PDA

View Full Version : Mijn Engl blackmore sloopt buizen



Thiez
12 september 2010, 14:49
Ik heb welleens een topic gehad over een rare bromtoon in mijn engl blackmore. Dit bleek door de preamp buis te komen. Deze was niet goed en wanneer hij warm werd maakte hij een sluiting en kreeg ik dus de bromtoon.
Keer de buizen vervangen en paar weken later was er weer een buis kapot.
Nu heb ik hem een paar weken terug naar de buizendokter gebracht en die heeft er andere buizen in gezet en alles een keer nagekeken. Paar slechte soldeerverbindingen heeft hij opnieuw gesoldeerd van buisvoeten naar de print.

Nu zijn we 3 weken verder en alweer is er een preamp buis kapot. Ik kan niet goed zien welke buis het is maar ik mis een gainstage. De versterker doet het nog wel maar mijn high gain kanaal is nu net zoveel vervorming als dat ik anders op mijn low gain kanaal had.

Kan dit aan de versterker liggen dat er iets niet goed gaat? of heb ik gewoon de pech dat ik slechte buisjes heb? Dit is mijn opstelling:
V1 Tungsol ECC83
V2 JJ ECC803
V3 JJ ECC83
V4 philips JAN ECC81

guitarnijboer
12 september 2010, 16:39
Wat ik nog weet van mijn ENGL die ik ooit had is dat je er niet straffeloos zomaar wat buisjes in kan gooien. Hoewel de versterker wel werkt heb je snel last van brom en ruis. (dankzij de enorme bakken gain) Voor een goed resultaat kun je dan ook het beste buisjes gebruiken die zijn geselecteerd op 'low noise' en 'low hum'. Zelf had ik er buisjes van Ruby tubes inzitten die het vele jaren goed hebben gedaan. Dit zijn geteste chinese buisjes met een afscherming tissen de twee triodes.

De gewone meuk buisjes van JJ, sovtek, maar ook zelfs NOS philips gaven een teleurstellend resultaat. De NOS buisjes met name vanwege overspraak tussen de twee trioden in de buis.

Ook de buisvoetjes zijn niet bedoeld voor veelvuldig in en uitprikken van buisjes. Ik denk trouwens dat jou probleem dit keer niet te maken heeft met een buisje, maar eerder een schakelaartje / draad of print breukje.

Mr.Bluesbreaker
12 september 2010, 20:49
Thiez, wissel eens een Tung Sol om met een willekeurig ander merk op V1. In sommige versterkers houden de gewone Tung Sol 12Ax7's het maar een paar weken uit en in andere doen ze het probleemloos. Mijn 2203 sloopte ze op V1, maar mijn Captain houdt ze heel.

Thiez
12 september 2010, 21:00
Wat zijn degelijke kwaliteit preamp buizen? Heb gehoord dat TAD aardig degelijk is. Maar andere zeggen weer dat het rommel is.

Herman
12 september 2010, 21:29
Je kan natuurlijk ook gewoon pech hebben dat je er een gare buis in terug gekregen hebt. Dit is mij al een keer overkomen met m'n Twintone.. Die had ik ook terug gekregen en 3 week later rook het tijdens het spelen naar BBQ op m'n kamer.:dontgeti:

Vervolgens terug gegaan en gewoon gratis een nieuwe set buizen er in gekregen!