PDA

View Full Version : Elementen vervangen Ace Pro jazzgitaar



robertmolema
9 september 2010, 10:00
Ik ben in het bezit gekomen van deze Ace Pro AH-707 VS jazzgitaar. 2de hands voor 250 euro. Een heel leuk ding voor de prijs. Ik heb er flink aan lopen schroeven en schuren en speelt best ok. De klank is redelijk naar tevredenheid.

Recente experimenten met elementen van andere gitaren van mij heeft zeer bevredigende resultaten opgeleverd. Dus ik denk dat deze jazzgitaar beter zou kunnen klinken (hij is volledig hol, dus geen blok hout erin).

Beluister de gitaar hier: http://www.youtube.com/watch?v=aWqzpDK_4U4
Ik speel daar met een beetje MXR chorus over een AC30 die amper hard staat.

Nu hebben mijn andere gitaren precies de (hout)specs die een goede klank niet in de weg stonden waardoor het vervangen van de elementen precies de juiste klank opleverde maar deze gitaar heeft bijvoorbeeld geen mahonie hals maar een maple hals. Dat de kast (die ondiep is) van laminaat is gemaakt maakt schijnbaar niet uit want de duurdere Gibson jazzgitaren zijn ook van laminaat (is er verschil tussen laminaten?)

En nu de vraag:
-Welke elementen leveren een betere klank op (het brugelement is niet bruikbaar)
-Levert het vervangen van elementen echt een verbetering op of is door bijv. de maple hals geen verbetering in het jazzgeluid te behalen.
-Laminaat? Zijn er verschillen in klank tussen verschillende laminaten?

http://www.aceguitars.co.kr/2010e/eg/model/ah707.jpg

Nicks
9 september 2010, 10:11
Een maple hals geeft hoeft echt niet in de weg te staan voor een mooi jazztone. Heb je toevallig al naar de hoogte van je pickups gekeken?

Daarbij vind ik je geluid echt niet verkeerd klinken.

robertmolema
9 september 2010, 10:17
Uiteraard ook geschroeft aan de hoogte, en inderdaad de klank is niet verkeerd, zeker niet voor de prijs die ik voor de gitaar heb betaald.

Maar ik ben een aardige tone freak, zou dus dan eigenlijk veel geld aan een nieuwe jazzgitaar moeten uitgeven, maar jazzmuziek heeft niet mijn prioriteit, dus ik wil voor een duppie op de eerste rang en hoop met het vervangen van de elementen (of misschien eigenlijk alleen het halselement) de gitaar naar een hoger plan tillen.

Er zitten overigens al flat-wounds op de gitaar.

Dus een echte George Benson sound uit een goedkope gitaar gaat niet lukken maar kan ik meer in de buurt komen dan wat het nu is?

Nicks
9 september 2010, 10:21
ligt eraan, hoe klinkt de gitaar als je onversterkt speelt? Als je daar al het gevoel krijgt dat hij niet warm genoeg zal zijn dan is het een 'verloren' zaak. Als hij echter onversterkt prima klinkt dan kan je alleen nog maar naar het elektrische gedeelte kijken en je afstelling.

Wat ook nog wel eens wilt helpen is je nagels knippen :p