PDA

View Full Version : Les Paul jaartallen



guitar
5 mei 2003, 15:39
Hallo iedereen, in het bijzonder de Gibson-kenners.

Ik vroeg me af of er bij de oudere Gibsonīs Les Pauls. er relatief slechte productiejaren zijn, m.a.w. welke ik beter niet kan kopen. Of weet iemand een goede link waar de kenmerken van de Les Paul productiejaar voor productiejaar worden besproken. (ik wil nml. ook graag weten of een Les Paul van begin 70er jaren ook nog een zgn. "slim taper" nek heeft)

Alvast bedankt

Droffie
5 mei 2003, 16:40
Check de http://www.lespaulforum.com daar zitten echt allesweters.
Ik geloof niet dat Gibson goede of slechte gitaarjaren (zoals bij wijn bijv.) heeft. Het is model gerelateerd. Wil vintage moet je diep in de buidel tasten. Ga voor Historics reissues uit de customshop. Maar koop wel nieuw. Slim neck zijn de 60ties necks. Bij de nieuwe standards kan je kiezen tussen 50 en 60 neck. Er zijn ook Historics uiteraard met slim necks...
1 groot voordeel is dat zowel de Standards als Historics vanaf 2002 zijn uitgerust met Burstbuckers. Die klinken erg mooi.

Succes
D.

FragDaddy
5 mei 2003, 20:18
laat ik beginnen door dit te zeggen: Gibson maakt over het algemeen hele goede gitaren.

ik heb alleen verstand van de les paul lijn van gibson dus ik zal me daartoe beperken. er is een tijd geweest dat gibson heeft gedraaid met een directie die vooral veel gitaren wilde verkopen. dit was zo erg dat de kwaliteit er onder ging leiden (hoeveel, daar kun je jaren over twisten) en men ging bepaalde technieken gebruiken om geld te besparen (body's uit drie delen). deze periode wordt de Norlin periode genoemd en loopt ongeveer van 1970 tot 1986. over het algemeen worden les pauls uit die periode als 'minder' gezien. iets wat natuurlijk niet altijd opgaat, aangezien er verschrikkelijk veel mensen zijn die goede ervaringen hebben met les paul's uit die tijd.

de dunne slim-taper nek werd in 1960 ingevoerd. ik weet niet hoe lang gibson die nek heeft behouden, maar volgens mij zijn ze al snel weer wat dikker gaan zitten. kanttekening is wel dat de nekken van les paul's uit de periode 54 tot begin 70 elk jaar behoorlijk varieerde en zelfs tussen gitaren van hetzelfde jaartal nog uiteen liepen.

als je een gitaar wilt met slim-taper nek heb je een paar zekere opties:

-een nieuwe standard kopen met '60 nek (slim-taper)
-een classic les paul kopen (2ehands goed te vinden)
-een historic reissue les paul model 1960 kopen (ook wel R0 genoemd) (aardig prijzig)
-een authentieke les paul uit 1960 opduiken (onbetaalbaar)

ook kun je op zoek gaan naar oude les paul's en kijken of je er een kunt vinden met een dunne nek (ze zijn er wel) het voordeel is dat je dan oud hout hebt. klinkt altijd lekker.. nadeel is dat de prijs ontzetten hoog is. of je moet uit de norlin periode kopen.. daar zitten ook goede gitaren tussen. (sterker nog ik denk dat er veel meer goede dan slechte norlin gitaren zijn)

Negative K3 fan
5 mei 2003, 20:55
ik dacht een keer gehoord te hebben dat de gibsons van eind jaren tachtig erg goed schijnen te zijn.

FragDaddy
6 mei 2003, 19:15
ik dacht een keer gehoord te hebben dat de gibsons van eind jaren tachtig erg goed schijnen te zijn.


die zijn wel goed inderdaad, na de norlin periode (die eindigde in '86) heeft gibson er veel aan gedaan om hun imago te verbeteren, ook door kwaliteit op te schroeven. dus aan het eind van de jaren 80 was het goed! dat is trouwens altijd zo gebleven daarna.

sterker nog. in 2002 is de nieuwe standard uitgekomen en dit is volgens velen de beste standard die ooit gemaakt is! dus een nieuwe standard kun je je ook geen buil aan vallen (daarbij zijn ze vaak erg mooi omdat ze bijna allemaal een mooie AA flame top hebben)