PDA

View Full Version : Goed klinkende laag rendements speaker?



Nielsje
10 september 2010, 15:15
Lieve kindertjes,

gister kwam in m'n hoofd een idee op: Waarom zijn er geen laag rendements speakers?!
Iedereen weet dat een buizenversterker wat lekkerder begint te klinken zodra je hem laat werken. Het nadeel is dat het voor thuis vaak te hard gaat, klagende buren, noem maar op. Thuis heb ik een Studiocage staan, van 15 Watt. M'n ene cab heeft een G12H speaker, de andere twee G12M's. Voor het gemak reken ik even met een speaker:

G12M = 96 dB
G12H = 100 dB

20log15 + 96 = 119.5 dB
20log15 + 100 = 123.5 dB

Zoals iedereen ziet: het rendement van de spaker is van grote invloed op de hoeveelheid herrie die je produceert.
Nu vraag ik mij af: Zijn er ook 'goedklinkende' (want dat is altijd subjectief, ik vind de G12M en G12H erg fijn) speaker met een veel lager rendement, van bijvoorbeeld 80 db?

20log15 + 80 = 103 dB

Op het podium hoeft het niet, maar voor thuis zou ik graag een speaker hebben met een wat lager rendement. Dan kan je je versterker meer laten werken, en zou je toch (volgens mijn gedachtengang) een beter/lekkerder buizengeluid hebben op laag volume.



Wat is jullie mening hierover?

Koeloe
10 september 2010, 15:33
Ik ben hier ook wel benieuwd naar. Dacht er laatst nog aan toen ik voor een andere amp aan het kijken was.

Hoop dat het wat wordt en dat het iig gaat klinken, dan kan ik toch nog Fender Deluxe aanschaffen voor thuis. Ik was er al achter dat Celestion Blue harder gaat klinken tov origineel. Om deze reden toch maar van even afgestapt.

guitarguru
10 september 2010, 16:15
Sjit, kan het niet meer terugvinden... Speakers met variabele magneetsterktes of zo. Kun je gewoon het rendement via draaiknop op je kast instellen. Andere vorm van attenuation dus.

Nielsje
11 september 2010, 18:41
...niemand...?

Ik had eigenlijk wel verwacht dat er meer reacties zouden zijn, aangezien iedereen altijd opzoek is naar een goed geluid bij een laag volume.

Pepe
11 september 2010, 18:53
Wat je vraagt is een auto die niet hard gaat maar toch niet zuinig rijdt. Het is makkelijk om dingen te maken die niet efficiënt zijn maar daar is verbazingwekkend weinig vraag naar. Maar er is een simpele manier om een speaker zachter te laten klinken zoals je weet, gewoon wat energie onderweg aftappen.

EJPostema
11 september 2010, 19:05
Blackstar komt toch met een 1 wat speaker? is dat dan niet wat je zoekt

Fireburst
11 september 2010, 20:14
Celestion had ooit de G12L35 speaker, dat is misschien wel wat je zoekt.
G12H = heavy magnet
G12M = medium
G12L = light

GretschGuy
11 september 2010, 22:00
Ik denk niet dat er nog gitaarspeakers worden gemaakt met rendement onder de 90dB. De 'R' versies van de Jensen Vintage serie (P8R, C8R, enz.) zitten daar, geloof ik, net iets boven. Ook in 12" versie beschikbaar. Maar de perceptie van de hoeveelheid herrie is lager bij 'n kleinere speaker (omdat de lucht op 'n kleiner oppervlak in beweging wordt gezet).

Bijkomend voordeel voor het doel: vooral de alnico versies gaan snel vervormen. Versterker harder zetten veroorzaakt dan alleen meer vervorming en compressie. Wel 'n sound waar je van moet houden.

De Weber equivalenten zijn vergelijkbaar in rendement en overige eigenschappen.

Chris Winsemius
11 september 2010, 23:36
Misschien wat Webers of OUDE Jensens maar die klinken natuurlijk anders dan Celestions.

Hifi speakers hebben meestal een rendement onder de 90 dB maar de ophanging is te soepel voor gitaargebruik.

matto
12 september 2010, 08:27
http://eminence.com/fdm.asp

verstelbare magneetsterkte misschien de oplossing?

Plant
12 september 2010, 12:53
Wel grappig als je bedenkt dat elke speaker al een heel laag rendement heeft. Maar een procent of 2 van het vermogen uit de versterker word daadwerkelijk in geluid omgezet, de rest in warmte. Net zoiets als bij de 'ouderwetse' gloeilamp, beetje licht en veel warmte.

We noemen 100dB/W/m dan wel hoog rendement, maar zijn allang blij dat we het halen want het is nog steeds om te janken zo laag.

@ Nielsje:

20log Au gebruik je voor spanning, als je dB verhoudingen bij vermogens wilt gebruiken is dat 10log Au

Epic
12 september 2010, 18:26
of je zou naar de Weber Mass (http://www.tedweber.com/atten.htm) kunnen kijken, dit is in feite een attenuator die alleen uit de spoel en magneet van een speaker bestaat. 0 rendement dus ;)

GretschGuy
12 september 2010, 23:01
of je zou naar de Weber Mass (http://www.tedweber.com/atten.htm) kunnen kijken, dit is in feite een attenuator die alleen uit de spoel en magneet van een speaker bestaat. 0 rendement dus ;)

Geweldige ontwikkeling. Op naar het negatieve rendement!

Steven Otto
12 september 2010, 23:49
Eer dat je eindbuizen vervorming krijgt moet je dat ding wel op standje 7 hebben staan of zo?

en als je een laag-rendement speaker gevonden hebt, moet je ook in je achterhoofd houden dat dat typische 'wapperende broekspijpen' geluid komt door speakervervorming en de manier waarop lucht trilt op hoog volume.

just my 2 cents.

Nielsje
13 september 2010, 00:26
Wat je vraagt is een auto die niet hard gaat maar toch niet zuinig rijdt. Het is makkelijk om dingen te maken die niet efficiënt zijn maar daar is verbazingwekkend weinig vraag naar.

Ja, en dat verbaast me eigenlijk. Met die hele markt van laagvermogens versterkers, om maar een 'beter geluid' op laag volume te krijgen, zou je wellicht ook laag rendements speakers verwachten..


Blackstar komt toch met een 1 wat speaker? is dat dan niet wat je zoekt

Euhm, volgens mij komen ze met een 1 watt versterker, dat is iets heel anders. Bovendien zoek ik geen andere versterker, ik ben nog steeds zeer blij met de mijne.


http://eminence.com/fdm.asp

verstelbare magneetsterkte misschien de oplossing?

Zal eens kijken, tnx!


Misschien wat Webers of OUDE Jensens maar die klinken natuurlijk anders dan Celestions.

Hifi speakers hebben meestal een rendement onder de 90 dB maar de ophanging is te soepel voor gitaargebruik.

Tja, dat is ook weer zoiets, ik ben zeer blij met de klank van m'n huidige speakers. En hoeveel zou het schelen? Ik denk weinig. Ik ben(was) gewoon echt benieuwd of er speakers waren voor dit doel.


Celestion had ooit de G12L35 speaker, dat is misschien wel wat je zoekt.

Zal hier ook eens induiken!


Ik denk niet dat er nog gitaarspeakers worden gemaakt met rendement onder de 90dB. De 'R' versies van de Jensen Vintage serie (P8R, C8R, enz.) zitten daar, geloof ik, net iets boven. Ook in 12" versie beschikbaar. Maar de perceptie van de hoeveelheid herrie is lager bij 'n kleinere speaker (omdat de lucht op 'n kleiner oppervlak in beweging wordt gezet).

Dat is waar, maar kleinere speakers hebben bij mij nooit tot een gewenst resultaat geleid.


Bijkomend voordeel voor het doel: vooral de alnico versies gaan snel vervormen. Versterker harder zetten veroorzaakt dan alleen meer vervorming en compressie. Wel 'n sound waar je van moet houden.
De Weber equivalenten zijn vergelijkbaar in rendement en overige eigenschappen.Tja, het is niet zo dat ik mijn versterker onwijs wil laten vervormen, ik wil hem gewoon 'halverwege' hebben, bij gigs gaat dat prima, maar thuis...


20log Au gebruik je voor spanning, als je dB verhoudingen bij vermogens wilt gebruiken is dat 10log Au

Dank u :)


of je zou naar de Weber Mass (http://www.tedweber.com/atten.htm) kunnen kijken, dit is in feite een attenuator die alleen uit de spoel en magneet van een speaker bestaat. 0 rendement dus ;)

Ja, die had ik ook al in m'n achterhoofd. Is de meest eenvoudige manier om eens te proberen. Tnx!


Eer dat je eindbuizen vervorming krijgt moet je dat ding wel op standje 7 hebben staan of zo?

Geen idee, er zit geen schaalverdeling op ;) Maar ik wil helemaal geen eindbuisvervorming hebben, waarom denk je dat?


en als je een laag-rendement speaker gevonden hebt, moet je ook in je achterhoofd houden dat dat typische 'wapperende broekspijpen' geluid komt door speakervervorming en de manier waarop lucht trilt op hoog volume. just my 2 cents.En ik snap ook niet hoe je erbij komt dat ik dit zou willen..

Steven Otto
13 september 2010, 15:29
In de openingspost staat:
"Iedereen weet dat een buizenversterker wat lekkerder begint te klinken zodra je hem laat werken."

Ik vraag me af wat je er dan mee bedoelt :p
Door het open draaien van je amp krijg je die eindbuizen compressie.

Met een attenuator krijg je niet dat geluid als wanneer je amp harder staat, ten minste dat is wat ik gelezen heb.

http://www.eurotubes.com/euro-y.htm
Vanaf vraag 8 wordt het interessant.

Vandaar dus :P

Nielsje
13 september 2010, 15:37
Het gaat erom dat mijn versterker (CMW, Studiocage 15) lekkerder klinkt als ik hem wat verder open draai.

Wat bedoel ik daar nou mee?:
* Lekkerder -> opener sound, ademt meer, reageert dynamischer, voller.
* opendraaien -> wanneer de volume pot op pakweg 12 uur staat.

Dus nog geen oversturing uit de amp, hij is nog lekker clean. Diegenen die de amp kennen, zullen wel begrijpen wat ik bedoel. Het is nog niet oorverdovend hoor, alleen mag dat nog nét iets zachter :).

Daarom vroeg ik me af of het wellicht te behalen was met een andere (laag rendements) speaker, of wellicht een kleine attenuator. Dat mooiere karakter van de amp, op een wat lager volume. Mijn speakers compressen nog lang niet, en m'n oren volgens mij ook nog niet :)

zjanke
13 september 2010, 15:46
Een attenuator zou voor mij in dit geval een oplossing kunnen zijn omdat zo'n ding volgens mijn ervaring (THD) een snoeihard volume wel kan terugbrengen tot een aanvaardbaar podium/repetitievolume waarbij het geluid best goed overeind blijft. Een Full stack zonder MV temmen tot slaapkamervolume wordt 'wat lastiger' :soinnocent:


Ik heb overigens een JCM888 gehad en heb nu een plexi jr, beide waren voorzien van een ppimv en die doet het beter dan een attenuator. Ik weet niet of zoiets mogelijk is en werkt in het circuit van een studiocage?

Pepe
13 september 2010, 19:21
De enige speaker die mij zo te binnen schiet is de Jensen Mod, die klinkt goed, vrij neutraal, kost peanuts maar laag kwa rendement.
Een attenuator kan je zelf maken, alles te koop bij de Praxis en Gamma, het is geen rocket science.

Tristan
14 september 2010, 03:49
Of Power Scaling he, moet ook een erg goed systeem zijn.

Fireburst
14 september 2010, 19:53
Of Power Scaling he, moet ook een erg goed systeem zijn.

Heb ik op mijn Blackheart Little Giant zitten : werkt wel ok maar ik gebruik het toch weinig. Naar mijn gevoel verlies je toch wel wat dynamiek, ik zou bijna zeggen ; goeie buizenoverdrive op slaapkamerniveau moet ik nog meemaken.
Het klinkt en speelt toch allemaal wat lekkerder als er wat volume mee gemoeid is... :)

Chris Winsemius
14 september 2010, 20:26
Niels: contact me even; er zijn wat mogelijkheden, heb trouwens ook nog een doos vol oude (en vermoedelijke laag rendements) speakers gevonden.

Nielsje
15 september 2010, 13:31
Chris,

ik stuur je binnenkort wel even een mailtje. Overigens heeft het laagrendements speaker idee niet extreem grote prioriteit hoor ;)

....een euro chassis deel iets meer :)

http://www.baco-army-goods.nl/media/catalog/product/cache/1/image/5e06319eda06f020e43594a9c230972d/e/u/euro-chassis-deel.jpg

Chris Winsemius
15 september 2010, 13:59
Wat ONvintage toch...... :seriousf:

Nielsje
15 september 2010, 14:14
Ik heb hier thuis anders een mooi gerelict exemplaar liggen die de macwilliams behandeling heeft gehad met een soldeerbout... :D