PDA

View Full Version : Laney Cub10 - Externe cabinet aansluiten?



VerbekeD
9 september 2010, 12:03
Ik kocht recent een Laney Cub10 laag wattage buizenversterkertje.
Het is eigenlijk mijn eerste buizenversterker die ik ooit aanschafte.
Het ding klinkt lekker en ik ben er heel tevreden over.

Nu had ik enkele vragen hierover:
Op deze versterker, die 10 watt RMS is, kan een externe cabinet worden aangesloten (waarbij de interne speaker dan uitgeschakeld wordt).
Op de achterkant staat 'impedance 8-16 ohms' vermeld en ik weet dat je dit belangrijk is voor het aansluiten van externe speakers.

Welk effect heeft het aansluiten van zo'n externe cabinet op het geluid? Volgens de handleiding wordt het dan luid genoeg om de buren mee te laten genieten maar is dit zo wel zo? Heeft dit enkel/wel effect op het volume?
Ik las dat 10 watt RMS niet plots 50 of 100 watt kan worden...

Waar moet ik op letten als ik me een cabinet wil aanschaffen?
Wil de vermelding '8-16 Ohms' zeggen dat er zowel 8ohm als 16 ohm cabinets kunnen aangesloten worden?
Welke is dan beter voor de versterker als dit beide kan?

Bedankt

Thyrif
9 september 2010, 12:10
10 watt is al best wat hoor!! mijn 20 watter over een 2x12 (8 ohm) durf ik thuis niet harder te zetten dan 1.5!! (van de 9) (gain gewoon op 12 uur dan)

De speaker in je cub is relatief klein, dus een 2x12 cab (bijvoorbeeld) verplaatst al veel meer lucht, en is er dus meer geluid (wat luider en voller).

En 8 of 16 ohm betekent inderdaad dat het niet uitmaakt of je er een 8 of 16 ohm cab in prikt (plug of unplug een cab alleen als de amp uit staat, en gebruik een speakerkabel, geen instrumentkabel)

Succes!

Gearjunkie
9 september 2010, 12:11
Lees het topic "Met hoeveel watt neem jij genoegen?" eens goed door.

Hoe hard je geluid is, meet je in decibel, niet in Watts. 10 Watt rms is inderdaad al erg luid. Hoe luid is afhankelijk van het rendement van je speaker(s). Knoop er een 4x12 kast aan, en je combootje is veel luider dan nu.