PDA

View Full Version : Midagje experimenteren met effecten volgorde



apekop
12 september 2010, 16:53
Het was toch kl*te weer vandaag, ideaal om lekker te experimenteren met mijn effecten volgorde.
Hieronder mijn bevindingen, wie weet heeft iemand er iets aan, of op aan te merken.

Ik gebruik momenteel de volgende effecten:
-Butler Tubedriver (nieuwe)
-Boss FV-500L volumepedaal
-MXR Phase '90 '74 RI Phaser
-Yamaha UD Stomp delay
(en nog een Vox wah en Korg pitchblack stemapparaat, maar die had ik even uitgeleend)

Ik gebruik heel veel delays en volumeswells en zoek daar de ideale plaatsing voor.

Ik was nog een beetje aan het zoeken naar de ideale plaatsing van het volume pedaal.
Eerst heb ik hem na de Tubedriver gezet. Toen ervoor, meteen na mijn gitaar. Ervoor heeft een iets dramatischer effect als je hem gebruikt met volumeswells en je kan de mate van drive regelen met het volume pedaal.

Hierover twee vraagjes:
-als je het volumepedaal ervoor zet, werkt dat hetzelfde als je volumeknop van je gitaar?: dus ook met minder treble als je het volumepdaal meer 'dicht' zet?
-heeft het eigenlijk nut of nadelen dat ik de L versie heb. Als ik het volumepedaal helemaal vooraan zou zetten moet ik dan niet de H versie hebben? De L moet namelijk altijd achter een buffer. In dat geval moet ik mijn volumepedaal gaan ruilen voor een H versie (?)

Ik was ook niet zeker over de plaasting van phaser, of deze voor of na de delay moet.
Voor de delay gaf mijn phaser een vrij dof signaal, ook met de delay en de andere effecten uit.
Na de delay klonk hij veel transparanter.
Waarom is dat precies?

Nu heb ik dus (voorlopig) deze volgorde:
volumepedaal-tubedriver-delay-phaser
(mijn wah komt dan waarschijnlijk voor de tubedriver voor het bluesy hendrix wah geluid, het stemapparaat dan als eerste meteen na de gitaar)

E-J
12 september 2010, 17:31
Persoonlijk zou ik de volgorde radicaal veranderen:

(wah -) phaser - Tube Driver - (stemapparaat -) volumepedaal - delay


De phaser voor de oversturing vind ik het mooist klinken, en de volumepedaal voor je delay zodat je mooie volumeswells kunt doen... als je hem vooraan zet is het 2x keer hetzelfde, dan kun je beter de volumeknop op de gitaar gebruiken denk ik..

Mitch
12 september 2010, 21:53
In dit geval wil je eigenlijk wel de H versie hebben ja.

apekop
13 september 2010, 00:33
Persoonlijk zou ik de volgorde radicaal veranderen:

(wah -) phaser - Tube Driver - (stemapparaat -) volumepedaal - delay


De phaser voor de oversturing vind ik het mooist klinken, en de volumepedaal voor je delay zodat je mooie volumeswells kunt doen... als je hem vooraan zet is het 2x keer hetzelfde, dan kun je beter de volumeknop op de gitaar gebruiken denk ik..

Een phaser voor de oversturing vind ik niet mooi, dan wordt de phaser zo onduidelijk en modderig als je hem tegelijk met een drive gebruikt. Ieder zijn smaak natuurlijk.
Je hebt gelijk dat je dan het zelfde effect hebt als met de volume knop van je gitaar, maar ik speel vaak akkoorden swells (vaak ook met de vingers van de rechterhand) en dan kan je niet altijd tegelijk ook je volume knop bedienen.

waarom plaats je trouwens jouw stemappraat in het midden?

De L versie van het volumepedaal moet achter een buffer, maar hoe weet ik of een pedaal een buffer heeft? In mijn geval zou hij dan achter het stemapparaat (Korg Pitchblack) of de Tubedriver komen, maar ik weet niet of dat voldoet als buffer.
Ik twijfel nog of het volumepedaal helemaal voor komt of achter de Tubedriver.

wireman
13 september 2010, 05:02
EJ... Sander de Gier verkoopt beamblockers.


Persoonlijk zou ik de volgorde radicaal veranderen:

(wah -) phaser - Tube Driver - (stemapparaat -) volumepedaal - delay


De phaser voor de oversturing vind ik het mooist klinken, en de volumepedaal voor je delay zodat je mooie volumeswells kunt doen... als je hem vooraan zet is het 2x keer hetzelfde, dan kun je beter de volumeknop op de gitaar gebruiken denk ik..

apekop
13 september 2010, 23:30
ok, maar wat heeft dat hier mee te maken?

iemand trouwens nog enig idee waarom mijn phaser dof klinkt als ik hem voor de delay zet en transparant als ik hem na de delay zet?
ook als alleen de phaser aanstaat.

robertmolema
13 september 2010, 23:35
Ik heb mijn volumepedaal geheel aan het begin. Dan klinken de swells wat natuurlijker en dramatischer omdat het geluid dan door de drive die erna komt ten positieve verandert over het verloop van het volume. En ik kan dan ook terwijl ik speel (een slag of solo, maar vooral bij slag) mijn volume veranderen. Hij gaat dan zo mooi van subtiel naar scheur. Het is natuurlijk smaak. Kom je er niet uit dan kun je twee drive's gebruiken.

Zet je hem na de drive dan is het een volumepedaal pur sang. Aan het begin is het een soort effectpedaal. Het is maar wat je wilt. Ik vind het alleen raar als je op heel zacht volume toch 100% drive hebt. Voelt me niet natuurlijk.

robertmolema
13 september 2010, 23:38
ok, maar wat heeft dat hier mee te maken?

iemand trouwens nog enig idee waarom mijn phaser dof klinkt als ik hem voor de delay zet en transparant als ik hem na de delay zet?
ook als alleen de phaser aanstaat.

Misschien heeft het met buffering en brakke bekabeling te maken. Lees het sticky topic over volgorde van effecten.

apekop
13 september 2010, 23:49
Het sticky topic heb ik al vaak gelezen en er staat lang niet alles in natuurlijk.
Ook niet het antwoord op mijn vraag.

Het meeste wat daarin staat was me al bekend.

Comfortably Daniel
14 september 2010, 10:53
Op mijn huidige board staat het zoals EJ ook al zei.
Phase90 - Drive - Vol. - Delay (met nog wat zooi ervoor en ertussen)

Mijn mening is dat je gewoon moet doen wat je lekker vind klinken en niet téveel naar anderen moet kijken. Het is geen ramp om 't anders dan anderen te doen...'t is niet alsof je er dan niet "bij hoort". ;)

robertmolema
14 september 2010, 11:05
Mijn mening is dat je gewoon moet doen wat je lekker vind klinken en niet téveel naar anderen moet kijken. Het is geen ramp om 't anders dan anderen te doen...'t is niet alsof je er dan niet "bij hoort". ;)

Dan rest de vraag, wat doe je op een forum? Aapjes kijken?

Er wordt een mening/visie/inzicht gevraagd, dan kun je verwachten dat anderen er hun idee erover neerschrijven.

Beetje typische post. Natuurlijk is het goed om je eigen ding te doen, maar het is nooit verkeerd om te verkennen hoe anderen het doen om zo ideeen en nieuwe inzichten te leren waardoor je setup kan verbeteren, maar op voorhand zeggen: 'doe lekker wat je zelf wilt anders ben je een meeloper' is een beetje misplaatst.

De TS-er plaatst toch duidelijk een paar vragen, lees ze nog eens en dan je eigen post nog eens erachteraan. Lijkt me toch een volkomen zinloze post?

apekop
14 september 2010, 11:18
Robert heeft wel een beetje gelijk, natuurlijk doe ik het op mijn manier. Ik ga niet iets doen alleen om dat iemand anders het zegt, maar het kan geen kwaad om alle opties te onderzoeken en uit te proberen. Misschien kan het nog wel beter dan wat ik zelf had gedacht of geprobeerd of misschien zie ik iets over het hoofd.

Wat vinden jullie het voordeel van een Phaser voor de drive?
Ik heb het geprobeerd, maar ik krijg daar geen mooi geluid mee als zowel de phaser als de drive aan staan.
Erna klinkt veel transparanter en een strakker phaser geluid vind ik.

Kim Wilson
14 september 2010, 11:26
De L versie van het volumepedaal moet achter een buffer, maar hoe weet ik of een pedaal een buffer heeft? In mijn geval zou hij dan achter het stemapparaat (Korg Pitchblack) of de Tubedriver komen, maar ik weet niet of dat voldoet als buffer.
Ik twijfel nog of het volumepedaal helemaal voor komt of achter de Tubedriver.
Volgens mij heeft de Pitchblack geen buffer.

Tuner gaat idd bij voorkeur als eerste. Wat je zou kunnen doen is je Pitchblack inruilen voor een DT-10 en daar het volumepedaal achter zetten.

Als je je volumepedaal vóór de overdrive zet, krijg je ook een verandering in hoeveelheid drive. Hoe harder je instuurt, hoe meer drive. Dan moet je voor jezelf uitmaken of je dat wilt, of dat je het alleen als volumepedaal wil gebruiken.

Mitch
14 september 2010, 11:33
Maar goed, de vragen die ik heb gesteld daar heb ik nog geen antwoord op gekregen.
Op één al wel, maar die vond je niet belangrijk. Maar goed, omdat je het zo lief vraagt hier antwoord op al je vragen.

-Ja, het volumepedaal werkt in principe net als de volumepot op je gitaar als het pedaal vooraan in de keten staat. Het is puur iets praktisch als je het als pedaal wil hebben.
-Zoals al gezegd: je moet eigenlijk de H hebben als je 'm als eerste in je keten wil gebruiken. Na een buffer wordt een laagohmig signaal gecreëerd en kun je dus de L gebruiken. Een Tube Driver heeft dacht ik wel een laagohmig uitgangssignaal maar dat weet ik niet 100% zeker.
-Het kan een impedantieverschil zijn t.o.v. het pedaal ervoor óf erachter, of een brakke kabel waardoor je phaser in die specifieke positie dof klinkt. Als de phaser achteraan bij jou beter klinkt: vooral doen. Vaak klinkt een phaser vooraan prettiger mar dat is geen vaste regel. Hangt zowel van de phaser, de gebruikte drive, maar ok de totale setup af of het lekker klinkt of niet. Ik schat dat zo'n 2/3 van de phasers vooraan staat, zeker niet meer. Mijn PM7 had ik ook achteraan staan, mijn Small Stone achteraan.
-de opmerking van wireman sloeg op EJ's signature waarin hij zoekt naar een Beam Blocker. Maar die is waarschijnlijk op zoek naar tweedehands.

Anders nog iets?

robertmolema
14 september 2010, 11:38
Wat vinden jullie het voordeel van een Phaser voor de drive?
Ik heb het geprobeerd, maar ik krijg daar geen mooi geluid mee als zowel de phaser als de drive aan staan.
Erna klinkt veel transparanter en een strakker phaser geluid vind ik.


Een normale boventoonstruktuur zit als volgt inelkaar: De grondtoon op 100%, de eerste boventoon op 50% van het volume, de tweede zit op 25% etc.

Een overdrive versterkt de boventonen waardoor de boventoonstructuur 'in de war is' en dat prachtige geluid onstaat. Alle boventonen komen er harder uit.

Een phaser is een effect wat het signaal splitst en het in tegenfase tegen het origineel weer terug laat horen. Door te rommelen in de boventoonstructuur (frequenties worden in een tijdsverloop erin en eruit gehaald) ontstaat het veranderend geluid. Ga je een phaser in een overdrive insturen dan gaat de overdrive de uit balanszijnde boventoonstructuur nog meer uit balans brengen en gaat de boel over z'n nek en wordt het een rommeltje daardoor mis je de helderheid.

Ik heb mijn phaser tussen twee overdrive-pedalen in zitten maar geef ook de voorkeur om eerst te oversturen en dan te phasen, je kunt het dan iets gekontroleerder afstellen, afhankelijk van de instelmogelijkheden van de phaser.

Andersom heb ik een vergelijkbaar probleem als ik de ReezaFratSits mijn MXR Chorus instuur, het wordt er erg lelijk van. Andersom heb ik nog niet geprobeerd (is ook niet praktisch i.v.m. stereogebruik) maar dat zal nog lelijker worden. Het zal daarom denk ik ook te maken hebben met welke pedalen je combineert. De ene conbi is mooier dan de andere. Er gebeuren erg complexe dingen met die boventonen en helderheid zit hem in de goed versterkte boventoonstructuur, dus zelfs je versterker (buizen?) kan er debet aan zijn dat het rommelig wordt. Ook het hout van je gitaar speelt hierin zelfs een grote rol.

apekop
14 september 2010, 11:48
Op één al wel, maar die vond je niet belangrijk. Maar goed, omdat je het zo lief vraagt hier antwoord op al je vragen.

-Ja, het volumepedaal werkt in principe net als de volumepot op je gitaar als het pedaal vooraan in de keten staat. Het is puur iets praktisch als je het als pedaal wil hebben.


om die reden had ik die zin al verwijderd uit mijn post, maar je was me te snel af.

Mijn vraag was eigenlijk of het volume pedaal als je hem vooraan zet ook de toon doffer maakt net zoals je volumeknop van je gitaar dat doet als je deze dichter draait.

@Robert: bedankt voor de duidelijke uitleg over de phaser. Ik heb gewoon het idee dat mijn phaser niet uit de verf komt als hij voor de drive staat. Ik hoor niet duidelijk het phaser geluid als de drive aanstaat, zonder de drive wel.

Wat ik nog steeds niet snap is dat mijn phaser meteen achter de delay beter klinkt dan meteen voor de delay (dit staat even los van de drive). Voor de delay klinkt hij erg dof, ook als de delay uit staat, dus niet zoals hij hoort te klinken. De kabels zijn goed.

robertmolema
14 september 2010, 11:53
Wat ik nog steeds niet snap is dat mijn phaser meteen achter de delay beter klinkt dan meteen voor de delay (dit staat even los van de drive). Voor de delay klinkt hij erg dof, ook als de delay uit staat. De kabels zijn goed.

Alleen als de delay aan staat of ook als hij uit staat? Ik denk (heb het gevoel) dat het met buffering heeft te maken, maar daarover weet Mitch meer dan ik.

Als de delay aan staat met een korte slapback delay en je speelt lange tonen krijg je ook een soort van phase-effect (verschuiving in het geluid = eigenlijk flanger, het ene signaal komt iets later dan het andere) waardoor het aanwezigere blikkerige geluid ontstaat. In combi met de phaser is dat natuurlijk ook weer dubbelop. Dat kan je geluid misschien net op een mooie manier verhelderen.

Mitch
14 september 2010, 11:55
-Ja, een extra volumepedaal is weer een extra pot en een extra kabel dus die kan je gleuid iets doffer maken (even los van het phaser verhaal)
-Nogmaals, het kan domweg een impedantieverschil zijn. Die UD is denk ik niet true bypass en misschien is de ingangsimpedantie (dus waar de output van de Phase90 'tegenaan kijkt' als -ie ervóór staat) dusdanig dat de phaser dof gaat klinken. Maakt ook niet precies uit hoe het komt, als je het constateert moet je het gewoon anders doen. Ik heb ook wel eens met een choruspedaal gehad dat je een bleed van clock noise kreeg (dus een LFO die de snelheid van modulatie tikkend laat horen ook al stond de chorus uit) als hij tussen een fuzz en een gebufferd pedaal stond. Ná het gebufferd pedaal plaatsen: geen bleed meer. Nou, dan is de keuze niet zo moeilijk toch?

apekop
14 september 2010, 11:55
Ook als de delay helemaal uit staat. De UD is geen TB.
Ik denk ook dat het met buffering heeft te maken, maar hoe of wat precies weet ik niet.

Ondanks dat het misschien niet uitmaakt hoe het komt, vind het toch interessant om te weten.
Dan leer ik er weer iets van.


-Ja, een extra volumepedaal is weer een extra pot en een extra kabel dus die kan je gleuid iets doffer maken (even los van het phaser verhaal)


Ik bedoel eigenlijk als je het volumepedaal van open naar dicht zet, of het dan op dezelfde manier doffer wordt als dat je je volumeknop van de gitaar van open naar dicht zet.
Ik bedoel niet het feit dat er een extra pedaal tussen staat.

robertmolema
14 september 2010, 12:03
Ondanks dat het (volgens Mitch) niet uitmaakt hoe het komt, vind het toch interessant om te weten.
Dan leer ik er weer iets van.

De eeuwige quest naar de ubertone. Die houdt pas op als je grafkist sluit. Maar is super interessant.

Een beetje kennis van natuurkunde is dan wel handig.

Mitch
14 september 2010, 12:13
Tja, eigenlijk is het effect dat je beschrijft een variant op 'tonesuck'. Waar met tonesuck wordt bedoeld dat zelfs als alles uit staat je geluid doffer en minder dynamisch wordt (wahpedalen...), kan het ook plaatselijk in een keten voorkomen zoals in dit geval. Het ene effect klinkt niet meer zo goed omdat het zelf geen output stage heeft en er een non-TB pedaal achter staat met een lagere ingangsimpedantie. Dan krijg je een dof geluid als het voorste pedaal aan staat. De OCD heeft daar ook soms een beetje last van.

Het geluid zal waarschijnlijk doffer worden bij intrappen van je volumepedaal, maar niet noodzakelijk. Misschien zit er op je gitaar een veel slechtere pot die het doffer worden heel sterk heeft en zit er op de FV500H een uitstekende pot die er veel minder last van heeft. Als het een probleem is kun je altijd nog een treble bleed mod toepassen op het volumepedaal zoals dat ook vaak gedaan wordt op volumepots van gitaren.

robertmolema
14 september 2010, 12:27
Ik roep maar even wat....

Zou het ook nog te maken kunnen hebben met het voltage op de pedalen? Als die te laag is (door te veel pedalen op een adapter met een daisychain) dat de buffering dan niet goed werkt of zo?

@TS: welke adapter gebruik je voor je pedalen?

apekop
14 september 2010, 12:39
volgens mij wordt mijn vraag over volumepedalen verkeerd begrepen.

Het is gewoon een algemene vraag en heeft niks met mijn specifieke setup te maken.

Ik zal hem nog eens formuleren:
als je de toonknop op je gitaar dichter draait wordt het geluid steeds doffer. Is dat ook het geval met een volumepedaal?
en is als dat zo is, is dat alleen als je hem net na de gitaar zet of ook als je hem tussen de effecten zet?

Mitch
14 september 2010, 12:49
Stel je je vraag wel goed?
Als je de toonknop op je gitaar dichtdraait word het doffer ja. :D

apekop
14 september 2010, 12:59
ja maar is dat ook zo met een volume pedaal is de vraag? Er staat trouwen 'dichter' niet 'dicht'.
Duidelijker als hierboven kan ik mijn vraag niet stellen.

Mitch
14 september 2010, 13:11
Duidelijker dan ik het een paar posts terug heb geformuleerd kan ik het niet uitleggen. Misschien heeft het pedaal er wel minder last van dan de volumepot op je gitaar. Ik neem tenminste aan dat je er daar één van hebt. Het verschilt per pot.

Het geluid zal waarschijnlijk doffer worden bij intrappen van je volumepedaal, maar niet noodzakelijk. Misschien zit er op je gitaar een veel slechtere pot die het doffer worden heel sterk heeft en zit er op de FV500H een uitstekende pot die er veel minder last van heeft. Als het een probleem is kun je altijd nog een treble bleed mod toepassen op het volumepedaal zoals dat ook vaak gedaan wordt op volumepots van gitaren.

robertmolema
14 september 2010, 13:25
In het algemeen moet je bij alles wat je in je geluidsketen hebt vragen stellen als je je geluid wilt optimaliseren. Zeker als je begint over dof geluid. Dan is elke inferieur dingetje in je keten al de dood voor je heldere klank.Dus ook de kwaliteit van je potmeter, de kwaliteit van álle kabels, de kwaliteit van je pedaaltjes.

Ben nu 2 jaar lang bezig geweest om alles onder de loep te nemen, en ja, nu moet ik nog een diepte investering doen om alle kabeltjes in mijn pedalboard te upgraden. En ik denk dat dat een beetje aan de kern van je vraag raakt. De potmeter is 1, maar je delaypedaal kennelijk ook, en de verkeerde volume pedaal op een specifieke plek ook en de electronica van je gitaar ook, etc...

Dit is geen antwoord op je vraag, maar meer een inzicht dat je moet meenemen ter beoordeling van je geluid. Alles, maar dan ook echt alles heeft invloed, en opelkaar invloed, niks kun je eigenlijk bagetaliseren. Ondanks dat de één vindt dat dat het belangrijkste is en de ander dat, is toch alles een aandeel in je geluid. Het onderzoek start hier!

Soesje
14 september 2010, 13:35
Ik wil niet de topic hijacken maar ik heb een soortgelijke vraag.

Ben van plan de Boss FV500 aan te schaffen voor volume swells.
Ik wil 'm dus ná mijn drive (SD-1) plaatsen en vóór mijn delay (DD-5) plaatsen. Dan moet ik toch de L versie nemen?

Alvast bedankt!

Mitch
14 september 2010, 13:53
Dat kan ja.

Soesje
14 september 2010, 13:56
Dat kan ja.

Ik ga ervan uit dat je bedoeld dat het kan zonder dat ik toon verlies lijdt omdat ik dan de juiste versie haal voor mijn volgorde van plaatsing.

Thanks!

apekop
15 september 2010, 08:34
Ik ga ervan uit dat je bedoeld dat het kan zonder dat ik toon verlies lijdt omdat ik dan de juiste versie haal voor mijn volgorde van plaatsing.


Als het volume pedaal achter een gebufferd pedaal staat moet je de L versie nemen, zet je hem meteen na je gitaar moet je de H versie hebben.
Je moet er alleen achter zien te komen of die pedalen gebuffered zijn of niet, hoe je dat kan zien weet ik niet.

Soesje
15 september 2010, 08:38
Ok duidelijk! Ik heb een Boss SD-1 die ik ervoor ga hangen, van wat ik heb gelezen zijn (bijna?) alle boss pedalen gebuffered toch?

apekop
15 september 2010, 09:25
ja, ik dacht het ook, volgens mij alle Boss pedalen.

Comfortably Daniel
17 september 2010, 10:15
@ Robert & Apekop: Ho ho...wacht even. Ik bedoelde in mijn post zeer zeker niet te zeggen dat je niet moet vragen wat anderen doen, maar dat je niet meteen moet doen wat anderen doen ;) Klein nuance verschil.

Natuurlijk is het goed te vragen als je niet helemaal zeker of gewoon wilt weten hoe ze iets doen. Helemaal niks mis mee.