PDA

View Full Version : Afstelling Sheraton2



denis.hermans
10 september 2010, 19:29
Hallo allemaal ,

Voor alle duidelijkheid ik ben nog steeds erg tevreden met m'n Sheraton.

Gisteren kon ik door omstandigheden mijn gitaar evenwel niet meenemen naar de gitaarles en speelde ik op de gitaar van m'n lerares (een parker- fly denk ik.) Ik merkte toen dat die gitaar toch aardig wat soepeler speelde vooral in de lagere posities (snaardikte was identiek). Natuurlijk is de parker wel een duurdere klassegitaar dan die van mij maar toch lijkt het me nu dat mijn Sheraton wel een afstelbeurt kan krijgen. Eventueel kan ik ook een nieuwe kam laten plaatsen want daar wordt nogal eens kritiek op gegeven ivm Epiphone gitaren.
Misschien vergelijk ik wel appelen met citroenen en speelt mijn type gitaar nu eenmaal wat stroever ?

Alleszins denk ik dat het toch de moeite is om hier eens naar te laten kijken.
Ik ben dus op zoek naar een goede gitaartechnieker die dat klusje kan klaren. Omgeving : Antwerpen. Ik heb hier ooit eens iets gelezen over iemand in de omgeving van de Dambruggestraat maar kan dat topic niet terugvinden.

Kunnen jullie iemand aanraden. Wat zou dit kunnen kosten en hoelang zou ik m'n gitaar moeten missen ?

Alvast bedankt

Opmerking : de parker was wel iets lager afgesteld dan ik zou willen op mijn gitaar. M'n lerares slaat immers meestal met de vingers aan. Ik zat soms wel met m'n plektrum tegen de body van de gitaar. Misschien heeft dit wel een vertekend beeld gegeven.

macwilliams
10 september 2010, 19:37
Een sheraton kun je prima superlaag afstellen. Ik heb er ook een en daar kun je op shredden als een dolle.

denis.hermans
10 september 2010, 20:08
Nou dat weet ik dan alvast. Bedankt. Ben wel geen shredder. (eerder blues en rock, ook interesse voor jazz). Ga er dus zeker eens naar laten kijken.
Adresjes welkom
Mvg,

Denis

Plant
10 september 2010, 22:17
Een sheraton kun je prima superlaag afstellen. Ik heb er ook een en daar kun je op shredden als een dolle.

+1!!!!

Als ie vooral bij de lage posities zwaarder speelt zou het kunnen dat de topkam niet diep genoeg is gevijld en daar de snaren iets te hoog liggen. Maar een goeie tech kan dat zo beoordelen.

Little Jay
11 september 2010, 15:18
Ik zou eerst de hals eens kaarsrecht zetten (eerst snaren losser!), brug omlaag totdat het net begint te kletteren en dan hals weer ietsje losser (niet meer dan een kwartslag naar links). Als het dan nog stroef speelt in lage posities kan de topkam inderdaad iets meer ingezaagd worden (je zit heel snel te diep, dus kijk uit).

Overigens vaak onderschat bij tunomatics en stopbars: de hoek van de snaren na de brug. Als die te stijl is voelen de snaren ook straffer. In dat geval kan je 'm iets omhoog schroeven voor een lossere feel.

't Is wel allemaal een kwestie van smaak natuurlijk en bedenk dat hoge snaren, iets hollere hals en wat meer spanning (stijle hoek na brug) ook weer een betere toon tot gevolg hebben. Het is een beetje een compromis zoeken.

robertmolema
11 september 2010, 15:31
Onderschat toch ook niet het (prijs)verschil tussen een Epiphone (wat in essentie geen verkeerde gitaar is) en een Parker Fly wat toch echt een High End gitaar is. Het lijkt dan moeilijk precies te definieeren waarin hem dat verschil zit. Maar het hoeft niet altijd de actie van de snaren te zijn waarin hem dat zit.

Ook hoe perfect zijn de fretten erin gelegd en gevlakt, en het type fret. Het fretwerk is bij gibson/epiphone niet altijd het netste wat ze afleveren. Inderdaad de topkam invijlen helpt. Beter voor de klank is de topkam eraf halen en de onderkant bijvijlen zodat de snaren half verzonken in de topkam (blijven) liggen. Vijl je ze van bovenaf in dan verzinken ze in de kam en dat is minder goed voor de klank.

Little Jay
11 september 2010, 15:39
Beter voor de klank is de topkam eraf halen en de onderkant bijvijlen zodat de snaren half verzonken in de topkam (blijven) liggen. Vijl je ze van bovenaf in dan verzinken ze in de kam en dat is minder goed voor de klank.

Na inzagen ook de bovenkant van de topkam even afvijlen lijkt me gemakkelijker......

denis.hermans
12 september 2010, 12:29
Ok,

M'n lerares zal zowieso eens naar de trussrod kijken. Maar misschien ga ik dus ook wel eens naar goede gitaartech. Adres in Antwerpen ? Vind dit voor deze gitaar zeker de moeite waard. Ook al is het dan enigszins een budgetgitaar. Ben overigens maar een "licht gevorderd beginnende" prutsgitarist maar wel fanatiek :blast:

Ben er trouwens van overtuigd dat een goede tech een budgetgitaar naar een hogere klasse kan brengen. ( wat een zin!:seriousf:)


Denis

GeertSOLDANO
1 oktober 2010, 20:16
Hoi Denis,

Misschien niet super in de buurt maar ook weer niet erg ver weg: Sjak Zwier in Vlissingen.

Hij heeft een paar gitaren van me afgesteld en ik ben altijd meer dan tevreden geweest.

Op het moment ligt mijn eigen Sheraton II daar ook.

http://www.zwiergitaarbouw.nl/

barno
1 oktober 2010, 22:07
Ok,

M'n lerares zal zowieso eens naar de trussrod kijken. Maar misschien ga ik dus ook wel eens naar goede gitaartech. Adres in Antwerpen ? Vind dit voor deze gitaar zeker de moeite waard. Ook al is het dan enigszins een budgetgitaar. Ben overigens maar een "licht gevorderd beginnende" prutsgitarist maar wel fanatiek :blast:

Ben er trouwens van overtuigd dat een goede tech een budgetgitaar naar een hogere klasse kan brengen. ( wat een zin!:seriousf:)


Denis

ga es langs bij stijn kenens A'pen of steff peirre Hoogstraten, beide uitstekend.

FruscianteFan
1 oktober 2010, 22:19
Zo'n Sheraton is vast een heel goede gitaar, maar het is een klassiek ontwerp en ze is nou eenmaal niet zo comfortabel ingericht. Niet dat het niet lekker kan spelen, maar die Parker (ik heb laatst nog op eentje gespeeld) is inderdaad een op perfectie gerichte gitaar. Als ik jou was zou ik de Sheraton wel comfortabeler laten afstellen, maar het zijn echt heel verschillende gitaren.

Denk trouwens wel dat een Sheraton veel makkelijker ontzettend lekker klinkt dan een Parker.

j3r03n
2 oktober 2010, 13:31
Denk trouwens wel dat een Sheraton veel makkelijker ontzettend lekker klinkt dan een Parker.

Ik heb beide (Epiphone Sheraton II en Parker P-38 ) en ik vind ze beide erg goed spelen en klinken, maar ze één op één vergelijken is oneerlijk.

FruscianteFan
2 oktober 2010, 14:25
Zeker waar. Maar het valt mij eigenlijk altijd op bij Parkers dat ze toch wat body missen, wat vetheid ofzo.

j3r03n
2 oktober 2010, 15:23
Is misschien afhankelijk van het model. Er worden veel verschillende materialen gebruikt bij Parker (houtsoorten/kunststof/koolstof). De mijne heeft juist een erg dik geluid op de brughumbucker.

Maar verder on topic:

Je kunt je Sheraton ook eens naar een (goede) muziekzaak brengen om na te vragen wat ze van de actie vinden.