PDA

View Full Version : Advies nodig voor telecaster neck



Sinner1980
10 september 2010, 19:06
Hey allemaal,

Ik heb vd week mijn Warmoth telecaster body binnen gekregen voor mijn zelfbouwprojectje (ash,seafoam green).

De bedoeling was om langzaam maar zeker wat spullen bij elkaar te sparen verdeeld over ca een halfjaar maar na een kleine financiele injectie/meevaller gaat het nu in een sneltreintempo,beter:cheerup:

Deze toekomstige telecaster gaat vooral als doel hebben stevig te rocken a la Billy Talent (Ian D'sa is een held) en Richie Kotzen (Poison tijdperk).

De pickups die ik erin wil doen zijn een Dimarzio Chopper T in de brug en een twang king in de halspositie (Richie Kotzen,I know). Toch een tele sound maar wat vetter.

Eigenlijk is de rest qua hardware mij ook wel duidelijk; Gotoh brug,Sperzel locking tuners en een paar Schaller straplocks.
Van potmeters etc heb ik weinig kaas gegeten maar mij ook nog niet echt over ingelezen dus daar ga ik jullie (nog) niet mee lastig vallen.

Het grote vraagteken is nu eigenlijk de hals. Ik denk dat het een Musikraft of een Warmoth hals wordt. Qua prijs ligt dat bijna gelijk en qua kwaliteit hoor/lees ik meer positieve dingen over Musikraft en gezien die ook wat meer opties bieden genieten die tot dusver mijn voorkeur. Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen met beiden.

Even verder over de specs:

Ik wil sowieso een maple neck;mooi,voelt goed en hoort gewoon bij een tele naar mijn bescheiden mening dus daar ben ik al over uit.
Hoogstwaarschijnlijk ga ik ook voor een kwartiersgezaagde hals,puur voor de stevigheid en door de hardheid schijn je wat meer bite te krijgen.
Truss rod wil ik gewoon als mijn strats en volgens mij praktisch alle Fender teles. Verder 22 frets,abalone inlays en een licht getinte satin nitro finish (puur cosmetisch allemaal natuurlijk).

Dan kom ik nu op mijn vragen (hehe...).

Ik twijfel enorm tussen een chunky U profiel (a la 52 reissue,Kotzen tele) of om iets te zoeken wat qua profiel lijkt op mijn hot rod strat (zachte V en wat dikker als bijv een moderne C).

Ik houd van een wat dikkere hals en gezien ik een redelijk formaat handen heb kom ik daar prima mee weg. Ik speel veel met mijn duim op de lage E (a la Hendrix en velen met hem) dus het is belangrijk dat ik daar mee weg blijf komen.

Ik twijfel dan ook of ik nog wel vlot kan spelen (lees shred) op zo'n dikke hals. Riche Kotzen komt er goed mee weg maar die heeft behoorlijk lange spinnenvingers dus dat verklaart wel wat. Toch doet zo'n vette hals ook wel wat met je geluid en dat spreekt mij dan wel weer aan dus misschien moet ik de gok maar wagen.

Dan de radius:

Ik denk zelf aan een 12" radius of eventueel een compound radius van 10-14. De 12" radius heb ik al eens gehad op een les paul en daar kon ik goed mee uit de voeten zowel qua slag als solo's,tapping etc. dus daarmee speel ik wel op safe denk ik. Wellicht voegt zo'n compound radius wel wat toe dus ook daar hoor ik graag meer over.

Fretsize:

Moeilijk moelijk... Jumbo of super jumbo,that's the question...
Tuurlijk is dit allemaal weer persoonlijke voorkeur maar goed.


Last but not least:

Bij Musikraft bieden ze verscheidene extra opties aan die mij niet geheel duidelijk zijn. Zo hebben ze het over een Tadeo taper optie. Is dit de overgang van hals naar headstock waar ze dan iets mee doen (wellicht wat ronder schuren?)? En semi rolled fretboard edges of heavy rolled fretboard edges. Dit is mij ook niet helmaal duidelijk dus graag advies hierover.

Vooralsnog denk ik dat het dus een Musikraft hals wordt met een chunky U profiel,12" radius,super jumbo frets maar nogmaals hoop ik echt op jullie advies,ervaringen etc want het gaat me toch een dikke €350 euro kosten dus het zou jammer zijn als het allemaal tegenvalt straks...

NOTE; Ik heb ooit eens een Kotzen tele vastgehouden en dat beviel erg goed,inmiddels een paar jaar verder maar toch denk ik dat ik mij aan die specs vast moet houden. Tuurlijk had ik ook een Kotzen tele kunnen kopen (bijna gedaan ook trouwens) maar ik heb soort van afgezworen om signatures te kopen (het is ZIJN signature) en bovendien vind ik de gouden hardware niet mooi.

Ik hoop echt dat jullie mij wat op weg kunnen/willen helpen zodat ik straks een oprecht blij HNGD topicje kan openen. Ik wil overigens dit weekend mijn order plaatsen want de produktie duurt ook weer een tijd

Sinner1980
10 september 2010, 20:44
Laat maar,nevermind...hals is besteld,ik ben er al uit...slotje graag:ok:

guitarkid
10 september 2010, 21:24
Voor dat het slotje komt: wat heb je besteld? Het waarom ben ik n.l. wel benieuwd naar.

Gr. C.

Sinner1980
10 september 2010, 23:33
Voor dat het slotje komt: wat heb je besteld? Het waarom ben ik n.l. wel benieuwd naar.

Gr. C.

Ik heb een quartersawn one piece maple neck,chunky U profile,12"radius met jumbo frets,heavy rolled fingerboard edges,tadeo taper,light tint satin nitro finish bij Muiskraft besteld.

Even voorgelegd aan wat vrienden die toevallig langs kwamen en één van hen is een fanatiek tele gebruiker die even met mij door de specs gelopen is. Het blijft natuurlijk wel een beetje een gok maar heb er een goed gevoel bij.

Toch niet voor abalone inlays gegaan. Gewoon black dots en 21 frets.
Het wordt nu gewoon een beetje de tegenhanger van mijn hot rod strat.

Overigens gaat er wellicht een bare knuckle piledriver set in ipv die Dimarzio set,nog even over nadenken..

Hendriks
10 september 2010, 23:56
Over Musikraft kan ik alleen maar positief zijn , super afwerking . Ik heb 1 maal een hals gehad met "heavey rolled edges"de rest "slightly" , is erg prettig
De laatste hals had een compound back van soft V naar medium C , zo 1 ga ik nog eens bestellen
Ze verkopen ook halzen op ebay via Jameson die halzen zijn allemaal "private reserve" , allemaal juweeltjes met speciale specs en de krenten uit de pap wat betreft hout , de laatste keer heb ik $ 195 betaald voor een hals die normaal meer dan $400 kost

Hier ga je geen spijt van krijgen.

Rock Bottom
11 september 2010, 04:39
stevig te rocken a la Billy Talentd

Dit is echt slecht voor mijn lachspieren als ik net uit de kroeg kom en dat mokkel zich even op wil frissen.

Sinner1980
11 september 2010, 09:04
Dit is echt slecht voor mijn lachspieren als ik net uit de kroeg kom en dat mokkel zich even op wil frissen.

Terwijl jij je roesje uit ligt te slapen en dat mokkel waarschijnlijk al hard gillend is weggehold zal ik maar even reageren...

Ik heb het over gitaristen van bands die op telecasters spelen en die naar mijn mening wat stevigere rock spelen en ja,Billy Talent is daar één van en ik vind Ian D'sa een supergitarist die geweldige riffs weet te schrijven en jazz achtige akkoorden gebruikt waardoor hij zichzelf onderscheidt. Het is misschien geen virtuoos maar wel bijzonder effectief. Billy Talent is een punk band die wat meer scheur gebruikt dan een gemiddled top 40 bandje dus naar mijn mening wat stevigere rock.

Tegenwoordig heb je een hoop ventjes die maar schreeuwen dat van alles en nog wat 'emo' is en dat moeten ze zelf weten... Ik luister naar wat ik goed vind en dat varieert van blues tot metal dus het zal allemaal wel....

guitarkid
11 september 2010, 09:59
Ik heb een quartersawn one piece maple neck,chunky U profile,12"radius met jumbo frets,heavy rolled fingerboard edges,tadeo taper,light tint satin nitro finish bij Muiskraft besteld.


Vroeger had je gewoon een "tele-hals"... ;)
Maar prachtig materiaal om een fantastisch instrument mee te bouwen.
Succes. Ik ben benieuwd naar het eindresultaat.

Gr. C.

Sinner1980
11 september 2010, 14:08
Vroeger had je gewoon een "tele-hals"... ;)
Maar prachtig materiaal om een fantastisch instrument mee te bouwen.
Succes. Ik ben benieuwd naar het eindresultaat.

Gr. C.

Thanks,je ziet het topic wel verschijnen ergens eind dit jaar