PDA

View Full Version : effectenbak



B-stone
11 september 2010, 18:11
heej,

ik heb laatst een marshall 6100 gekocht, maar helaas zit hier geen reverb op :dontgeti:

dus na wat op marktplaats gezocht te hebben ben ik erachter gekomen dat een multieffect zowat net zo goedkoop is als een los reverb pedaaltje.
de keuze lijkt mij dus makkelijk gemaakt :crazyhappy:

ik heb nu de boss me 50 op het oog.

en nu is mijn vraag: is dit wat en/of zijn er nog betere? beinvloed deze me 50 niet de sound van de amp negatief?

ik vind vooral de standaard effecten: (over drive), reverb, flanger, chorus , delay heel belangrijk, maar de boss me 50 heeft nog wat andere leuke mogelijkheden met het expressie pedaal: de octave up/down wat dus ook betekend dat ik daarvoor geen whammy meer hoef te kopen.

oja: ik heb wel al een losse wah wah :cheerup:

een zvex fuzz factory vind ik ook hééééééééééééééééééééél vet maar deze is mij nog te duur. ( dit bestaat niet in een multi effect vorm he?)

EJPostema
11 september 2010, 18:24
Ik gebruik de boss me-50. Ben er erg te spreken over. Werkt simpel en doeltreffend. Je kan bijna elk geluid creeren, zeker met de sustain/treshold podmeters. Moet wel zeggen dat als je die knoppen gebruikt je een fender met single coils kan laten klinken als een les paul...

Laat je die knoppen met rust laat je het geluid redelijk ongemoeid.

De pedaaleffecten die erop zitten klinken wel minder als de echte pedalen maar nog steeds goed. Werkt erg goed en doeltreffend en is een goeie oplossing als je niet veel geld wilt uitgeven of niet weet wat je wilt kopen

guitarkid
11 september 2010, 18:44
Maar de galm vind ik nou net één van de zwakke punten van de ME-50.....
Ik heb 'm vrij lang gebruikt, maar had al snel een andere reverb.

Gr. C.

B-stone
11 september 2010, 18:53
Maar de galm vind ik nou net één van de zwakke punten van de ME-50.....
Ik heb 'm vrij lang gebruikt, maar had al snel een andere reverb.

Gr. C.

ja het hoeft ook geen super reverb te zijn, maar het gaat erom dat het net dat beetje extra geeft zeg maar. zou deze reverb wel vergelijkbaar zijn met me cube reverb?

hoe is dat plastic expressie pedaal? en kun je de effecten wel goed instellen:
hoeveelheid gain,reverb,delay enz.

EJPostema
11 september 2010, 19:11
De effecten zijn erg simpel in te stellen. Je hebt een knop voor het effect wat je kiest.

Daarnaast kan je met 3 andere knoppen de hoeveelheid Drive/Tone/Level aanpassen. Met de compressor en de treshold kan je de geluiden nog anders maken.

Dit zelfde idee is hetzelfde met de chrorus en delay. Ik vind de reverb wel oke trouwens. Geen idee of hij vergelijkbaar is. Je kan verschillende soorten reverb gebruiken

Het plastic pedaal is erg robuust hoor, die effecten zijn vrij makkelijk te gebruiken. Wel maar één tegelijk.

Hier is een video over hoe de reverb klinkt

http://www.youtube.com/watch?v=uieg3YwUhoE

guitarkid
11 september 2010, 19:18
ja het hoeft ook geen super reverb te zijn, maar het gaat erom dat het net dat beetje extra geeft zeg maar. zou deze reverb wel vergelijkbaar zijn met me cube reverb?

hoe is dat plastic expressie pedaal? en kun je de effecten wel goed instellen:
hoeveelheid gain,reverb,delay enz.

Ja, ik denk dat ze wel te vergelijken zijn. Op de Cube-60 die ik af en toe voor repetities gebruik vind ik 'm ook niet erg goed. Er zijn eigenlijk amper instelmogelijkheden voor de reverb. Eén draaipot die je de keuze uit (ik dacht) drie types geeft en de hoeveelheid. De delays zijn wel ok en met m.i. voldoende mogelijkheden. Alleen de tap-functie werkt traag; eerst de delay in de tapfunctie zetten door de switch twee seconden in te houden en dan pas het tempo tappen. Terug hetzelfde. Niet erg bruikbaar... Dat pedaal werkt op zich wel goed. Ik vind echter één ding een groot probleem: als je het pedaal als volumepedaal gebruikt en hij staat niet vol open en je switched naar bijv. de wah-functie, dan speel je plotseling met vol volume en dat is verrekte onhandig. Veder is het volgens mij een een leuke bak met best veel mogelijkheden en ik heb er een paar jaar met plezier mee gespeeld en nu doet mijn zoon dat. Die gebruikt overigens alleen maar een aantal distortion (metal) sounds en heeft net ontdekt wat een chorus kan toevoegen...
Ik ben helemaal terug naar een buizenversterker en niet te veel toeters en bellen... Had overigens voor de galm een EH Holy Grail+. Mooie ding!

Gr. C.

Jelle6
11 september 2010, 22:04
Ik heb de me-20 getest.
Het is echt een vreselijk pedaal qua sound.
Ik weet niet of de me-50 daarmee te vergelijken valt.
Maar de me-20 zit wel in die serie.

EJPostema
11 september 2010, 22:27
de me-20 is volgens mij nieuwer en minder uitgebreid, denk niet dat die vergelijkbaar is...

EJPostema
12 september 2010, 09:52
Dat pedaal werkt op zich wel goed. Ik vind echter één ding een groot probleem: als je het pedaal als volumepedaal gebruikt en hij staat niet vol open en je switched naar bijv. de wah-functie, dan speel je plotseling met vol volume en dat is verrekte onhandig.

Gr. C.

DIt is op te lossen met het master volume. Is even 10 min prutsen om het geluid op clean/distorion/wah pedaal even hard te krijgen, maar het is wel mogelijk
EDIT: dat neemt niet weg, als je wahwah gaat gebruiken ik gewoon een pedaal ernaast zou kopen

guitarkid
12 september 2010, 11:00
DIt is op te lossen met het master volume. Is even 10 min prutsen om het geluid op clean/distorion/wah pedaal even hard te krijgen, maar het is wel mogelijk
EDIT: dat neemt niet weg, als je wahwah gaat gebruiken ik gewoon een pedaal ernaast zou kopen

Nee, dat is niet op te lossen..! Heeft n.l niets met je mastervolume of distortion te maken of wat dan ook. Het probleem is dat je, om de wah te activeren, je het pedaal helemaal moet intrappen en dan dus naar vol volume gaat.
Geloof me, been there, done that.... ;)

Gr. C.

Mr. Dynamite
12 september 2010, 20:52
Hmm, heb hem zelf ook gehad en het is wel een erg fijn ding.
Maar ik ben over gestapt op losse bakjes, dit vind ik mooier klinken.
Misschien gelijk met de me70 beginnen? Deze leek mij wel fijn tov de me50

B-stone
12 september 2010, 22:28
Hmm, heb hem zelf ook gehad en het is wel een erg fijn ding.
Maar ik ben over gestapt op losse bakjes, dit vind ik mooier klinken.
Misschien gelijk met de me70 beginnen? Deze leek mij wel fijn tov de me50

ja daar heb ik ook over na zitten te denken maar die zijn meteen een tikkie (lees: stuk) duurder. volgens mij niet direct beter als je dat leest van die functies: me 50 heeft uitgebreidere tuner, meer distorsions of zo ja in ieder geval wat meer dingen juist :P.

de me 50 heeft toch ook een soort whammy in gebouwt? en dat met dat volume bedaal kun je toch ook gewoon effe niet spelen en dan snel indrukken?

is er iets beters dan de me 50 in die prijsklasse? hoe is die whammy :soinnocent:

en over dat mooier klinken van losse pedalen: ik heb al een wah ;) maar als je kijkt naar de losse pedaal kosten en dan een me 50 :P dan heb je 2 pedalen voor 1 me 50

guitarkid
13 september 2010, 09:29
en dat met dat volume bedaal kun je toch ook gewoon effe niet spelen en dan snel indrukken?


??:???:

Als je het pedaal gebruikt voor iets anders dan volume speel je altijd op het volume van het volledig ingetrapte pedaal, niet meer, niet minder.
Wat je ook instelt en wat je ook doet met het mastervolume etc. 't is gewoon een ontwerpfoutje c.q. bewuste keuze i.v.m. het budget.

Gr. C.

B-stone
13 september 2010, 14:53
indd, maar hoe vaak moet je in een nummer van volume pedaal naar iets anders wisselen? een losse cry baby heb ik toch al.

guitarkid
13 september 2010, 15:33
indd, maar hoe vaak moet je in een nummer van volume pedaal naar iets anders wisselen? een losse cry baby heb ik toch al.

Dat weet ik niet in jouw geval.... ;)
Ik weet wel dat het erg lastig is als het gebeurt en het geldt voor alle fx die je stuurt met het pedaal, dus ook de octaver etc.
Ik vond het in ieder geval een groot manco van de ME-50 (die ik verder echt wel ok vond) en wilde dat even laten weten. Wat je met deze info doet moet je natuurlijk zelf weten.

Gr. C.

B-stone
13 september 2010, 21:43
ik wacht denk ik effe met het geld dan, (eerst een explorer kopen denk ik, ik gas al me hele leven op dat ding, en nu staat hij dan op marktplaats :soinnocent: ). die me 50 vind je denk ik toch nog steeds wel over een half jaar.

maar inieder geval bedankt voor jullie reacties :ok:

Midwolda
13 september 2010, 22:50
Nee, dat is niet op te lossen..! Heeft n.l niets met je mastervolume of distortion te maken of wat dan ook. Het probleem is dat je, om de wah te activeren, je het pedaal helemaal moet intrappen en dan dus naar vol volume gaat.
Geloof me, been there, done that.... ;)
Gr. C.

Kan je dat probleem niet tekkelen door verschillende presets op te slaan dan?

robertmolema
14 september 2010, 00:13
Onderschat de kwaliteit van de galm niet in hoeveel invloed het heeft op je geluid. Mijn ervaring is dat goedkopere galmen je geluid lelijk kleuren. Een van de redenen dat jaren 60 muziek klinkt als jaren 60 is de galm.

Een dure galm is neutraal en kleurt niet op een negatieve manier. De ene galm is niet de andere galm. In een (prof.) studio is het meestal een van de duurste effecten in het rek. Het is een belangrijk en complex effect om instrumenten op hun plek te zetten in de eindmix. Ik zou me even goed verdiepen in galmmaterie en eens wat dedicated galms proberen van Lexicon of TC Electronics om je een beeld te vormen en niet denken galm is galm want dan zit je straks met een niet bruikbaar apparaat.