PDA

View Full Version : element voor acoustische gitaar



Basvarken
10 september 2010, 10:24
Ik heb een Aria Dreadnought AD50 (kopie van een Martin D28 ).

Die wil ik graag versterkt gaan gebruiken.

Welk soundhole element kan ik het best gebruiken om een zo natuurlijk mogelijk geluid te verkrijgen?

Ik hou absoluut niet van Piëzo. Die geven altijd zo'n rafelig geluid in het mid hoog. Alsof je gitaar een sigaren-kistje is met vloeipapier tussen de snaren. :stop:


Ik heb goeie verhalen gelezen over de LR Baggs M1 of de Shadow SH 141.
Zijn er nog alternatieven die wellicht de moeite waard zijn?

RB-1
10 september 2010, 14:05
Ik heb een Aria Dreadnought AD50 (kopie van een Martin D28 ).Nee, van een HD-28
De AD-35 is de D-28 en de AD-28 de D-18. Lekker verwarrend, dat wel...;)


Welk soundhole element kan ik het best gebruiken om een zo natuurlijk mogelijk geluid te verkrijgen?Voor een natuurlijk geluid werken alleen maar microfoons. En dat is een helse klus om e.e.a. in orde te krijgen. Maar uiteindelijk wel de moeite waard.:ok:


Ik hou absoluut niet van Piëzo. Die geven altijd zo'n rafelig geluid in het mid hoog. Alsof je gitaar een sigaren-kistje is met vloeipapier tussen de snaren. :stop:Nee, dat is inderdaad nog een klasse erger dan andere pickups. Die dingen zouden verboden moeten zijn...;)


Ik heb goeie verhalen gelezen over de LR Baggs M1 of de Shadow SH 141.
Zijn er nog alternatieven die wellicht de moeite waard zijn?Baggs klinkt redelijk, zolang je under-saddle pickup maar niet gebruikt :sssh:. Maar echt mooi wordt het nooit. Alternatieven? Zie boven.

LaurentB
10 september 2010, 14:31
Met name nylonsnarige gitaren zijn lastig om natuurlijk te versterken, vind ik.

Basvarken
10 september 2010, 15:09
Baggs klinkt redelijk, zolang je under-saddle pickup maar niet gebruikt :sssh:. Maar echt mooi wordt het nooit.

Eh, de LR Baggs M1 is een soundhole pickup, geen under saddle ellende.


Op basis waarvan zeg jij dat het redelijk is, maar nooit echt mooi wordt?
De filmpjes up YouTube geven mij de indruk dat ze wel degelijk erg mooi kunnen klinken.

http://www.youtube.com/watch?v=jkWT6jFVFwU

Cue Zephyr
10 september 2010, 16:20
1. Soundhole pick-ups zijn niet echt voor een natuurlijk geluid, meer voor een goed versterkt geluid, wat toch nét iets anders is.

2. UST's hoeven niet slecht te klinken, denk maar aan de piezo die er nu bij de Anthem is gebruikt van Baggs. Je kunt het microfoontje van de Anthem trouwens gewoon onder de brugplaat plakken, geen gezeur met monteren etc.

3. Een andere mogelijkheid buiten de microfoons, magnetische soundhole pickups en de UST, is er nog de SBT, of the soundboard transducer. Denk dan aan de K&K Pure Western Mini. Deze is ook te krijgen met een microfoon, dan is het de K&K Trinity Mini. K&K heeft ook nog een microfoon die op de 'schouder' van de gitaar gemonteerd moet worden (gemakkelijk). Dit lijkt mij persoonlijk zéér onhandig met mijn speelstijl (harmonics en tappen met rechterhand, o.a.). Maar als je een beetje meer 'traditioneel' speelt zal dit totaal niet in de weg zitten.

Luister ook eens hier:
http://www.dougyoungguitar.com/pickuptests/

Tip: Vegelijk het geluid van de pick-up met het akoestische geluid (opgenomen met een Neumann en/of Scheops studio-microfoon geloof ik).

Als je er een laat inbouwen, zou ik naar Chris gaan bij Luthier's Gitaren in Den Bosch (iets minder dan een uurtje van waar je woont dnek ik). Hij heeft mij laten horen (en proberen) dat een AER AK15+ (denk ik) pick-up met UST en microfoon heel erg natuurlijk kan klinken (ingebouwd in een Eastman AC620).

Basvarken
10 september 2010, 18:36
Bedankt voor de link; ik zal eens eea gaan beluisteren.

RB-1
10 september 2010, 22:19
Eh, de LR Baggs M1 is een soundhole pickup, geen under saddle ellende.Klopt, ik zat niet op te letten....:makeup:

Ik was in de war met deze (http://www.fishman.com/products/details.asp?id=86)set ( geen Baggs, maar Fishman)
De inside-the-body microfoon alleen geeft met de bijbehorende pre-amp/equalizer een verrassend goed geluid,
het beste wat ik tot nu toe gehoord heb.
Maar nog steeds niet zo goed als met m'n gewone microfoons.
Doe je de under-saddle erbij, dan is het de bekende bagger....


Op basis waarvan zeg jij dat het redelijk is, maar nooit echt mooi wordt?De -tig aantal malen dat iemand mij trots kwam laten horen hoe goed zijn allernieuwste state-of-the-art pickups wel klonken.
Tot nog toe zonder uitzondering teleurstellend (voor mij dan, zij waren er altijd erg blij mee....).


De filmpjes up YouTube geven mij de indruk dat ze wel degelijk erg mooi kunnen klinken.
http://www.youtube.com/watch?v=jkWT6jFVFwU
Dat is dus gewoon het microfoongeluid van de camera dat je hoort. ( De gitaar, zoals deze akoestisch klinkt)

Het pickupgeluid komt er hier al wat beter bovenuit:
http://www.youtube.com/watch?v=uhOk3vs9CgM&feature=related

En hier hoor je helemaal goed waarom ik het hopeloze dingen vind....:
http://www.youtube.com/watch?v=iItRk7hy4Ck&feature=related

Waarom wil je eigenlijk met een pickup spelen en niet met een microfoon?


Luister ook eens hier:
http://www.dougyoungguitar.com/pickuptests/
Tip: Vergelijk het geluid van de pick-up met het akoestische geluid (opgenomen met een Neumann en/of Schoeps studio-microfoon geloof ik).Zelfs mijn mijn krakkemikkige laptopspeakers heb ik er nog geen gehoord die het tegen de microfoons kan opnemen.

Basvarken
10 september 2010, 22:39
Dat is dus gewoon het microfoongeluid van de camera dat je hoort. ( De gitaar, zoals deze akoestisch klinkt)


Dat lijkt me toch stug als het er om gaat dat het een Demo is voor de pickup zoals in de titel en omschrijving staat vermeld... Ook in de comments heeft degene die het heeft gespeeld nergens over een microfoon.

De andere videos staan bol van de effecten, dus die zijn gediskwalificeerd.



Waarom wil je eigenlijk met een pickup spelen en niet met een microfoon?

Zelfs mijn mijn krakkemikkige laptopspeakers heb ik er nog geen gehoord die het tegen de microfoons kan opnemen.


Omdat de gitaar in een (rock)band gebruikt zal worden. Met een microfoon wordt dat hopeloos. Lijkt me geen optie dus.


Misschien moet ik mijn vraag nader nuanceren. Zoals ik al eerder schreef: Ik vind piëzo gewoon nooit mooi. Ik heb dan desnoods liever wat kleuring in de zin van extra warmte dan het dunne rasp-geluid van een piëzo.

Cue Zephyr
11 september 2010, 00:01
Zelfs mijn mijn krakkemikkige laptopspeakers heb ik er nog geen gehoord die het tegen de microfoons kan opnemen.

Ja, ik vergelijk ook altijd appels met citroenen...

Mijn punt was meer dat ze niet slecht hoeven te klinken.

Plant
11 september 2010, 00:22
Dat lijkt me toch stug als het er om gaat dat het een Demo is voor de pickup zoals in de titel en omschrijving staat vermeld... Ook in de comments heeft degene die het heeft gespeeld nergens over een microfoon.

Toch heeft RB-1 denk ik gelijk. Zo 'akoestisch' klinkt een magnetische pickup - want dat is dit! - nooit. En de speler in het filmpje begint tussen het spelen door met z'n vingers / nagels op de pickup te tikken en dat hoor je vrij hard. Dat moet met een microfoon opgepikt zijn, tenzij de speler metaal in zijn vingers of nagels heeft. Je hoort hier een mix van microfoon en magnetische pickup.

In feite maak je met deze pickup van je akoestische gitaar een elektrische gitaar (zelfde principe) en zo klinkt het ook. Net zo min akoestisch als een under saddle piëzo, maar wel aangenamer om te horen. Ik heb zelf ook een paar van die uitneembare klankgatelementen (DiMarzio en Schaller) en ben er best tevreden mee. Zolang je maar niet pretendeert nog akoestisch bezig te zijn een prima oplossing voor jouw doel.

Cue Zephyr
11 september 2010, 01:34
Microfoon?

Vraag (ergens bij de comments):
"jw y did u click the ends of the pickup does it hav to do with the sound??"

Antwoord:
"It shows how the LR Baggs M1 is different from other soundhole pickups because instead of just being a traditional magnetic pickup, it also senses vibrations from the wood, which is what makes it sound so good. So the tapping of the pickup shows how it's sensitive to vibration. You won't see it on any other pickup."

Basvarken
11 september 2010, 07:24
Precies! Dat doet ie juist om aan te tonen dat dit element ook de trillingen van het bovenblad oppikt.

Maar ik weet niet of dat nu ook juist de zwakte van het element is. Misschien is het element wel erg gevoelig voor feedback?
Hebben ze het element bewust microfonisch gemaakt? Bij gewone gitaar/elementen is het nou niet bepaald een goed teken als je geluid hoort wanneer je er op tikt...

Harald
11 september 2010, 09:11
Is inderdaad bewust gedaan. Die M1 klinkt niet verkeerd. Qua feedback gevoeligheid zou ik het niet weten. Wat dat betreft moet je ook voorzichtig zijn met transducers die tegen het bovenblad geplakt zijn. Het bovenblad pikt natuurlijk vrij makkelijk trillingen van de PA of monitors op. Ik den dat een magnetische pickup (als je echt geen piezo wil) zoals de M1 of een Fishmann Rare Earth geen slechte keuze is voor een rockband. Die laatste is er dacht ik ook als stereo systeem met interne mic.

Piezo is wel weer de overheersende sound voor akoestische gitaar binnen rockbands.

Binnen een rockband zou ik niet snel aan versterking via een microfoon willen, daarvoor zijn de gewenste volumes meestal te hoog. RB-1 speelt bluegrass, en zoals zij werken is dat wel te doen, maar er zijn echt beperkingen bij het volume. Je bent ook behoorlijk afhankelijk van de aanwezige PA en knoppenman voor hoe het gaat klinken. Met een microfoon kun je een goede sound krijgen, maar even goed een heel slechte, en dan ook nog eens een veel te zachte. Dat heb ik vaker mis zien gaan dan goed. En niet alleen in bandsituaties, maar ook bij akoestische gitaristen die solo speelden (en deels waren dat gitaristen met een zeer uitgebreide podiumervaring)

Precies mijn akoestische sound, maar dan harder is als je versterkt speelt eigenlijk een beetje een illusie. Gaat al niet meer op zo gauw je er een galmpje overheen gooit. En dat is toch al het minste. Wat je moet bekijken is simpelweg welke kleuring je precies wilt. Elk pickup systeem kleurt.

Zit zelf voor mijn harpgitaar hieraan te denken: http://www.youtube.com/user/pinofluvius#p/u/4/xKN58SigzVw

Maar die hoeft boven een band uit te komen.

apekop
11 september 2010, 11:20
Een andere mogelijkheid buiten de microfoons, magnetische soundhole pickups en de UST, is er nog de SBT, of the soundboard transducer. Denk dan aan de K&K Pure Western Mini. .

Volgens mij is dat een goed klinkende optie die K&K. Wat ik wel heb gehoord is dat de SBT vrij feedback gevoelig zijn, dus dan heb je nog niet zoveel aan je natuurlijk klinkend geluid.

Zou de combinatie SBT met een klankgatdemper wel goed werken tegen feedback?

Btw, even spammen...

Dat is dus niet toegestaan
LaurentB

Basvarken
11 september 2010, 12:59
Volgens mij is dat een goed klinkende optie die K&K. Wat ik wel heb gehoord is dat de SBT vrij feedback gevoelig zijn, dus dan heb je nog niet zoveel aan je natuurlijk klinkend geluid.

Zou de combinatie SBT met een klankgatdemper wel goed werken tegen feedback?

Btw, even spammen...

Dat is dus niet toegestaan
Laurent


Ik heb die K&K even beluisterd op die site van Doug Young. Maar ik was niet echt overtuigd. Hij klinkt vrij rafelig in het mid-hoog.

Cue Zephyr
11 september 2010, 13:29
O.a. Andy McKee en Antoine Dufour gebruiken het K&K Trinity Mini pick-up systeem (SBT+int mic) allebei live, en ik kan je vertellen dat het live-geluid van Andy's Greenfield gitaren echt zeer goed en zeer natuurlijk is.
Andy gebruikt live geloof ik ook een DTAR Solstice pre-amp.
Feedback gevoelig? Daar heb je trouwens notchfilters voor.
Over de M1, persoonlijk zou ik 'm niet willen puur omdat het juist die trillingen kan opvangen. Uit ervaring weet ik dat je hier nog wel eens tegenaan zult komen met een plectrum of duimplectrum. Liever een Sunrise S-2, dus.

TheJazzman2
12 september 2010, 22:38
Ik heb een tijdje geleden een Fishman Matrix in mijn Yamaha LL 11 ( copy van niks ;-) ) laten inbouwen. Klinkt geweldig en is niet erg feedbackgevoelig. Bovendien zie je er helemaal niets van.