PDA

View Full Version : Mike Portnoy stopt bij Dream Theater



minoin
9 september 2010, 11:02
Holy crap...

Mike Portnoy wilde graag een lange break met Dream Theater, omdat hij zichzelf de afgelopn 25 jaar uitgeput heeft en de laatste tijd met Avenged Sevenfold en Transatlantic meer lol heeft gehad dan met Dream Theater de laatste tijd. Daar was de band het niet mee eens, dus willen ze zonder Portnoy verder gaan.
Owow, wat dit mag betekenen voor de muziek, albums en gigs...

Een zwarte dag als je in een Dream Theater Tribute band speelt.

http://www.mikeportnoy.com/forum/m2585154.aspx

Mithrandir
9 september 2010, 11:03
Topic verplaatst vanuit off-topic

Basileia
9 september 2010, 11:10
Man, wat zonde!:makeup: Gelukkig hebben we de muziek van de afgelopen 25 jaar nog:punk:

minoin
9 september 2010, 11:27
This is the press release that Rob (moderator for JLB.com) posted. Hasn't been posted on DT.net though

Press Release
To all of our loyal fans and friends: It is with
profound sadness -- regret -- we announce that Mike
Portnoy, our lifelong drummer and friend, has
decided to leave Dream Theater. Mike's stature in
the band has meant the world to all of us
professionally, musically, and personally over the
years. There is no dispute: Mike has been a major
force within this band.

While it is true that Mike is choosing to pursue other
ventures and challenges, we can assure you
that Dream Theater will continue to move forward
with the same intensity -- and in the same musical
tradition -- that you have all helped make so
successful, and which is truly gratifying to us.
Fans and friends: File this episode under "Black
Clouds and Silver Linings."As planned, we begin
recording our newest album in January 2010, and
we'll follow that with a full-on world tour. "The Spirit
Carries On."

All of us in Dream Theater wholeheartedly wish Mike
the best on his musical journey. We have had a long
and meaningful career together. It is our true hope
that he finds all he is looking for, and that he
achieves the happiness he deserves. He will be
missed.

bat
9 september 2010, 11:45
As planned, we begin
recording our newest album in January 2010
Typefout? Of is het een oud bericht?

Orgasmocaster
9 september 2010, 15:59
Ik kan me niks voorstellen bij DT zonder Mike Portnoy... dat is als Van Halen zonder Eddie..

beruk
9 september 2010, 16:03
Gelukkig hebben we de muziek van de afgelopen 25 jaar nog:punk:
+10 leg je er maar bij neer: alles is vergankelijk, zelfs Dream Theater

Mithrandir
9 september 2010, 16:10
Misschien helpt het dat ik geen uitgesproken fan ben van Dream Theater, slechts een liefhebber van een deel van hun muziek, maar ik denk dat het verlaten van de band door Portnoy helemaal niet hoeft te betekenen dat het daarmee gelijk einde oefening is voor Dream Theater. Wellicht kan het juist voor een impuls een creatieve stimulans zorgen en krijgen ze er een drummer voor terug die op een heel eigen manier zijn geluid toevoegt aan het geluid van Dream Theater.

Ik ken de rol van Portnoy niet goed, weet niet wat zijn aandeel in de songwriting is. Was hij cruciaal?

Orgasmocaster
9 september 2010, 16:12
Ik ken de rol van Portnoy niet goed, weet niet wat zijn aandeel in de songwriting is. Was hij cruciaal?

Ja, hij was absoluut de leider, musical director, etc in de band.. ook veel songwriting inderdaad

JelmerOnGuitar
9 september 2010, 16:29
Ja, hij was absoluut de leider, musical director, etc in de band.. ook veel songwriting inderdaad

Inderdaad. Portnoy en Dream Theater zijn gewoon 1. Dat is duidelijk. Qua songwriting en producen van de muziek was het altijd Portnoy en Petrucci. Qua ideeen omtrent artwork, concepten, promotie, tours, special guests, voorprogramma's, noem het allemaal maar op, was het Portnoy die daar de hoofdrol speelde.

Ik was echt onthutst toen ik het hoorde. Echt wtf.. Noooooit verwacht.. Maar goed, je kunt niet in de repetitieruimte kijken he, hoe de sfeer is weet je nooit..
Ik ben wel heel erg benieuwd naar de toekomst. In jan. gaan ze de studie al in! Ik ben benieuwd in hoeverre de muziek gaat veranderen. Ik verwacht dat de lyrics vooral van Petrucci zullen komen en misschien hier en daar wat meer van Labrie.
Ik hoop echt dat Petrucci het boegbeeld van de band meer op zich zal nemen. Dat lijkt me te gek. Te gek figuur.

Tsjah, klote dit. Zeker een zwarte dag voor DT.

Michael AE
9 september 2010, 18:56
Ja, hij was absoluut de leider, musical director, etc in de band.. ook veel songwriting inderdaad

Dit is een totale onwaarheid. John Petrucci was verantwoordelijk voor 80% van de muziek. Portnoy was de zakelijke leider, maar absoluut niet de muzikale leider.

Hoogie
9 september 2010, 19:24
Damn:(









Ik hoop dat het goed komt met DT. (het zal best wel):cheerup:

Orgasmocaster
9 september 2010, 20:11
Dit is een totale onwaarheid. John Petrucci was verantwoordelijk voor 80% van de muziek. Portnoy was de zakelijke leider, maar absoluut niet de muzikale leider.

Mike en John Schrijven allebei, maar ik heb verschillende keren gehoord/gelezen dat Mike de Musical Director/Musical Architect wordt genoemd - door bandleden en hemzelf..

minoin
9 september 2010, 21:21
Eerlijk gezegd denk ik ook wel dat het "goed" komt, maar door de subjectiviteit van muziek en de componist, weet je niet wat een nieuwe drummer voor invloed gaat hebben.
Het klopt trouwens grotendeels wat Michael zegt, het grootste deel (eerder 2/3 IMO) werd door JP gedaan. Overigens heeft elk bandlid zijn inbreng; LaBrie een gedeelte lyrics, Myung vroeger zelfs grote delen (Scarred volgens mij) en Rudess een hele aanwezige rol in Scenes from a Memory.
De meest persoonlijke nummers van Portnoy van het nieuwe album, vind ik ook niet het sterkst.

Als ik de nieuwe plaat van LaBrie hoor en denk aan Petrucci's "Count of Tuscany", kan ik nog wel eens vrolijk worden van deze muzikale wissel.

Qua drummer hoop ik eigenlijk op Virgil Donati :)

Maar de muziek daar gelaten is Portnoy uniek. Hij was het hart van Dream Theater en vooral alles eromheen. Hij regelde alles en was nooit te kwaad om bijvoorbeeld bootlegs uit te brengen voor de fans. Hij was de drive achter de productiviteit en ik ben benieuwd wie dit nu op zich zal nemen...

Hoogie
9 september 2010, 21:39
Als ik de nieuwe plaat van LaBrie hoor en denk aan Petrucci's "Count of Tuscany", kan ik nog wel eens vrolijk worden van deze muzikale wissel.



Heb je de plaat al helemaal gehoord:???:? Die komt toch pas 27 september uit?

Ik heb laats wel een nummer gehoord en die is echt vet:)

minoin
9 september 2010, 22:51
Heb je de plaat al helemaal gehoord:???:? Die komt toch pas 27 september uit?

Ik heb laats wel een nummer gehoord en die is echt vet:)

Nee klopt, heb ook maar 1 nummer gehoord inderdaad. Maar met dezelfde band als Elements of Persuasion gaat het weer sick klinken :)

Magic Bean
10 september 2010, 01:05
Overigens heeft elk bandlid zijn inbreng; LaBrie een gedeelte lyrics, Myung vroeger zelfs grote delen (Scarred volgens mij) en Rudess een hele aanwezige rol in Scenes from a Memory.

Wist je dat Myung de tekst van Learning to Live heeft geschreven? Ik heb vernomen dat hij de laatste jaren een muzikaal dipje had en daar nu weer uit is. Hopelijk komen zijn ideeën ook in het nieuwe album aan bod. Dezelfde creatieve baslijnen als in de oudere albums zouden me erg vet lijken!

allochthomas
10 september 2010, 14:17
Was er toch wel een beetje aangeslagen van, erg jammer dat hij weg is

pikasso
10 september 2010, 15:46
Ik ben me kapot geschrokken, maar was niet verbaasd...
Of ik juist zat weet ik niet, maar na het laatste concert in Rotterdam had ik al een gevoel dat dit de laatste keer DT was in deze bezetting.

MP was de drijvende kracht achter het DT zoals ik het nu ken, maar ik heb vertrouwen dat het allemaal wel goed komt met de band. Een nieuwe drummer (Donati zou inderdaad te gek zijn...) kan ook zorgen voor nieuwe impulsen.

The Spirit Will Carry On

@Michael, bij het volgende DT moeten we dit keer iets concreters afspreken voor een biertje. Alles ok?

Michael AE
10 september 2010, 17:40
Ja, moeten we zeker doen!

Hier is alles top! Bij jou ook?

ShredTallicA
10 september 2010, 23:43
Luister nooit Dream Theater, maar was toch zeer geschokt.. :dontgeti:

allochthomas
10 september 2010, 23:53
Nooit?:dontgeti: Moet je toch echt eens gaan doen, onderdeel van je opvoeding:D. Ga lekker op je bed liggen en zet Metropolis Pt. 2: Scenes from a Memory op en laat het hele album tot je komen. Gehele album is eigenlijk 1 groot verhaal verspreid over 12 nummers. Naar mijn mening het beste album ooit gemaakt, ik kan er echt dagen naar luisteren.

ShredTallicA
11 september 2010, 00:04
Ik zal wel eens kijken wanneer mijn Between the Buried and Me fetish wat afneemt :D

TimoSomers
11 september 2010, 00:17
Nooit?:dontgeti: Moet je toch echt eens gaan doen, onderdeel van je opvoeding:D. Ga lekker op je bed liggen en zet Metropolis Pt. 2: Scenes from a Memory op en laat het hele album tot je komen. Gehele album is eigenlijk 1 groot verhaal verspreid over 12 nummers. Naar mijn mening het beste album ooit gemaakt, ik kan er echt dagen naar luisteren.

+1 erg mooi 'op bed wegzwijmel' album

allochthomas
11 september 2010, 00:28
Moet altijd oppassen als ik dat album luister in de bus. Heb altijd de neiging om weg de dromen in de muziek en dan wil ik wel eens m'n halte missen:D

ShredTallicA
11 september 2010, 00:31
Moet altijd oppassen als ik dat album luister in de bus. Heb altijd de neiging om weg de dromen in de muziek en dan wil ik wel eens m'n halte missen:D

Dat heb ik nou met Mastodon's Crack the Skye en in mindere mate met Blood Mountain.. :dontgeti:

Anyways, hij staat in de download!

allochthomas
11 september 2010, 00:44
Zo mogen we het horen:ok:

Weet iemand trouwens waarom metropolis pt2 nooit op vinyl is uitgebracht? Als er 1 album is dat ik graag bij m'n collectie lp's wil hebben dan is het metropolis pt2 wel

The Miracle
11 september 2010, 10:56
Ik ben benieuwd wie Portnoy gaat opvolgen, ik zou iig niet graag in de schoenen willen staan van die drummer. Hij zal het iig erg zwaar gaan krijgen en een hoop kritiek gaan krijgen.

Pepe
11 september 2010, 11:08
Ik zeg, meer tijd voor Transatlantic.

F*R*E*A*K
11 september 2010, 20:27
Lijkt me een mooi klusje voor Marco Minnemann.
Maargoed. dat zal wel niet gebeuren.

apekop
12 september 2010, 17:13
Misschien is dat inderdaad goed voor een nieuwe creatieve impuls.
Ik ben zelf na Awake afgehaakt en luister bijna geen prog metal meer. Ik vond dat ze na Awake een beetje op herhalingsoefening waren, het kon me daardoor niet meer boeien.

Ben wel benieuwd wie de nieuwe drummer wordt, is daar al iets van bekend?

The Miracle
12 september 2010, 20:25
het zou me niks verbazen als Travis Smith de nieuwe drummer wordt.

ShredTallicA
12 september 2010, 20:49
het zou me niks verbazen als Travis Smith de nieuwe drummer wordt.

Grapjas...

EDIT:
Oepsie, ik las eerst Travis Barker :D Anyway, het lijkt me sterk dat de Travis Smith de nieuwe drummer wordt. Aangezien 1) Zijn stijl niet echt overeenkomt met Dream Theater. 2) Je erover kunt twijfelen of hij 'goed genoeg' is en 3) Hij vorig jaar stopte omdat hij met persoonlijke problemen zat.

TimoSomers
13 september 2010, 00:15
Travis barker zou dat nog wel kunnen ook denk ik.

minoin
13 september 2010, 08:03
Travis barker zou dat nog wel kunnen ook denk ik.

Hahahaha, heerlijk om de dag te beginnen met een dergelijke grap :D

Maar even voor de geïnteresseerde:

http://www.youtube.com/watch?v=RgD-ns2_Kpg&feature=related

apekop
13 september 2010, 09:43
duidelijk interview...

Ik geeft Portnoy groot gelijk. Na zo'n lange tijd is het weleens tijd voor een break, ook voor DT. Helaas ziet de band dat zelf anders. Uiteindelijk zal Portnoy toch wel weer terug komen.
Er wordt wel iets te dramatisch over gedaan vind ik. Een zanger (en vaak ook de gitarist) blijft toch het gezicht van de band, en daardoor moeilijker te vervangen. Voor drummers en bassisten geldt dat helaas minder, ook al deed Portnoy veel voor de band. Ze vinden zo een andere drummer die net zo goed is, en misschien wel voor een nieuwe creatieve impuls kan zorgen die DT nodig heeft. Dus eigenlijk is het goed voor zowel Portnoy en DT.
(Alhoewel ik Avenged S. en Transatlantic beide niks aan vind)

Aikara
13 september 2010, 18:46
duidelijk interview...

Ik geeft Portnoy groot gelijk. Na zo'n lange tijd is het weleens tijd voor een break, ook voor DT. Helaas ziet de band dat zelf anders. Uiteindelijk zal Portnoy toch wel weer terug komen.
Er wordt wel iets te dramatisch over gedaan vind ik. Een zanger (en vaak ook de gitarist) blijft toch het gezicht van de band, en daardoor moeilijker te vervangen. Voor drummers en bassisten geldt dat helaas minder, ook al deed Portnoy veel voor de band. Ze vinden zo een andere drummer die net zo goed is, en misschien wel voor een nieuwe creatieve impuls kan zorgen die DT nodig heeft. Dus eigenlijk is het goed voor zowel Portnoy en DT.
(Alhoewel ik Avenged S. en Transatlantic beide niks aan vind)

Met het eerste gedeelte van je post ben ik het eens. Ik zou na 25 jaar geloof ik ook wel wat tijd vrijaf willen.
Het tweede gedeelte zie ik toch anders. MP was wel degelijk erg belangrijk voor DT. Veel belangrijker dan James Labrie in ieder geval, en wellicht ook belangrijker dan John Petrucci. Misschien niet eens op het muzikale vlak, maar wel op ieder ander denkbaar vlak. MP was degene die alle touwtjes in handen had. Dus niet alleen moet er een nieuwe drummer gevonden worden, maar ook alle overige taken moeten een nieuwe plek krijgen. Ik denk dat wanneer je de fans zou vragen wie het gezicht was van de band, het grootste gedeelte MP zou noemen.

Verder hoop ik dat ze nu een totaal andere drummer inhuren, en geen MP-kloon (oneerbiedig gezegd). Mijn stem zou gaan naar Mark Zonder...

Maiden Michiel
20 september 2010, 13:25
Misschien is dat inderdaad goed voor een nieuwe creatieve impuls.
Ik ben zelf na Awake afgehaakt en luister bijna geen prog metal meer. Ik vond dat ze na Awake een beetje op herhalingsoefening waren, het kon me daardoor niet meer boeien.

Ben wel benieuwd wie de nieuwe drummer wordt, is daar al iets van bekend?

Dit soort uitlatingen snap ik dus nooit.
Je kunt van alles zeggen over DT maar naar mijn mening is geen enkel album van hun een herhalingsoefening van iets wat daarvoor is uitgekomen. Of bedoel je misschien dat het telkens zo technisch is?
Ik vind juist de diversiteit van de albums / songwriting etc. een van de sterkste kanten van DT. Elk album is weer een verrassing.

LaszloVersteeg
24 september 2010, 14:18
Dream Theater zonder Portnoy is imo geen Dream Theater...

HaroldA
24 september 2010, 14:21
Muzikaal vind ik DT geweldig, maar ik krijg zo'n jeuk van die zanger... :makeup:

LaszloVersteeg
24 september 2010, 14:33
Muzikaal vind ik DT geweldig, maar ik krijg zo'n jeuk van die zanger... :makeup:

:seriousf::seriousf:

Ik zou het minder erg vinden als Labrie eruit zou stappen, Portnoy wel.

Herman
24 september 2010, 14:50
Muzikaal vind ik DT geweldig, maar ik krijg zo'n jeuk van die zanger... :makeup:

Aaaah, so true!

levi
27 september 2010, 09:31
Ik vind hem wel goed zingen bij die covers van ironmaiden to tame a land enzoo. Klinkt wel goed hoor :crazyhappy:

Rafke Pafke
27 september 2010, 16:22
WTF! Portnoy speelt bij Avenged Sevenfold of wat?

Haha, dat vind ik om één of andere manier erg grappig! Ik herinner me dat ze hun debuut uitbrachten op het Belgische Goodlife recordings en dat het toen eigenlijk het zoveelste metalcore bandje was. Niet echt boeiend dus. Verder ben ik ze compleet uit het oog verloren al zag ik hun naam hier en daar wel eens opduiken.

Die mannen moeten het de voorbije jaren toch wel goed gedaan hebben dat ze zo'n drummer weten te strikken.

Snel even gegoogeld en ik moet zeggen dat de foto's toch weinig goeds beloven. Ze zien er uit als de zoveelste Amerikaanse kut emo band.

Philippe
27 september 2010, 17:32
Dus jij beoordeeld een band op foto's? Hmm..apart :stop:

Rafke Pafke
27 september 2010, 17:43
Dus jij beoordeeld een band op foto's? Hmm..apart :stop:

Neen, dat heb ik toch niet gezegd.

Wel heb ik gezegd dat de foto's weinig goeds beloven. Dat is dus geen zekerheid. Maar de band van vroeger kennende en ook de bands waarmee ze in één adem genoemd worden en daarbij nog eens de foto's, ja da geeft toch een bepaalde verwachting van de muziek.

Kan zijn dat ik ernaast zit. Maar ik ben niet van plan om dat uit te vissen.

minoin
27 september 2010, 18:03
Neen, dat heb ik toch niet gezegd.

Wel heb ik gezegd dat de foto's weinig goeds beloven. Dat is dus geen zekerheid. Maar de band van vroeger kennende en ook de bands waarmee ze in één adem genoemd worden en daarbij nog eens de foto's, ja da geeft toch een bepaalde verwachting van de muziek.

Kan zijn dat ik ernaast zit. Maar ik ben niet van plan om dat uit te vissen.

Lekker laten zitten, niets uitzoeken. Ik moet eerlijk toegeven dat ze niet het saaie recht-toe-recht-aan screamo bandje met emo's zijn. Hun nieuwste plaat (gedownload vanwege portnoy's deelname) heeft dynamiek en een paar catchy stukjes. Vernieuwend? Nee! Virtuoos? Nee! Emo werk? Ja...

Met alle respect, maar inderdaad, als je als band zo'n overduidelijke emo-uitstraling hebt...

Rafke Pafke
27 september 2010, 20:18
Met alle respect, maar inderdaad, als je als band zo'n overduidelijke emo-uitstraling hebt...

Het is dat. Sommige looks wijzen al in de richting van een bepaalde muzieksoort.

Bij langharigen met corpsepaint verwacht je ook geen funk he :soul:

Doch dit terzijde.

Tankman
28 september 2010, 16:50
Ik vind Avenged Sevenfold hun laatste 3 cd's wel erg goed.

City of Evil was me nog wel wat kinderlijker en iets te happy allemaal, maar de self titled bevat echt geniale in elkaar gezette nummers. Echt fantastisch songwrite werk. Hun vorige drummer, Jimmy Sullivan die was echt een meester songwriter. Nightmare is overigens ook een erg goede plaat.

Emo zijn ze zeker niet. Bij Emo denk ik weer aan My Chemicle Romance en dat soort bagger. Avenged Sevenfold heeft een erg unieke stijl.

Dat DT Portnoy nu in principe eruit kickt omdat hij meer plezier heeft bij andere bands is dan alleen maar positief voor Portnoy zelf. Hij had er toch al minder plezier in. En hij is niet dom, hij weet wel dat hij in Avenged Sevenfold met goede muzikanten en goede songwriters speelt die ook nog wat jonger zijn. Alleen maar voordelen.

ShredTallicA
29 september 2010, 23:02
Ik vind zelf avenged achteruitgaan, City of Evil vond/vind ik een geniaal album, en dat blijf ik ook vinden. :mmmm: Selftitled vond ik al een stuk minder, maar een paar nummers die ik leuk vond en Nightmare.. Daar wil ik niet eens over beginnen :dontgeti: Overigens heb ik niet naar de eerdere albums geluisterd dus daar kan ik dan geen oordeel over geven.
De gasten van avenged sevenfold zijn allemaal vast prima muzikanten maar wat me sowieso dwarszit is die stem van M Shadows die zo enorm nasaal is en het complete overgebruiken van dezelfde intervallen (0 2 3) :(