PDA

View Full Version : Oude Kasuga nylonsnarige gitaar: zelf in ere herstellen?



wrvh
9 september 2010, 19:24
Ik ben in het bezit van een oude Kasuga G-85 nylonsnarige gitaar. Gebouwd in Japan, het exacte bouwjaar weet ik niet maar hij is met zekerheid van voor 1974. In dat jaar is hij door mijn opa aangeschaft. Vervolgens ging hij naar mijn vader, die hem weer aan mij gaf. Dit instrument was destijds vermoedelijk een middenklasse model. Desalnietemin vind ik hem erg fijn klinken en spelen.

Het ding heeft de tand des tijds vrij goed doorstaan. Hier en daar is de lak wat weggesleten en er zitten aardig wat deukjes in. Echter, het hout zelf is op geen van die plekken aangetast. Verder zijn de mechanieken ooit veranderd (naar een setje lelijke dingen) omdat de originele zodanig beschadigd waren dat ze niet meer te gebruiken waren. De hals is nog kaarsrecht en ook het fretboard is nog erg netjes.

Laat ik even 'to the point' komen. Ik zit er al een tijdje aan te denken de gitaar te restaureren. Dat wil zeggen: schuren, opnieuw finishen en mechanieken erop zetten die meer op de originele lijken. In plaats van de glossy finish die hij nu heeft wil ik hem dan mat finishen. Hij hoeft dus ook niet origineel te blijven, dat is hij sowieso al niet meer. Zowel ik als m'n vader hebben al dingen aangepast.

Hoe dan ook, mijn vragen aan jullie:

1 - Is een (semi-transparante) matte finish goed zelf te doen? Het lijkt mij minder moeilijk dan een 'spiegelgladde' finish maken. Denk ik dat ten onrechte?

2 - Ik ben bang dat het verwijderen van de lak het hout (bijvoorbeeld de top) verzwakt. Met andere woorden, dat er scheurtjes ontstaan. Is er kans dat zoiets gebeurd?

3 - Ook vraag ik me af of bijvoorbeeld het rozet niet beschadigd als ik de lak daar verwijder. Het is een rozet met zo'n houten mozaiekje, geen plakplaatje of iets dergelijks. Ziet er vrij kwetsbaar uit.

4 - Dit alles gezegd te hebben, doe ik er verstandig aan het zelf te doen? Of kan ik hem beter naar een gitaarbouwer brengen?

Bij voorbaat dank!

Noid
9 september 2010, 22:57
...v4 - Dit alles gezegd te hebben, doe ik er verstandig aan het zelf te doen? Of kan ik hem beter naar een gitaarbouwer brengen?...
De vraag dringt zich aan mij op waarom je je druk maakt om de cosmetische aspecten van deze gitaar en waarom je deze wil veranderen.

wrvh
9 september 2010, 23:02
Hij is in de loop der jaren vrij gehavend geworden en ik vind dat hij wel een nieuw 'jasje' verdient. En ja, ik weet dat veel mensen hier er anders over denken maar ik heb niets tegen het refinishen van oude gitaren. Ik vind het leuk als mijn gitaren er netjes uitzien.

Noid
9 september 2010, 23:28
Hij is in de loop der jaren vrij gehavend geworden en ik vind dat hij wel een nieuw 'jasje' verdient. En ja, ik weet dat veel mensen hier er anders over denken maar ik heb niets tegen het refinishen van oude gitaren. Ik vind het leuk als mijn gitaren er netjes uitzien.Duidelijk punt. Gezien:
- je vragen heb ik de indruk dat je niet veel aflak ervaring hebt.
- je stelling hierboven dat je het leuk vindt dat de gitaar er netjes uitziet
- daarbij gevoegd mijn aanname dat het instrument emotionele waarde heeft en dus niet "verkloot" moet worden.
Denk ik dat je het het beste door een gitaarbouwer kunt laten doen.

wrvh
10 september 2010, 10:59
Ik heb inderdaad weinig ervaring met gitaren finishen, maar de 'personal touch' die je krijgt met het zelf lakken vond ik wel iets hebben. Echter, ik wil natuurlijk niet het risico lopen de gitaar te verpesten.

Stel ik breng hem naar een gitaarbouwer, zijn zij dan in staat de lak te verwijderen zonder bijvoorbeeld het rozet te beschadigen? Het ziet er zoiets uit:

http://www.luthiersuppliers.com/images/products/rosettes/closeupr1.jpg

Lijkt mij bijzonder fragiel. Maargoed, ik heb er dan ook geen ervaring mee.

jan jansen
10 september 2010, 14:42
Ik heb inderdaad weinig ervaring met gitaren finishen, maar de 'personal touch' die je krijgt met het zelf lakken vond ik wel iets hebben. Echter, ik wil natuurlijk niet het risico lopen de gitaar te verpesten.

Stel ik breng hem naar een gitaarbouwer, zijn zij dan in staat de lak te verwijderen zonder bijvoorbeeld het rozet te beschadigen? Het ziet er zoiets uit:

http://www.luthiersuppliers.com/images/products/rosettes/closeupr1.jpg

Lijkt mij bijzonder fragiel. Maargoed, ik heb er dan ook geen ervaring mee.

Op de foto te zien hoeft er weinig anders aan te geburen dan een nieuwe laklaag....maarja das op zo`n foto niet goed te zien,

JJ