PDA

View Full Version : Donker klinkende gitaar, Pickup wissel?



Basileia
9 september 2010, 12:01
Eerst even mijn setup: Ik speel op een Ibanez s670fm, mahonie body, maple neck en rosewood fretboard. Het is zo'n ibanez met een heel dunne body (1.5cm aan de randen). Ik gebruik vooral een ibanez jemini od/dist. Mn amp is een line6 spider jam, maar ik over veel meer amps gespeeld en het probleem zit hem duidelijk in de gitaar.

Het probleem is dat hij vrij dof en donker klinkt. Ik heb pas een '89 ibanez jem over dezelfde setup gehoord, en dat geluid vond ik toch veel lekkerder. Nu weet ik dat die gewoon van een heel ander hout gemaakt is, maar ik wil toch die klank benaderen. Ik speel meestal op het brugelement, omdat het halselement gewoon echt niet lekker klinkt. De midden-sc laat ik lekker zitten, die is prima, en gebruik ik niet zo veel. Wat ik dus nodig heb is een element dat met een mahonie body toch een jem-like sound geeft. Ik wil in eerste instantie alleen het brugelement vervangen, tenzij iemand een mooi setje weet van hals/brug.

Dus: welk element is geknipt voor mij? Ik word niet echt wegwijs in het bos der elementen, veel te veel bomen. Qua budget maakt het niet zo veel uit, als het erg duur wordt spaar ik nog wel even. Het gaat me er gewoon om dat de sound verbetert.

Edit: Nog een plaatje voor de liefhebbers:
http://i51.tinypic.com/mbn13o.jpg

telecastermaster
9 september 2010, 12:55
Je zou misschien eerst nog kunnen experimenteren met de waarden van de potmeters en condensator om een helderer geluid te krijgen.

Kakihara
9 september 2010, 13:08
Probeer eerste eens wat met de hoogte van de pickups te spelen, dat kan al wonderen doen en is nog altijd de goedkoopste manier om het geluid te verbeteren.

Chuck_S.
9 september 2010, 13:12
Je zou eens kunnen kijken naar een Dimarzio ToneZone, naar mijn beleving een element dat voor een mooi open geluid zorgt

zx81
9 september 2010, 14:00
Je zou misschien eerst nog kunnen experimenteren met de waarden van de potmeters en condensator om een helderer geluid te krijgen.

Vervang de tone en volumepot door een grotere waarde (bijv 500K of 1M), en de condensator door een kleinere (.022 of .015). Dan wordt het geluid helderder.

Chris Winsemius
9 september 2010, 14:19
hoe is de unplugged klank? Indien al te warm > basis is dus te warm en wat er niet inzit kan er ook niet uitkomen (andere gitaar zoeken dus).

Merk en type gitaarsnaren heeft ook nog zeker invloed op de klank en helderheid.

Unplugged klank is niet te warm > basis is dus ok qua hoog, nu naar de elekytronica kijken.

Dan > kijken naar GEMETEN waardes van de potmeters en ook het type/merk condensator. Bij de wat duurdere (paar eurootjes vs. paar centen) condensatoren heb je bijna altijd meer helderheid en definitie.
Potmeters zijn meestal 250k of 500k types in gitaren; bij dit model zou ik zeker 500k gebruiken maar meet ze ajb (en los gesoldeerd) door. Kunnen zeker 20% lager (doffer) of hoger (helderder) meten. Zou iig. minimaal op 500k, liefst nog wat meer, gemeten pots gebruiken.

Als je dan nog onvoldoende verbetering hebt zou ik kijken naar andere elementen.

lefthandstrat
10 september 2010, 14:28
Eerst even mijn setup: Ik speel op een Ibanez s670fm, mahonie body, maple neck en rosewood fretboard. Het is zo'n ibanez met een heel dunne body (1.5cm aan de randen). Ik gebruik vooral een ibanez jemini od/dist. Mn amp is een line6 spider jam, maar ik over veel meer amps gespeeld en het probleem zit hem duidelijk in de gitaar.

Het probleem is dat hij vrij dof en donker klinkt. Ik heb pas een '89 ibanez jem over dezelfde setup gehoord, en dat geluid vond ik toch veel lekkerder. Nu weet ik dat die gewoon van een heel ander hout gemaakt is, maar ik wil toch die klank benaderen. Ik speel meestal op het brugelement, omdat het halselement gewoon echt niet lekker klinkt. De midden-sc laat ik lekker zitten, die is prima, en gebruik ik niet zo veel. Wat ik dus nodig heb is een element dat met een mahonie body toch een jem-like sound geeft. Ik wil in eerste instantie alleen het brugelement vervangen, tenzij iemand een mooi setje weet van hals/brug.

Dus: welk element is geknipt voor mij? Ik word niet echt wegwijs in het bos der elementen, veel te veel bomen. Qua budget maakt het niet zo veel uit, als het erg duur wordt spaar ik nog wel even. Het gaat me er gewoon om dat de sound verbetert.

Edit: Nog een plaatje voor de liefhebbers:
http://i51.tinypic.com/mbn13o.jpg

Hi, niet echt mijn geluid maar misschien is het iets voor jou? De Dimarzio AT1 Bridge. Zie de link: http://www.youtube.com/watch?v=uyYK1IgZUjs

Succes ermee! :blast: