te pronken.... Stacken van beiden klinkt zeer vet, maar ook veel ruis. Voordeel: alle foutjes zijn niet te horen :)

http://i76.photobucket.com/albums/j39/thesurething/pedalboardaugustus20100.jpg\

Heb je het ook zonder de supatrem gebruikt? Die vond ik namelijk nogal aanwezig...

Luke-wannabe
13 september 2010, 00:09
Kun je een richtlijn geven naar het aantal ballen waar je ongevéér naar op zoek bent?

tillens
13 september 2010, 00:11
Kun je een richtlijn geven naar het aantal ballen waar je ongevéér naar op zoek bent?

:seriousf:

Nielsje
13 september 2010, 00:34
Veel gain met een ontzettende 'attitude': HBE Big D. Da's nou echt wat je noemt een bruut pedaal. Niks lief gedoe, gewoon knallen. Brunetti Mercury box heeft dat ook, maar is een stuk gecomprimeerder. Okko Diablo is ook zo'n lekker ding. Geen van allen echt goedkoop, maar als je ooit een Fulldrive hebt gekocht ben je niet bang om wat geld voor een pedaal neer te leggen.

Ik heb de Diablo en Big D hier beiden liggen, en moet even toevoegen dat de Okko nét iets meer compressie toevoegt in verhouding tot de Big D. Nou is dat natuurlijk afhankelijk van de instelling, maar de Big D is 'opener te krijgen' (diode selectie 4, clipping op 's' (of was dat nou h?)). De Okko klinkt een stuk opener op 18V, en heeft daarvoor een ingebouwde spannings verdubbelaar.

Big D heeft twee instelbare gains, de diablo + heeft dat ook.
Big D zal 2e hands iets goedkoper en beter te vinden zijn dan de diablo.

Heibel
13 september 2010, 11:57
De Carl Martin DC- Drive heeft beiden in zich door 'n Fat Switch en ook nog 'n volume Boost..Heeft echt veel laag aan boord..en stackt goed met 'n 808 ervoor..Daarnaast is wat betreft budget 'n Cool Cat Drive 'n aanrader..Meer dan genoeg gain en volume..

iWishmaster
13 september 2010, 12:19
Dit is verreweg een van de meest nutteloze pedalen die ik ooit gehad heb.

De extra standen zijn standaard vrij nutteloos, maar het pedaal op zich is prima hoor, gewoon een ts-9. Met een beetje handig soldeerwerk zijn de andere standen ook nuttig te maken (de bekende 'a-symmetrische clipping' van boutique pedaaltjes bijvoorbeeld). Mijn vriendin gebruikt de uiterste stand qua bas als overdrive voor basgitaar: klinkt ook erg lekker.

On topic, overdrive met ballen: MI Audio Blues Pro vond ik erg goed klinken.

Fragedallic
13 september 2010, 12:37
letterlijk en figuurlijk.....

http://www.bassexchange.com/catalog/images/bigjohn_hairyballs-v2_001.jpg

rocker_71
13 september 2010, 19:51
Deze is ook vet!

http://www.rockpalace.com/gfx_productcode/90947/T-Rex-Mudhoney.jpg

Nielsje
14 september 2010, 00:05
Nou, de mudhoney is een leuk pedaal hoor, maar heeft absoluut niet zoveel ballen als de Big D.

Fuhgawz
14 september 2010, 15:48
Dat ligt denk ik aan jullie definitie van het woord 'ballen'. ;)

Einzeln
14 september 2010, 21:00
Waar komt die uitdrukking eigenlijk vandaan? Van soep?

tillens
14 september 2010, 23:50
Volgens mij is dat de term die wordt gebruikt als vertaling van mojo... laag stotend grommend geluid in je maag...
kwam tristan daar niet als eerste mee? ik nog wel zijn dinky toy afzeiken en nu zelf misschien er eentje kopen... :sssh:

ThaBluesBreaker
15 september 2010, 00:47
Naja je hebt verschillende ballen ja. Jazz Ballen, Blues Ballen, Rock Ballen, Metal Ballen.

Ik zoek Blues Rock Ballen, goed articulerende ballen. Niet een wazige brei van ruis maar mooi gearticuleerd. Of hou ik dat ook moet verwoorden.

Tristan
15 september 2010, 00:48
@tillens:
Geen idee of ik er als eerste mee aankwam, waarschijnlijk niet, wat ik wel weet is dat het een tussen mij en Michael veel gebezigde term is als we het over gear hebben.

De term 'ballen' heeft voor mij te maken met de hoeveelheid punch en dynamiek die een sound kan leveren, het moet knallen zeg maar, niet alleen maar een stoot in het laag maar in het volledige relevante frequentiespectrum.

Ik heb het idee dat sommigen de term 'ballen' anders definieren en het dan meestal gebruiken om aan te geven dat de sound veel 'ronk' heeft en zwaarte in het laag, vaak wordt hierbij ook gerefereerd aan een sound met wat meer gain.
Dat terwijl in de meeste gevallen geldt, des te meer gain, des te minder punch en dynamiek in de sound, maar dat wil natuurlijk niet zeggen dat een sound met meer gain geen ballen in mijn definitie kan hebben.

Mojo is voor mij iets anders dan ballen.
Het heeft meer te maken met de feel van de sound, hoe reageert het op je spel, een soort interactieve dynamiek kan je het ook wel noemen.
Daarnaast heeft het te maken met een specifieke kwaliteit van een bepaalde sound, het feit dat een sound iets speciaals heeft.

@ThaBluesBreaker:
In dat geval, de Big D heeft dan misschien wel de meeste ballen van de distortion pedalen die ik ken, maar ik denk dat de hoeveelheid gain waarschijnlijk al gauw net te veel is voor de muziekstijl die je speelt.
Dat is dan meteen ook het grootste en misschien wel enige nadeel van de Big D dat ik ken.
Ik heb de Big D weleens naast de Box of Rock gehouden en die kwam redelijk in de buurt maar klonk uiteindelijk toch net iets doffer, onduidelijker en gecompresster.

rocker_71
15 september 2010, 11:01
Tristan: een geweldige uiteenzetting! Dank daarvoor.
Wat vind jij van de Mudhoney dan, ken je deze pedaal?

Mitch
15 september 2010, 12:08
Ik denk dat het erg persoonlijk is. Wat Nielsje al zei, als je de openingspost leest lijkt dat niet erg op elkaar aan te sluiten. Het is wel een leuk pedaal, goede sound, maar ballen...mwoh...
Persoonlijk denk ik dat een overdrive pas ballen krigjt als de amp waar -ie door gaat dat ook heeft en de gitaar ook genoeg dynamiek en een vol klankbeeld heeft.

Tristan
15 september 2010, 14:27
Dat is ook weer waar.
Veel gitaren klinken ontzettend vlak, veel amps ook, dus om daar die ballen uit te halen is redelijk lastig.
Toch kan een pedaal als de Big D, mits juist afgesteld, dan nog aardig meekomen hoor.

@rocker_71:
Het is een tijd geleden dat ik die getest heb, maar ik heb hem toen al redelijk snel links laten liggen omdat het geluid niet echt uit de speakers knalde.
Iets te veel compressie en niet open genoeg voor mijn smaak.
De Alberta vond ik leuker meen ik, klonk wat rauwer en had wat meer ballen in het laag.

Aan de andere kant, ik weet dat Arnold van Dongen 'm gebruikt over een ouwe Fender en hij haalt er een goede sound uit.
Ik geloof dat die Mudhoney wel vaker gebruikt wordt in combinatie met een goede Fender amp.

Tristan
15 september 2010, 14:30
@ThaBluesBreaker:
Hoe gebruik je de Fulldrive nu, welke instellingen, veel of weinig gain, veel of weinig volume, boost aan of boost uit?
Welke sounds krijg je er wel naar tevredenheid uit en welke niet, wat mis je nog?
Wat voor gitaar en amp gebruik je?

Einzeln
15 september 2010, 19:11
Ik heb net eens zitten googlen op de uitdrukking: "ballen hebben". Wordt soms gebruikt om 'lef' uit te drukken. Dat wordt dus met "mannelijkheid"" verbonden. Klote hebben is dezelfde uitdrukking. Het rare is natuurlijk dat een pedaal met ballen of kloten dus feitelijk een klote-pedaal is. Maar een bigmuff zou dan weer een kutpedaal zijn. Maar dan wel een kutpedaal met ballen.

Tristan
15 september 2010, 20:32
Een Big Muff heeft toch juist helemaal geen ballen, weinig punch en weinig dynamiek, een echt kutpedaal in de ware zin van het woord dus! :D

Toaster
15 september 2010, 21:25
De severe van Tonefreak.

Ik raad hem niet aan omdat ik hem ook heb wat hier vaak gebeurt of omdat ik erop geil maar omdat het echt een goed pedaal is.

http://www.youtube.com/watch?v=-4LDYOYm4Cc

http://www.youtube.com/watch?v=ZdvEaV2WvgI&feature=related

Als het wat minder heftig moet maar wel onwijs goed

De Boiling Point van RockBox.

Meestal nergens nieuw te krijgen maar tweedehands wel.

http://www.youtube.com/watch?v=-I36gX8MrTg
http://www.youtube.com/watch?v=N1wnKo_ClrM&feature=related

Moet het een milde overdrive zijn maar dan met ballen ;)
Dan zeg ik de Barber SS Direct Drive
http://www.youtube.com/watch?v=B7mOlMpkiG4&feature=related (helaas een video met een hoop gelul)

En als je een ts 9 achtige wil die veel rauwer klinkt dan is de Signa Drive van CMATMODS heel vet

http://www.youtube.com/watch?v=uquy32WV9S0&feature=channel (sorry is van gearman dude gebruikt niet altijd even handige settings of opnamekwaliteit.


Goh heb ik toch veel van mijn eigen pedalen gepromoot ;) maar die klinken ook rete lekker

Taff
20 september 2010, 14:09
ik heb zelf de turbo tubescreamer, maar ik zoek nu iets anders
hij is opzich goed in te stellen, maar het ligt ook aan je HB's, gedeeltelijkj wel dan

pm ff of je interesse hebt voor de tubescreamer

the sure thing
20 september 2010, 16:10
Gespot! 2e hands Brunetti fluid drive: http://link.marktplaats.nl/378944652 Lijkt mij een OK prijs en kom je bijna niet 2e hands tegen.

ThaBluesBreaker
20 september 2010, 21:00
Joe Bonamassa heeft wel een mooi geluid, maar die gebruikt alleen een TS9 geloof ik. Maar misschien in combie met LP dat het best vet klinkt?

Einzeln
20 september 2010, 22:04
Joe Bonamassa heeft wel een mooi geluid, maar die gebruikt alleen een TS9 geloof ik. Maar misschien in combie met LP dat het best vet klinkt?
Hij gebruikt alleen een fuzz face en een pork loin alle twee door Jeorge Tripps van Way huge gemaakt.

bazzieman
4 oktober 2010, 16:00
Zelf net de Catalinbread - dirty little secret gekocht en in combinatie met mijn orange
en barder LTD is het echt te gek! zeker een pedaal om eens te proberen! hangt wel van je versterker af