PDA

View Full Version : Vergeten classics: Vester tradition 57 Strat



geert1976
9 september 2010, 16:56
Vester gitaren werden geproduceerd in Korea in de Saehan Guitar Technology fabrieken, in opdracht van de Amerikaanse handelsonderneming Samuel Music Company, Illinois USA.

De meeste gitaren die je van Vester tegenkomt zijn voornamelijk de Stage Series, multiplex body's en met name bij de superstrat en supertele modellen laat de kwaliteit wel eens te wensen over.

Maar Vester heeft onder de type aanduiding "Tradition Series" mooie juweeltjes geproduceerd.
Deze gitaren waren erg goed en qua uiterlijk, sound en afwerking kwam deze Koreaanse "bastaard" behoorlijk in de buurt van de USA exemplaren, dusdanig dat Fender hier niet blij mee was en dreigde met juridische stappen, maar uiteindelijk is er buiten de rechter om geschikt en werd de productie van de Tradition Serie gestaakt.

de 57 Strat van Vester:

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/HPIM3347.jpg

De headstock, goed gejat van Fender, inclusief de 57 Kluson style mechanieken, de hals en headstock zijn dik gelakt en gegeeld:

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/HPIM3348.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/HPIM3359.jpg

De elzen body, met een soort van H-S-H frezing:

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/HPIM3351.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/HPIM3352.jpg

Geen kneuterig tremblokje, maar een big block:

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/HPIM3353.jpg

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/HPIM3354.jpg

Neckplate met "Vester" logo ingestanst en serienummer:

http://i471.photobucket.com/albums/rr80/geert1976/HPIM3355.jpg

Gisteren is deze gitaar in een oefenruimte even vol gas aan de tand gevoeld en de gitaar produceert een overtuigende stratsound, niet ielig, maar vol.
De trem is goed bruikbaar en ontstemmen doet die eigenlijk niet snel.
Mechanieken voelen ook goed aan en doen hun werk naar behoren.
De afwerking van de gitaar is eigenlijk geheel goed, ook het fretwerk.

Al met al zijn deze gitaren erg goed en ze laten een MIM Fender, Squier CV's en LC's ver achter zich, alleen al qua sound.

Indien er eentje op MP of Speurders verschijnt, gooi de schroom van je af en ga ze proberen, je krijgt er geen spijt van.

Deze Vester blijft lekker bij mij, want ik had nog geen strat met maple toets.
Ik was al een tijdje op zoek naar een goede strat met maple toets en had het plan om een Fender te kopen, maar dat heb ik terzijde geschoven, want deze Vester heeft alles wat een Fender Strat ook heeft.....

macwilliams
9 september 2010, 17:16
Mooi :ok:
heeft die een dikke hals?

geert1976
9 september 2010, 18:11
Mooi :ok:
heeft die een dikke hals?

Lekker stevig, maar geen honkbalknupper:ok:

Deze gitaar dateert van eind jaren 80 trouwens:ok:

wiegersma
9 september 2010, 18:17
Inderdaad best een goed merk Vester. Ik heb een Les Paul Custom van Vester en ook deze speelt heel goed. Komt ook uit de jaren '80 volgens mij.

Jasper.
9 september 2010, 18:44
Oehh, erg mooi. Alleen de vergeelde elementkapjes en knoppen hadden van mij iets minder geel gemogen. Maar verder erg mooi!

Ik GAS behoorlijk op een Flying V in zo'n witte/vergeelde toestand.

geert1976
9 september 2010, 19:30
Inderdaad best een goed merk Vester. Ik heb een Les Paul Custom van Vester en ook deze speelt heel goed. Komt ook uit de jaren '80 volgens mij.

Dat zou heel goed een Les Paul uit de Tradition serie kunnen zijn, want naast de Strat en de Tele, was er ook een LP en een ES335 kopie in Tradition versie:ok:

AgileGhost
9 september 2010, 21:07
Ik heb een Vester Stage Series gehad, was bagger, maar die Traditions schijnen inderdaad goed te zijn. Mooi ding!

Michael AE
9 september 2010, 21:36
Er lag er vroeger 1 bij ons in de muziekwinkel en dat vond ik dus echt helemaal niks.

EDIT: Hmmm, beetje lullige opmerking. Ik bedoel het niet zo, hoor. Ik wilde eigenlijk zeggen dat ik dus wel benieuwd ben naar deze.

geert1976
9 september 2010, 21:38
Er lag er vroeger 1 bij ons in de muziekwinkel en dat vond ik dus echt helemaal niks.

Tja welke, een Stage serie, of Tradition?
Ze lijken erg op elkaar, ik denk zelf dat je het nu over een Stage Serie hebt?

Morio66
9 september 2010, 21:47
hij's mooi!!! Moet ik zekerrr een keertje horen!!

Hendriks
9 september 2010, 21:52
Ziet er lekker uit , wel een neck-shim zie ik .
De opmerking dat hij beter is dan........ vind ik altijd een beetje glad ijs , scheer je in 1 keer alle MIM , CV over 1 kam .

geert1976
9 september 2010, 22:08
Ziet er lekker uit , wel een neck-shim zie ik .
De opmerking dat hij beter is dan........ vind ik altijd een beetje glad ijs , scheer je in 1 keer alle MIM , CV over 1 kam .

Klopt en dat doe ik niet zomaar:ok:

Ik kan mij goed voorstellen dat Fender behoorlijk de pest had aan deze strat.

Dit is echt een goede strat, gisteren is die ook door anderen getest en die waren ook onder de indruk van dit beestje.

geert1976
9 september 2010, 22:13
hij's mooi!!! Moet ik zekerrr een keertje horen!!

Gaan we zeker een keertje doen, effe een Pepsi test tegen je MIM?;)

geert1976
9 september 2010, 22:15
Oehh, erg mooi. Alleen de vergeelde elementkapjes en knoppen hadden van mij iets minder geel gemogen. Maar verder erg mooi!

Ik GAS behoorlijk op een Flying V in zo'n witte/vergeelde toestand.

Bij Zwier in Vlissingen hangt een mooie witte Gibson Flying V:ok:

Noid
9 september 2010, 22:53
Goeie gitaren deze Vesters! Gefeliciteerd.

Midwolda
9 september 2010, 23:05
Mooi ding, maar ja, vintage white met een maple hals... altijd goed wat mij betreft.
Zelfs een one-ply 8-gaats slagplaatje, ze hebben goed hun best gedaan! ;)

Michael AE
9 september 2010, 23:10
Tja welke, een Stage serie, of Tradition?
Ze lijken erg op elkaar, ik denk zelf dat je het nu over een Stage Serie hebt?

Een Tradition. Maar goed, ik ben dus best wel benieuwd nu!:blast:

geert1976
9 september 2010, 23:13
Een Tradition. Maar goed, ik ben dus best wel benieuwd nu!:blast:

Wat mankeerde er aan toen die in de zaak lag.

Toen ik deze Vester kreeg was de bespeelbaarheid niet optimaal, met de shim en afstellen speelt die nu als een tierelier:ok:

Ik heb ook wel eens Fenders geshimd, hals iets rechter t.o.v. de body gezet (knik naar boven van ongeveer 4 to 6 graden)

Fisherman
9 september 2010, 23:18
Dag Geert,

Weer een mooie vondst van je....:ok:

groet,
Harald.

geert1976
9 september 2010, 23:19
Mooi ding, maar ja, vintage white met een maple hals... altijd goed wat mij betreft.
Zelfs een one-ply 8-gaats slagplaatje, ze hebben goed hun best gedaan! ;)

Dat hebben ze zeker:ok:

Qua geluid ook gisteren effe wat nummers gespeeld waarin de strat zit en het ding klinkt angstvallig goed zoals de real deal.

Geinige features zijn de zadels, exact nagemaakt en ipv Fender staat er Vester ingestanst.
De tremolo is ook nog eens erg lekker kunt er heerlijk snelle en korte vibrato's mee geven.
Wat mij ook opviel was de hele mooie standenschakelaar, geen prul, maar keurig netjes en mooie klikjes, zonder dat je maar ook iets kracht moet zetten.

De Vester, bewijst samen met de fenix gitaren en de Squier pro-tones, dat de Koreanen, indien het moest gewoon hele goede gitaren bouwde.
Dus bij goed zoeken kun je voor redelijk geld gewoon een hele goede Koreaan treffen.

BamBuFan1
9 september 2010, 23:38
De Vester, bewijst samen met de fenix gitaren en de Squier pro-tones, dat de Koreanen, indien het moest gewoon hele goede gitaren bouwde.
Dus bij goed zoeken kun je voor redelijk geld gewoon een hele goede Koreaan treffen.

Het goldt niet alleen, het geldt nog steeds. Een groot aantal merken laat hun mid-priced modellen inmiddels in Korea (ipv traditioneel in Japan) maken. Natuurlijk spelen de lagere loonkosten een grote rol, maar de Koreanen zijn ook gewoon erg secuur in hun werk, net als de Japanners.

Fisherman
9 september 2010, 23:40
Het goldt niet alleen, het geldt nog steeds. Een groot aantal merken laat hun mid-priced modellen inmiddels in Korea (ipv traditioneel in Japan) maken. Natuurlijk spelen de lagere loonkosten een grote rol, maar de Koreanen zijn ook gewoon erg secuur in hun werk, net als de Japanners.

:soinnocent: da's bijna reclame, want ik overweeg mijn Cheri Stratocaster E-serie te verkopen....:soinnocent:

geert1976
9 september 2010, 23:49
Het goldt niet alleen, het geldt nog steeds. Een groot aantal merken laat hun mid-priced modellen inmiddels in Korea (ipv traditioneel in Japan) maken. Natuurlijk spelen de lagere loonkosten een grote rol, maar de Koreanen zijn ook gewoon erg secuur in hun werk, net als de Japanners.

Dat is waar, nu ik aan de Koreaanse Epi's denk, maar ook bijvoorbeeld aan de huidige PRS SE modellen uit Korea, gewoon goede kwaliteit en mooie afwerking.

Ik heb ook een paar Koreaanse Indie gitaren bepeeld en goed bekeken en die waren ook gewoon goed:ok:

geert1976
9 september 2010, 23:49
:soinnocent: da's bijna reclame, want ik overweeg mijn Cheri Stratocaster E-serie te verkopen....:soinnocent:

Niet doen, dat is zonde, zijn ook hele fijne strats:ok:

bat
9 september 2010, 23:55
Korea wil het nieuwe Japan worden en dat lukt ze aardig. Voordeel daarvan is dat ze - in tegenstelling tot China - niet meer zozeer voor met kleine marges maar grote massa geld verdienen gaan, maar echt kwaliteit willen leveren en daar ook voor gaan.

Fisherman
10 september 2010, 00:14
Niet doen, dat is zonde, zijn ook hele fijne strats:ok:

Dat weet ik Geert ;)
Maar ik heb inmiddels de Explorer en nog een andere verrassing (ik hou t nog ff spannend) en de zoektocht naar de MIII is ook nog gaande.

Dusss...ik overweeg het, nogmaals, ben er helemaal nog niet zeker van, want dit ding is zowat in mint-condition en bijna zero-freatwear.
Ik koester hem (en speel er uiteraard af en toe op) in een nieuw gekocht koffertje, dus als ik m een paar jaar laat liggen wordt ie alleen maar meer waard. :ok: