PDA

View Full Version : Staartstuk banjoline gezocht



cactuskid
11 september 2010, 14:21
Hoi hoi..

Ik heb laats een antieke 8snarige banjoline gekregen van mijn moeder. +/- 60 jaar oud geloof ik Het probleem is echter dat het instrument geen staartstuk meer bevat. Nu ben ik al enkele muziekwinkels binnen gestapt maar helaas kon niemand me verder helpen. Heeft iemand een idee hoe ik aan zo een staartstuk kan geraken?

Hier is een foto van mijn banjoline ;)

http://www.flickr.com/photos/lienwevers/4978856531/

of deze link: http://www.flickr.com/photos/lienwevers/4978856531/

Alvast bedankt ;)

ernieman
13 september 2010, 10:29
www.stewmac.com, misschien hebben die iets wat past?

RB-1
17 september 2010, 00:00
Dit is een mooi plaatje van boven.
Maak ook eens een foto van de zijkant van de pot.
Waar het staartstuk vast zit, dus.

cactuskid
21 september 2010, 15:11
Dit is een mooi plaatje van boven.
Maak ook eens een foto van de zijkant van de pot.
Waar het staartstuk vast zit, dus.

Ik denk dat je dit bedoelt:
http://www.flickr.com/photos/lienwevers/5011154095/
http://www.flickr.com/photos/lienwevers/5011154095/

Het probleem is echter dat ik het in een normale music store niet vindt. Misschien enig idee waar je oude instrumentstukken kan vinden?

RB-1
21 september 2010, 23:58
Die 4 uitsteekseltjes aan de tension-hoop ZIJN het staartstuk.
Snaren er per (gelijke) 2 ophangen.
Neem de lichtste snaren die je kunt vinden. (= voor klassiek mandoline)
De meeste van dit soort simpele instrumenten zijn niet bestand tegen de spanning van snaren zoals die op echte Gibsons en andere topinstrumenten worden gebruikt.

Wat maak je trouwens een schitterende fotos!

cactuskid
24 september 2010, 22:01
Die 4 uitsteekseltjes aan de tension-hoop ZIJN het staartstuk.
Snaren er per (gelijke) 2 ophangen.
Neem de lichtste snaren die je kunt vinden. (= voor klassiek mandoline)
De meeste van dit soort simpele instrumenten zijn niet bestand tegen de spanning van snaren zoals die op echte Gibsons en andere topinstrumenten worden gebruikt.

Wat maak je trouwens een schitterende fotos!

Dat wist ik echt niet. Dat is een hele geruststelling. Nu moet ik niet meer op zoek naar een staartstuk ;). Bedankt hoor. Dus je hebt slechts 4 snaren nodig. Dus je bevestigd één snaar aan een stemmingsschroef en je laat de snaar rond het uitsteeksel naar de volgende stemmingsschoef leiden. Is dit het principe?

Hartelijk bedankt voor je compliment ;)

RB-1
25 september 2010, 23:57
Dat wist ik echt niet. Dat is een hele geruststelling. Nu moet ik niet meer op zoek naar een staartstuk ;). Bedankt hoor. Dus je hebt slechts 4 snaren nodig. Dus je bevestigd één snaar aan een stemmingsschroef en je laat de snaar rond het uitsteeksel naar de volgende stemmingsschoef leiden. Is dit het principe?

Hartelijk bedankt voor je compliment ;)Nee, 8 snaren, 2 van elk. Die zitten normaal in ieder setje mandolinesnaren, dat is waarnaar je moet vragen.
Zoals gezegd, neem hele lichte (~.009-.035) en niet de standaard bluegrass dikte (.011-.040), want daar kan de hals mogelijk niet tegen.

Van dik naar dun zijn ze gestemd GDAE, net als een viool en de G heeft dezelfde hoogte als de G van een gitaar, de rest hoger. Iedere snaar ingedrukt in het zevende vakje klinkt het ongeveer hetzelfde als de naastliggende hogere snaar.

De kam komt op ongeveer twee maal de afstand van de nut ( topzadel noemt men dat geloof ik hier) en de 12e fret.
Kom je meestal ergens uit op de onderste helft van het vel.
Daarna fine-tunen door de toonhoogte van de snaar, als je je vinger er losjes boven de 12 fret oplegt en aantokkelt EN de noot die je hoort als je de snaar goed op (tegen) de 12e fret indrukt, met elkaar te vergelijken.
Ingedrukte noot hoger > kam voorzichtig (!) in de richting van het staartstuk schuiven (1 millimeter per keer). Is de noot lager, dan de kam richting hals opschuiven.
Met twee handen, tussen duim en wijsvinger vastpakken en zorgen dat de kam niet met een enorme knal plat tussen snaren en vel komt te liggen. Als het wel gebeurt: pintje vatten en dan het ding weer rechtop zetten.....
Hier (http://www.frets.com/FRETSpages/Musician/Mandolin/MandoString/mandostring1.html) een goede uitleg over het opzetten van snaren.
Alleen zie je hier staartstukken met 8 haakjes, waar die van jou er maar 4 heeft.
Je eerste (E) snaar gaat op het eerste haakje aan die kant, en je haalt hem dan door het gaatje in het asje van het stemmechaniek aan dezelfde kant, het dichtst bij het topzadel. De volgende E snaar over hetzelfde haakje, maar naar het tweede asje. Nog niet op volle spanning brengen, maar doorwerken tot ze er alle 8 op zitten. De binnenste snaren lopen naar de verste asjes, de buitenste naar de dichtstbijzijnde.
Als er nog vragen zijn, dan horen we het wel...:ok:

RB-1
9 mei 2011, 18:30
Nou, dat zal dan wel gelukt zijn, anders hadden we er nog wel over gehoord.
Een paar plaatjes en mogelijk geluidsopnames van het herstelde instrument waren wel aardig geweest.

rijsberman
9 mei 2011, 23:55
Ik denk alleen dat ze een brug mist.