PDA

View Full Version : Zelfbouw buizenversterkertje



PietvanderMeer
11 september 2010, 13:47
Hallo Heren(zijn er eigenlijk ook Dames hier?)

Ik kreeg zojuist van een kennis een paar transformatoren én heb een kapot Fender sidekick combo'tje.
U raadt het al inderdaad.

Nu heb ik direct al een probleem want ik weet niet of de voedingstrafo zwaar genoeg is.Mijn bedoeling is een versterkertje met als eindbuis 1 El34.
Ik heb natuurlijk de meeste van de zelfbouw discussies gelezen en heb wel geloof dat ik het tot een succesvol project kan maken.

Mijn bedoeling is een versterkertje met als eindbuis 1 El34.
alleen, zoals gezegd,zit ik met de vraag of de trafo dit wel aankan.
Ik vind hem namelijk nogal klein.
De buitenafmetingen zijn LxBxH;65x65x34mm
De spoel is ongeveer 40x40x45 mm.
Weet er verder niets van,kan alleen zien wat erop staat en dit is aan de secundaire kant 0-6.3-0 en 285.
Aan de primaire kant 220-127-110 en 0.
de trafo komt uit een buizenplatenspeler.
Is er een manier om erachter te komen of deze trafo goed genoeg is voor 1 el34(en een paar ecc83)

Uw mening wordt zeer op prijs gesteld!
Hartelijk dank alvast.

Piet

Thiez
11 september 2010, 17:24
285V secundair gaat denk ik redelijk aan de lage kant zijn. Maar het kan natuurlijk wel.
Ik heb zelf bij mijn versterkertje 1 6L6GC buis gebruikt en ik had na gelijkrichten 360V DC.
Ik meen dat mijn trafo 290V AC leverde onbelast. Heb gemerkt dat dit bij de eindbuis redelijk lage spanning is voor een 6L6GC. Lastiger te biassen en kunt hem niet optimaal gebruiken.

PietvanderMeer
11 september 2010, 17:37
Dank je Thiez,

ik had een datasheet van een (Philips)EL34 opgezocht en daar stond supply voltage 365 Volt.
Ik nam(niet gehinderd door enige kennis van zaken)aan dat dat dan goed zou moeten zijn.
Maar weet nog steeds niet of deze trafo groot genoeg is.

Piet

master99
11 september 2010, 17:51
Hallo Piet,

Ik denk dat de hoogspanning niet een probleem zal zijn. 300 .. 400 V op de anode van een EL34 gaat prima. Belangrijker is of de gloeistroom geleverd kan worden door de trafo. Een EL34 trekt zo'n 1,5A en een enkele ECC83 neemt nog eens 300mA.

Had de buizenplatenspeler zelf ook een eindversterker? Als dat zo is zou je aan de hand van de gebruikte buizen een inschatting kunnen maken van wat hij in die setting moest leveren aan gloeistroom. Als de platenspeler enkel en alleen de voorversterkering deed, dan kan je er eigenlijk wel van uit gaan dat gloeistroom voor een EL34 er niet in zit.


Succes,
Erik

cluseau
11 september 2010, 17:59
Nu heb ik direct al een probleem want ik weet niet of de voedingstrafo zwaar genoeg is.

Piet, je kan er donder op zeggen dat je trafo te klein is. Logisch ook als hij uit een platenspelertje komt waar waarschijnlijk een ECL86 of zoiets inzat dat hij geen EL34 kan voeden. Het werkt natuurlijk wel maar bij een beetje uitsturing is de zaak al verloren. Probeer eerst uit te zoeken wat de trafo kan leveren. Hoe dik is het draad van de secondare wikkelingen, ff met een goede schuifmaat meten. Aan de hand van de draaddikte heb je al een beperkende factor maar dat is niet de enige parameter. Eerst even wat testjes doen voor je gaat bouwen.

Frans.

@ Erik, je was me net voor ;-)

Thiez
11 september 2010, 18:17
Mijn voedingstrafo leverde 360V op 6L6GC en hier melde nico dat het vrij complex is om een 6L6GC te draaien op een redelijk lage voedingsspanning.

De spanning is dus niet het probleem dan bij mijn ampje maar de stroom? Mijn trafo leverd geloof ik 150mA ofzo op 360V.

PietvanderMeer
11 september 2010, 18:27
Dank voor de reacties.
Heb even geïnformeerd en inderdaad had de platenspeler een eindtrap.
Krijg morgen het bijbehorende trafo tje.
Het was een ,waarschijnlijk,oost-Duits apparaat met 1 ecc83 en 1 El95.
Zal eerst eens de schuifmaat pakken.

Piet

PietvanderMeer
11 september 2010, 18:33
Het zou dan ook logischer zijn een versterkertje te maken met dezelfde buizen,nietwaar.
Hoogspanningsdraden zijn 0.5 en gloeispanning zijn 0.8 mm.

G.G.
11 september 2010, 18:38
Het zou dan ook logischer zijn een versterkertje te maken met dezelfde buizen,nietwaar.

Hoeft niet hoor. Lijkt me dat de trofo wel geschikt is voor een klein projectje. Kijk eens in dit topic (ook een kleine trafo uit een radio)

http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=138998

misschien is dat wat voor je?

PietvanderMeer
11 september 2010, 19:27
Dat ziet er goed uit!
Leuke site ook,die ampmaker.

Ik heb het sidekick chassis weggebracht om er een aluminium kopie van te laten maken.
Wat ik een beetje tegen een 1x 84 met een 1x 12 inch heb is dat het niet luid genoeg is om in een bandje mee te oefenen(in mijn ervaring)zonder over het mengpaneel te worden versterkt.
Ik kan dan alleen een beetje meekomen als het versterkertje helemaal voluit staat en dan alleen nog over een 4x12.
Vandaar de gedachte aan een el34.
Wat niet gaat gaat niet en op een versterker die het niet goed doet zit ik niet te wachten dus dan toch nog maar eens goed lezen hier.
Heeft er overigens iemand ervaring met een 1x El95?

Bedankt vast,Piet

nico verduin
11 september 2010, 19:33
Als het een stereo platenspeler was, zul je maximaal rond de 80-90 mA kunnen nemen van de trafo..Echter de gloeisstroom van eel EL95 + ECC83 is 500mA samen. Als het een stereo was, dan zit je rond de 1A. Een EL34 trekt 1.5A. Dus als die voedingstrafo aan de maat is, zou dat wel eens tot een forse warmte ontwikkeling kunnen leiden.
Daarnaast is er een vuistregel van 4A per mm2 bij koperdraad dat niet in de vrije lucht hangt.. Stel je 0.8mm:
Trek daar de emaille dikte vanaf (stel 0.05mm).
Dan houd je .75mm diameter over voor het feitelijke koperdraad.
De oppervlakte van de dwarsdoorsnede is gelijk aan PI * r^2.
Dat levert in ons geval 3.14 * (0.75/2)^2 = .442mm2
Bij 4A per mm2 heb je nu een maximale stroom van 1.75A. En dat is niet zoveel voor de gloeidraad.
Bij de hoogspanning kom je (met dezelfde berekening) op 600mA. Wat ik nogal aan de hoge kant vind. (schuifmaat goed?).

PietvanderMeer
11 september 2010, 19:46
Dat wordt dus geen EL 34.
Schuifmaat wás goed.
Heb er eerlijk gezegd niet op gelet maar zoonlief en z'n evenzo lieve vriendjes hebben de laatste tijd als hobby het verknutselen van brommertjes.
Da`s op zich leuk,ware het niet dat Papa`s gereedschap daar voor gebruikt wordt.
Ze zijn er zeer creatief mee,dat moet gezegd,maar ik hóór het af en toe schreeuwen van de pijn.Of kan dat niet?

Ik ga me verdiepen in de EL95.
Die zullen toch ook nog wel voorhanden zijn?

Piet

Thiez
11 september 2010, 19:55
EL95 zijn al wat oudere buizen volgens mij en weet niet of die nog gemaakt worden.
Je kunt eens kijken naar EL84. Deze zijn 5watt, dat moet lukken lijkt me.

Edit: ik zie dat TAD EL95 nog gewoon verkoopt.

nico verduin
11 september 2010, 20:00
Dat wordt dus geen EL 34.
Schuifmaat wás goed.
Heb er eerlijk gezegd niet op gelet maar zoonlief en z'n evenzo lieve vriendjes hebben de laatste tijd als hobby het verknutselen van brommertjes.
Da`s op zich leuk,ware het niet dat Papa`s gereedschap daar voor gebruikt wordt. Daar ben je toch het filantropisch instituur voor:seriousf::seriousf::seriousf:


Ze zijn er zeer creatief mee,dat moet gezegd,maar ik hóór het af en toe schreeuwen van de pijn.Of kan dat niet?
Het gereedschap (jammer) of de kids....:seriousf:


Ik ga me verdiepen in de EL95.
Die zullen toch ook nog wel voorhanden zijn? Nog wel te krijgen hoor.

Piet[/quote]

nico verduin
11 september 2010, 20:02
Dat wordt dus geen EL 34.
Schuifmaat wás goed.
Heb er eerlijk gezegd niet op gelet maar zoonlief en z'n evenzo lieve vriendjes hebben de laatste tijd als hobby het verknutselen van brommertjes.
Da`s op zich leuk,ware het niet dat Papa`s gereedschap daar voor gebruikt wordt. Daar ben je toch het filantropisch instituur voor:seriousf::seriousf::seriousf:


Ze zijn er zeer creatief mee,dat moet gezegd,maar ik hóór het af en toe schreeuwen van de pijn.Of kan dat niet?
Het gereedschap (jammer) of de kids....:seriousf:


Ik ga me verdiepen in de EL95.
Die zullen toch ook nog wel voorhanden zijn? Nog wel te krijgen hoor.

G.G.
11 september 2010, 21:22
Waarom een EL95 gebruiken wanneer de EL84 veel gangbaarder is? Er is meer over te vinden, wat zeker bij een eerste bouw misschien wat veiliger is.

PietvanderMeer
11 september 2010, 21:23
Nu ik toch de aandacht van de experts heb;hoe verhoudt de el95 zich ten opzichte van de el84?
Ik heb nog een paar el84`s in huis.
Ik vond de vervorming nogal schreeuwerig.
Een paar jaar geleden heb ik een versterkertje van iemand gekocht met 2 ecc 83 en 1 el84.
Was een ontwerp van de ax84 site.
Thuis had ik er niet veel aan omdat ìe te hard moest voor een leuk geluid.
In de oefenruimte was ìe te zacht zodat ik hem moest versterken via de PA.
Vond het nogal een gedoe en zoals gezegd nogal een schreeuwert.
Toen maar weer verkocht.Heb een aantal el84`s overgehouden aan dat avontuurtje.
Waar ik hem goed op vond klinken was een 4x12 van Marshall(type vergeten).
Bleef een schreeuwert maar iets beschaafder,qua volume kon ìe dan aardig meekomen.
Helemaal voluit,dat wel...

Piet

G.G.
11 september 2010, 21:29
EL95 ken ik niet, dus kan hem niet vergelijken met een EL84. Maar jouw trafo zou misschien ook wel de combinatie 6V6 12ax7 trekken. Die eindbuis heeft een duidelijker hoog en laag terwijl de EL84 meer het middengebied heeft.

Zou ook een optie zijn denk ik.

nico verduin
11 september 2010, 21:49
Ik denk dat je het wel kunt vergeten om met een 5Wattertje fatsoenlijk in een oefenruimte laat staan op het podium te werken zonder extra versterking. Het zijn leuke bakkies voor thuis gebruik. Die EL95 zal een wattje of 3 eruit pompen. Per saldo niet veel verschil met de EL84.
Maar als je dit soort ampjes wilt gebruiken in de oefenruimte.......

PietvanderMeer
11 september 2010, 21:52
Dan moet ik gelijk aan een Fender Champ denken(en dan weer aan Joe`s garage maar dat is een ander verhaal).
Heb jaren zo`n ding gehad.In ongeveer 79 nieuw gekocht en wat ik me ervan herinner is dat dat best hard ging.
Mooi clean geluid maar afschuwelijk vervormd.
Heb `m indertijd weggedaan omdat ik er vervormd gewoon niks mee kon.
Verleden jaar toevallig nog eens over eenzelfde exemplaar gespeeld met hetzelfde resultaat.

Piet

master99
12 september 2010, 10:46
Dan moet ik gelijk aan een Fender Champ denken(en dan weer aan Joe`s garage maar dat is een ander verhaal). Piet

Aha, the scrutinizer .. wel een leuk 'ander' verhaal.

Gr,
Erik