PDA

View Full Version : Nummers even luid maken



David1223
9 september 2010, 19:23
Hallo,
Ik vroeg me af wat een handige manier is om al mijn opgenomen nummers op hetzelfde volume te krijgen. Ik heb het al met audacity geprobeerd met de functie 'normaliseren' maar dit werkt niet goed. De nummers blijven op een verschillend volume.

Hebben jullie tips?

vincent136
9 september 2010, 19:56
Ja, een professioneel stukje software downloaden en met een goede compressor en limiter de volumes opkrikken.

Ik doe dat met Logic Pro 8 en dat werkt erg goed

Han S
9 september 2010, 20:03
Met normaliseren breng je de hardste pieken naar het nivo dat je instelt en de rest past zich daar op aan. Als je dus maar één piekje hebt dat bijna op maximaal nivo komt gebeurt er hoegenaamd niets.

Je kunt beter een maximizer gebruiken, dat is een compressor met een brick wall limiter er achteraan. PSW Vintage Warmer bijvoorbeeld.

skabouter
9 september 2010, 20:28
overigens kan je beter niet tot 0dB pieken, maar beter enkele .1 dB`s lager.

STW
9 september 2010, 20:42
in audacity heb je een multitrack-modus geloof ik. dan kan je al je liedjes inladen en op gehoor even hard zetten (pas op dat je de boel niet te hard zet, dan gaat het clippen en dat wil je niet! liever zet je de boel te zacht dan te hard).
als je het volume gelijk hebt gesteld, maar te zacht vindt, kan je de boel door een limiter gooien. in audacity heet die 'leveler' geloof ik. voila!

ik ken audacity niet zo goed hoor, maar volgens mij heb je geen andere software nodig om je doel te bereiken.

google anders even op "audacity multitrack" of "audacity limiter" als je iets niet helemaal begrijpt.

skabouter
9 september 2010, 20:45
afhankelijk van wat je muziekstijl en smaak is gebruik je een compressor of een limiter. De werking en functie zijn totaal verschillend, verdiep je even goed in het onderwerp! en proberen natuurlijk. Als je stevige pompende mixen wilt hebben (geschikt voor bepaalde stijlen) gebruik je het best een compressor op je mix!

Het totale volume omhoog brengen dmv een limiter maakt het enkel harder, maar houd de dynamiek redelijk in stand. Als je echter minder dynamiek wilt horen in je mix zodat bepaalde zachte passages beter naar voren komen gebruik je compressie. Dat kan op vele manieren, zoals losse sporen compressen, compressie gebruiken over subgroupen, en compressie op je masterkanaal (is eigenlijk masteren). Je hebt ook nog parallele compressie, iets wat zeker bepaalde voordelen biedt en zeker de moeite waard is om je in te verdiepen.

Rakker
10 september 2010, 17:02
Kun je compressors niet het beste mijden bij reeds afgemixte nummers?? Je kunt toch veel beter gewoon spelen met het mastervolume van elk nummer? Lijkt mij een handigere oplossing.

Han S
10 september 2010, 17:49
Kun je compressors niet het beste mijden bij reeds afgemixte nummers?? Je kunt toch veel beter gewoon spelen met het mastervolume van elk nummer? Lijkt mij een handigere oplossing.

Het probleem is dat als je muziek opneemt, dat daar heel veel dynamiek in zit en de pieken van bijvoorbeeld een tik op de bel van een ride cymbal vliegen soms wel 20dB boven het gemiddelde van de rest van de opname en dus bijna tot de bovenste grens. (of vet in het rood)

Digitaal kun je niet in het rood gaan, dat leidt onherroepelijk tot heel nare vervorming. Je kunt dus het mastervolume zo ver opschroeven tot je de grens bereikt, maar dan zal de dynamiek niet veranderen.

Compressie doet niets anders dan zachtere geluiden harder maken en limiting doet niets anders dan hardere geluiden zachter maken. Men spreekt van een 'compressor', maar bedoelt dan een compressor/limiter.

Digitale C/L's werke totaal anders dan analoge C/L's, de laatste werken met electrische signalen, de eerste doen niets anders dan rekenen binnen het digitale domein en zullen veel exacter kunnen zijn. Stel je op een plug als de Vintage Warmer die ik noemde de 'ceiling' in op -.01dB, dan zal hij daar niet boven komen, hoe hard je ook gaat met de drive knop, hij zal nooit in het rood komen. De cieling is de brick wall limiter en de drive is de hoeveelheid compressie.

Dan kun je nog een aantal andere knoppen instellen zoals 'knee' waarmee je harde en softe compressie instelt, je hebt een toonregeling en je hebt de mogelijkheid tot de door Skabouter genoemde parallel compressie met de mix knop. Zet je die op bijvoorbeeld 85% dan pleeg je de zg 'multing' of paralell compressie.

Als je het nou goed instelt dan doe je niets meer of minder dan de dynamiek beperken, die 20dB dynamiek breng je terug naar bijvoorbeeld 8 dB en dat kun je op de meter heel goed zien. De opname zal een stuk harder klinken omdat het gemiddelde nivo is toegenomen, de pieken blijven waar ze waren.

Steven Otto
10 september 2010, 18:07
Begrijp ik het goed als ik zeg dat een limiter, eigenlijk een compressor is met ratio 1:oneindig?

skabouter
10 september 2010, 18:34
dat laatste is correct.... wat voorgaande berichten betreft, dat geldt alleen voor mixen idd, nummers die al af zijn niet. maar waarom wil je dit eigenlijk?
sommige softwareplayers hebben een soort auto-leveler, die zorgt dat je playlist consistenter klinkt...