PDA

View Full Version : Tikkend geluid in transistor-combo.



Little Jay
9 september 2010, 22:14
Een tikkend geluid geluid in een transistor-combo, ong. iedere 2 seconden een tik. Als je de treble dichtdraait is het weg.

Wat kan dat zijn? Het is een oud beestje (jaren '80). Condensatoren aan vervanging toe misschien?

Wie heeft er een idee? Thanx!

cluseau
10 september 2010, 07:25
Condensatoren aan vervanging toe misschien?


Zou kunnen maar probeer het verschijnsel eerst te meten voor je domweg caps gaat wisselen. Misschien heeft dat ding een naam? En nog mooier een type? Als er een STK module inzit is de kans groot dat je die moet hebben. Deze hebben de eigenschap te ruisen, tikken, pruttelen of helemaal uitvallen. Is het nog temperatuur gerelateerd? Als hij met torren is opgebouwd is het belangrijk eens naar de centerspanning tussen de eindtorren te kijken. Zie de daar variatie heeft hij mogelijk last van drift. Pas in dat geval wel op want voor je het weet drijft hij erg ver en zou er gelijkspanning op je speaker kunnen komen te staan.

Frans.

Little Jay
10 september 2010, 09:13
Merci!

Het is een Session Rockette 30, voor zover ik weet met Mosfets.
Hij is overigens niet van mij, maar ik kan 'm overnemen met dit euvel, dus ik probeer in te schatten of het ernstig is......

Little Jay
10 september 2010, 09:24
hier staat trouwen het schema: http://www.award-session.com/pdfs/manuals/sg30-sch.pdf

STK-module? Ken ik niet....? Maar ben ook zeker geen expert hoor.

cluseau
10 september 2010, 09:56
STK-module? Ken ik niet....?

Zit er ook niet in jouw amp, deze is opgebouwd met gewone torretjes en darlingtons of fet's in de eindtrap. Als je het met de toonregeling weg kan draaien lijkt het in de eerste trap te zitten. Kan ook zijn dat je denkt dat je het wegdraaid omdat je met de treble de steile flank van het signaal killed. Je hoort hem dan idd minder. Ooit nog eens een session75 gehad, niet mooi maar wel hard.

Frans.

Little Jay
10 september 2010, 15:01
Nou, het was toch een loos alarm. Verkoper had 'm - na jaren niet gebruikt te zijn - even getest zonder gitaar aangesloten (gewoon even aangezet dus) en hoorde een "tik". Met het uitproberen vanmiddag op een geaard stopcontact en een gitaar erin geplugd was er niets aan de hand, klonk prima allemaal. Wel zijn de inputpluggen wat gaar, als je je gitaar uitplugt, dan bromt 'ie als of je een snoer zonder gitaar hebt aangesloten. Plug je in dat is dat weg.... misschien een keer een nieuwe plug erin solderen.

Ik vind het overigens een erg lekker ampje met een heel leuk clean geluid vooral als je beide kanalen combineert en inderdaad vrij luid voor 30 watt. Ik heb ook een Roland Cube 30x maar ik vind deze Rockette toch beter klinken, vooral de reverb. De Cube klinkt dan in vergelijking toch wel erg digitaal. Maar goed, dat ter zijde.

In ieder geval bedankt voor je reacties Frans!

gr. Jasper

cluseau
10 september 2010, 19:10
Wel zijn de inputpluggen wat gaar, als je je gitaar uitplugt, dan bromt 'ie als of je een snoer zonder gitaar hebt aangesloten. Plug je in dat is dat weg.... misschien een keer een nieuwe plug erin solderen.

Je hebt input jacks in vele smaken. Waarschijnlijk heb je de meest eenvoudige uitvoering zonder schakelaar of de schakelaar werkt niet zodat de ingang niet aan massa wordt gelegd. Gewoon chassisdelen vervangen als het je stoort.

Frans.

Dirk_Hendrik
11 september 2010, 13:10
. Ooit nog eens een session75 gehad, niet mooi maar wel hard.


Onzin. Sessionette 75's zijn te gek. (Maar da's dan weer mijn menig) Ze moeten alleen allemaal een forse doorsmeerbeurt krijgen en, als je daar toch mee bezig bent, meteen het tophoog wat getemd krijgen.

cluseau
11 september 2010, 13:38
meteen het tophoog wat getemd krijgen.

Dat was dan ook mijn bezwaar ,meja bij de loodgieter thuis lekt het hé!:soinnocent:

Frans.