PDA

View Full Version : Plectrum



Eko
5 juli 2001, 22:31
Hallo jongens ( en meiden ),
Al jaren zoek ik niet alleen naar de ideale gitaar , maar ook naar het ideale plectrum.
OP dit moment heb ik ze in alle vormen en dikten en maten.
Voorkeur: California blonds van Fender(thin).
En jullie ?

taylor
6 juli 2001, 13:55
had ik vroeger ook(een voorkeur voor dikke jim dunlop plectrums)

nu speel ik gewoon met wat binnen hand bereik is.(vingersnagels,dun ,dik ectmaakt me geen reet uit)

sleep_to_saturate
7 juli 2001, 13:11
Ja ik heb vroeger ook geëxperimenteerd met plectrums, maar hoor niet heel veel verschil.. wel tussen dikke en dunne plectrums natuurlijk.. Speel liever met dunnere.. Bij akoestische gitaren hoor je het verschil wel heel snel.. Maar ik speel tegenwoordig bijna alleen nog elektrisch.

Eko
8 juli 2001, 09:48
Hi guys,
Het ging me niet alleen om de dikte, maar ook om het model.Driehoeken , druppels , fenders , sharkfins enx.

taylor
8 juli 2001, 17:42
sharkfins heb ik nog nooit gehad.

ik heb ook geen echte voorkeur voor model(speel met echt alles,net als gitaren enzo,amps heb ik wel en duidelijke voorkeur)maar de meeste die bij rond in huis liggen zijn gewoon die standaard model.

ik heb ooit is en echt heel raar ding gehad die speciaal was gemaakt voor sweeping&alternate(doordruk techniek)weet zo niet meer hoe dat ding heet maar daar zat en keiharde ronde(scherpe) punt voor op die plectrum(iets van een ƒ10,00 per stuk).

je moest ook uitkijken want als je er slag mee speelde(wat onmogelijk was)zat hij vast in het plafond :smile:

Krullo
8 juli 2001, 20:54
Ik speel al jaren met de Stubby 1mm van Dunlop. Lekker klein en stevig, ik kan er alles mee. Verder maakt het me niets uit, alleen zacht plectra kan ik weinig mee.

Ibanez
9 juli 2001, 20:11
Voor me electrische gitaar houd ik van harde plectrums van bijv. Dunlop. Of ibanez plectrums vind ik ook erg lekker (ik heb de signature van steve vai en van paul gilbert :grin: ) maar meestal pak ik ook wat binnen handbereik is.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Ibanez op 2002-07-16 10:55 ]</font>

Iron Duke
11 juli 2001, 19:35
Ik heb zelf 3mm Jazz stuby van Dunlop, fantastisch voor solo, een meer strak scheurgeluid krijg van bijv. .88 van dunlop

Grooveyard21
12 juli 2001, 14:00
Jim Dunlop Jazz I (red)

Eko
12 juli 2001, 23:22
Ik heb dunlop ook in huis ( .73) maar vind dat de rand snel minder wordt.
De sharkfins zijn trouwens aparte dingen.
Echt de vorm van een haaievin.Scherpe punt aan de ene kant stompe aan de andere en een hoek met allemaal zaagtanden ( waar dat ook voor mag zijn !)In diverse hardheden te krijgen.
Ik tikte alle hardheden op de kop bij een zeer klein zaakje in Meppel.

taylor
13 juli 2001, 01:42
klinkt misschien en beetje raar maar ik vind die plectrums die dus geen rand meer hebben fijn(vind nieuwe ook goed maar).ik heb plectrums thuis liggen die al aantal jaar oud zijn en als ze in buurt liggen dan speel ik er mee.

anoniem
13 juli 2001, 16:38
Ik gebruik al jaren Jim Dunlop's Jazz III. Lekker klein, spits en zeer hard. Je hebt ze in twee kleuren, rood en zwart. De rode lijkt ietsje zachter dan de zwarte maar de voornamelijkste reden dat ik met rood speel is omdat je die het beste ziet op een donker podium. Momenteel kom ik de rode vrij weinig meer tegen (ik hoop eigenlijk dat ze nog gemaakt worden). Mochten de roden eruit gaan dan denk ik erover om over te stappen naar Jim Dunlop's Tortex. Ik heb er nog nooit mee gespeeld maar ik hoor er goede ervaringen over. Overigens ben ik een speler die zeer kritisch is in de keuze van een plectrum, ik speel niet overal even lekker mee

taylor
14 juli 2001, 00:13
hoe doe je dat dan als je er geen bij je hebt en je moet ergens jammen ofzo??

Eko
14 juli 2001, 08:45
Waarschijnlijk hetzelfde als ik,altijd minimaal 1 plectrum op zak. Zelfs naar m`n werk of in het buitenland , altijd een plectrum op zak.

sleep_to_saturate
15 juli 2001, 06:02
Ja ik kom ook vaak nog jarenoude plectrums onder m'n bed / in de bank tegen die net zo goed spelen. Ik heb het alleen niet zo op die kleine plectrums, flikkeren steeds in uit m'n handen. Of in m'n akoestische gitaar. Moet ik weer bovehands gaan lopen schudden. En na een paar grote stofballen komt ie er uiteindelijk weer uit.

Ibanez
15 juli 2001, 12:44
daar heb ik ook vaak last van plectrums die in je gitaar gaan zitten, das echt vervelend.

Eko
16 juli 2001, 22:59
Zou dat de reden zijn dat electrische gitaren zijn uitgevonden?

MASTERHOMIE
17 juli 2001, 14:13
:smile:
ik heb een fender plectrum die dun is
(een dunne fender plectrum dus :smile: )

sleep_to_saturate
17 juli 2001, 16:01
Hmm dat zou best eens kunnen Eko.. :smile:

VinnyPimpinBrown
24 juli 2001, 02:40
Jim Dunlop 1.14 mm speelt lekker, donker bordeauxorde kleur. Maar steeds meer met de vingers, zonder plectrum electrisch dus, en dat lukt aardig. Was het Buddy Guy eigenlijk niet die zonder plectrum speelde?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: VinnyPimpinBrown op 2001-07-24 01:41 ]</font>

bonecollector
13 augustus 2001, 23:04
Ik heb zeker met sharkfins gespeeld op mijn basgitaar ook heb ik grote driehoeken geprobeerd en druppels. Allemaal lekker dik.
Toch was de sharkfin de lekkerste. Nu ik alleen nog gitaar speel gebruik ik druppels van Jim Dunlop 1.0 mm.

wiegersma
14 augustus 2001, 00:57
Het plectrum waar ik voor ga is 1 mm dik en glijdt niet gemakkelijk uit handen. Er moet dus iets als een ribbeltje op zitten. Ik heb ze ook wel van Flippo gemaakt, maar dat werkt niet.

sleep_to_saturate
14 augustus 2001, 11:49
Ja dat heb ik ook een keer gedaan.. Je gitaar zit helemaal onder wit poeder van die flippo's.

Eko
14 augustus 2001, 22:27
Is er ook nog iemand die ze zelf maakt of aanpast. En dan bedoel ik niet afvijlen of zoiets.
Martin.

taylor
15 augustus 2001, 11:36
ja ik heb ze wel eens van een knoop gemaakt.

in en vorm van een druppel zeg maar.(met en vijltje en wat schuurpapier)

speelt best lekker vooral sweeping gaat er goed mee.

probeer maar eens.

er zijn ook al mensen die met flippos spelen hier :smile:

MissAlexa
21 augustus 2001, 23:42
Fender Thin

Roel
22 augustus 2001, 01:38
Dunlop Turtle 1.14mm .....lekker belangrijk wel :smile:

gangsta
30 oktober 2001, 18:55
k ben er al iets van 100 ofzo kwijt maar ik vond laatst een fender heavy terug en daar speel ik nu ook maar mee. (soft vind ik nix)

GuitarMaster
18 december 2001, 21:14
Bij mij blijven die dikke plectrums altijd achter mijn snaren hangen, vooral als ik van onder naar boven aansla

moretel
19 december 2001, 10:00
Ik gebruik dikke mdeium driehoekige, volgens mij JD maar de logos zijn eraf gesleten. De laatste tijd plak ik er leukoplast op voor een betere grip zodat ze niet zo snel uit mijn handen glippen. De ene keer bevalt dat en de andere keer niet. Ik heb er altijd een paar aan mijn sleutelbos zitten (sleutelhanger van gemaakt: ringetje, een klein gaatje in je plectrum en aan de bos, werkt ook in de kroeg goed is weer wat anders dan die BMW sleutelhanger.). Altijd bij de hand.

Kitaarhiero
19 december 2001, 11:27
Ik gebruik de dunne (0.08mm) JD plectrums, die er uit zien als Plectrums...beetje groot. Ik vind dun het comfortabelst spelen. dunner is eigenlijk niet aan te raden, ik heb een keer geprobeerd om van supermarkt materiaal (schapkaartafdekplasticjes) plectrums te maken, maar die waren veel te dun en flobberig, dat geeft ook nog een slecht geluid.

Tim
21 december 2001, 16:21
big stubby doorzichtige

Gman
24 december 2001, 11:34
Mijn vriendin houd het liefst van een dikke.
En dan van het merk Gerard.

:-0 :smile:

nickelwound
24 december 2001, 13:11
maakt niet uit zolang het maar dunne zijn!
gebruik enkel plectrum voor ritme, solo's speel ik liever met de vingers.

SchaapOpJeHoofd
17 januari 2002, 12:57
Ik speelde vroeger altijd op die California dingen van Fender (Medium ofzo), vooral omdat ze makkelijk te vinden zijn als je ze ergens op je bed, bank etc laat vallen vanwege de kleurtjes. Sinds ik met die dingen speel heb ik wel de neiging om ze in mijn mond te stoppen als ik niet speel (waarschijnlijk door de fijne winegumkleurtjes).
Tegenwoordig gebruik ik liever Tortex van Dunlop omdat deze wat flexibeler zijn bij dezelfde dikte (1.0 mm), bovendien glibberen ze niet zo vervelend tussen je vingertjes uit. Ze hebben alleen de vervelende neiging om een klein beetje krom te buigen als je te veel een kant op aanslaat bij een gitaar met stugge snaren

DOLBY
17 januari 2002, 16:59
Ik speel zelf altijd met medium fender of Gibson druppel-vorm. Ik moet altijd wennen als ik van een afgesleten plectrum overstap op een nieuwe (puntiger). Als echte Hollanders kunnen we natuurlijk het best driehoekjes gebruiken want die gaan drie keer zo lang mee.
Ik zag laatst Jan Akkerman spelen met een plectrum van ongeveer een halve centimeter dik.

PeArLjAm
17 januari 2002, 17:23
Mijn gitaarleraar speelt ook met plectrums van een halve centimeter dik. Hij maakt ze zelf van de schil van een kokosnoot (dat harde) Dan gaat hij het veilen enzovoorts totdat het een mooie vorm heeft. Het geeft een erg mooi vol en hard geluid.

Zelf hou ik ook wel van dikke plectrums maar niet zo dik!! Ik speel het liefst met jazz III's, of als reserve gebruik ik stubby's. Ik kan echt niet op die dunne dingen spelen.

Outshine
17 januari 2002, 18:02
Op mn akoestische speelk vaak met 0.50 mm of gewoon 'thin' plectrum
Electrisch meestal 1 mm ofzo van Dunlop. Maar k heb een tijdlang van die enorme dingen gebruikt, bijna niet meer mee te spelen!

masimo
11 februari 2002, 17:36
waarom heeft nog niemand de lichtgevende plectrum uitgevonden? Handig als je hem verliest op een donker podium.
Ik had vroeger als kind een lichtgevende frisbee. Nu ik daaraan denk ga ik die weer opzoeken en in hele kleine stukjes zagen...

Nocki
12 februari 2002, 11:36
Ik gebruik harde pics voor de solo's en voor het harde scheurwerk omdat je dan een mooie attack hebt.
voor clean gebruik ik een hele zachte.
het fijnste is als tie een bepaalde richting is opgebogen, kan je ook creeren door een een beetje te buigen zodat ie bol staat.
als je dan tegen de richting in slaat dan heb je een wat rijkere attack. en als je met de richting mee slaat kan je hele mooie zachte akkoorden slaan (zachtjes) voor mooie synthesizer achteige akkoorden (strings>??).

Nocki

Ray
12 februari 2002, 11:45
Op 2002-02-11 16:36, schreef masimo:
waarom heeft nog niemand de lichtgevende plectrum uitgevonden? Handig als je hem verliest op een donker podium.
Ik had vroeger als kind een lichtgevende frisbee. Nu ik daaraan denk ga ik die weer opzoeken en in hele kleine stukjes zagen...



die heb ik ooit gehad! was inderdaad de plectrum die ik het langst in mijn bezit heb gehad.

Kjiratsiekoedel
13 februari 2002, 11:58
De Fender Thin plectra zijn KUT, ze zijn in een middag al totaal afgesleten of gescheurd. De Medium gaan mog wel, maar die vind ik ook zeker niet goed.

Voor losse noten gebruik ik een Dunlop Big Stubby 3.0 mm. Voor slag gebruik ik Dunlops tussen 0.73 en 1.0 mm.

Thin gebruik ik niet meer, dat werd mij iets te duur. Naast het fiet dat er dan weinig geluid uit je gitaar komt.

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Kjiratsiekoedel op 2002-02-13 10:59 ]</font>

wingman
14 juni 2002, 03:08
[quote]
Op 2002-02-13 10:58, schreef Kjiratsiekoedel:

Thin gebruik ik niet meer, dat werd mij iets te duur. Naast het fiet dat er dan weinig geluid uit je gitaar komt.

Oke mr. huppellepup jij had een opmerking over de spelling?????

pimmetje
14 juni 2002, 09:25
Ik gebruik altijd 2mm plectrums. Die heb ik alleen nog maar van Dunlop gevonden: paarse Turtles en donkergrijze Alligator Grips. Ik merk persoonlijk weinig verschil tussen die twee.

Dunne plectrums (minder dan 1.14mm of zo) geven mij het gevoel dat ik minder controle heb over de precieze attack. Ik heb ook dikkere plectrums geprobeerd (stubby 3mm), maar die waren niet recht; ze hadden een deuk in het midden en werden naar de rand te geleidelijk dun. Dat kwam m'n grip niet ten goede.

The Edge
14 juni 2002, 11:18
weet je het maakt mij niet echt uit het ligt eraan vat woor muziek je op het moment speelt voor een scherp galuid een dunne en voor blues een dikke.

aadplagiaat
14 juni 2002, 11:58
Ik maak ze altijd echt helemaal zelf van perspex 3mm. Lekker hard en goed slijtvast.
Ik heb er nog een van zo'n 15 jaar geleden en die is nog steeds de beste. Lekker ingesleten en nog steeds heel glad, zodat je geen bijgeluiden hoort.
Die oudste is van wit perspex (of is het lexaan?) de andere zijn van transparant perspex maar lijken minder sluitvast en hebben krasjes die je hoort bij het aanslaan.
De vorm is die van fender enzovoorts. Dus een driehoek ongeveer.

SiNiSTRaL
17 juni 2002, 16:32
ik gebruik meestal 0.90mm, das lekker hard, maar niet te hard...(van Dunlop)

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: SiNiSTRaL op 2002-06-17 15:32 ]</font>

jamar
17 juni 2002, 16:53
Stubby 3mm van Jim Dunlop, door de stevigheid heb je goede controle over je snaren en voel je wat er gebeurt. Maar uiteindelijk is het iets persoonlijks dus moet je nemen wat jij lekker vind spelen

Sjaak
17 juni 2002, 17:26
Ik gebruik voor op de bas D'andrea 1.2 (paars) Voor het slagwerk gebruik ik Jim Dunlop .9 Voor het solo werk gebruik ik D'andrea 1.0 of 1.2 of van Shelerer of zoiets de blauwe. (hij heeft 5 of zes verschillende kleuren blauw is de op 1 na hardste) Ik wil dikkere maar ik heb nooit zin om naar de gitaar boer te fietse. Ik heb ook nog plectra van Fendeer liggen maar dat zijn echt ondingen. Vooral hard en medium zijn niet mee te spelen. Ze glijden uit je handen, ze slijten als piepschuim en zijn te klein. Sharkfish ofzoiets heb ik laatst een van gevonden. Ik denk 0.6 of 0.7 (de witte???) Voor slagwerk lag die wel errug fijn in mijn vingers

Kjiratsiekoedel
17 juni 2002, 18:19
Op 2002-06-14 02:08, schreef wingman:
[quote]
Op 2002-02-13 10:58, schreef Kjiratsiekoedel:

Thin gebruik ik niet meer, dat werd mij iets te duur. Naast het fiet dat er dan weinig geluid uit je gitaar komt.

Oke mr. huppellepup jij had een opmerking over de spelling?????


Ja. Ook voor mij is een spellingscontroller handig.
Maar ik heb ook nooit gezegd dat dat niet zo is.

BLOK182
17 juni 2002, 18:19
Ik gebruik altijd van die dikke dunlop. Daar kan ik trouwens ook nog de schroeven van mun versterker vastdraaien als ze weer uns los zitten.

Brian May
16 juli 2002, 00:17
Je kunt natuurlijk ook met muntjes gaan spelen, die geven niet mee en ze slijten niet zo snel :smile:

sash
16 juli 2002, 12:36
Ik denk dat de snaren die je er mee verziekt een tikkie duurder zijn dan plectra. Brian May had en heeft wel het geld voor iedere 2 dagen nieuwe snaren :smile:

tom de lange
2 augustus 2002, 11:24
Na een poosje zoeken heb ik de, voor mij, perfecte plectrum gevonden:
Dunlop Tortex, de groene (ik geloof dat 'ie 88 mm is)

9inchneels
13 augustus 2002, 17:01
Pro grips zijn het voor mij. Meestal .73

ammelis
13 augustus 2002, 20:21
Heten die plectrums (plectra) met dat schildpadje erop tortex?
Ik heb zelf altijd een rode, hele brede, 1mm.
Ik heb iemand wel eens horen zeggen dat dat beginnersplectrums zijn, maar ik vindt ze gewoon altijd, overal en op elke gitaar lekker spelen.
Ik blijf ze dus gebruiken tot ik nog betere vindt.

BLOK182
13 augustus 2002, 20:28
Die schildpadjes rulen ja.
Ik gebruik nu ook Dunlop Matchpick (omdat ze zo leuk verpakt zijn) en Fender Medium.
Die spelen echt lekker.

Phizer
16 augustus 2002, 17:43
Ik heb sindskort Dunlop Tortex SHARP (1.0 mm)plectrums, zoals de naam al zegt, er zit een scherpe punt aan de onderkant, en aan de zijkanten is hij gewoon rond. Vind het tot nu toe nog de beste plectrum die ik ooit heb gezien...

JV
16 augustus 2002, 17:45
ik speel nu op dunlop big stubby 3mm en voor het snellere metalwerk op dunlop jazz I. dies volgens mij 1mm, maar wel megahard. verder hebik wel wat nylon rondslingeren, maar dat speelt reet, dus die zijn voor noodgevallen

MAY
16 augustus 2002, 18:53
Ik gebruik altijd een Dunlop Jazz 3. Alleen op een acoustische gitaar een andere. De jazz 3 is relatief klein en dus vind ik hem persoonlijk fijn bij snel spel.

mirage
16 augustus 2002, 20:16
ik speel eigenlijk niet met plectrum,
rifjes en solo's gaat prima, maar zodra ik akkoorden moet aanslaan gaat het zo ongelofelijk kut met plectrum.

dus maar zonder.. leer ik mezelf ook niks verkeerds aan

Dutch guitarpickcollector
21 augustus 2002, 02:41
Eens een heel ander soort plectrum proberen?
Kijk eens naar mijn oproep op diversen
*wanted* plectrums

Voor een nieuwe ervaring op plectrum gebruik moet je de dava controll pick eens gebruiken!
Info vind je op http://www.davapick.com Deze plectrum is ontworpen door Dave Storey.
(heeft veel studio werk gedaan voor Pink Floyd en 10cc.)
Plectrum is echt een aanrader...

MegaDrive
26 augustus 2002, 15:33
Je moet een plectrum nemen dat goed bij je past. Hard en klein in mijn geval :grin: ROFL

Mac-F
2 september 2002, 04:07
Op 2002-08-26 14:33, schreef MegaDrive:
Je moet een plectrum nemen dat goed bij je past. Hard en klein in mijn geval &lt;IMG SRC="/phpBB/images/smiles/icon_biggrin.gif"> ROFL


Ik doe het niet! Ik doe het niet! Ik doe het niet! ....
Het is wel erg moeilijk om hier niets LULLIGS over te zeggen.

Ibanez
2 september 2002, 14:34
:grin:

Casey
2 september 2002, 20:19
Ik gebruikt Ibanez heavy 1000 "Hikizume" of Ibanez Paul Gilbert , ik moet binnenkort weer inslaan want van mij verdwijnen ze op een raadselachtige manier .
Ik heb er pas nog 20 gehaald , gdvr!

paulusdeBKB
27 juni 2006, 00:33
Ik gebruik die Paul Gilbert plectrums dus ook (duur trouwens: 1 euro ps), maar wie schetst mijn verbazing toen mijn noodvoorraadje in de auto na afgelopen week ineens heel slap aanvoelde? Ik dacht eerst dat het plastic zacht was geworden onder invloed van het warme weer, maar het blijkt iets anders te zijn:

Deze plectrums bestaan uit twee aan elkaar gelijmde helften! Ooit zoiets gezien?

En is er wel eens een ouder topic omhooggehaald? :D

GuitarGuy
6 juli 2006, 00:25
mja inderdaad.... ik hou mijn plectrums enkel voor wanneer het echt niet anders kan...maar dan...goh..hangt af van wat je speelt...hoe harder hoe dikker voor mij....

sjoerd5
7 juli 2006, 19:34
dunlops of sgalers

Vonk
7 juli 2006, 23:11
En is er wel eens een ouder topic omhooggehaald? :D

Nou er zijn redelijk veel mensen die bijna net zo goed zijn als jij... ;)

TAI
18 juli 2006, 16:56
dunlop 2mm, van die paars doorzichtige plectrums met een kuiltje in het midden, heerlijk gewoon

elie
18 juli 2006, 18:13
ik gebruik er verschillende van dunlop (tortex)

van 0.50 tot 1.14



vandaag heb ik een voorraadje sharkfins gekocht ligt wel wat anders in de hand dan de gewone, maar ze zijn wel handiger (maar kan iemand me uitleggen waarvoor die tandjes zijn)

the feable
18 juli 2006, 18:33
Dunlops !!! En dan meestal 1mm of ietsje dunner!

metalman1989
19 juli 2006, 17:35
Na een poosje zoeken heb ik de, voor mij, perfecte plectrum gevonden:
Dunlop Tortex, de groene (ik geloof dat 'ie 88 mm is)


Hehe, me too :speed: :)

the feable
19 juli 2006, 19:29
Die zijn inderdaad ook erg fijn! Maar ik vind die 'klassieke dunlops' fijner. Dat tortex heeft voor geen meter mee. Vandaar mijn 1mm dunlops!

NielDxe
25 juli 2006, 17:03
Mijn favorieten zijn Paul Gilbert plecs van Ibanez. Kosten wat meer maar spelen heerlijk!

Calimethar
25 juli 2006, 21:05
Ik gebruik voor zowel akoestisch als elektrisch Dunlop plectrums van 0.73 tot 0.88 mm. Ik moet echt niks dikkers hebben want anders breek ik mn snaren:D

Alchimiste
26 juli 2006, 08:24
Ik speel met een Dunlop 60 mm. Speelt heerlijk, niet te hard waardoor ik kan doorspelen.

Kim Wilson
26 juli 2006, 10:04
Ik gebruik voor zowel akoestisch als elektrisch Dunlop plectrums van 0.73 tot 0.88 mm. Ik moet echt niks dikkers hebben want anders breek ik mn snaren:D
Dan sla je te hard aan, of je hebt een kutgitaar. :D

yhcmarc
26 juli 2006, 12:20
Niks mis met goed hard aanslaan, ik gebruik altijd de gele dunlop tortex plectra, zowel op gitaar als bas.

Kim Wilson
26 juli 2006, 12:31
Dan moet het toch dat andere zijn. :D

Calimethar
27 juli 2006, 01:50
Ik heb toch het idee dat ik iets te hard aansla:D

Dick Wolkendeck
27 juli 2006, 10:43
Mijn favorieten zijn Paul Gilbert plecs van Ibanez. Kosten wat meer maar spelen heerlijk!

Fijne vorm!! Ik gebruik de:

CE16H-WH 1.0mm thickness
CE16H-BK 1.0mm thickness
CE16H-SH 1.0mm thickness

Die zijn qua vorm hetzelfde, celluloid, of iets wat daar op lijkt, zonder handtekening en dus veel goedkoper.


Als je liever pvc hebt (ik denk het, want die van PG zijn ook zo fel gekleurd):

PV16H-CAM 1.0mm thickness
PV16H-GRM 1.0mm thickness
PV16H-JBM 1.0mm thickness


http://www.ibanez.co.jp/world/products/accessories/series_frame/frame_pick.html

Groet!