PDA

View Full Version : Fender tremelo brug



TheMrSven
10 september 2010, 21:03
Ik heb een Mexicaanse Fender stratocaster van ongeveer een half jaar oud. Een week geleden ging ik voor het eerst de snaren vervangen en vandaag probeerde ik de tremelo erop te draaien. Dit lukte wel maar ik kreeg vervolgens het probleem dat ik hem niet kon gebruiken zoals eerst. Ook heb ik gemerkt dat de brug extreem hoog staat in tegenstelling tot mijn andere ibanez
stratocaster. In de gebruiksaanwijzing die ik bij mijn gitaar kreeg stond in het engels iets over veranderingen na het vervangen van snaren en ontspannen Maar daar kwam ik ook niet veel verder mee.

Sven

Gothra
10 september 2010, 21:13
Hey, welkom op het forum!

Waarom heb je de tremelo eraf gehaald toen je de snaren ging vervangen? Dit hoeft helemaal niet..? Of bedoel je de tremelo arm?

Over de hoogte. Heb je dezelfde snaren erop gezet als die er eerst op zaten? Of een andere dikte? Als je dikkere snaren erop hebt gezet kan het zijn dat de brug omhoog is gaan staan, moet je aan de achterkant de schroeven waar de veren aanvast zitten een stukje vaster draaien, wel eerst je snaren iets losser zetten!

Freakoutus
10 september 2010, 21:13
Hallo,

Ik snap je verhaal niet helemaal, misschien kan je foto's uploaden zodat wij dit beter kunnen beoordelen?

Je mag ze ook gerust mailen naar mij zodat ik kan kijken (weet niet of ik van dienst kan zijn maar wil gerust even een kijkje nemen).

In ieder geval de volgende vragen:

Heb je alleen de trembar er af gehad?
Heb je snaren vervangen? zo ja, heb je toevallig een ander merk snaren gebruikt of een andere dikte?

Misschien heb ik je niet goed begrepen, dus in dat geval graag opheldering van het verhaal

Greetings, Freakoutus:ok:

Edit: Gothra was me net voor hehe

TheMrSven
10 september 2010, 21:24
De tremelo arm bedoel ik. Die laat ik er nooit op zitten. Ik heb gewoon de snaren vervangen niet anders als altijd. Er zitten regular light guage snaren op van D'Addario volgens mij geen andere dikte dan dan de bullet strings van Fender. Ik heb advies gekregen van een van mijn vaste adressen dus ik denk niet dat het daar aan licht. Dit is wel de eerste keer dat ik nieuwe snaren op deze gitaar heb gedaan.

Freakoutus
10 september 2010, 21:28
Zou je foto's kunnen plaatsen? Komt misschien heel onnozel over, maar ik kan me niet voorstellen wat nou precies het probleem is :dontgeti:

TheMrSven
10 september 2010, 22:00
Hier is een foto hij is niet van hele goede kwaliteit maar ik hoop dat je het probleem snapt. Het probleem is namelijk dat de tremelo niet op de kast zit wat dus wel moet anders doet de hendel het niet.
http://img408.imageshack.us/img408/6379/img0070.jpg (http://img408.imageshack.us/i/img0070.jpg/)

Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)

Freakoutus
10 september 2010, 22:03
eerste gedachte die in mij opkomt is dat 1 van de veren misschien los geschoten is doordat je alle snaren bij het vervangen los hebt gehaald? Hierdoor is misschien de spanning van de snaren af geraakt waardoor er niet genoeg "tegendruk" meer op staat?

Oplossing van dit probleem kan dus simpel zijn: achterkant gitaar open en kijken of er een veer los zit! en deze natuurlijk weer vast zetten!

Ohja als het opgelost is horen wij dit natuurlijk graag!

Greetings,

Freakoutus

allochthomas
10 september 2010, 22:05
Typisch geval van zwaardere snaren er op zetten dan er eerst op zaten. Gewoon de veren schuin zetten of de schroeven waar ze aan vast zitten wat aandraaien

Plant
10 september 2010, 22:13
Gezien de hoeveelheid tilt (dus het naar voren komen) van de brug zou ik niet gaan schroeven maar er een veer bij kopen en er achterin bijplaatsen. Dan ligt de brug wel weer plat op de body.

Eko
10 september 2010, 22:20
Inderdaad is er met de nieuwe snaren iets meer kracht gekomen op de tremelo. Daardoor is de brug omhoog gekomen.
Als je aan de achterkant van je gitaar kijkt zie je een plastic cover. Als je die verwijderd zul je het tremeloblock zien. Ook zul je zien dat er veren aan zitten. Die veren zitten aan een plaat vast , die op zijn beurt aan de body vast zit met 2 schroeven. Als de snaren helemaal uitgerekt zijn , kun je de veren iets schuiner zetten door bv de buitenste veren in het tremeloblock te laten zitten , maar aan de bodykant meer naar de midden te plaatsen. Je zet dan iets meer kracht op de tremelo. Ook kun je er een veer bij plaatsen ,. maar de meesten hebben die niet zo op voorraad liggen.
Ook kun je de schroeven iets aandraaien, dat geeft het zelfde effect.

Bij snaardikte wordt meestal gekeken naar de dunste snaar. BV een setje .009 of .010. Wat de meesten vaak vergeten is even te kijken naar de rest. Er zijn sets bij met zwaardere snaren bij de EA en D`s. Dat zet iets meer kracht.

TheMrSven
11 september 2010, 16:49
Het waren inderdaad de snaren. Het probleem is nu opgelost. Ik heb 2 nieuwe veren erbij laten zetten en de schroeven wat aangedraaid. De tremelo hendel gebruiken gaat goed maar je moet wel wat meer kracht zetten.

Sven :gitarist:

Freakoutus
11 september 2010, 19:26
Zolang het geheel maar fijn speelt! Blij dat het probleem opgelost is!:rockon: