PDA

View Full Version : Hoe krijg ik een fellere attack?



telecastermaster
9 september 2010, 18:39
Ik heb een gitaar met rosewood toets en ik mis bij die gitaar een beetje de felle(re) attack die ik bij een gitaar met maple toets wel krijg.
Zijn er nog wat tips waardoor ik de attack wat kan verhogen, b.v qua pu-afstelling, snaren of effecten?

Thx

Nielsje
9 september 2010, 18:42
Wat voor gitaar is het?

telecastermaster
9 september 2010, 18:45
Hohner Revelation met Wilkinson trem (onderste):

http://farm5.static.flickr.com/4029/4649178691_e8c5dfe90f_b.jpg

Orpheo
9 september 2010, 18:54
Metalen plectrum en n stalen block. Zo fel als n gillende huisvrouw

telecastermaster
9 september 2010, 19:03
Metalen plectrum en n stalen block. Zo fel als n gillende huisvrouw

Bedoel je tremolo blok? Die is toch al van staal?

Wabbie
9 september 2010, 19:16
Zou kunnen. Het kan zijn dat het van nikkel oid is gemaakt maar ik weet niet hoe het zit met die Hohner. Ik heb bij mijn strat wel het tremoloblock vervangen door eentje van RVS en dat gaf een behoorlijk fellere attack

Orpheo
9 september 2010, 19:23
Bedoel je tremolo blok? Die is toch al van staal?

Haha welnee man. 90% van de tijd is t gewoon messing, pisbakkenstaal, of wat dan ook voor troep.

aaronstonebeat
9 september 2010, 20:46
Metalen plectrum ...

:ok:
Doe ik ook al een tijdje; zelf gemaakt uit een stuk messing. Bevalt heel erg goed.

Noid
9 september 2010, 21:17
Zou het tremblock de bottleneck zijn, of de elementen?. Die zijn leuk bedacht, vooral met dat ATX tonecontrol systeem, maar eigenlijk van alles wat, maar niets echt goed.

Ik heb een Rtx waar een seymour duncan HB in zat. Die gaf een veel fellere attack en had wel percussieve eigenschappen.

Daarnaast is het karakter van de gitaar ook wezenlijk anders dan van bijv een strat. Het is meer Ibanez of superstrat achtig. Wellicht zal een tremblok daar wel wat in veranderen, maar dat heb ik zelf nooit onderzocht. Een vervangende maple hals zal moeilijk worden. Dat wordt maatwerk, gezien de specifieke nekconstructie aan de body kant.

Overigens: De RTX hebben een Wilkinson VS100 trem (niet te verwarren met de VS50). Wellicht kun je daar de specs van vinden, om er achter te komen waarvan het tremblok gemaakt is.

G.G.
9 september 2010, 21:27
Dit is een truc die ik weleens bij singlecoils toepas voor wat meer wamte, output en attack:

http://singlecoil.com/shop.html

(kijk bij baseplate) is zelf te maken van wat afval. Misschien werkt het ook bij humbuckers? Baat het niet, dan schaad het niet en het kost je niets meer dan een kwartiertje werk.

aaronstonebeat
9 september 2010, 21:34
Dit is een truc die ik weleens bij singlecoils toepas voor wat meer wamte, output en attack:

http://singlecoil.com/shop.html

(kijk bij baseplate) is zelf te maken van wat afval. Misschien werkt het ook bij humbuckers? Baat het niet, dan schaad het niet en het kost je niets meer dan een kwartiertje werk.

Ik denk dat de meeste humbuckers al een baseplate hebben vanwege de messing voet waarop ze zijn gemonteerd?

barno
9 september 2010, 21:50
Beste attack krijg je IMO door met vingers te spelen, nothing beats the sound of flesh on steel :)

Terminus
9 september 2010, 22:34
Gewoon een hard plectrum met een scherpe punt, en dan slaan alsof je leven er van afhangt. Als dat niet werkt is je gitaar of amp te donker.

Noid
9 september 2010, 22:51
Dit is een truc die ik weleens bij singlecoils toepas voor wat meer wamte, output en attack:

http://singlecoil.com/shop.html

(kijk bij baseplate) is zelf te maken van wat afval. Misschien werkt het ook bij humbuckers? Baat het niet, dan schaad het niet en het kost je niets meer dan een kwartiertje werk.

Ofschoon het een humbucker lijkt zijn het bij de RTX toch echt 2 afzonderlijke singlecoils. Wellicht werkt deze tip!

@Barno: met de vingers spelen??? :) Nee ff serieus: deze RTX-en hebben versterkt met de standaardelementen een bepaalde indirectheid over zich. Iedere speelstijl kan met andere elementen meer tot zijn recht komen.

barno
9 september 2010, 22:59
@Barno: met de vingers spelen??? :) Nee ff serieus:...

4 words: Albert King Albert Collins

aaronstonebeat
9 september 2010, 22:59
Barno heeft wel een punt, naar mijn idee. Ik kan mijn plectrum dan nog steeds niet missen maar ik doe inmiddels een hoop aan hybrid picking. Het kost een behoorlijke tijd om het onder de knie te krijgen maar er schuilt een universum aan geluid in de blote vingers.

Terrasbeest postte eerder vandaag deze link (Jeff Beck) (http://www.youtube.com/watch?v=3uwvBizKAwc) in 'Speeltechnieken en theorie'.

barno
9 september 2010, 23:09
Barno heeft wel een punt, naar mijn idee. Ik kan mijn plectrum dan nog steeds niet missen maar ik doe inmiddels een hoop aan hybrid picking. Het kost een behoorlijke tijd om het onder de knie te krijgen maar er schuilt een universum aan geluid in de blote vingers.

Terrasbeest postte eerder vandaag deze link (Jeff Beck) (http://www.youtube.com/watch?v=3uwvBizKAwc) in 'Speeltechnieken en theorie'.

idd, Beck is ook zo iemand die het licht heeft gezien en is gaan spelen zonder plectrum. de overschakeling is moeilijk maar loont de moeite. ifv een optimale attack moet er een zo direct mogelijk contact zijn, gitaarmuziek met agressieve attack wordt vaak gespeeld zonder pick (check flamenco...)

Noid
9 september 2010, 23:17
Volgens mij wordt ik verkeerd begrepen (en anders ligt ik het bij deze voor de kat ze viool wel even toe). Ik onderschrijf het Barno statement: nothing beats the sound of flesh on steel. Mijn "nee ff serieus" sloeg op "met de vingers spelen??" niet op Barno's opmerking.

aaronstonebeat
9 september 2010, 23:24
..., gitaarmuziek met agressieve attack wordt vaak gespeeld zonder pick (check flamenco...)

Spot on! Alweer ergens vandaag of gisteren vroeg ik me in een discussie af wanneer de eerste metal-gitarist zonder plectrum zou opstaan, onder verwijzing naar flamenco; want die gasten halen toch een geluid uit een houten doos met nylon snaren en een rechter hand-techniek zonder plectrum waarbij zo'n beetje alles verbleekt :blast:

@ Noid:
Ik dacht inderdaad al dat je dat bedoelde :dontgeti:

telecastermaster
10 september 2010, 11:08
Bedankt voor de reacties iedereen! Daar kan ik wel wat mee.




Daarnaast is het karakter van de gitaar ook wezenlijk anders dan van bijv een strat. Het is meer Ibanez of superstrat achtig.



Ik vermoed dat dit een beetje het probleem is; dat ik een superstrat wil die klinkt als een tele. :roll:
Die Hohner revelation vind ik een hele fijne gitaar maar het is niet zo'n toonbeest als mijn ouwe vertrouwde tele. Ik zal nog wat experimenteren met pickups (met baseplate :cooler: ).
@ Noid: ik begrijp dat jij hem ook een beetje een indirecte feel vind hebben?
Hij speelt wel heerlijk.

Ik heb overigens twee jaar flamenco gitaarles gehad dus misschien moet ik de oude trukendoos nog maar weer eens opendoen (als ik het nog kan :confused: ).
En die metalen pick ga ik ook een proberen.

Noid
10 september 2010, 17:34
... het probleem is; dat ik een superstrat wil die klinkt als een tele. :roll:
Die Hohner revelation vind ik een hele fijne gitaar maar het is niet zo'n toonbeest als mijn ouwe vertrouwde tele. Ik zal nog wat experimenteren met pickups (met baseplate :cooler: ).
@ Noid: ik begrijp dat jij hem ook een beetje een indirecte feel vind hebben?
Hij speelt wel heerlijk.

Ik heb overigens twee jaar flamenco gitaarles gehad dus misschien moet ik de oude trukendoos nog maar weer eens opendoen (als ik het nog kan :confused: ).
En die metalen pick ga ik ook een proberen.
Ja, mbt indirecte feel. Andere elementen zijn een grote verbetering. Voor mijn 1e RTX speelde ik Les Paul's en af en toe 'n strat, met rosewood toets. De RTX inponeerde qua speelcomfort etc. speelde zo veel soepeler en makkelijker, dus dat werd 2 jaar m'n mainaxe. Maar het was tonewise en in de mix wel altijd zoeken. Dus na 2 jaar weer eens op die strat, toen wat het wel "aha, tone!" (en harder werken). Mijn effect en amp instelling gebasseerd op de RTX kwamen ook ineens belachelijk scherp uit de mix. De 2e RTX die ik kocht had al een Seymour Duncan HB. Nog steeds niet de "tone" van een strat, maar wel veel directer, meer attack/percusief en beter in de mix, zeg maar Ibanez.

Die standaardelementen zijn not my cup of tea: een soort low gain, maar het rare is dat zelfs op een Roland Jazzchorus er nog een randje aan het geluid zit.

By the way: een stalen plectrum: ik heb het een tijdje geprobeerd (vroegah, niet ivm de RTX) maar vond het helemaal niets. Zowel tonewise (je attack wordt heel "bright") als qua speelcomfort.

Tupelo
10 september 2010, 22:02
Stomme vraag misschien, maar is dit niet te verkrijgen door andere fretjes..?
Dunner/dikker, hoger... harder.. zoiets..?

Braindead
11 september 2010, 15:03
http://www.youtube.com/watch?v=U9NJqfy6YUY
http://www.youtube.com/watch?v=lLKu8Rlu-H0

Nou ja, hij speelt soms nog wel stukjes met plectrum maar zeker ook zonder



Spot on! Alweer ergens vandaag of gisteren vroeg ik me in een discussie af wanneer de eerste metal-gitarist zonder plectrum zou opstaan, onder verwijzing naar flamenco; want die gasten halen toch een geluid uit een houten doos met nylon snaren en een rechter hand-techniek zonder plectrum waarbij zo'n beetje alles verbleekt :blast:

@ Noid:
Ik dacht inderdaad al dat je dat bedoelde :dontgeti:

Rinze
11 september 2010, 16:34
Dikkere snaren en de trem vast op de body door aandraaien van de veren. Krijg je geheid meer attack.

Flamenco gitaristen krijgen dat knallende geluid toch door een soort slaptechniek, maw. het is niet de eerste attack die je hoort maar de snaar die net erna op de frets knalt?