PDA

View Full Version : "Knutsel"-Tele



Soesje
9 september 2010, 10:33
Hoi,

Ik was aan het overwegen een DIY tele bouwpakket aan te schaffen om ermee te rommelen en te gebruiken als leerplank om meer te weten over de inhoud/elektronica enz.

Natuurlijk wil ik er zodanig mee knutselen dat het wel een beetje bruikbare plank wordt.

Alleen als ik nu naar deze HB Tele kijk, dan is deze al wat goedkoper dan een DIY tele pakket en volgens mij is deze kwa hout al kwalitatief beter dan menig diy pakketjes.
http://www.thomann.de/nl/harley_benton_hbt16be_egitarre.htm

Ben ik beter af met de HB tele en deze uit elkaar te slopen of kan ik beter een DIY pakket nemen?

Alvast bedankt voor jullie reactie!

speedmusic
9 september 2010, 10:43
Hangt er natuurlijk helemaal vanaf wat voor knutselpakketje je wil kopen.
Bestaat je pakketje uit bijvoorbeeld Customshop nocasters, Gotoh brug, allparts neck, kluson tuners enzzz. dan zou het resultaat van een zelfbouwpakket hoger kunnen uitvallen. Alles valt of staat natuurlijk met je kwaliteit als bouwer.

Kijk je naar de hele goedkope setjes, dan denk ik dat je beter een HB kan kopen en deze hier en daar wat upgraden.

robertmolema
9 september 2010, 10:55
Vanaf een afstandje ziet ie er mooi uit maar als ik naar de details van het hout kijk bekruipt mij het gevoel dat de hals van snel groeiend lawaaibomenhout is gemaakt en daardoor een erg onevenwichtig geluid zal produceren ook al is het maple. Verder zal de hardware van zachte metalen zijn en daardoor ook minder helder klinken.

Ben eigenlijk benieuwd waarop je basseert dat het gebruikte hout beter is dan andere DIY pakketjes.

Soesje
9 september 2010, 11:04
Waar ik dat op baseer, nou eigenlijk simpel van lezen op forum e.d.
Altans ik maar eruit op dat een Ash body en Maple Neck wel gunstig is voor een Tele, maar goed mijn kennis kwa hout en zelfbouw houdt ook daarbij op!

Maar aan de reacties te lezen komt daar meer bij te kijken, ik denk waarschijnlijk te eenvoudig ;).

Misschien had ik het erbij moeten vermelden ik aan het zoeken was in de zelfde prijsclasse van goedkope DIY pakketten en die HB Tele.

robertmolema
9 september 2010, 11:22
Meestal zegt de prijs toch een hoop over de kwaliteit van de gebruikte onderdelen en daarom ook het uiteindelijke resultaat. Hoe netjes je hem ook inelkaar zet. Sterker nog, ik ben een slordige bouwer, weinig geduld (het gaat steed beters) en bij een gitaar zit alles schots en scheef gemonteerd, maar ik hij klinkt geweldig en speelt super. Maar het ziet er niet uit.

Maar om het te leren zijn deze DIY pakketjes natuurlijk prima. Daarvan gaan mijn handen ook jeuken.

Chris Winsemius
9 september 2010, 16:27
Het eindresultaat is imo zeer afhankelijk van de stukken hout. Niet iedere essen body klinkt als een goeie essen body en niet iedere esdoorn hals, ongeacht het merk hoeft waanzinnig te zijn. Hout is een organisch materiaal dus ieder stuk hout is anders. Imo vormt hout en constructie de basis v/e elektrische gitaar, nog voordat er dure elementen/etc. op komen. Als je kwaliteit wilt dan is het of lang zoeken en veel geduld hebben of direct wat meer geld neerleggen en nog steeds selecteren.

Heb zelf wat Teles waaronder 'n diy pinecaster met 'n (uitgezochte) allparts hals die echt waanzinnig is maar ook een vrij goedkope chinese affinity squier die qua elektronica en hardware opgeleukt is en absoluut niet verkeerd is.

Kijk eerst wat je echt wilt, 't hoeft niet per se duur te zijn maar alles mega goedkoop levert zelden een topresultaat op.

The Running Man
9 september 2010, 17:11
Montage speelt ook een hele grote rol in toonoverdracht.
Ik heb ook een MIC "wrakhout" squier stratje, ooit 99,- . Opgeleukt door Toneblo met jumbo frets, Japanse electronica en Mex pick ups wat enorm scheelde. Waar ik helemaal van achterover sloeg was het effect van een verbeterde neckafstelling / montage in neckpocket op toonvorming en sustain:blast:

Noid
9 september 2010, 20:46
Oei, was hier een tijdje geleden al niet zo'n HB tele appreciatie topic? Ff de search gebruiken, ja hoor hebbes: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=129993&highlight=benton

Daar vind je meer info over hoe de mensen die hem hebben gekocht de gitaar waarderen (en hoe de mensen die hem niet gekocht hebben overtuigd zijn van hun eigen mening :$
Niks mis met die HB (in relatie tussen prijs en wat je ervoor krijgt). Zeker als je doel (nog niet) de paintjob en het vormgeven van de headstock is, kun je naar mijn idee beter een HB kopen. Dan komt je bouwpakket al in elkaar gezet bij je aan en kun je in omgekeerde volgorde werken: alles uit elkaar halen en dan weer in elkaar zetten :)

robertmolema
10 september 2010, 13:59
Daar vind je meer info over hoe de mensen die hem hebben gekocht de gitaar waarderen (en hoe de mensen die hem niet gekocht hebben overtuigd zijn van hun eigen mening :$

In mijn opinie veel mis met HB en andere goedkope rotzooi. Ik krijg het met regelmaat in mijn handen en het klinkt niet, het speelt niet en het smoelt soms ook niet. Tenzij....

....je er uren in stopt, en bekeken vanuit de fabrikant is uren geld=>duurdere gitaar.

Mijn eerste gitaar was een Rockson, 300 gulden en leek op datgene wat ik dacht dat goed voor mij was, dus een goede gitaar. Ik heb de meeste onderdelen nog in mijn gereedschapskist liggen, het is gewoon klankloze zacht-metalen rommel. Door de jaren heen heb ik onderdeel voor onderdeel vervangen voor steeds duurdere onderdelen en ik blijf bij mijn conclusie (ookal heb ik nooit een HB in handen gehad) dat het goedkope rommel blijft. Misschien acceptabel te maken voor en door mensen die handig zijn, maar pak eens een PRS op. Als je dan nog durft te zeggen dat het marketing is waardoor zo'n gitaar zo duur is dan heb je het niet begrepen, of heb je geen oren aan je k...hoofd of misschien nog ff wat langer dooroefenen.

Word een beetje moe van 'goedkoop is goed' topics. Ik geloof er niks van. Tevreden zijn met goedkoop is een ander verhaal. Ik zit ondertussen met leerlingen met goedkope rommelgitaren die aan alle kanten aanlopen, niet zijn af te stellen en alles altijd los zit. Rommel rommel rommel....









Rommel!

Olorin
10 september 2010, 14:20
In mijn opinie veel mis met HB en andere goedkope rotzooi. Ik krijg het met regelmaat in mijn handen en het klinkt niet, het speelt niet en het smoelt soms ook niet. Tenzij....

....je er uren in stopt, en bekeken vanuit de fabrikant is uren geld=>duurdere gitaar.

Mijn eerste gitaar was een Rockson, 300 gulden en leek op datgene wat ik dacht dat goed voor mij was, dus een goede gitaar. Ik heb de meeste onderdelen nog in mijn gereedschapskist liggen, het is gewoon klankloze zacht-metalen rommel. Door de jaren heen heb ik onderdeel voor onderdeel vervangen voor steeds duurdere onderdelen en ik blijf bij mijn conclusie (ookal heb ik nooit een HB in handen gehad) dat het goedkope rommel blijft. Misschien acceptabel te maken voor en door mensen die handig zijn, maar pak eens een PRS op. Als je dan nog durft te zeggen dat het marketing is waardoor zo'n gitaar zo duur is dan heb je het niet begrepen, of heb je geen oren aan je k...hoofd of misschien nog ff wat langer dooroefenen.

Word een beetje moe van 'goedkoop is goed' topics. Ik geloof er niks van. Tevreden zijn met goedkoop is een ander verhaal. Ik zit ondertussen met leerlingen met goedkope rommelgitaren die aan alle kanten aanlopen, niet zijn af te stellen en alles altijd los zit. Rommel rommel rommel....









Rommel!

Eensch!

goedkoop kan in mijn ogen ook niet echt top zijn.
Kwaliteit betaal je (daarom zijn Mercedessen en BMW en Roll Royce;s... enz. ook duurder dan een Fiat Panda)

jan jansen
10 september 2010, 14:41
Eensch!

goedkoop kan in mijn ogen ook niet echt top zijn.
Kwaliteit betaal je (daarom zijn Mercedessen en BMW en Roll Royce;s... enz. ook duurder dan een Fiat Panda)



Met dit soort uitspraken snap je niet hoe de economie in sommige landen werkt....of je iemand 20 us dollar per uur moet geven of 3 dollar per dag dat maakt een heel verschil in de kostprijs....en zegt niets over het product zelf...

JJ...

Olorin
10 september 2010, 14:51
Met dit soort uitspraken snap je niet hoe de economie in sommige landen werkt....of je iemand 20 us dollar per uur moet geven of 3 dollar per dag dat maakt een heel verschil in de kostprijs....en zegt niets over het product zelf...

JJ...

Hallo,.... Dit heeft dus totaal niets met economie te maken. Als er in Japan/China/Tawain exact dezelfde hardware gebruikt zou worden en exact hetzelfde hout enz. En er daarbij nog eens exact hetzelfde aan handwerk verricht zou worden... dan waren die ook een heel stuk duurder.

Feit is dat de gebruikte materialen in een HB/J&D of noem ze maar op lang niet dezelfde kwaliteit hebben als een echte PRS/Fender/Gibson, en DAAR zit het grootste verschil in.

Buiten het feit dat je gelijk hebt wat de lonen e.d. in andere landen betekenen voor de eindprijs.

Let wel. Een Japanse fender (of Mexicaanse of whatever) vergelijk ik dus niet met een meuk aan goedkope rommel gitaren.
Wat de vorige poster al opmerkte,. ben je tevreden met je goedkope prul... prima. Maar ga hem niet vergelijken met het echte spul (kwaliteit) want daar zul je voor moeten betalen (en dat ga je merken in de kwaliteit)

No offence

oigun
10 september 2010, 15:06
OK even OT:
Als je een leuk knutselproject zoekt is deze misschien wat:
http://cgi.ebay.com/DIY-12-STRING-ELECTRIC-GUITAR-KIT-TELE-STYLE-STL100-12-/290473096250?pt=Guitar&hash=item43a18bb43a
Het is een tele en als ie af is heb je iets aparts!

SnoopWinckel
11 september 2010, 14:41
In mijn opinie veel mis met HB en andere goedkope rotzooi. Ik krijg het met regelmaat in mijn handen en het klinkt niet, het speelt niet en het smoelt soms ook niet. Tenzij....

*knip*
Word een beetje moe van 'goedkoop is goed' topics. Ik geloof er niks van. Tevreden zijn met goedkoop is een ander verhaal. Ik zit ondertussen met leerlingen met goedkope rommelgitaren die aan alle kanten aanlopen, niet zijn af te stellen en alles altijd los zit. Rommel rommel rommel....

Maar dit is toch geen 'goedkoop is goed' topic? De topicstarter vraagt naar een experimenteer kit/gitaar om kennis van gitaarbouw en elektronica op te doen.
Experimenteren doe je toch niet met dure onderdelen? Ik denk dat dit eerder een 'goedkoop is goed genoeg om te slopen' topic is :D

Nu terug on topic: ik zit in hetzelfde schuitje als de TS, op zoek naar een knutselgitaar. Ik wil graag leren gitaren afstellen en eventueel aanpassen. Ik heb ook even gekeken naar de Harley Benton
en Jack&Danny gitaren, maar ik laat ze links liggen. Dit omdat ik nu eenmaal niet graag instrumenten bestel van een webwinkel. Daarom kijk ik nu rustig rond op de tweedehandsmarkt voor gitaren
zoals een Squier tele, Yamaha Pacifica strat, London City tele/strat, Vintage tele/strat,... hopelijk vind ik een goed exemplaar met niet teveel extreme afwijkingen (zoals mogelijk is met de HB/J&D gitaren) ;)

In de tussentijd heb ik me al een goed boek aangeschaft ivm gitaren onderhouden en afstellen:
http://www.lmii.com/CartTwo/headerimage/MEDIAGuitarPlayerRepairGuideBR7.jpg
GuitarPlayer Repair Guide 3rd Edition - Dan Erlewine

Goed boek en niet te duur, bevat ook diepere informatie ivm elektronica.

robertmolema
11 september 2010, 15:38
Maar dit is toch geen 'goedkoop is goed' topic? De topicstarter vraagt naar een experimenteer kit/gitaar om kennis van gitaarbouw en elektronica op te doen.

Klopt, je hebt gelijk, ik reageerde ook niet helemaal op dit topic maar ook een beetje op het topic over die andere HB (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=129993&highlight=benton) maar toch ook een beetje in het algemeen.

Ik heb dat andere HB topic helemaal doorgespit en zit dan gewoon met verbazing naar sommige reacties te kijken. Het goedpraten van de aanschaf van goedkope rommel.

Maar inderdaad is mijn reactie puur op dit topic niet gehaal van toepassing. Zeker niet op de TS-er want die bewijst dat manuren (en daarop wordt ook vaak bezuinigd in het oosten) een hoop verbetering kunnen bewerkstelligen en hij is zelf ook kritisch.

spirit
11 september 2010, 20:01
Eensch!

goedkoop kan in mijn ogen ook niet echt top zijn.
Kwaliteit betaal je (daarom zijn Mercedessen en BMW en Roll Royce;s... enz. ook duurder dan een Fiat Panda)

Hier ben ik het niet helemaal mee eens, die panda zou kwalitatief wel eens net zo goed (zo niet, beter) kunnen zijn dan een van die andere 3. Je betaald bij die duurdere merken voor luxe, en voor de naam.
Ken zelf iemand met een hele dure Merc. die véél vaker bij de dealer staat dan mijn Fiat punto-tje, dus of die benz. nou kwalitatief zo veel beter is....:seriousf: