PDA

View Full Version : De bouw van mijn studio!



Rakker
10 september 2010, 01:12
Beste Gitaarnetters,

Al een lange tijd had ik het idee om van onze oude carport in de tuin een studio/repetitieruimte te maken. En nu ga ik deze droom eindelijk realiseren! Maar er moet uiteraard een hoop gebeuren...

De ruimte:
Het was oorspronkelijk een soort garage met open voor- en achterkant van 3 bij 8 tussen twee garages in. Het is inmiddels niet echt een "carport" meer, want hij is zo'n 10 jaar geleden al betegeld en met hout dicht gebouwd, met een raampje en deurtje er in, maar wegens prutsende klusjes man is dit nu op het einde van z'n Latijn en finaal weggerot, en moet het opnieuw gebeuren, ditmaal wordt het dichtgemetseld en mijn ouders stemmen in met mijn plan om er een repetitieruimte van te maken.

Dit topic wil ik dus gebruiken om af en toe foto's te plaatsen van het proces en indien nodig wat vragen te stellen.

Groeten, Floris.

Rakker
10 september 2010, 01:23
Dan is hier al gelijk mijn eerste vraag:

Het is de bedoeling dat zeer binnenkort de huidige voor- en achterkant worden gesloopt en opnieuw worden gemetseld, zijn hier al gelijk tips voor? Zijn er wat de buitenkant betreft nog veel dingen waar op gelet moet worden wat geluidsisolatie betreft? Ik snap dat er uiteraard geen raam in moet. Maar het gaat nu dus alleen om de buitenkant.

Verder is het handig om te vermelden dat ik al heel veel soortgelijke topics voorbij heb zien komen waar ik ook veel handige informatie uit heb weten te halen, vooral aan het "schuur ombouwen tot studio" topic van Koen en de posts van Roman heb ik veel gehad!

Misschien leuk om alvast af te trappen met een eerste tekening van hoe ik de inrichting een beetje in gedachten heb:
http://img718.imageshack.us/img718/2513/ridercarport2.jpg

Nielsje
10 september 2010, 03:10
Leuke positie voor de toetsenist hoor, hoe wil je zo oogcontact houden?!

Rakker
10 september 2010, 07:54
We hebben in de band geen toetsenist, maar ik gebruik voor m'n eigen muziek wel toetsen en daar heb ik geen oogcontact bij nodig :)

Roman
10 september 2010, 09:26
klein detail, maar ik loop nu al ver op de zaken vooruit. Je zult het afluister gedeelte (de speakers) heb beste kunnen plaatsen waar nu je drumkit staat. Een stukje van de muur af. Maar dat soort dingen later.

als je de optie hebt om van nul te beginnen dan is dat heel erg fijn :)
Het geeft je de gelegenheid het GOED te doen. Dus, lees je in, vraag, let op en ontwerp. Neem je tijd. Planning is alles. Isoleren is geen gevoelskwestie of magie.

wat is je budget? wat zijn de dimensies? hoe zit je in de buurt? (aangesloten huizen, buren etc) Wat zijn je verwachtingen?

Harald
10 september 2010, 09:30
Als dat ding bij de tv tegenover de bank een koelkast is zou ik daar nog eens over nadenken. Die dingen kunnen behoorlijk veel herrie produceren, zeker op warme dagen. Voor een repetitie niet zo'n probleem maar bij opnames met fatsoenlijke microfoons wel.

Wil je er echt kunnen repeteren (zelfs met een man of 3) is het toch wel krap zo. Ik zou die tv en bank er sowieso gewoon uitlaten. Een paar klapstoeltjes zijn dan in zo'n klein hok misschien handiger.

Houd er ook rekening mee dat je als je met opnames aan de gang wilt ook nogal wat spul hebt rondslingeren dat niet altijd opgesteld staat. Bergruimte voor statieven, microfoons en kabels heb je dus ook nodig.

muziekschuur
10 september 2010, 09:42
Zorg voor ontkoppeling. Geen muur ankers tussen binnen en buitenmuur. Zorg voor een zwevende vloer. Als ze beton gaan storten voor een vloer, zorg dan dat de slab binnenin ontkoppeld is met de buitenslab. Dit doe je door isolatiemateriaal eronder en erlangs. (tussen binnen en buitenmuur). Daarmee licht dus de binnenslab volledig los van de buitenmuren. Dit stopt geluidsoverdracht naar buiten.


Voor een goede acoustiek, zorg voor kamers groter dan 4mx4m x 2,60m. Hou bij deze berekening rekening met wat erin komt te staan. Dit zou dus kunnen betekenen dat het maar 1 ruimte wordt. Maar mixen doe je na recording. Dus eigenlijk hoeft dat geen bezwaar te zijn.

Rakker
10 september 2010, 16:42
klein detail, maar ik loop nu al ver op de zaken vooruit. Je zult het afluister gedeelte (de speakers) heb beste kunnen plaatsen waar nu je drumkit staat. Een stukje van de muur af. Maar dat soort dingen later.

als je de optie hebt om van nul te beginnen dan is dat heel erg fijn :)
Het geeft je de gelegenheid het GOED te doen. Dus, lees je in, vraag, let op en ontwerp. Neem je tijd. Planning is alles. Isoleren is geen gevoelskwestie of magie.

wat is je budget? wat zijn de dimensies? hoe zit je in de buurt? (aangesloten huizen, buren etc) Wat zijn je verwachtingen?

Ja de inrichting is voorlopig nog even toekomstmuziek ;) Laat ik me eerst maar storten op de bouw.

De ruimte is ongeveer 3m bij 8m bij 2,5m. Ik woon gewoon in een woonwijk met aan beide kanten buren, echter woon ik in een 2 onder 1 kap huis met redelijk brede tuin, en de ruimte staat aan de kant waar dus geen buren direct aan vast zitten zeg maar. Mijn verwachtingen zijn om er te repeteren met mijn bandje 1 of 2 keer per week dus er moet niet te veel overlast zijn in de buurt maar het hoeft niet potdicht zolang het service van de buren maar niet de kasten uit trilt. Verder wil ik de ruimte ook als een studiootje gebruiken maar hiervoor liggen de eisen niet al te hoog, dus qua akoestiek hoeven er geen extreme dingen te gebeuren, als het geluid maar een beetje binnen blijft.

Ik denk zelf dat vooral de voor en achter kant en het dak goed moeten worden geïsoleerd, want de zijkanten zitten tussen twee garages in dus die lijken mij al in een zekere mate aan het massa/veer/massa principe te voldoen.

Dan wat betreft de bank en tv etc, zoals ik al zei liggen de eisen niet heel erg hoog wat betreft het gebruik als studio, ik wil er ook gewoon lekker kunnen zitten met mijn bandleden en andere vrienden.

Edit: Ohja, mijn budget voor de isolatie zou ik graag wel onder de 2000 willen houden, en dan is mijn spaarrekening op en rijbewijs opgeofferd... :p Maar uiteraard voor zo goedkoop mogelijk natuurlijk... want hou er rekening mee dat ik net 20 ben en ik moet de isolatie zelf betalen, mijn vader zorgt er alleen voor dat het dicht wordt gebouwd en wat ik er verder mee doe is aan mij.

Rakker
10 september 2010, 19:48
Ik heb mijn ideeën met een paar personen besproken, maar die hebben mij een beetje ontmoedigd en zijn van mening dat het niet haalbaar is om mijn idee uit te voeren omdat het onmogelijk is om het zo geluidsdicht te maken dat de buurt er geen last van heeft tenzij ik er een fortuin voor neerleg...

Wat is jullie mening? Wat moet er allemaal gebeuren om voor zo min mogelijk overlast te zorgen?

Mijn eigen ideeën waren (wanneer de voor en achterkant zijn dichtgemetseld):

Om dit principe toe te passen op de voor en achterkant: http://www.gamma.com/doe-het-zelf/geluidsisolatie-bij-wanden
Met een dubbele deur.

Het plafond verzwaren met gipsplaten, dan een laag steenwol en daar onder weer een laag gipsplaten aan de balken bevestigen door middel van dit: http://www.gitaarnet.nl/forum/showpost.php?p=2018067&postcount=83

Het drumstel en de basversterker op een verhoging te plaatsen die geen direct contact maakt met de grond. En verder hoop ik het geluid van het drumstel zoveel mogelijk te beperken door middel van dempend materiaal in de basdrum en een rubberen mat op de basdrum. (verder weet ik vrij weinig van het geluid van drums beperken, dus alle tips zijn welkom!)

Ik probeer zo veel mogelijk zelf te bedenken en op te zoeken maar het is wel handig om een second opinion te krijgen voordat ik roekeloos aan de slag ga... Dus wat hebben jullie hier nog aan toe te voegen? En vooral lijkt het jullie überhaupt haalbaar?

Harald
10 september 2010, 21:27
Toen we in ons huidige huis introkken heb ik de garage omgebouwd tot muziekhok. Verder gewoon redelijk op goed geluk gedaan. Ik kan behoorlijk scheuren op gitaar terwijl je daar in de tuin HEEL weinig van hoort. (Getest door zelf met draadloos systeem in de tuin te spelen) Drums is een ander verhaal. Daar zit behoorlijk wat extra laag in (denk aan bassdrum en toms) Als iemand zit te drummen hoor ik daar in huis, tenzij we de ramen of schuifpui wagenwijd open hebben, weinig van. In de tuin hoor je dat duidelijk wel. Nu iedereen weer binnen zit kruip ik zonder problemen achter het drumstel, maar in de zomer, als mensen buiten zitten doe ik dat eigenlijk niet. Nu moet het best lukken om het zo goed te isoleren dat dat ook kan, maar dan moet je het gelijk goed doen. En dat betekent een goed plan, en niet beknibbelen op de kosten.

Wat betreft de ruimte, ik denk dat die bij mij vergelijkbaar is. Ik heb een aparte controlekamer gemaakt die zo'n beetje de plek opneemt van je bankstel/zithoek. De ruimte die je dan overhoudt om te repeteren, zou nog net kunnen met een trio, maar met een grotere band wordt het haast onmogelijk. En met een trio houdt het ook echt niet over. Ik heb nu wat microfoons klaarstaan voor opnames voor mijn volgende solo cd. Als ik lesgeef en er nog een akoestische gitaar bijzet voor mijn akoestische leerlingen is het echt behelpen met de ruimte. Daarnaast krijg je natuurlijk veel geluid in een relatief heel kleine ruimte. En dat is ook niet altijd prettig.

Als het nu echt voor het repeteren is, en je zelf niet drumt vraag ik me af of je niet beter gewoon je rijbewijs kunt halen. Voor jouw budget kun je een heel tijdje een oefenruimte huren, en ik neem aan dat je niet altijd bij je ouders blijft wonen?

Als laatste, als je echt meerdere repetities per week doet, moet je toch wel ervoor zorgen dat mensen daar in hun huis, maar ook in hun tuin, geen last van hebben. Anders gaat dat geheid tot onvrede en irritaties leiden. Als de overlast sporadisch pikken mensen het toch wat makkelijker dan dat ze elke dinsdag en donderdag het gedreun van een repeterend bandje door hun activiteiten heen horen.

skabouter
21 september 2010, 16:07
tof plan! veel succes! ben benieuwd naar de vorderingen!