PDA

View Full Version : nieuwe pickups ES335?



Tristan
9 september 2010, 08:29
Hoi iedereen,

Ik heb pas geleden weer eens mijn Gibson ES335 af laten stellen en ik bedacht me dat ik eigenlijk nooit echt tevreden ben geweest met de pickups die er nu inzitten.

De '57 Classic Plus in de brug heb ik er vrij snel uit laten halen, die was onbruikbaar dun en schel naar mijn smaak, hij had zelfs minder drive dan het halselement.
Ik heb even een Seymour Duncan JB in de brug gehad en die deed het best aardig maar ik vond dat 'ie teveel een eigen kleur aan de gitaar gaf, ik kreeg die Robben Ford sound op geen enkele amp weggedraaid.

Daarna toch maar gegaan voor de Seymour Duncan Custom Custom en die zit er nu al jaren naar ontevredenheid in.
Het grootste probleem is dat 'ie totaal geen laag heeft, daarnaast smeert het middengebied van het element de sound teveel glad waardoor het niet echt rockt.

Met de pickupruil heb ik het halselement ook laten rewiren zodat alle elementen te splitten waren en hiervoor zijn twee push/pull potmeters in de gitaar gezet.
Sindsdien bevalt de sound van het halselement me minder, het lijkt wel of hij iets modderiger en minder open is geworden.

Ik zoek dus een replacement setje en de potmeters gaan er ook uit.
Qua sound moet het halselement vooral mooi open klinken voor cleane jazzlijntjes, akkoorden en arpeggio's en het brugelement moet lekker rocken met slaggitaar en een lekkere leadsound hebben.

Mijn vraag is dus of jullie misschien nog tips hebben wat betreft merken en humbuckers (of eventueel humbucker sized P90's of iets dergelijks) die ik zou kunnen checken?

Ik dacht zelf hieraan:
Gibson
Haeussel
Lollar
Rio Grande
Seymour Duncan Antiquity
TV Jones

Deze worden het in ieder geval zeker niet:
Seymour Duncan (te netjes, te modern en te veel keuze)
Dimarzio (idem)

Nicks
9 september 2010, 08:35
Vreemd dat al die pickups je niet bevallen, wat voor amp gebruik je eigenlijk?

Tristan
9 september 2010, 08:55
Het zijn er toch niet zoveel?
- Gibson '57 Classic Plus
- Seymour Duncan JB
- Seymour Duncan Custom Custom

Ik begrijp je gedachtegang, maar ik weet zeker dat het probleem niet zit in de amps die ik gebruik, want ik ervaar het ook met andere amps.
De pickups zijn gewoon niet goed in balans met de gitaar, het halselement klinkt te modderig en het brugelement rockt niet.

iWishmaster
9 september 2010, 09:07
De ES-335 die ik pas vast had rockte als een tiet op het brug element. Daar zat ook een '57 classic in, wel flink omhoog geschroefd. Hals-element zat flink naar beneden geschroefd en had een mooie clean, ook iets minder output als de brug, niks mis mee.

Kwestie van smaak toch ...

levi
9 september 2010, 09:52
Lollar zijn over het algemeen erg goed. Maar om eerlijk te zijn heb ik ze nooit in een es335 gehoort.

Nicks
9 september 2010, 09:53
Je zou ook bij guitarfetish eens kunnen kijken voor buckertjes. Zijn wel budget pickups maar klinken imo prima. Er is daar in ieder geval meer dan genoeg aan rockende pickups.

speedmusic
9 september 2010, 10:44
Zelf heb ik gekozen voor een setje SD "59, moet ze nog in mijn ES zetten, maar op de Heritage vind ik ze uitstekend klinken.

tweng
9 september 2010, 16:30
Bare knuckle pickups zijn ander HEEL goed.
Die 'The Mule' werkt echt super op een ES 335. Pure vintage klank !

Hier is de site, alhoewel hij hier voor het ogenblik niet werkt...
http://www.bareknucklepickups.co.uk/

the sure thing
9 september 2010, 16:39
Ik heb ALTIJD in mijn Gibson Les Paul en Gibson ES 335 een setje SD Seth Lovers gehad. Ik blijf het DE elementen vinden voor clean, blues en rock. SD Antiquity elementen ook gehad, mar te weinig output en een te "onduidelijk" geluid.

Seth lovers klinken mooi, rond, vol, muzikaal: ik vind het de G12M-20 onder de pickups :)

Sinner1980
9 september 2010, 17:07
Ik moet zeggen dat ik je altijd wel behoorlijk vond klinken door die ES maar goed...

Ik zou eens mailen met Tim van Bareknuckle en dit verhaal voorleggen,ik weet haast wel zeker dat hij met een goed advies komt en het mooie is dat,mochten de pickups niet bevallen,je ze kan retourneren en hij je weer wat anders kan voorschotelen of je je geld terug geeft.

Ik denk dat het bij Bareknuckle sowieso wel goed komt want dat zijn geweldige pickups:rockon:

tweng
9 september 2010, 17:32
Ik denk dat het bij Bareknuckle sowieso wel goed komt want dat zijn geweldige pickups:rockon:

Kan je hier volledig bijtreden. De beste humbuckers die ik ooit hoorde !

macwilliams
9 september 2010, 17:40
Ik vind zelf de humbuckersized P90 wel lekker vol klinken zonder daarbij dicht gesmeerd te klinken.

Orpheo
9 september 2010, 18:50
De seth lover schiet ook in mijn gedachte. De custom custom is sowieso niet wat je hebben moet. Pak eens een alnico5 bar, en vervang de a2 in de customcustom met de a5, en post dan he ervaringen.

De riff raff, Mule, black dog en voor wat pittiger werk de cold sweat en painkiller zullen voor jou geschikt zijn.

De lekkerste voor jou zal denk ik de leslie west pup van dean zijn, en de schenker halspup voor de halspositie. Klinkt heel dynamisch, open en maakbaar.

Tristan
9 september 2010, 19:06
Als ik het goed heb is de Custom Custom een JB maar dan met een Alnico 2 bar in plaats van Alnico 5.
Ik wil er geen Seymour Duncans in hebben, te netjes en standaard, bovendien hebben ze teveel keuze waardoor ik geen idee heb welke ik zou moeten nemen en ik altijd het idee heb dat er nog een betere optie is.

Tristan
9 september 2010, 19:12
Ik moet zeggen dat ik je altijd wel behoorlijk vond klinken door die ES maar goed...

Ik zou eens mailen met Tim van Bareknuckle en dit verhaal voorleggen,ik weet haast wel zeker dat hij met een goed advies komt en het mooie is dat,mochten de pickups niet bevallen,je ze kan retourneren en hij je weer wat anders kan voorschotelen of je je geld terug geeft.

Ik denk dat het bij Bareknuckle sowieso wel goed komt want dat zijn geweldige pickups:rockon:

Dank je wel, het is werkbaar maar het kan natuurlijk altijd beter he. :)
Ik wil die gitaar gewoon nu eens echt goed hebben.
Ik hoor veel over Bareknuckle, nog steeds, aanvankelijk was ik niet zo enthousiast na het horen van de soundsamples, maar ik heb nu ook dingen ervan gehoord die me wel aanstonden.
Als ze zulke deals doen is het zeker het overwegen waard.

Orpheo
9 september 2010, 19:21
Als ik het goed heb is de Custom Custom een JB maar dan met een Alnico 2 bar in plaats van Alnico 5.
Ik wil er geen Seymour Duncans in hebben, te netjes en standaard, bovendien hebben ze teveel keuze waardoor ik geen idee heb welke ik zou moeten nemen en ik altijd het idee heb dat er nog een betere optie is.

Fout. De custom custom is niet een in.

Probeer eens n alnico5 bar. Spotgoedkoop, en straks is t precies wat je zoekt...

De seth lover netjes? Laat me niet lachen...

Tristan
9 september 2010, 20:18
Nou ja, wat ik van Seymour Duncan ken dan, ik vind het een beetje braaf, net niet zal ik maar zeggen.
Misschien klinken hun pickups gewoon te modern voor mij.

Nu weet ik het weer, de Custom Custom is een Duncan Custom met Alnico 2 bar.
Volgens de Seymour Duncan website lijkt de Custom 5 qua klank op de JB, met wat minder hoog.
De JB klonk voor mijn gevoel niet schel in mijn ES335, dus een beetje een bright klinkend element in de brug kan denk ik wel, mits er ook genoeg lekker laag en midrange inzit, dat was bij de '57 Classic Plus niet het geval.
Antiquity blijf ik alleen maar mindere verhalen over horen, veel mensen halen ze uiteindelijk weer uit hun gitaar, die worden het dan waarschijnlijk ook niet.

In het grote pickups topic stond nog een link naar een aardige shootout.
Daarin kwamen voor mij van de hier gangbaar verkrijgbare merken de Bareknuckles Rebel Yell en de Rio Grande BBQ als lekkerste uit de bus.
De Gibson Burstbucker Pro heeft ook wel wat van die lekkere Rock 'n Roll vibe van de Rio Grande, maar vind ik toch vrij neuzig en knauwig klinken, niet open genoeg, de gewone Burstbuckers zijn waarschijnlijk beter?
In een Gary Moore Les Paul vond ik deze super klinken.
De Rio Grande lijkt helaas iets te donker van sound en de Rebel Yell mist weer iets van het Rock 'n Roll gevoel en smerigheid van de Gibson en Rio Grande.
De Seymour Duncan Pearly Gates en JB vind ik in de clipjes weinig hebben.

soup
9 september 2010, 20:23
Wie vervangt jouw pickups eigenlijk, jijzelf of laat je het doen?

Moet wel een plezierig klusje zijn. :D

Tristan
9 september 2010, 20:26
Pickups en potmeters vervangen is wel een lastige klus in een ES335 inderdaad, ik ben ongeveer even handig als Hendrik-Jan de Tuinkabouter dus ik ga de klus echt niet zelf klaren. :D

Mitch
10 september 2010, 11:29
Ik vermoed ook wel dat jouw gitaar vrij uitgesproken is in zowel het hoog als het laag. Ik weet 't niet zeker, is eent ijdje geleden dat ik 'm gehoord heb, maar ik vond 'm altijd best boomy op het halselement en inderdaad 'niet bijzonder' op het brugelement.
De ES335 die ik een tijdje heb gehad had een iets nasaler midengebied, betje honky, dat combineerde juist weer aardig met de '57 set die er standaard in zat. Maar ik vermoed dat je, als ik je vraag zo lees, een halselement nodg hebt met weinig output (veel helderheid, mooier strakker clean) en een brugelement dat in verhouding wel iets meer midde mag hebben om in jouw gitaar neutraal te klinken als je begrijpt wat ik bedoel.
Met Bareknuckles kun je dan eigenlijk niet fout gaan, zeker met de Mule. Ik weet dat Sander de Gier op verzoek bij hun ook nog een hals pup laat maken met een fractie minder output, misschien is dat een mooi setje voor je.
Overigens heb ik zelf nog een setje Sheptone Tributes liggen, erg mooi PAF kloon en waarschijnlijk ook zeer geschikt voor wat je zoekt. PB maar bij interesse.

Orpheo
10 september 2010, 11:47
www.tonefordays.com

jon moore maakt ook pickups, voor eigenlijk belachelijk weinig. Mail hem met precies je wensen en klachten, en hij bouwt precies wat je wilt. bij BKP zit je vast aan een aantal modellen, bij Jon kan je echt allerlei soorten pickups krijgen. geen vaste modellen. Ik ben zeer, zeer tevreden met de pickups die ik van hem heb gekregen. (alleen ik werd eigenwijs, en ben ze gaan nabouwen met duncan pickups, dus waarom heb ik maar 1 set van Jon, en niet meerderen; ben met beide sets dik tevreden hoor, maar zonder Jon's aanvankelijke set, zou ik nooit begonnen zijn met hybrids).

Tristan
10 september 2010, 11:50
@Mitch:
Klopt als een bus.
Ze heeft echt dat twinkelende hoog en een ontzettende bak laag, met een goede afstelling is het een heel breed en open klinkende gitaar zonder modderigheid maar als de afstelling een beetje verschuift heeft ze de neiging wat muffer te gaan klinken.

Het hangt ook van het middengebied van het element af, want de Custom Custom heeft vrij veel midden maar dan een beetje in het 'creamy' gebied zal ik maar zeggen.
Daardoor wordt de sound wat gladder en rockt het minder.
Ik denk dat ik een brugelement nodig heb met wat meer laagmidden en misschien ook hoogmidden.
Meer ballen in het laag, wat meer ranzigheid in het laagmidden en een randje hoog/hoogmidden waardoor de noten er iets meer uitspringen en dan niet dat knauwige/neuzige dat sommige pickups hebben.

Voor de halspositie denk ik inderdaad aan een PAF achtig element.

@Orpheo:
Bedankt voor de tip, maar dat is precies wat ik niet wil, de kans dat dat uitpakt zoals ik wil is niet groot, bovendien blijft er dan altijd nog de vraag 'what if'?
Dat Bareknuckle en de door mij genoemde merken een kleinere lijn hebben zie ik als een groot voordeel.

Orpheo
10 september 2010, 12:02
@Mitch:
Klopt als een bus.
Ze heeft echt dat twinkelende hoog en een ontzettende bak laag, met een goede afstelling is het een heel breed en open klinkende gitaar zonder modderigheid maar als de afstelling een beetje verschuift heeft ze de neiging wat muffer te gaan klinken.

Het hangt ook van het middengebied van het element af, want de Custom Custom heeft vrij veel midden maar dan een beetje in het 'creamy' gebied zal ik maar zeggen.
Daardoor wordt de sound wat gladder en rockt het minder.
Ik denk dat ik een brugelement nodig heb met wat meer laagmidden en misschien ook hoogmidden.
Meer ballen in het laag, wat meer ranzigheid in het laagmidden en een randje hoog/hoogmidden waardoor de noten er iets meer uitspringen en dan niet dat knauwige/neuzige dat sommige pickups hebben.

Voor de halspositie denk ik inderdaad aan een PAF achtig element.

@Orpheo:
Bedankt voor de tip, maar dat is precies wat ik niet wil, de kans dat dat uitpakt zoals ik wil is niet groot, bovendien blijft er dan altijd nog de vraag 'what if'?
Dat Bareknuckle en de door mij genoemde merken een kleinere lijn hebben zie ik als een groot voordeel.

en je leest dus de site niet goed.

Jon heeft een 30 dagen niet goed xxx terug garantie. OF de pickup terug, en je krijgt je geld terug, OF hij windt 'm opnieuw. en Jon doet écht niet moeilijk.

Tristan
10 september 2010, 12:03
Heeft iemand hier overigens ervaring met Lollar humbuckers?
Ik heb ze nooit gehoord maar ik ben er wel erg benieuwd naar.
Ik heb wel ervaring met Tom Holmes en Lindy Fralin, maar die vond ik echt vreselijk, heel mooi gebalanceerd hoor maar totaal geen vibe.
Ik hoop niet dat die Lollars qua klank in de richting van die Tom Holmes en Lindy Fralins gaan.

Rio Grande heb ik nog niemand over gehoord?
Die klinken in ieder geval wel Rock 'n Roll op de clipjes.

De gewone Burstbuckers (dus niet de Pro's) van Gibson, any good?

@Orpheo:
Ik heb niet naar de site gekeken.
Ik kan best een twijfelaar zijn in dit soort dingen en ik heb weinig technisch verstand van pickups dus ik wil er niet zo induiken als jij.
Opnieuw laten inbouwen kost ook weer een boel geld.
Dat Bareknuckles of de door mij genoemde merken een kleine lijn hebben zie ik als een groot voordeel.
No offence. ;)

Orpheo
10 september 2010, 12:09
ik vind rio grande's niet zo bijzonder, eigenlijk. redelijk dynamisch, maar ook vlak. weinig karakter.

burstbuckers zijn om te janken zo slecht. enorm nasaal, veel te veel laag, krasserig hoog...bah

Mitch
10 september 2010, 12:15
Fralins wat steriel, Rio Grande niet bijzonder, Holmes geen ervaring mee. De RS Fralin set die ik in mijn LP heb vind ik dan wél weer ontzettend goed. Maar goed, het is dat ik die destijds tweedehands heb kunnen kopen want die waren toen al duur en recent is de prijs nog verder omhoog gegaan.
Wat is je budget trouwens?

Tristan
10 september 2010, 12:21
Budget maakt niet uit, ik wil het goed hebben.
Maar ik wil het ook weer niet te boutique zal ik maar zeggen, op de een of andere manier kom ik daar toch altijd weer van terug.
Fralins steriel, inderdaad, die Holmes dingen ook.
Grappig dat jullie allebei precies hetzelfde zeggen over die Rio Grande's. :D

Squier4ever
10 september 2010, 13:51
Budget maakt niet uit, ik wil het goed hebben.
Maar ik wil het ook weer niet te boutique zal ik maar zeggen, op de een of andere manier kom ik daar toch altijd weer van terug.
Fralins steriel, inderdaad, die Holmes dingen ook.
Grappig dat jullie allebei precies hetzelfde zeggen over die Rio Grande's. :D

Wolftone Dr. Vintage :cooler: (500+ euro, dat wel)
Heb je al naar die Kits van RS guitarworks gekeken?
Ik heb een Pearly Gates in de brug van mijn Dot, vind ik echt een heerlijke combi!

Nobler
10 september 2010, 16:12
Ik heb ook een ES-335 waar de originele elementen in zitten, althans, de elementen die er in zaten toen ik hem tweedehands (en geloof ik ongeveer 8 jaar oud) kocht. Als ze ooit vervangen zijn weet ik niet wat er nu in zit.

Ik vier dit jaar mijn 30-jarig jubileum dat ik op humbuckergitaren speel. Ik kan wel aangeven of een geluid me aanspreekt of niet, maar eerlijk gezegd houdt het daar al snel mee op. Tjonge, hoe jullie geluiden gedetailleerd omschrijven en ze blijkbaar van geluid van andere elementen kunnen omschrijven gaat mij ruim boven mijn pet. Het lijkt wel een stel wijnproevers bij elkaar! Is dat trouwens niet ongelofelijk afhankelijk van de gitaar waar de elementen in zitten, de versterker waar je over speelt, de effecten die je gebruikt én de af- en instelling van de gitaar en de versterker? Dus kun je eigenlijk wel zeggen dat het ene element neuzig en het andere schel of bassig etc. etc. klinkt?

Hoewel ik erg van wijn hou heb ik dat probleem dat ik blijkbaar smaken niet zo goed van elkaar kan onderscheiden op meer gebieden. Hoe verklaar je anders dat ik Amstel eigenlijk het lekkerste tapbier vindt (leuk voor iemand’s sig?).

Behalve dat ik een probleem heb bij het herkennen en beschrijven van geluiden van verschillende elementen heb ik ook nog eens het probleem van gebrek aan ‘geluidgeheugen’. Ik kan het geluid dat ik nu hoor misschien nog in enige mate beschrijven, maar ik kan niet beschrijven hoe een geluid was dat ik vorig jaar hoorde, dus kan ik het geluid dat ik nu hoor daar ook niet mee vergelijken. Hoe doen jullie dat in hemelsnaam?

Dat lijkt mij ook het grote probleem van elementen wisselen (wat ik op één niet noemenswaardige uitzondering nog nooit gedaan heb), want als je de nieuwe er in zet haal je de oude er uit en kun je ze dus niet meer A-B met elkaar vergelijken. Ik zou dan het nieuwe geluid niet meer goed met het oude kunnen vergelijken. Bovendien ben ik net zo (on) handig met Tristan, althans als het op solderen aankomt, zeker als dat IN een body zonder luikje als in een ES moet gebeuren, dus moet ik het laten doen. Kost elke keer toch weer een bepaald bedrag wat bovenop de aankoop van de elementen komt. En dan ben je toch niet tevreden en kun je wéér de portemonnee trekken. Dat moet jullie toch heel veel geld kosten?

Toch heb ik van mijn ES altijd gevonden dat de gitaar minder klonk dan zijn voorganger (die ik ook nog heb), een Epiphone Sheraton II, die ik ook tweedehands gekocht heb maar waarvan ik ook niet beter weet dan dat er de originele elementen in zitten (zijn er mogelijkheden om een element te herkennen zonder dat je hem er uit laat halen?).

Als jullie mij via het forum een beetje hebben leren kennen weet je misschien dat ik me nogal eens verzet tegen de elementenwissel-drang omdat ik er van overtuigd ben dat de verschillen uiteindelijk vaak vrij klein zijn. Ook weet ik dat ik er vrijwel altijd in slaag (gesteld dat ik een gitaar en versterker van een behoorlijke kwaliteit krijg) om de potmeters zo in te stellen dat ik er ‘mijn’ geluid wel redelijk uit kan halen. Toch ben ik wel eens op zoek geweest naar of ik mijn ES niet door elementen wisselen kon verbeteren. Ik ben er bijvoorbeeld mee naar Rikkers in Groningen geweest. Ferdinand luisterde naar de gitaar, vond het geluid geweldig en vroeg zich af waarom ik daar niet tevreden mee was. Tja, dan ga je ook weer denken dat je je iets inbeeldt.

Ik heb in het verleden ook wel eens advies gevraagd, maar eerlijk gezegd, ik zie door de bomen het bos niet meer. Elementen die ik ergens anders heb zien ophemelen voor in een ES 335 worden hier door anderen de grond in geboord. Ik ken verschillende mensen die helemaal wild zijn van SD antiquity’s, maar hier merk ik dat men het blijkbaar niets vindt….

Van de ene kant wil ik nog steeds eigenlijk wel eens wat proberen. Van de andere kant wordt ik van deze discussie’s nogal moedeloos en ben ik bang dat ik na de elementenwissel zal moeten bekennen dat het eigenlijk geen zak heeft uitgemaakt… Ik denk dat ik voorlopig toch maar op de bestaande elementen blijf spelen.

Zijn er medestanders die zich hierin herkennen?

iWishmaster
10 september 2010, 16:24
Zijn er medestanders die zich hierin herkennen?

Ja. Ik ben ook zeer huiverig voor een elementenwissel. Enige gitaar waar ik ooit elementen uit heb vervangen is mijn Les Paul. Dat heb ik nu meerdere malen gedaan: 3 verschillende soorten pickups, waaronder actieve, high output passieve en PAF-achtige. Uiteindelijk ben ik erachter dat een Les Paul waarschijnlijk gewoon niks voor mij is :(.

willy
10 september 2010, 16:26
Ja, helemaal !!
Ik moest ook aan wijnproevers denken .
Een beetje een abstracte , elitair, voor een gewone sterveling totaal onbegrijpelijk gebeuren.
Ik heb net van Orpheo z' p-rails gekocht en ben zo blij als een kind.
Nog bedankt Orpheo , ze klinken fantastisch !
Een single coil, p-90 en humbucker haal ik uit elkaar , dus dat hoor ik nog, maar voor de rest : gooi maar in m'n pet .
Moet ook denken aan die post laatst van die fender- plank, waarvan veel forumleden dachten dat het een jazz-bak was, giller toch !!
Maar er zullen ongetwijfeld mensen zijn die het horen, ik ben zelf erg visueel ingesteld, anderen zullen dat met geluid of smaak hebben.
Vind ook dat m'n sx- thinline met 2 seymour duncans erg goed klinkt, maar dat deed 'ie eigenlijk ook al met de originele elementen...
Maar nu vloek ik...

Mitch
10 september 2010, 17:23
-lang verhaal-

Drie dingen.
In de eerste plaats roept je post op tot een discussie over de discussie. Dat kan soms leuk zijn, maar heeft hier geen enkele functie. Tristan heeft een heel specifieke vraag, dus dit topic zit niet echt verlegen om de vraag of zijn vraag wel legitiem is. Sowieso een beetje een gebrek aan inlevingsvermogen. Als jij een bepaald verschil niet kan horen, moet een ander dat ook niet kunnen? Nou, misschien dus wel.
In de tweede plaats is Tristan zelf ook altijd een voorstander geweest van het houden van de originele elementen van een gitaar. Maar daar kun je wel eens van veranderen, van een dergelijk idee. Waarom zou je daar nou weer over moeten debatteren, of dat wel of niet 'goed' is...
Ten derde: ja natuurlijk is het effect van een element afhankelijk van de gitaar waar je het in stopt. Als je het topic goed hebt gelezen heb je kunnen zien dat daar al aan gerefereerd werd. Sterker nog: een aantal hier kennen elkaar, elkaars smaak, elkaars speelstijl én elkaars gear zo goed dat er wat gerichter, op het instrument afgestemd advies kan worden gegeven.

Nielsje
10 september 2010, 17:35
Ik ken het geluid van Tristan's gitaar ook een beetje, en als men dat niet weet, maakt dat advies geven lastig.

Nu komen er twee opties in mijn hoofd op:
* Een minimeeting met één versterker, één gitaar, één soldeerbout en een shitload aan pups :D
* Tristan maakt een goede opname van z'n gitaar + amp, zodat men de 'problemen' goed kan herkennen. Zo'n beschrijving van het geluid blijft subjectief. Iets horen zegt meer. Ideetje?

Michael AE
10 september 2010, 17:38
Hmmm, lastig Tristan. In mijn Larry Carlton klinken de '57's prima, maar ik ken je smaak en snap wat je er in mistte. Jouw ES is heel mooi open en heeft inderdaad een bak laag en heel helder hoog. Het middengebied is waar je het zoeken moet. Niet te neuzig, volvet laagmidden en niet te krakerig in het hoogmidden.

Ik denk persoonlijk dat p90's wel goed gaan werken in jouw gitaar.

Tristan
10 september 2010, 23:32
@Nobler:
Zoals Mitch eigenlijk al aangaf is het grappige dat ik ook een beetje zo'n type ben als jij jezelf omschrijft.
Ik hou niet van pickupwissels, goed is goed, alleen kreeg ik bij mijn ES335 al vrij snel het gevoel dat er iets niet klopte aan het brugelement.

Die klankomschrijvingen gaan overigens vooral op gevoel.
Grappig is wel dat als je elkaar kent en een beetje in hetzelfde straatje zit, je vaak wel ongeveer kan aanvoelen wat de ander bedoelt en zoekt.

Tristan
11 september 2010, 00:06
@Squier4ever:
Zo'n RS Guitarworks kit heb ik ook nog in overweging, maar misschien is dat overkill, zo'n mierenneuker ben ik nou ook weer niet wat dat betreft.
Bovendien is het weer een extra variabele en dat maakt de keuze uiteindelijk alleen maar lastiger.
Wolfetone zal ik eens checken maar mijn gevoel zegt me dat als ze zoveel voor die elementen vragen het waarschijnlijk ook overkill gaat zijn.
Op de een of andere manier is dat ultraboutique spul me toch vaak uiteindelijk niet Rock 'n Roll genoeg.
Het lijkt meestal toch meer op de 'goed spelende aan braafheid grenzende (solo)gitarist' gericht.
Zo'n gitarist ben ik niet en ik wil al helemaal niet zo klinken. :D

@Mitch:
Die RS Fralins waar je het over hebt zijn die voor RS Guitarworks gemaakt?
Ik heb er ook aan gedacht dat het misschien de tonepots zijn die het geluid een beetje afknijpen maar het halselement is natuurlijk ook gerewired naar 4 aders en heeft een nieuwe wax potting gekregen dus het kan net zo goed zijn dat het element daardoor verneukt is.
Voor het hele gebeuren was ik eigenlijk behoorlijk tevreden over die Classic '57 in de neck.
Nou ja, clean klonk 'ie in ieder geval wel echt lekker, maar met drive was het nooit echt geweldig, te breierig en ook wel iets teveel laag.

@Nielsje:
Dat zijn goede ideeen zeg!
Ik weet alleen niet of ik het een beetje redelijk op tape krijg en pickups wisselen in een ES335 is een hel, laat staan als je het meerdere keren achter elkaar moet doen.
Praktisch kleven er dus nog wel wat bezwaren aan helaas. :(

@Michael AE:
Humsized P90's zat ik ook nog aan te denken inderdaad.
Maar ja, ik heb toch maar besloten dat ik ga voor een lekker Jazzy en niet te ranzig klinkende sound in de hals dus denk ik dat ik daar toch een humbucker moet hebben en een P90 in de brug gaat het dan waarschijnlijk niet redden denk ik?
Ik heb overigens nog wat clipjes geluisterd van een Limited Edition ES335 met echte P90's erin maar dat vind ik niet zo geweldig, het heeft zo'n lelijk randje hoog en klinkt vrij dun.
Een soortgelijke sound heb ik ook al als ik mijn humbuckers split en dat bevalt me niet zo.
Een P90 lijkt toch heel anders te reageren in een semi-hollow gitaar, in plaats van Rock 'n Roll wordt het al gauw een beetje lullig en Jangly Britpop of Beatles achtig of ouderwets Bluesy en die sounds zoek ik niet, zeker niet met mijn ES335 in ieder geval.

Het middengebied is waar ik het moet zoeken, dat denk ik ook.
Een lekker duwtje in het laag en laagmidden, wat ranzigheid in het midden/laagmidden zonder die neuzigheid en genoeg felheid in het hoogmidden zonder dat het geluid te stijl/schel/stug wordt.
Niet te krakerig/kwakerig in het hoogmidden noem jij dat geloof ik, hoewel dat kwakerige naar mijn idee waarschijnlijk een combinatie van stijl/schel/stugheid en een beetje neuzigheid is.

Mitch
11 september 2010, 20:29
Ja, in die gitaar heb je echt midrange nodig en dat ga je niet voldoende halen uit een brug P90, of 't moet zo'n moderne variant zijn. Maar die hebben ook meteen een stugheid over zich waar jij niet om zit te springen. En met een humsized P90 ga je dat ook niet redden. Ik geloof dat ik tegenwoordig wel weer mag zeggen dat ik dat sowieso overgewaardeerde flut elementen vind :soinnocent: vleesch noch visch...
De Nordstrand humbucker die ik een tijdje in mijn De Gier heb gehad had ook een mooie nadruk op het hoogmid voor rock, sowieso ook erg mooie elementen. Om niet te zeggen: ondergewaardeerd :D
Die Sheptone set is ook bepaald geen rommel maar daar heb ik je al over gePB'ed.
De RS Fralin set is inderdaad een naar RS-specs, door Fralin gemaakte set. Volgens mij heeft -ie daar later zelf zijn 'Real PAF' set op gebaseerd of zo. Als je nog een keer wil mini-meeten (wat we eigenlijk sowieso van plan waren voor september, bedenk ik me nu) dan kun je ze beluisteren in die LP. De sound is voor mij geweldig, misschien voor jou iets te compressed.

Tristan
11 september 2010, 21:12
Ja, het lullige is dat mijn ES335 heel mooi Jazzy, smooth en open kan klinken (een beetje als een Larry Carlton model), maar dat het ook gewoon een bruut en lomp bakbeest is en dat wil ik met de pickups er allemaal uit kunnen halen.
Bovendien denk ik dat mijn smaak ten opzichte van het brugelement een beetje de Les Paul kant op gaat en na het beluisteren van een aantal clips valt me op dat hetzelfde element in een ES335 meestal wat dunner, gescoopter en meer jangly zal klinken dus moet ik denk ik een element met een behoorlijk stevig middengebied en waarschijnlijk ook net iets meer drive dan een standaard Les Paul element hebben.

E-J
11 september 2010, 21:39
Ok, als ik je berichtjes zo mag samenvattend.. een ruig setje... een open klinkend PAF achtig (lage output) halselement en voor in de brug een old school element met lekker veel output? Een Seymour Duncan Pearly Gates en een Dimarzio Super Distortion ofzo?

Ik ben wél een fan van de Seymour Duncan Antiquity pickups trouwens ;) maar de brug pickup heeft waarschijnlijk te weinig output voor je.

Mitch
11 september 2010, 21:46
Ja, dat is een ES335 vrijwel altijd. Afhankelijk van de contructie misschien (grote ruimte of kleine ruimte in de middenbalk voor de bedrading van het brugpickup) maar het is altijd minder prominent in het mid als een LP. Dat noemen ze dan weer 'airy' ;)

Henri H
11 september 2010, 22:25
.....Zijn er medestanders die zich hierin herkennen?Ja, hier nog één!

Het neemt niet weg dat ik Tristan goed kan begrijpen; hij heeft een prachtige gitaar met een lekkere sound, maar er ontbreekt net even dat kleine beetje.
Een PU-wissel is dan logischerwijs het eerste waar je naar gaat kijken.

Ik heb nog nooit een PU-wissel gedaan, alleen 2x een kapotte humbucker laten vervangen....

In mijn Les Paul zitten (de standaard) Burstbuckers, lekker veel laag en hoog en het mid is misschien wat milder, maar kan er prima mee leven. Ik heb niet de indruk dat het slechte elementen zijn i.t.t. wat Orpheo zei.

Met een andere amp krijg je ook wel degelijk een andere/betere sound trouwens. Ik gebruikte altijd mijn JCM 800 of JVM, maar met m'n huidige HOOK en Mesa Boogie Stiletto, ben ik echt van dat "muffige" af.

Nobler
13 september 2010, 17:16
Drie dingen.
In de eerste plaats roept je post op tot een discussie over de discussie. Dat kan soms leuk zijn, maar heeft hier geen enkele functie. Tristan heeft een heel specifieke vraag, dus dit topic zit niet echt verlegen om de vraag of zijn vraag wel legitiem is. Sowieso een beetje een gebrek aan inlevingsvermogen. Als jij een bepaald verschil niet kan horen, moet een ander dat ook niet kunnen? Nou, misschien dus wel.
In de tweede plaats is Tristan zelf ook altijd een voorstander geweest van het houden van de originele elementen van een gitaar. Maar daar kun je wel eens van veranderen, van een dergelijk idee. Waarom zou je daar nou weer over moeten debatteren, of dat wel of niet 'goed' is...
Ten derde: ja natuurlijk is het effect van een element afhankelijk van de gitaar waar je het in stopt. Als je het topic goed hebt gelezen heb je kunnen zien dat daar al aan gerefereerd werd. Sterker nog: een aantal hier kennen elkaar, elkaars smaak, elkaars speelstijl én elkaars gear zo goed dat er wat gerichter, op het instrument afgestemd advies kan worden gegeven.

Ik wil niet afleiden van de discussie, in zoverre ben ik het wel met je eens. Dus nadat ik de volgende opmerkingen heb gemaakt kunnen jullie gewoon doorgaan over de elementenkeus. Het is alleen echt niet zo dat ik vind dat Tristan zijn vraag niet legitiem zou zijn. Het was gewoon een gedachte die bij me opkwam dat ik niet goed mee kan praten over dit onderwerp, terwijl ook (of zelfs?) ik toch net iets mis aan het geluid van mijn eigen ES. Ik begrijp de vraag naar welke andere elementen beter zouden zijn héél goed. Wat ik heb willen aangeven is dat ik (en blijkbaar zijn er zeker andere mensen die dat net zo hebben) de onderlinge verschillen niet zo goed horen en kunnen benoemen, helemaal niet als daar de tijd tussen zit die nodig was voor de elementenwissel. Ik had er een apart topic voor kunnen openen, maar ik vond het beter passen als opmerking in dit topic.

Mitch
13 september 2010, 18:00
Akkoord. Wat ik je van harte kan aanraden:mini-meetings. Als je in je omgeving met een paar enthousiastelingen kan afspreken (liefst met een paar vantevoren afgesproken thema's zoals overdrivepedalen of semi-hollow gitaren) dan kun je ontzettend veel van elkaar opsteken. Je ziet en hoort speelstijlen die je zelf neit beheerst, hoort anderen spelen, hoort daarna hoe het klinkt als je zelf op dezelfde gear speelt etc. etc. Maakt ontzettend veel duidelijk en is naast leuk ook uitermate leerzaam.

E-J
13 september 2010, 21:49
En mocht zo'n minimeeting deze maand komen, en er is een handige techneut in de buurt, mag je best voor een middagje mijn Antiquity pickups in jouw ES-335 steken :)

Tristan
14 september 2010, 19:07
Die was vast niet voor mij bedoeld. :D

erwin_ve
15 september 2010, 12:16
Hoi Tristan,

Zoek je een element in je brug die een beetje compressed of gewoon de volle mep geeft als je in je snaar hakt?

Tristan
15 september 2010, 14:40
De volle mep natuurlijk maar dan wel met genoeg drive en zonder de compressie die daar vaak bijkomt.

Michael AE
15 september 2010, 16:36
Met jouw smaak moet je inderdaad een vies, vuil element hebben met veel dynamiek, weinig compressie en veel laag en hoog. Moeilijk hoor. Ik ben ook altijd van de fabriekspickups, omdat ik gewoon te veel gitaren heb. :p

Ik zou toch wel burstbuckers proberen, maar dat komt voornamelijk omdat ze bij mij in mijn R9 zitten en ze daarin de sound geven die jij beschrijft. Geen idee wat ze in je ES zouden doen alleen.

Het blijft moeilijk, vooral omdat ik weet hoe kritisch jij bent. Gewoon verschillende setjes tweedehands op de kop tikken en proberen lijkt me het handigste. Dan kan je verkopen wat niet werkt.

Ben benieuwd!

episua
15 september 2010, 16:57
Ik denk dat ik binnenkort ook maar burstbuckers in mijn Gibson es335 ga zetten. Op zich zijn de 57 classics niet slecht ofzo maar vooral het brugelement klinkt mij te vel / te luid in de oren. Heb nu diverse gitaren met burstbucker 1 en 2 pickups er naast gehouden die wel doen wat ik wil horen. Minder output, iets luchtiger en een minder bijtend hoog.
Blijft smaak natuurlijk wat je wil horen, maar dit is mijn idee hierover.

erwin_ve
15 september 2010, 22:00
De volle mep natuurlijk maar dan wel met genoeg drive en zonder de compressie die daar vaak bijkomt.
In dat geval zou ik met een grote boog om het type alnico 2 element heen lopen; deze hebben vaak een wat gecompresste attack.

Orpheo
16 september 2010, 12:29
In dat geval zou ik met een grote boog om het type alnico 2 element heen lopen; deze hebben vaak een wat gecompresste attack.

alsof de magneet alles bepalend is. nee dus. de alnico2pro is totaal niet compressed, (ook niet in de attack) maar de jb2 is weer wel supercompressed, en de customcustom ook wel.

Tristan
16 september 2010, 12:41
Hmm, heeft een high output element met een Alnico 2 magneet dan misschien die eigenschap?

Orpheo
16 september 2010, 12:49
Hmm, heeft een high output element met een Alnico 2 magneet dan misschien die eigenschap?

high output met alnico2 is een beetje een contraditio in terminis ;) ik denk dat je bedoeld 'een spoel met een hoge impedantie, met een a2 magneet'.

en het antwoord daarop is ja. dat zit ongeveer als volgt. de magneet levert een magneetveld. de trillende snaar zorgt voor een verandering in dat veld. de spoel geeft een inductiestroompje als reactie op de verandering. Hoe meer weerstand in de spoel, hoe meer stroom (simpel gezegd). Als je dus veel weerstand hebt, heb je dus veel koper op je spoel. meer weerstand wil in dit geval ook zeggen een dunnere draad. de spoelen zijn namelijk qua dimensies allemaal (ongeveer) gelijk, dus meer dc's, is vaak een dunnere draad, dus een langere draad. Doordat de stroom zo'n lange afstand door de spoel moet afleggen, verliest ie wat kwaliteit, en omdat er meer weerstand in de spoel zit, dus meer draad, is de condensatorwerking van de spoel groter, en dat bij elkaar levert de compressie op.


Dit is het even heel vluchtig.

Een pittige spoel zal dus veel hoog en midhoog kwijtraken (tenzij je bepaalde wind-trucjes toepast). gebruik maken van een bepaalde magneet kan dat compenseren, tot op zekere hoogte.

erwin_ve
16 september 2010, 14:01
Je onderbouwt iig de ervaring mooi; ik heb oa. een alnico2pro, ik vindt hem wel compressen bij de attack, customcustom ook. Bij een aantal buckers met keramische magneet krijg je wel de volle mep.
Het zal wel niet voor alle combi's gelden; maar het kan nooit kwaad om de ervaringen te delen. Dat helpt Tristan om in de goede hoek te zoeken lijkt me.

Tristan
16 september 2010, 15:23
@Orpheo:
De Custom Custom wordt op de site van Seymour Duncan gezien als een high output element, dus daar ben ik dan maar vanuit gegaan.
Dat een high output element theoeretisch gezien hoog verliest weet ik, alhoewel ik het daar wat betreft mijn bevindingen niet echt mee eens ben.
De meeste high output elementen die ik ken klinken vaak scheller dan de minder krachtige varianten.
Het ging me met name om de combinatie high output element met een Alnico 2 magneet en of deze dan inderdaad meer compressie heeft dan hetzelfde high output element met een Alnico 5 magneet.

@erwin_ve:
Ik denk niet dat ik een keramisch element zoek.
Mijn ervaring daarmee is dat die inderdaad wel behoorlijk fel zijn maar gewoon totaal geen tone hebben, ze klinken heel erg kaal, zoals bijvoorbeeld die verschrikkelijke Bill Lawrence elementen.
Ik zoek wel een vintage geluid, alleen met net wat meer output en vetheid om het semi-akoestische karakter van de ES335 een beetje te verbergen, zonder die open klank te verliezen.

Nielsje
16 september 2010, 15:24
Meeting!
Meeting!
Meeting!
Meeting!

:D

Lexvandoef
16 september 2010, 15:36
JA! Gezelligheid! :D

Tristan
16 september 2010, 15:51
Ik stem voor! :D

Michael AE
17 september 2010, 01:52
Pfff, een elementen meeting? Daar heb ik geen geduld voor, hoor. ;)

E-J
17 september 2010, 11:17
... een meeting met onder meer de rubriek 'Tristan nieuwe pickups ES-335' ;)

Mitch
17 september 2010, 14:30
Nou weet ik dat Nielsje handig genoeg is met de soldeerbout, maar ook met een ES335? Wauwzer! Eind van de maand, anyone? Zo lang we die fijne ruimte in Schiedam nog hebben moeten we er maar van profiteren denk ik zo.

E-J
17 september 2010, 16:33
Count me in Mitch. Liefst doordeweeks (want: ov en moet van Limburg komen) maar weekend is op zich ook geen probleem (maar duur:D).

Mitch
18 september 2010, 11:19
Ik vrees dat de rest de zondag prefereert, maar ik kan me vergissen.

Tristan
5 december 2010, 17:27
Nou, ik ben maar weer een beetje aan het denken geslagen.

De Sheptones klinken niet verkeerd, maar vind ik in mijn ES335 wat teveel midhoog doorgeven, iets te modern van klank, bovendien is het brugelement niet pittig genoeg naar mijn smaak.
Dat eerste probleem wijt ik na veel nadenken aan de Alnico V magneet, gezien mijn andere ervaringen met Alnico V elementen denk ik dat die voor mij gewoon een te modern klankbeeld geven.

Wat ik zoek is volgens mij:
- scatterwound coils
- Alnico II of Alnico IV raw magnet
- 42 AWG plain enamel wire
- licht of niet wax-potted
- nickel cover
- neck tussen 7 en 8k, brug tussen 8.4 en 10k

Op grond van deze specs komen er twee sets uit mijn lijst:
- Bareknuckle The Mule
- RS/Fralin True 60's

Als het daarmee niks wordt dan denk ik dat ik de originele elementen in Duitsland laat rewiren bij Haeussel of Leosounds.

Mitch
5 december 2010, 19:55
Even over de RS Fralins: de set die je gehoord hebt in mijn Les Paul is niet de True 60s maar de PAF set. Scheelt $150... In ieder geval, zo heten de sets bij RS. Fralin heeft nu, in tegenstelling tot vroeger, ook onder zijn eigen vlag een PAF kloon, die heet dan weer Pure PAF.
Aangezien ze op bestelling gemaakt worden zullen ze ook vast wel de brughumbucker een tikkie hotter willen winden voor je. Meer (low)mids is sowieso wat je zoekt, dat is wel duidelijk.

Orpheo
5 december 2010, 20:48
@tristan: mail gewoon Jon van tonefordays nou eens!!! die man heeft het beste pickupsetje gemaakt dat ik in mijn collectie heb, en ik heb écht wel wat gitaren en toppickups (geprobeerd). en hij is nog zeer, zeer schappelijk geprijst ook! en met wat mazzel hoef je nauwelijks belasting te betalen, omdat ie uit canada komt (ze controleren minder uit canada lijkt 't dan vanuit de USA). en t mooie is, als je het niks vindt, kan je kiezen uit OF je geld terug, OF een rewind, net zo lang tot 't wel goed is.

Tristan
5 december 2010, 22:47
@Mitch:
Ik weet dat in jouw Les Paul de PAF set zit, maar na wat overleg met een van die gasten van RS Guitarworks kwam ik op de True 60's set uit.
Die zouden vanwege de Alnico II magneet net wat meer midden hebben en het brugelement heeft iets meer output.
In jouw Les Paul vond ik de PAF set waanzinnig, maar omgezet naar mijn ES335 zou het middengebied dan wel iets tekort kunnen schieten.
Hoe dan ook, als de True 60's set dezelfde magische toon heeft als de PAF set maar dan met een wat vetter midden, misschien net iets rauwer en met wat meer output op het brugelement dan is het denk ik precies wat ik zoek.

@Orpheo:
Met prijzen tussen de 150 en 165 euro inclusief shipping is het wel een stuk goedkoper inderdaad.
De belasting die er bij zou kunnen komen is toch 19% en daarmee een eurotje of 30 a 35 dus dan zit je maximaal op zo'n 180 a 200 euro of heb ik het mis?
Ik ben er nog over aan het nadenken.

Na wat research ben ik inmiddels tot dit lijstje gekomen:
Bare Knuckle, Curtis Novak, Haeussel, Jon Moore, Leosounds, Lollar, RS/Fralin

Daarvan zijn Jon Moore en Leosounds verreweg de goedkoopste opties, maar ook wel moeilijker weer door te verkopen natuurlijk, een setje Bare Knuckle The Mule raak je waarschijnlijk wel makkelijk kwijt om maar eens wat te noemen.

e!
6 december 2010, 02:59
Ik zou toch eens naar SD Seth Lovers luisteren:

http://www.youtube.com/watch?v=1l-sHxFKmWA

Klinkt als jouw beschrijving, zelfs qua specs. Ik heb er zelf een besteld voor de neck van m'n 335 Ibanez. Brug wordt denk ik een Alnico Pro II. Als t ding af is post ik wel eens wat, maar zal nog wel een paar weken duren...

Tristan
7 december 2010, 21:38
Ik weet het niet, dat klinkt allemaal wat lafjes heb ik het idee.
Zo'n solosound als die gast krijg je denk ik met elke redelijke humbucker nog wel uit een ES335, het gaat me niet om dat soort sounds, het ding moet juist lekker rocken.
Daarnaast overtuigt de cleane sound op het halselement me ook niet helemaal, lijkt me toch vrij neuzig te zijn.

e!
7 december 2010, 22:02
http://www.youtube.com/watch?v=e7RqSLEknVM

http://www.youtube.com/watch?v=1gIzzVr_8v0

Vind je?

E-J
7 december 2010, 23:12
Ik heb de duurdere 'aged' variant, de Antiquities, en ik denk dat het brugelement voor Tristan een beetje te helder/te weinig output heeft. Misschien dat hij in de ES335 wat laag etc mist/te dun klinkt. Ik zou toch zeker wel voor een pickup met meer output gaan...

e!
8 december 2010, 00:16
Oe! Nog eentje!

http://www.youtube.com/watch?v=xFoOQIvGFKs

Niet perse om je te overtuigen, maar ik vond 'em wel erg duidelijk. Kan alleen maar helpen dus, toch?

e!
8 december 2010, 00:19
En nog één:

http://www.youtube.com/watch?v=dnyHc3Cnp-k

2 verschillende SD pickup sets in 2 335 types (ben zelf dus ook nogal bezig met 335 pickups, zoals je merkt :P).

Tristan
8 december 2010, 01:11
Tof dat je die video's post, ik was eigenlijk vergeten even te zoeken op Youtube! :)
Ik moet helaas wel zeggen dat die sounds me toch niet zo aanspreken, sorry kerel. :(

De video van Greg dinges is redelijk duidelijk, daar vind ik de Seth Lovers ook maar vrij vlak en dichtgesmeerd klinken eerlijk gezegd en met zo'n lelijk aan neuzigheid grenzend twangy hoog randje eraan.
Dat is precies de sound die ik niet zoek in mijn ES335, zo'n lieflijk wannabe BB King goes Larry Carlton 'oh wat ben ik toch een (bruine) stergitarist' toontje, pardonnez moi French. ;) :D

Bij de Wolfeblabla video's vind ik zowel de Lollar Mini Humbucker als de Seymour Duncan '59 lekkerder klinken dan de Seth Lovers, maar ook niet echt om over naar huis te schrijven.
Vrij schel, die '59, mist toch wat vetheid in het midden en laag denk ik en klinkt helaas toch ook vrij vlak maar in ieder geval wel wat opener dan de Seth Lovers.

Hmm, ik ga nu toch wel twijfelen over Alnico II's moet ik zeggen, misschien zijn die toch gauw te neuzig en dichtgesmeerd voor wat ik zoek.
Alnico V's missen voor mijn gevoel duidelijk middengebied en klinken vrij modern.
Alnico IV's lijken de beste combinatie van de twee te zijn, alhoewel ze wel wat meer in lijn liggen van de V's klinken ze net wat minder modern heb ik het idee.

Tristan
8 december 2010, 01:17
Ik heb de duurdere 'aged' variant, de Antiquities, en ik denk dat het brugelement voor Tristan een beetje te helder/te weinig output heeft. Misschien dat hij in de ES335 wat laag etc mist/te dun klinkt. Ik zou toch zeker wel voor een pickup met meer output gaan...

Ik vermoed ook dat het brugelement iets aan de zwakke en dunne kant zal zijn.
Ik mis overigens geen laag in mijn ES335 hoor, maar ik wil gewoon een vette, agressieve maar niet moderne of dichtgesmeerde sound uit het brugelement halen.
Het halselement moet vooral een mooie, heldere, open en warme clean sound hebben.

e!
8 december 2010, 07:26
Blij dat het hielp. Het blijft een moeilijke zoektocht. Met ieder pluspunt aan een nieuwe PU lijk je ook een minpunt te vinden. Is gewoon lastig. Succses!

e!
20 december 2010, 10:46
De Seth Lover is gestolen door de koerier onderweg vanaf Music Store. Mooie wereld leven we toch in! :cheerup:

To be continued...

Tristan
14 januari 2011, 02:46
Lullig, heb je inmiddels nieuwe ontvangen?

Ik heb toch maar gekozen voor een setje RS/Fralin PAF pickups met bijbehorende RS pots en caps, ik kon er nu voor een mooie prijs aankomen, ben wel benieuwd wat dat gaat brengen.

Mitch
14 januari 2011, 15:01
Hé cool man! Ben ontzettend benieuwd hoe dat gaat bevallen in je ES. Is de meeting toch nog nuttig geweest, ghehehe...

Lexvandoef
14 januari 2011, 15:17
Cool Tristan! Ben benieuwd!

e!
14 januari 2011, 20:43
Lullig, heb je inmiddels nieuwe ontvangen?

Ik heb toch maar gekozen voor een setje RS/Fralin PAF pickups met bijbehorende RS pots en caps, ik kon er nu voor een mooie prijs aankomen, ben wel benieuwd wat dat gaat brengen.
Yep. Netjes een nieuwe gekregen. Ik wacht ff met solderen tot ik ook bridge PU heb. Heb echt geen zin in nog 2x dat f gat gemier :stop: Ik denk aan een Alnico II Pro. Zodra ik de boel in elkaar heb post ik wel wat. Heb zelf ook geen bakken ervaring met verschillende pickups. Zal dus een verrassing worden.

Ben benieuwd naar jouw sound straks!

Tristan
27 februari 2011, 01:59
Nou, gisteren het pakketje van RS Guitarworks binnengekregen, de Graph Tech Tusq XL topkam heb ik ook al, nu nog even wachten op de nieuwe Schaller M6 Vintage tuners en dan kan het hele spul erin, ik ben benieuwd! :)

e!
2 maart 2011, 09:21
Afgelopen weekend 2x Seth Lover ingebouwd met 500K pots en 0.047uF caps. Resultaat klinkt als een natte krant: schel, geen body, geen ballen. Zeer teleurstellend.

Voor zekerheid ff het enige nog werkende stock element geplaatst op dezelfde pots. Klonk gelijk stukken warmer, terwijl die normaal gesproken zelfs op 250K pots zaten.

Zoektocht gaat dus verder. Ik overweeg toch mijn originele keus: 57 classics. Blijkt toch weer lastig zonder goed audiovergelijkingsmateriaal in context.

Mooie nieuwe look hier trouwens. Nice!

Orpheo
2 maart 2011, 10:33
seth lovers in een semihollow? hm, dat dat crap klinkt had ik je al wel eerder kunnen vertellen, sorry.

de '57 classic is dan veel beter, hoewel ik erbij blijf dat de '' 59/custom custom'' hybrid de beste keus is voor les pauls, sg's en semihollow's.

terrasbeest
2 maart 2011, 11:47
Ik vermoed ook dat het brugelement iets aan de zwakke en dunne kant zal zijn.
Ik mis overigens geen laag in mijn ES335 hoor, maar ik wil gewoon een vette, agressieve maar niet moderne of dichtgesmeerde sound uit het brugelement halen.
Het halselement moet vooral een mooie, heldere, open en warme clean sound hebben.

P90. Zoals een 330 bvb.
Je zou je een idee kunnen vormen met een Casino.

E-J
2 maart 2011, 12:05
Afgelopen weekend 2x Seth Lover ingebouwd met 500K pots en 0.047uF caps. Resultaat klinkt als een natte krant: schel, geen body, geen ballen. Zeer teleurstellend.

Voor zekerheid ff het enige nog werkende stock element geplaatst op dezelfde pots. Klonk gelijk stukken warmer, terwijl die normaal gesproken zelfs op 250K pots zaten.

Zoektocht gaat dus verder. Ik overweeg toch mijn originele keus: 57 classics. Blijkt toch weer lastig zonder goed audiovergelijkingsmateriaal in context.

Mooie nieuwe look hier trouwens. Nice!

Ik zag op het mylespaul forum een vergelijking tussen de Seth Lover/Antiquity en de Dimarzio 36th anniversary PAF. Afgaande op de berichten kunnen die laatste voor jou wel eens de oplossing zijn, ze schijnen in verhouding een stuk dikker en krachtiger te klinken. Grote kans dat ik ze ook ga proberen.

Tristan, heb jij de RS spullen al in je gitaar zitten?

Oranjeaap
2 maart 2011, 14:54
Zoals jij de gewenste brug humbucker beschrijft komt naar mijn ervaring precies overeen met een 498T van Gibson. Niet te schel, lekker warme pickup met genoeg output om heerlijk te rocken maar te heet zodat je er prima clean mee kunt spelen.
Hoewel ze een dc-weerstand hebben van rond de 13kOhm hebben ze toch niet mega veel output.

Tristan
2 maart 2011, 15:12
@Oranjeaap:
Was die voor mij bedoeld?
Gibson elementen zijn wat mij betreft te wisselvallig van kwaliteit om de gok ermee te wagen.
Ik heb inmiddels een RS/Fralin setje dat nog in de gitaar moet worden geschroeft, lage output overigens, maar dat zegt ook niet altijd alles inderdaad.
Ik ben benieuwd.

@EJ NL:
Mijn Schaller tuners worden pas eind Maart geleverd, dus ik verwacht dat het hele spul er pas ergens midden April inzit.
Jullie horen het zodra ik meer weet.

@terrasbeest:
Om de een of andere reden vind ik single coils in semi-hollowbody's niet echt lekker klinken.
In een echte hollowbody kan het wel te gek zijn, maar in een semi-hollow, niet echt.
Ik kan er dan alleen nog maar wat Jazz/Blues of Britpop mee spelen en dat zijn precies de sounds die ik niet zoek.

@Orpheo:
Wel vreemd dat je me dan eerder in dit topic o.a. ook de Seth Lovers aanraadde voor in mijn ES335?
Het is overigens wat mij betreft ook niet waar dat Seth Lovers altijd kut klinken in een ES335/semi-hollow, ik heb wel wat Heritage 535's gehoord waar ze het prima in deden.

@e!:
Op zich zouden de Seth Lover en '57 Classic elkaar qua klank niet zoveel moeten ontlopen volgens mij.
Ik vond de '57 Classic in mijn ES335 in ieder geval precies zo klinken zoals je de Seth Lover nu omschrijft, het brugelement tenminste, het halselement klonk juist weer een beetje modderig en ongedefinieerd.

Tristan
2 maart 2011, 15:45
@e!:
Dit is overigens het lijstje dat ik had voor mijn ES335:
Bareknuckle The Mule (neck & bridge)
Leosounds '59 Bucker Classic (neck), '59 Bucker CreamGen (bridge)
Lollar Imperial (neck), High Wind Imperial (bridge)
RS/Fralin PAF (neck & bridge)
Sheptone Tribute (neck & bridge)
Wolfetone Dr. Vintage (neck & bridge)

Misschien dat je daar nog wat aan hebt?

Orpheo
2 maart 2011, 16:49
@tristan jij wilde iets,en mijn eerdere advies sloeg je in de wind.best,maar het vervolgadvies was dus de set lover,omdat dat t beste was binnen de marges die jij aangaf! in t algemeen is ie te dun,snerpend,blikkerig haast,maar t hangt ook van de versterkte tone van je gitaar af.

e!
2 maart 2011, 19:46
@Tristan&Orph: beiden bedankt voor jullie suggesties. Ik zal me er toch wederom in moeten verdiepen. Alle suggesties zijn dus welkom. Jullie lijken wel tegenstrijdige meningen te hebben over de 57s.

Het is echt verdomd lastig om goeie registraties te vinden van verschillende pickups in een 335, waarbij je dan ook nog voortdurend rekening moet houden met de invloed van alle andere variabelen: amp, instellingen, opnamegear, -methode en -kwaliteit, speel- en muziekstijl enz. enz. :???:

Mitch
2 maart 2011, 20:27
'57s op solid bodies vind ik te dik en ongedefinieerd, op semi hollows heb ik ze nou een paar keer gehoord en over het algemeen heel redelijk. Oké, brug een tikkie te dun misschien maar wel bruikbaar. Maar goed, da's niet wat Tristan zocht, maar misschien iets voor e!
Ik hoop echt dat die RS/Fralins in de ES335 net zo tof gaan worden als in de LP, Tristan :ok:

Tristan
2 maart 2011, 22:51
De seth lover schiet ook in mijn gedachte. De custom custom is sowieso niet wat je hebben moet. Pak eens een alnico5 bar, en vervang de a2 in de customcustom met de a5, en post dan he ervaringen.

De riff raff, Mule, black dog en voor wat pittiger werk de cold sweat en painkiller zullen voor jou geschikt zijn.

De lekkerste voor jou zal denk ik de leslie west pup van dean zijn, en de schenker halspup voor de halspositie. Klinkt heel dynamisch, open en maakbaar.

@Orpheo:
Aldus je eerste reactie in dit topic.

Tristan
2 maart 2011, 22:53
Ik ook Mitch, nog even afwachten. :)

e!
2 maart 2011, 22:55
Ik ben op zoek naar een volle warme sound, beetje jazzy, maar er moet ook mee gerockt kunnen worden.

Die 57s lijken daaraan te voldoen, de Seths duidelijk totaal niet. Wel weer verwarrend dat 57 wordt betiteld als dik (ongedefinieerd) door de een en schel door de ander, of zit dat in het verschil neck/bridge?
Mules zijn me ooit al een keer aangeraden, maar ik vind geen audiomateriaal waarin ik hoor wat ik zoek en die krengen zijn duur.

De stock pickups waren niet slecht. Zaten ook op 13K DC. Ik heroverweeg dus ook herstel van de stock neck pickup. Basically terug bij square 1, hoewel ik nu 1 kandidaat zeker heb uitgesloten.. :satisfie:

Think positive.... :hippie:

Orpheo
3 maart 2011, 10:21
@Orpheo:
Aldus je eerste reactie in dit topic.

in dit topic, ja, maar je stelde deze vraag al eens eerder, en ik had toen al gezegd dat je de duncan custom/59 hybrid moest hebben, maar daar wilde je niet aan. vandaar mijn reactie. sterker nog, ik denk dat in jóu geval de seth wel had kunnen werken, omdat jij een wat lichter, helderder geluid zocht. ik heb je ook nog geadviseerd om Jon van tone for days te mailen, omdat die man echt alles kan maken, custom tailored, op jou smaak, en als 't je niet bevalt, kon je een rewound krijgen voor niks. maar dat moest je ook niet. jij wilde 't perse bij 'merken' houden. mij best, maar dan zit je dus wel aan een zoektocht vast, terwijl Jon het in 1 klap fixt voor je.

@E! ook voor jou, de duncan custom/59 hybrid. in jou geval is de custom custom handiger, vanwege de alnico2, maar die pickup moet je gewoon proberen. die werkt perfect voor wat jij wilt. PM me maar als je wat meer info wilt.


algemene opmerking over pickups: je moet gewoon soms erin duiken, en het dóen. clips zeggen echt niks over pickups. je moet het zelf proberen, en de tone proberen te 'lezen' als je de specs weet van de pickup, en ik bedoel dan niet DC waarde of magneet, maar dan eerder het totaalplaatje. welke draad zit erop, hoe is het gewonden, etc etc.

Tristan
3 maart 2011, 11:17
@Orpheo:
Okee, nou, dan houden we het er maar op dat je mijn posts duidelijk niet begrepen hebt.
Ik zoek dus juist absoluut niet iets dat licht klinkt, wel ietsje helderder (zeg minder modderig) in de halspositie dan de '57 Classic, maar dat is bijna elk fatsoenlijk element wel denk ik.
Het brugelement is overigens een ander verhaal, als die net zo helder (lees: schel) als de '57 Classic Plus zou klinken, of nog erger, dan zou dat een complete ramp worden in mijn ES335.

@e!:
Het verschil dik/ongedefinieerd en helder/schel zit 'm in mijn ervaring (met meerdere gitaren) voornamelijk in het verschil tussen het hals en het brugelement.
Het halselement klinkt naar mijn idee een beetje modderig, terwijl het brugelement schel en dun klinkt, ik vind het een hele rare en ongebalanceerde set.
Nou zijn er wel mensen die twee gewone '57 Classics in hun Les Paul schroeven en daar betere resultaten mee halen dan met de '57 Classic Plus in de brugpositie, maar ik heb geen idee hoe dat gaat uitpakken in een ES335.
In de brugpositie van een Les Paul lijkt 'ie over het algemeen wel een stuk lekkerder en voller te klinken.

Mitch
3 maart 2011, 11:21
Ach gossie, iemand die niet naar je advies luistert :D Het zal je verbazen, maar niet iedereen wil het op dezelfde manier aanpakken als jij. Da's met alles zo, ieder heeft zijn kwaliteiten en voorkeuren. Ik heb ook wel eens iemand over de vloer gehad voor een versterker die ik te koop had, die wilde per se dat een amp goed klonk met alle EQ op 12 uur. Nou, dat werkte bij die amp dus niet.Dan kun je gaan betwisten of dat logisch is, maar als diegene dat prettig vind werken: let it be.
Tristan verbaasde zich nu over een ogenschijnlijke tegenstelling in je berichten, da's alles.

Orpheo
3 maart 2011, 12:23
Ach gossie, iemand die niet naar je advies luistert :D Het zal je verbazen, maar niet iedereen wil het op dezelfde manier aanpakken als jij. Da's met alles zo, ieder heeft zijn kwaliteiten en voorkeuren. Ik heb ook wel eens iemand over de vloer gehad voor een versterker die ik te koop had, die wilde per se dat een amp goed klonk met alle EQ op 12 uur. Nou, dat werkte bij die amp dus niet.Dan kun je gaan betwisten of dat logisch is, maar als diegene dat prettig vind werken: let it be.
Tristan verbaasde zich nu over een ogenschijnlijke tegenstelling in je berichten, da's alles.
wat tristan doet is zijn zaak.net als t al dan niet opvolgen van (goes bedoeld) advies. Hij vindt een vermeende tegenstrijdigheid,en die leg ik uit. 1shoe. Fit all bestaat niet,dat weet ik. en omdat ie al eerder aangaf geen 'speciale' route te willen volgen,adviseerde ik the next best thing. Dat t voor e! niet zou werken,wist ik al. En dat is alles dat ik zei.

Tristan
3 maart 2011, 21:16
Okee, dat is dan duidelijk.
Kan je trouwens meer vertellen over dat 'lezen' van de specs?
Wat zijn volgens jou grofweg de klankverschillen tussen de verschillende draadsoorten, draaddiktes en wirings dan bijvoorbeeld?

e!
4 maart 2011, 01:09
Ik ben niet overtuigd van die Custom Custom. Nog minder bas dan de Seth Lover en vooral mid+hoog. Lijkt mij niet de definitie van warm.

Tristan
4 maart 2011, 05:10
Zou ik ook niet doen, ik had 'm in mijn ES335 zitten en, hoewel wel ietsje beter dan de '57 Classic Plus, was het huilen met de pet op.
Inderdaad totaal geen laag, geen vette klank en vooral dichtgesmeerd mid en lelijk hoog.
Overigens bedoelt Orpheo volgens mij een combinatie van een '59 spoel en een Custom Custom spoel geloof ik en dan met een Alnico 2 magneet eronder, verder heb ik ook geen idee waar hij het over heeft.

Orpheo
4 maart 2011, 10:47
Ik ben niet overtuigd van die Custom Custom. Nog minder bas dan de Seth Lover en vooral mid+hoog. Lijkt mij niet de definitie van warm.

je...leest...niet....GOED.


lees eerst goed wat ik schreef. ik zeg niet dat je de customcustom er zo in moet prakken. je moet een custom custom kopen, een '59 brug model kopen. de slugsspoelen loshalen, en omwisselen.



NEW PICTURES & MORE DETAILED INSTRUCTIONS ADDED 5/6/06... see post #128 for additional details...
OK... anyone who has tried it knows that the coolest pickup in the world is the ALNICO 59/CUSTOM HYBRID... it combines the Clarity and Vintage Response of the 59 Model with the Punch, Drive and Body characteristic of the Custom 5 and Custom Custom.
It is fabricated from 1 59 Model coil and 1 Custom coil with an Alnico magnet... it measures out about 11.25k and balances prefectly with typical vintage type neck humbuckers like the 59, Jazz, Seth Lover, Pearly Gates and Alnico pro II.

The problem when you overwind a PAF style 42 guage wire pickup(59 Model, Seth, EVH, etc.) is that it starts getting congested and garbled sounding above about 9k which happens to be right where the excellent Custom Shop EVH/78 Model is... if you wanted some more beef to your tone the next step was one of the 43 gauge Custom models (which all use the EXACT same coils) wound to just above 14k which is the best range for tone with that wire...
The comprimise is that you lose the articulation and dynamic response of the PAF and start to suffer from compression due to the signal travelling through a thinner and greater length of wire, but it is an EXCELLENT tone none the less!

With the Hybrid you get a Meritage of the 2 pickups... the BEST OF BOTH WORLDS... also, each coil has a different resonant peak so the combination is less "peaky" or "one notey" than a standard humbucker. The mis-matched coils also cancel less harmonics so the tone is more complex and posseses some qualities exclusive to single coil pickups. The original vintage PAF's had coil mismatches since they were wound by sight "until they were full" and not to a specific number of turns or resistance... that is one of the many reasons they sound so great.

My favorite NECK pickup is 59/Jazz Hybrid...
Many of the coils can combine to make great Hybrids... read through the posts and see the variations!

STEP 1 - Get your 59 Model and CUSTOM 5/CUSTOM CUSTOM prepared for surgery by removing the tape surrounding the coils.
http://members.cox.net/hybridpickups/HybridSTEP1.jpg

STEP 2 - Remove the tape protecting the lead wires and pull them away from the coils
http://members.cox.net/hybridpickups/HybridSTEP2.jpg

STEP 3 - Very carefully remove the tape on the lead wires and De-solder the leads that come from each coil... a braided 2 conductor pickup has the screw coil start lead wire soldered to the baseplate and the finish wire is Black instead White
http://members.cox.net/hybridpickups/HybridSTEP3.jpg

STEP 4 - Remove the little brass screws from the bottom of the coils
http://members.cox.net/hybridpickups/HybridSTEP4.jpg

STEP 5 - Remove the coils to be exchanged
http://members.cox.net/hybridpickups/HybridSTEP5.jpg

STEP 6 - Install the swapped coils on each pickup
http://members.cox.net/hybridpickups/HybridSTEP6.jpg

STEP 7 - Re-install brass screws on bottom plate to secure the bobbins... tighten LIGHTLY
http://members.cox.net/hybridpickups/HybridSTEP7.jpg

STEP 8 - Re-solder the lead wires(shown on left) and tape to prevent shorting out(shown on right)
http://members.cox.net/hybridpickups/HybridSTEP8.jpg

STEP 9 - Heat the whole pickup with a hairdryer to get the potting wax flowing... press everything together tightly and then tighten the screws on the bottom snug to secure the whole assembly...


STEP 10 - After it cools down, carefully tape the whole pickup... I use premium 3M SUPER 33+ as is stays put even with the thin layer of wax around the edge.


FINAL STEP - Install your new pickup and try to wipe the huge grin off your face after plugging in and discovering the most even sounding and responsive Bridge humbucker you have ever heard!



zo, deze post gooi ik in het blog. dan kan ik hier voor eeuwig en eeuwig naar verwijzen. dit is precies wat jij hebben wilt, en dan de custom custom als basis, omdat je die alnico2 wilt hebben.

Het kijken naar die tonecharts is echt zinloos. zo staat dat de duncan custom weinig bas heeft en veel hoog. HA, laat me niet lachen. er staat dat de custom met zijn ceramische magneet als een opgefokte paf klinkt. HA, laat me niet lachen. die pickup klinkt als een mushy, zinloze brei in je les paul of es335. maar pak je de spoelen, en maak je er een hybrid van, is het plots een van de beste pickups in de wéreld.

no kidding, dat ding is gruwelijk!

Orpheo
4 maart 2011, 11:16
Okee, dat is dan duidelijk.
Kan je trouwens meer vertellen over dat 'lezen' van de specs?
Wat zijn volgens jou grofweg de klankverschillen tussen de verschillende draadsoorten, draaddiktes en wirings dan bijvoorbeeld?

het is een lastig verhaal. maar goed, hier komt ie.

je hebt een paar soorten isolatie van je draad. bijvoorbeeld plain enamel, kunststof coatings, epoxy, shellac. wat daar het verschil in zit, weet ik nog niet helemaal. dat is heel lastig. wat ik wel weet is dat sommigen 'stroever' zijn, dus de windings zullen minder snel vibreren, dus je hebt minder waxpot nodig (plain enamel). maar dat is nog niet bewezen.

Wat ik wél weet is dat er in de pickupwereld een paar draaddiktes worden gebruikt. hier even een heel korte samenvatting. ik weet het niet van dimarzio, op een paar na, omdat die echt heel erg geheimerig doet over wat ze hebben. lang leve hun octrooien, daar kan je soms nog wat uit halen.

42awg. dit is de dikte die gibson gebruikte voor de paf en de p90. ik geloof dat 40 gebruikt is voor de charlie christian, maar dat weet ik niet zeker. deze kan je, als je een standaard bobbin van een humbucker aanhoud, maximaal tot 4k gewonden worden. daarna past er gewoon niks meer op!dus een humbucker met 42awg word maximaal 8k. het probleem is alleen dat je tone dan een brei word. mushy, modderig, zompig in het laag. geen tone die te nassen is! Duncan gebruikt deze draad voor onder andere de seth lover, '59, pearly gates.

43awg. Deze draad krijg je op de duncan custom en fullshred. deze kan per spoel tot 6,5k ohm. met evenveel weerstand als 42awg heb je meer output, meer grind, meer power, meer distortion, en, meer mids, meer compressie, meer hoog, strakker laag. Gibson heeft deze draad ook gebruikt voor zijn pafs. dáárom klinken pafs ook zo lekker. de oudjes. je hebt bij de goede pafs een spoel met 42awg en eentje met 43 awg!

44awg; deze zit op de JB. hallmark-tone van de JB komt puur en alleen uit een licht underwound spoel met 44awg. hij kan tot 9k per spoel, dus 18k in totaal. een jb is vaak rond de 16.5. de dundan distortion en stagmag hebben EXACT dezelfde spoelen! alleen qua magneet verschillen ze gruwelijk.
de tone van een 44awg is dus nog meer hoog, nog meer compressie, nog meer bite, nog meer output.

45awg; nu word het lastig. dit kan een fizzy, snotterig, gruizige sound geven, of juist een brullend bakbeest. De alternative 8 heeft een afgeleide van deze draad. niet precies, want die is wél geheim :D

je kan dan intertwined winden (dus de spoelen half in elkaar gewonden), zo zitten bijvoorbeeld de hotstack-picukps in elkaar, die zijn stil, omdat het een intertwined humbucker is, maar wel zó gemaakt dat het klinkt als een singlecoil. de secundaire spoel is gewoon heel zwak, en er alleen voor om de brom erui tte werken.

je kan 'bulges' maken. verdikkingen in je spoel. tis heel logisch eigenlijk. een verdikking in het midden geeft meer mids, verdikking beneden meer laag, verdikking boven meer hoog. Zo ongeveer ;) zo werkt het niet helemaal, en je moet dan zelf gaan winden om het effect te bepalen, maar tis een rule of thum.


Volgende 'rule of thumb'. Kijk NOOIT naar de weerstand van het element om te bepalen hoe hot ie is! de JB is 'slechts' 16k. de patb2 is rond de 22k. toch is de JB hotter. ondanks dat ie een, in theorie, zwakkere magneet heeft. Dit komt omdat het spectrum dat de JB uitpompt, in een gebied ligt dat we beter horen.

http://www.phys.unsw.edu.au/jw/graphics/Fletcher-Munson.gif

kijk maar naar die grafiek. als je een noot hebt van 1000hz van 97db hoor je die minder hard dan een noot van 50hz op 97db. zo ook dus met een element.

Verder, je hebt dus magneten die een enorm effect op je tone hebben. het klakkeloos overnemen van 'ik haat ceramisch' of 'ik haat alnico2' gebaseerd op EEN element, EEN tone, EEN ervaring, is zo onhandig. op z'n zachtst gezegd. De betere p90's op de markt hebben een ceramische alnico, maar omdat 'ceramic alnico' niet klinkt, en mensen dat niet snappen, is het alnico. immers, beide 'ontwerpen' worden gebakken/gesinteld. het is alleen de structuur intern die het verschil maakt. de chemische structuur dus.

Kijken naar de weerstand leert je alleen wat voor draad erin zit. ongeveer. je hebt de pickup nodig, in je hand, om te zien welke draad het zou kunnen zijn. afhankelijk van hoeveel koper er dus op de bobbin zit.

Dimarzio, overigens, heeft een paar leuke octrooien in handen. Kleine samenvatting. Hopelijk kan ik gelijk wat mythes doorprikken!

1. De Airbucker 'techniek'. Wat is dat? heel simpel. Bij een gewoon element, zit de spoel direct op de magneet. Wat nu als je een kleine opening laat tussen magneet en spoel? dan krijg je een airbucker. Thats it! het levert een wat meer airy tone op, omdat de spoel dus niet direct op de magneet zit, en niet direct die vibraties oppikt, en dus minder sterk de modulatie van de magneet meeneemt.

Niet mijn bewoording, maar wat in het octrooi staat!

2: Ze hebben nog iets, namelijk 'mismatch'van spoelen. Wat nu als je 2 spoelen hebt, en een spoel heeft een andere weerstand van de ander? dat is een mismatch. wat als de een 'n weerstand heeft van 4k met 42awg, en de ander ook 4k met 43awg? dat is ook een mismatch. en op beide methodes heeft dimarzio een octrooi. En daarom mag duncan dat niet maken.

Het koper dan duncan is beter dan dat van dimarzio. sterker nog, duncan gebruikt koper van dezelfde leverancier, en zelfde soort, als bareknuckle! verschil: BKP mag 'hybrids' (want dat zijn mismatchpickups immers) maken, zonder in de problemen te komen, omdat dimarzio's octrooi slechts geldig is in de USA!

daarom klinken duncan hybrids ook zo gruwelijk sick, omdat het 'ruwe materiaal' waanzinnig goed is, second to none.

maar op de vraag waarom een hybrid zo goed is, heb ik nog geen antwoord gegeven.

Een PAF had 2 gelijke spoelen (in theorie). de theorie was dat 2 spoelen die elkaars electrische gelijke waren, maar een tegengestelde polariteit hadden, de 50/60hz brom zouden kunnen onderdrukken, en wat al niet. moah, dat klopt heel aardig. maar hij drukt niet alleen die brom weg, maar ook een heleboel overtones, harmonics, dynamiek en expressie die je in je spel legt. Het is gebleken dat de betere PAFS allemaal hybrids waren! die hybrids onderdrukten de brom wel, in flinke mate, maar de frequenties waarin de dynamiek van je spel, harmonics etc etc schuilden, bleven behouden.

je kan dan gaan spelen met diverse draaddiktes en magneten om je tone te tweaken; meer laag, of minder. idem met mids en treble en output. meer 'grind', meer dirt, 'nastyness', weet ik hoe je 't noemen wilt. maar het is wel dat hybridpickups je enorm veel leveren, tegen de prijs van 2 duncan pickups.

Bedrijven als Lollar trekken zich niks aan van het octrooi van dimarzio, en gelijk hebben ze. Het verschil is dat per pickup die Lollar verscheept, Dimarzio er 6 verscheept en duncan 5 tot 7! duncan is niet voor niks een van de grootste pickupboeren ter wereld...? omdat dimarzio en duncan in hetzelfde segment zitten, en duncan de directe concurrent is van dimarzio, mag duncan die octrooien dus niet in licentie gebruiken, en als ze wel ervan afwijken, is de boete enorm. Alleen de customshop-elementen zijn sporadisch 'hybrid'.

Zo lees je dus de specs, tristan. Heel simpel gezegd: hoe meer weerstand, hoe meer compressie. punt. meer conclusies kan je er niet aan verbinden. want zeggen 'meer weerstand is meer hoog'gaat niet op, want de 16k van de JB is behoorlijk veel; de JB is snerpend met enorm veel hoog. de seth lover zit rond de 5 a 6, en heeft ook enorm veel hoog.

Wellicht snap je nu ook waarom ik dat gemiereneuk van 'nee maar mijn brugpickup is 5.6k dus mijn hals moet dat ook zijn, want ik heb een pickup gevonden, maar die is 5,4k, dus dat werkt niet'.


ik heb het overigens alleen gehad over ovaalvormige spoelen. Leuk detail is dat lace ook driehoekige spoelen gebruikt voor de 'sensor' lijn. en dat lace voor de alumitone helemaal geen reguliere spoelen gebruikt als 'tone creating element' (wel om de impedantie recht te trekken, maar ok).

Pepe
4 maart 2011, 11:20
Allemaal leuk & aardig als de pickups je aanrechtkastje uit komen vallen en je genoeg tijd om handen hebt maar het is niet realistisch te veronderstellen dat je een stel pickups gaat kopen die je niet wil hebben maar na wat gesloop en gefrobel hele goeie dingen worden omdat iemand anders dat vindt.

Of het moet zijn dat bij teleurstelling de adviseur voor het aankoopbedrag de pickups vrolijk afneemt, dan is een beetje geexperimenteer te overwegen.


Ik zou niet weten wat je moet hebben. Ik vond de '57 classics in een Ibanez Artist super klinken, evenals de Fralins pafs en de Antiquities hoewel de laatste meer op zijn plek was in een Les Paul. Maar alles ligt te liggen, de oude Ttops zitten weer in de 345. Allemaal pickups die je niks vindt en dat kan, je zoekt een andere toon dan ik.
Dat laatste is toch wel belangrijk component in een advies hoor, de belangrijkste reden waarom in dit soort topics niemand het met elkaar eens is en toch allemaal gelijk hebben.

Orpheo
4 maart 2011, 11:22
nog even de laatste 2 foto's erbij:


STEP 9 - Heat the whole pickup with a hairdryer to get the potting wax flowing... press everything together tightly and then tighten the screws on the bottom snug to secure the whole assembly...
http://members.cox.net/hybridpickups/HybridSTEP9.jpg

STEP 10 - After it cools down, carefully tape the whole pickup... I use premium 3M SUPER 33+ as is stays put even with the thin layer of wax around the edge.
http://members.cox.net/hybridpickups/HybridSTEP10.jpg

FINAL STEP - Install your new pickup and try to wipe the huge grin off your face after plugging in and discovering the most even sounding and responsive Bridge humbucker you have ever heard!

With Special Thanks to BachtoRock for this tutorial! He's helped me tremendously with my tonequest.


Samenvatting van leuke hybrids.

59/custom A5 (brug en hals)
59/custom a2 (hals)
59/custom a4 (hals en brug)

jb/jazz a8 (hals en brug)

distortion/fullshred ceramic (brug)
distortion fullshred a8 (hals en brug)

59/jazz a5 (hals en brug)
59/jazz a3( hals en brug)
59/jazz a2 (hals)

fullshred/alternative 8 A8 (brug en hals)
fullshred/stagmag (a2 slugs van de stagmag EN een a8 eronder!) (hals EN brug)

jb/bluesbucker-hotcoil a5 (hals en brug)

en mijn persoonlijke favoriet:
59/custom met alnico5 slugs en alnico 8 bar onderin; hals en brug

Orpheo
4 maart 2011, 11:24
Allemaal leuk & aardig als de pickups je aanrechtkastje uit komen vallen en je genoeg tijd om handen hebt maar het is niet realistisch te veronderstellen dat je een stel pickups gaat kopen die je niet wil hebben maar na wat gesloop en gefrobel hele goeie dingen worden omdat iemand anders dat vindt.

Of het moet zijn dat bij teleurstelling de adviseur voor het aankoopbedrag de pickups vrolijk afneemt, dan is een beetje geexperimenteer te overwegen.


Ik zou niet weten wat je moet hebben. Ik vond de '57 classics in een Ibanez Artist super klinken, evenals de Fralins pafs en de Antiquities hoewel de laatste meer op zijn plek was in een Les Paul. Maar alles ligt te liggen, de oude Ttops zitten weer in de 345. Allemaal pickups die je niks vindt en dat kan, je zoekt een andere toon dan ik.
Dat laatste is toch wel belangrijk component in een advies hoor, de belangrijkste reden waarom in dit soort topics niemand het met elkaar eens is en toch allemaal gelijk hebben.

laat ik het zo zeggen ik moet nog de eerste gitarist tegenkomen die hybrids niks vind. sterker nog, het is de corebusiness van dimarzio.

gefrobel? daar doe je dan tig bouwers en onderzoekers tekort mee.

ah shit waarom reageer ik er nog op. je hebt overduidelijk niet goed gelezen, anders zou je dit niet zeggen. isse simpel.

Pepe
4 maart 2011, 11:32
Ik ben in de tachtiger jaren een paar keer Bill Lawrence tegen het lijf gelopen, heel veel kennis, heel veel theorieen en erg overtuigend.
Helaas, ik heb het nooit kunnen vinden met zijn pickups, het is niet my route.

Uiteindelijk komt het daarop neer, of het voor jou werkt, alle theorieen ten spijt.

Tegenwoordig laat ik mijn pickups winden door een meneer in de USA die niet hard aan de weg timmert maar mijn oren worden er blij van.

Mitch
4 maart 2011, 15:14
Iedereen die het niet met je eens is leest niet goed? Da's wel een beetje makkelijk. Als Pepe aanstipt dat niet iedereen zin heeft om op een dergelijke manier te gaan knutselen met pickups, dan kun je beweren dat hij niet goed leest, maar ik heb Pepe nog nooit kunnen betrappen op slecht lezen. Ook in dit geval heeft hij een goed punt. Al zijn het de best klinkende pickups ooit en is het het best bewaard gebleven geheim in gitaristenland: niet iedereen heeft zin om te gaan doe-het-zelven. Lees ook de vraag van Tristan, die liever voor een bepaald merk gaat. Wat voor jou een klusje van niks is en een heel overzichtelijk geheel, kan voor een ander een klus zijn om als een berg tegenop te zien en een ondoorzichtige materie.
Probeer je een klein beetje in een ander te verplaatsen voor je begint met opzichtig geïrriteerde schrijfwijzen (je....lees....niet.....GOED) en de afwijkende mening van een ander te degraderen tot domheid. :harmony:

Pepe
4 maart 2011, 16:48
Oei, je zei "knutselen" Mitch...

Zonder gekheid Orpheo, als je werkelijk overtuigd bent dat DAT de pickups zijn die Tristan nodig heeft, wees eens schappelijk en stuur die dingen naar hem op en als ie ze niks vind dan mag ie ze weer terugsturen.
Daar heeft ie wat aan.

Mitch
4 maart 2011, 16:59
Ja, 't is jammer dat 't zo bewerkelijk is met een ES, maar onderling testen/ruilen is eigenlijk het enige dat werkt. En ook dat kan op een forum geregeld worden :)

Pepe
4 maart 2011, 17:15
Wel, ik heb nog een Fralin paf in een doosje, die stuur ik met liefde op hoor.

Mitch
4 maart 2011, 17:50
Tristan heeft inmiddels een RS Fralin setje Pepe, alleen nog niet geïnstalleerd. Je hebt niet goed gelezen :seriousf:

Pepe
4 maart 2011, 17:58
Het is andersom, juist omdat ik goed gelezen had wilde ik um wel aanbieden.

Nutteloze beloftes, daar heb ik er een heleboel van, volgens de exen.

Mitch
4 maart 2011, 18:11
Hmmm, qua gear en muzikale voorkeur verschillen we behoorlijk, maar sjongejonge wat hebben we toch een overeenkomsten :D

Tristan
4 maart 2011, 23:38
Humor. :D
Hoewel, ik vind het wel een interessant verhaal van Orpheo en ik heb natuurlijk nog een Custom Custom liggen, dus mocht het toch niks worden met de RS/Fralin dan is het wel het proberen waard.
Mij viel ook al op dat er weinig pickups zijn die rond de 11k zitten, maar de verklaring dat je met 42awg draad maximaal zo'n 9k haalt wil het nog lekker klinken en dat de sweet spot van 43awg draad rond de 14k ligt geeft wel een iets andere kijk op de zaak.

e!
28 juni 2011, 20:38
@Tristan: ben je al geslaagd?

Ik ben na mijn Seth Lover teleurstelling verder aan t zoeken. Ik kijk wederom naar BKP. Hier is mij al de Mule aangeraden en bij BKP doen ze dat dus ook. Ik ben echter de originele pickups die erg warm/donker klonken en n behoorlijke output hadden gewend: bridge & neck waren beide 13K DC res, bovendien op 250K pots en ik was over beide aspecten (kleur, output) zeer te spreken.
Van de Seth Lovers gaf een BKP-medewerker aan dat die meer à la Stormy Mondays zouden zijn (idd ook Alnico 2 met zelfde B/M/T specs), maar afgezien van Alnico 4 t.o.v. 2 verschillen de EQ specs van de Mule niet enorm van de Stormy Mondays en de audio clips klinken mij ook nog aan de heldere kant.
Ik vrees m.a.w. dat ook de Mules te mild en te zeer op treble georiënteerd gaan zijn voor mijn smaak.

De 57 Classic heb ik inmiddels ook getest (in n Gibson 335). Die vond ik te ongedefinieerd in t laag, te schreeuwerig in t hoog, te pushy in t mid en te ongecontroleerd op pick dynamics reageren. Ook iets te veel one trick pony voor mij.

Aangezien ik geen noemenswaardige problemen had met die stocks overweeg ik nu high(er) output pickups met Alnico 4 of 5, met de nadruk op (ook strakker) mid & laag, zoals de BKP Abraxas, of de Black Dog, omdat de klankkast voor extra bas zal zorgen, of de Nailbomb. Heeft iemans hier een mening over?

De BKP'er raadde high output af voor n semi o.g.v. onderstaande. Hij gaf niettemin aan dat een klant Nailbombs in z'n 335 had gegooid en daar erg happy mee was, maar dat hij dat nooit zou aanraden.

Aldus BKP:
For normal requirements, semi or hollow-bodied guitars will not be able to cope with the sheer output -again, ours are scatter-wound by hand and appear louder than another pickup with a similar DC. Too much out will resonate the guitar and create all sorts of not nice sounds, mainly too much bass and muddiness. But we are all different. You will probably need 550k pots and a couple of our good quality caps to maximise the tone.

Too much bass herken ik wel van de stock pickups (m.n. in kleinere ruimtes), maar muddiness zeker niet en resonantie heeft m.i. meer met eindvolume dan met output te maken. Als ik met vintage ourput mn master openschroef gaat die klankkast net zo goed resoneren, althans: toch?

Nou, stort uw hart uit :)

Sinner1980
28 juni 2011, 21:05
Mij werd niks gevraag d maar kan het toch niet laten;)

Als de classic '57s je niet bevielen ben ik bang dat de mules je ook niet echt gaan bevallen,ik vond er nl bar weinig verschil tussen zitten.
Niet genoeg om het prijskaartje te rechtvaardigen althans; de mules waren wel wat sprankelender moet ik zeggen,leefden even wat meer maar goed.

Voordeel is natuurlijk dat je de pickups bij BKP weer terug kan sturen als ze niet bevallen dus het is de gok op zich wel waard al zit je dan wel aan BKP vast gezien ze,volgens mij,niet aan refunds doen.

Ik lees heel veel lovend over de PAF's van Fralin momenteel.
Als ik op zoek zou gaan naar PAF's zou ik die zeker eens overwegen

e!
28 juni 2011, 21:21
Ok thanks. Nou zit er best een stevig laag in die 57's, maar het hoog is ook flink aanwezig.

3 vragen:

1. Reageren die Mules ook zo (te) knallend op je pick dynamics?

2. Ik vond 57's wat distorted klinken bij hardere aanslag. Hebben de Mules dat ook?

3. Wat voor magneet zit er in de 57's?

e!
28 juni 2011, 21:42
ok, scratch 3. Tis dus Alnico 2. Staat gewoon op de Gibson site. Wederom n indicatie dat ik due sponzige, bouncy bas van Alnico 2 niet zo tof vind en gelijk n argument voor Mules met Alnico 4. Die 57's waren nl. n heel stuk beter dan de Seth Lovers, maar too much of it all.

Ik zal ook ns die Fralins checken. Meer feedback op mijn redenering hiervoor is welkom.

e!
28 juni 2011, 22:11
Dit youtube filmpje van die pure pafs klinkt wel lekker. Jammer dat er nog maar zo weinig luistermateriaal is.

http://www.youtube.com/watch?v=cd5SazQqKnA&feature=youtube_gdata_player

Dit klinkt echter ook erg lekker:

http://www.youtube.com/watch?v=Nadbs-0AfQ0&feature=youtube_gdata_player

Nu ik de 57's gehoord heb kan ik de Mules in dit filmpje wat beter plaatsen. Minder bassig, minder sponzig, meer complexiteit in t hoog.

Mitch
28 juni 2011, 22:54
Sja, wat kan ik zeggen? De RS Fralins hebben mijn akoestisch goede, maar versterkt waardeloze Standard omgetoverd in mijn droom Les Paul. Kan niet anders zeggen. Maar goed, da's in een LP. Wel een vrij neutrale, het is geen schreeuwerd en wat dat betreft misschien enigszins vergelijkbaar met een ES.
Maar goed, je vraagt ook om ervaringen met een Mule van BKP en je geeft (voor mij een beetje verwarrend) ook aan dat je stevige output wil maar een 57 is je te schreeuwerig. Met die tegenstelling kan ik nu even niets, ik weet ook even niet meer wat in de eerste plaats voor jou reden was op zoek te gaan naar iets anders dan stock.
Ik kan je in ieder geval vertellen dat ik een Mule in de brug heb gehad bij een Iba AM50 (vergelijk ES339 maar dan met esdoorn hals). Dat ding had een uitstekend en krachtig halselement en daar paste de Mule in de brug uitstekend bij. Knalde wel, maar redelijk gebalanceerd voor een brugpickup. Het klonk wat trebly, maar dat lag 100% zeker aan de gitaar.
Brug pup van de RS Fralin set is wat aan de trebly kant, maar op een goeie manier. Persoonlijk heb ik liever een pickup die een klein draaitje van de toonpot nodig heeft om prettig te klinken (zodat je dus over hebt) en als bij de hals pup de toon voluit staat, moet die van de brug op 8. Subtiel, maar dan klinkt het prachtig in balans qua tophoog. Sound is, afhankelijk van de amp natuurlijk, groot en aanwezig. Perfect middengebied voor beide: genoeg om me te rocken op de brug, mooi 'throaty' (bij gebrek aan goede typeringen in het ABN) op de hals. Laag uit het halselement is sterk genoeg om te kunnen donderen, maar is nooit modderig.

e!
29 juni 2011, 00:22
Lange thread inmiddels en mijn reden om de stock pups te vervangen staat volgens mij in n andere. De reden is dat er een draadbreuk in een van de spoelen van de neck pup zit, veroorzaakt door een minderwaardig lid van het menselijk ras.

Ik was niet ontevreden over de stock pups, maar er was op zich wel ruimte voor verbetering. Dus wil ik wel iets anders ipv n rewind.

Ik snap de verwarring. Er is al zoveel gezegd.

Ik zoek (net als Tristan) een warme sound en hetere output = minder schel (vaak dan). Vandaar - en omdat de stock pups high output waren - overweeg ik hetere pups dan standaard PAFs. Ik hou ook wel van n potje scheuren en ik hou van een stevige distortion met goeie harmonic schreeuw, maar body moet er altijd zijn. Ik hou niet van schel. Denk aan de sounds op Radiohead album The Bends.
57's zijn niet high output, maar ik vond ze enerzijds te progressief reageren op pick dynamics, waardoor strummen een te precies werkje werd, wat me niet beviel. Anderzijds klonken ze wat distorted bij harde aanslag. Niet dat ze de amp lieten oversturen. Het klonk voor mij alsof het signaal zelf wat gruizig werd. Al met al vond ik ze finesse en controleerbaarheid missen en qua overall sound en bas response te jazzy. Alsof je op een 175 type speelde ipv n 335. Jazz potentie moet er zijn, maar niet alleen maar. Voor dikke jazz sounds heb ik n jazz gitaar.

Inmiddels vermoed ik door mijn ervaringen met Seth Lovers en 57's, gecombineerd met de info in dit topic en n hoop youtube dat ik bij Alnico 4 of 5 moet zijn i.v.m. de strakkere bas respons. Higher output geeft wat smoothere highs en meer distortion. Die youtube shootout tussen Mule en 57 Classic (zie paar posts terug), die ik nu beter kan plaatsen omdat ik de 57's live heb gehoord, herstelt mijn vertrouwen in de Mule als potentieel kandidaat en bevestigt voor mij de betere geschiktheid van Alnico 4 tov 2, voor mijn smaak althans, maar ik twijfel nog aan de hoeveelheid distortion die ik eruit kan halen. Gezien de audioclips bij de Black Dogs (ook interessant qua mid nadruk) lijken die op dat punt i.e.g. afdoende.

De audio clips van de Mule op de BKP site overtuigen me dan weer niet, maar ik denk dat dat meer met amp settings te maken heeft. Abraxas, Black Dog en Nailbomb trekken me dus ook. Tis alleen moeilijk bepalen wat me het beste zal bevallen en wat in het algemeen t beste werkt in mijn gitaar, n 1991 Yoojin (Korea) Ibanez AS50/WR (24 frets, kleine kop).

Fralin Pure PAFs klonken ook wel ok, maar idd mogelijk relatief wat levenloos en er is weinig audiomateriaal om meer te weten te komen.

Ik denk momenteel dus bij Mules, Black Dogs, Abraxas of Nailbombs uit te komen. Das alweer een stuk duidelijker in mijn hoofd dan 2 weken geleden. Toen wist ik t ff helemaal niet meer. Langzaam gaan we weer richting n keuze. Gewoon nog n tijdje doorluisteren en jullie input bekijken.

Pepe
29 juni 2011, 00:40
Je beschrijving van de '57 zijn spot on. Toen ik ze in een Ibanez semi monteerde was het alsof ik de 175 van mijn gitaar collega hoorde.
Ik kan niks zinnigs zeggen, ik ben meer thuis in de low Paf sound. Ik dacht alleen, waarom geen Dimarzio's? Bij warm en krachtig denk ik daar gelijk aan.

e!
29 juni 2011, 01:09
Je beschrijving van de '57 zijn spot on. Toen ik ze in een Ibanez semi monteerde was het alsof ik de 175 van mijn gitaar collega hoorde.
Ik kan niks zinnigs zeggen, ik ben meer thuis in de low Paf sound. Ik dacht alleen, waarom geen Dimarzio's? Bij warm en krachtig denk ik daar gelijk aan.

Ik ben er gewoon niet zo in thuis, Dimarzio. Clips zijn te metal georiënteerd en probeer maar eens een clip te vinden van n 335 met Dimarzio's.

Momenteel heb ik t idee dat k zou kunnen slagen met de juiste set BKP's. Die omruiloptie is daar natuurlijk interessant bij. Maar ik sta open voor alle indrukken. Dus als je audiomateriaal weet te vinden: shoot!

/edit: ff de Dimarzio site gecheckt en die is wel verbeterd sinds de laatste keer. Helaas nog steeds alleen van die 1000 noten per minuut derrie clips. Heb ik nix mee en kan ik dus nix mee. Das dus ook de reden dat ik er eerder weinig aandacht aan heb besteed.

Little Jay
29 juni 2011, 09:39
Ok, hier heb je waarschijnlijk niks aan, of je weet 't allang, maar ik noem 't toch maar even:

In mijn ES-333 zitten '57s en ik ben er behoorlijk verliefd op. Ja, ik speel voornamelijk jazz en nu-jazz, souljazz, funk etc. Maar ik heb wel gemerkt dat de '57 zeer gevoelig is voor de afstand tot de snaren en hoe verder er vanaf hoe beter vind ik, hij gaat dan opener, complexer en meer 'woody' (stom woord eigenlijk) klinken. Let wel, bij cleane sounds en heel licht overstuurde sounds, ik doe erg weinig met meer overdrive.

Een dichtbij de snaren geplaatste '57 kan - ondanks zijn relatief lage output - toch als een schreeuwerd overkomen. Dat verklaart misschien de door Mitch geconstateerde tegenstelling?

Tristan
29 juni 2011, 13:32
Ik vond de Classic '57 Plus in de brug van mijn ES335 te schreeuwerig klinken en de Classic '57 in de hals te muddy dus ik heb geloof ik hetzelfde probleem als Emile.

Mijn vermoeden is ook dat het aan de Alnico 2 magneten ligt want als je bijvoorbeeld de clipjes van de Seth Lovers bekijkt/beluistert dan klinken die ook vrij spongy met wat drive.
Leuk voor Blues en Jazz maar dan heb je het ook wel gehad denk ik.

Daarnaast heb ik nog Sheptones (hals en brug) en een JB (brug) in mijn ES335 gehad, deze hebben Alnico 5 magneten en hoewel ze wel mooi gedefinieerd in het hoog en in het laag waren vond ik ze wat te modern klinken.

The Mules heb ik gehoord in een De Gier gitaar en dat vond ik verschrikkelijk, ontzettend ongenuanceerd.
As ik de clipjes zo her en der een beetje bekijk/beluister dan heb ik het idee dat het een beetje het karakter is van die Bareknuckles, een goede definitie in het hoog en in het laag maar het heeft totaal geen warmte of diepte.
Goed voor stevige Rock en downtuning, maar voor de rest.

Zodoende ben ik dus bij de RS Fralins uitgekomen, deze hebben Alnico 4 magneten en ze klonken fantastisch in Mitch zijn weight relieved Les Paul.
Nu maar hopen dat ze net zo magisch klinken in mijn ES335, inmiddels heb ik het hele pakket (inclusief de tuners waar ik heel lang op heb gewacht) binnen dus het is nu alleen nog maar een kwestie van de gitaarbouwer bellen om een afspraak te maken en dan post ik mijn bevindingen wel in dit topic.

Mitch
29 juni 2011, 16:56
Lange thread inmiddels ...
Ik zoek (net als Tristan) een warme sound en hetere output = minder schel (vaak dan). Vandaar - en omdat de stock pups high output waren - overweeg ik hetere pups dan standaard PAFs. Ik hou ook wel van n potje scheuren en ik hou van een stevige distortion met goeie harmonic schreeuw, maar body moet er altijd zijn. Ik hou niet van schel. Denk aan de sounds op Radiohead album The Bends.
.....
Fralin Pure PAFs klonken ook wel ok, maar idd mogelijk relatief wat levenloos en er is weinig audiomateriaal om meer te weten te komen.

Ik denk momenteel dus bij Mules, Black Dogs, Abraxas of Nailbombs uit te komen. Das alweer een stuk duidelijker in mijn hoofd dan 2 weken geleden. Toen wist ik t ff helemaal niet meer. Langzaam gaan we weer richting n keuze. Gewoon nog n tijdje doorluisteren en jullie input bekijken.
De Pure PAFs kan ik je niks over zeggen, al schijnen die nog iets lower output te zijn dan de oorspronkelijke RS Fralin set. De RS Fralins zijn zeker niet levenloos; vergeleken met 57s etc is het juist een stuk dynamischer. Maar het wordt eerder smeuiïg voor leads dan sterk knallend op rhythm als je begrijpt wat ik bedoel.
Je zit een beetje in een spagaat dat het zowel moet knallen en scheuren maar dat het ook weer niet te direct mag. Da's lastig.

e!
29 juni 2011, 20:14
Ik denk dat t best te doen is allemaal. Ik was al best tevreden met mn sound, maar als gezegd was er wel ruimte voor enige verbetering.

De sound clips van de RS Fralins op de RS site zijn precies niet de sound die ik zoek, althans voor zover ik hieruit kan opmaken. Het is sowieso nogal moeilijk om audioclips te vinden waar ik in hoor wat ik moet horen. Die op de BKP site zijn nog het best voor mij, nl. veelzijdig en goed opgenomen. Dat maakt t moeilijk voor anderen om te concurreren. Ik schrik n beetje van Tristans resolute afwijzing en argumenten daarvoor van BKP's. Dat laat je weer goed twijfelen.

Het blijft n moeilijke beslissing zonder zelf op de pups te spelen of ze in elk geval in t echt te horen. Zonder t live te horen zijn t nogal bedragen om uit te geven. Ben al 1x op mn smoel gegaan voor € 220,- met die Seths.

Ik ben op dit moment in elk geval van mening dat ik Alnico 4 pups moet hebben. De output is het vraagpunt.

Tristan
29 juni 2011, 21:48
Haha, die clipjes op de RS site had ik nog niet gevonden, die klinken inderdaad behoorlijk ruk, maar daar is ook duidelijk teveel gain ingedraaid.

Wat betreft Bareknuckle ben ik ook niet helemaal zeker hoor, maar ik heb een beetje hetzelfde gevoel erbij als bij de Strat singlecoils van Lindy Fralin.
Overal worden/werden ze geroemd om hun 3D klank en wat al niet meer, maar het bleken voor mij strak klinkende enigszins stijve en klinische elementen te zijn.
Als ik die clipjes van de Fralin Pure PAF zo hoor dan lijken die ook een beetje hetzelfde karakter te hebben als hun singlecoil broertjes, mijn vermoeden is dat Fralin van een precieze sound houdt en voornamelijk met zijn vingers speelt, daarop heeft hij de elementen afgestemd, ik kan daar dus helemaal niks mee.

Ik zit een beetje op hetzelfde punt als jij, ik denk dat ik Alnico 4 magneten moet hebben, maar ik ben ook niet zeker wat betreft de output.

Sinner1980
29 juni 2011, 23:45
Ach,leuk allemaal die pickups maar zie mijn sig...

Net toevallig nog een hele discussie gehad met een lokale gitaarbouwer hier en die verwoordde het eigenlijk wel mooi...een goede zanger (lees: gitaar) blijft een goede zanger ondanks een slechte microfoon (lees: pickups) en dat geldt andersom ook natuurlijk.

Ergens heeft hij natuurlijk helemaal gelijk: een goede set pickups kunnen een al goede gitaar nét even dat extra 'randje' geven maar ik zou me er niet helemaal blind op staren en wederom,aldus Eric Johnson,zie mijn sig.

Tristan
30 juni 2011, 00:01
Dat gepraat van die wereldberoemde gitaristen is prima en ze hebben zeker wel een punt, maar toch, er is een verschil tussen goed, okee en simpelweg niet goed genoeg, de elementen in mijn ES335 vallen helaas in de laatste categorie.

Tristan
30 juni 2011, 00:02
e!
Als ik je reacties zo lees dan heb ik het idee dat je ergens toch een element zoekt met wat compressie.
Hou je van een Robben Ford/Larry Carlton achtige tone maar dan wat meer higain?
In dat geval zou je de JB best eens kunnen proberen.

Voor wat jij zoekt denk ik aan een aantal opties:
een hoger output brugelement (tussen 11k en 14k) met Alnico 5 of Alnico 4 magneet
een PAF achtige in de brug met Alnico 3 magneet
een PAF achtige in de hals met Alnico 3, 4 of 5 magneet

e!
30 juni 2011, 00:59
@Tristan: ik overweeg precies om jouw argumenten de Black Dogs. Das nl. precies de combo die je omschrijft. PAF+hot PAF, beide AIV en nadruk op t midden. Robben Ford moet ik nog eens naar luisteren en de JB zal ik ook eens checken. Bedankt voor wederom n tip.

@Sinner: met alle respect voor je onmiskenbaar juiste mening, maar met dat soort dooddoeners is niemand geholpen. Ik bedoel, een goeie gitarist blijft ook een goeie gitarist met een kutgitaar... en dan wat? Zullen we dan maar gewoon weer allemaal akkoestisch gaan spelen, als dat toch allemaal niet uitmaakt? Doe jij vast ook. Met roestige snaren. 4 stuks, want met 4 noten maak je ook al mooie akkoorden etc.

Zo kun je ieder onderwerp op een forum afdoen als irrelevant of simpelweg wegrelativeren, maar wat doe je dan eigenlijk op een forum over gitaar gear? Top gear voelt gewoon top lekker. Verkeerd spul laat je continu aan knopjes draaien. Zo heb ik dat met veel amps gehad. Nu heb ik n heerlijke amp en speel ik ineens gitaar als ik speel ipv dat ik aan knoppen zit te draaien om t geluid te zoeken.

Tristan
30 juni 2011, 02:01
Wat ik bedoel te zeggen is dat in jouw geval volgens mij Alnico 5 met 43awg draad ook helemaal niet zo'n slecht idee hoeft te zijn.
Dat 43awg draad geeft iets meer compressie, maar het zou juist net kunnen zijn wat je zoekt, de Alnico 5 geeft het geheel dan weer genoeg ballen.

Een Alnico 4 en 5 ontlopen elkaar niet zoveel heb ik het idee, met het verschil dat een Alnico 4 in een PAF achtige voor mijn gevoel net iets meer vintage klinkt, maar wat het in een hoger output element doet weet ik niet.

Een Alnico 3 zou dan weer net iets zwakker zijn dan een Alnico 2, maar heeft daarvoor in de plaats wel net iets dikker laag en meer definitie i.c.m. de wat meer Bluesy/Jazzy klank van de Alnico 2 als ik alles goed begrijp, vandaar dat deze magneet in een PAF achtige ook nog wel wat voor je zou kunnen zijn volgens mij.

Kijk anders ook eens op www.acys-lounge.de onder Haeussel Humbuckers voor wat clipjes met Alnico 3 elementen.

Sinner1980
30 juni 2011, 14:28
@Sinner: met alle respect voor je onmiskenbaar juiste mening, maar met dat soort dooddoeners is niemand geholpen. Ik bedoel, een goeie gitarist blijft ook een goeie gitarist met een kutgitaar... en dan wat? Zullen we dan maar gewoon weer allemaal akkoestisch gaan spelen, als dat toch allemaal niet uitmaakt? Doe jij vast ook. Met roestige snaren. 4 stuks, want met 4 noten maak je ook al mooie akkoorden etc.

Zo kun je ieder onderwerp op een forum afdoen als irrelevant of simpelweg wegrelativeren, maar wat doe je dan eigenlijk op een forum over gitaar gear? Top gear voelt gewoon top lekker. Verkeerd spul laat je continu aan knopjes draaien. Zo heb ik dat met veel amps gehad. Nu heb ik n heerlijke amp en speel ik ineens gitaar als ik speel ipv dat ik aan knoppen zit te draaien om t geluid te zoeken.

Ik doe dit onderwerp absoluut niet af als irrelevant. Ik ben een gearhead eersteklas en ben gek op goede spullen.

Als je goed leest zie je ook dat ik een "discussie heb gehad" over een kwestie als dit. Die discussie onstond dan ook omdat ik ook altijd op zoek ben naar de zogenaamde perfectie in een gitaar; de ultieme balans tussen alle componenten vinden dmv van het vervangen van hardware,pickups etc. Vervolgens kwam die kennis (een lokale gitaarbouwer) met deze argumenten en tja,zoals de man het verwoordde op dat moment kan ik hem ook geen ongelijk geven; hij heeft gewoon gelijk. Ook zeg ik dat goede pickups (of een andere brug,whatever) net even dat extraatje kunnen geven aan een gitaar die in de basis al goed is.
Dat was meer bedoeld om bepaalde mensen (niet in dit topic maar vaak genoeg wel op dit forum) er op te wijzen dat een gitaar die bij voorbaat al 'slecht' is,niet op te lappen valt met een setje chique pickups of andere mods; het blijft een 'slechte' gitaar (als in dode plank,slecht hout etc).

En wat die quote van Eric Johnson tegaat: de man heeft helemaal gelijk maar 'gearhunten' is natuurlijk een hobby/passie/obsessie waar de meesten mensen op dit forum last van hebben,ikzelf uiteraard ook en ja...het is natuurlijk geweldig leuk:ok:
Deze quote staat dan ook in mij sig voor de beginnende gitaristen die zich compleet blindstaren op dure gitaren en versterkers en er ook vanuit gaan dat ze dóór die dure spulletjes beter gaan spelen;mooi niet dus.

Verder ben ik juist voor een pickupwissel als deze daadwerkelijk wat toevoegt. Zo lijkt mij die Blackdog set die je suggereert een heel fijn setje waar ik helaas geen ervaring mee heb,zelfde geldt overigens voor die VHII (lijken mij stiekem nog wat leuker),ook een wat 'hottere' PAFachtige die ik tzt in de brug van mijn ESP vintage plus ga zetten (bij deze weer back on topic;))

Mitch
30 juni 2011, 14:44
IDeze quote staat dan ook in mij sig voor de beginnende gitaristen die zich compleet blindstaren op dure gitaren en versterkers en er ook vanuit gaan dat ze dóór die dure spulletjes beter gaan spelen;mooi niet dus.


Dus wijs je e! en Tristan daarop? Als je slimme opmerkingen wil maken, moet je misschien je publiek kiezen :listen:

On topic: Black Dogs heb ik wel eens gehad. Niet bepaald in de beste gitaar, maar dan nog...ik vond ze vrij compressed. Als een gebrek aan levendigheid als irriant wordt ervaren zou ik om deze pups heen lopen. Een Mule heeft veel meer dynamiek.

Sinner1980
30 juni 2011, 15:20
Dus wijs je e! en Tristan daarop? Als je slimme opmerkingen wil maken, moet je misschien je publiek kiezen :listen:



Nee hoor,ik leg alleen uit waarom die quote in mijn sig staat en wijs Tristan en e! daar dus niet op.Sterker nog,ik heb wat bijgedragen aan dit topic door mijn ervaring van een classic '57 tegenover een Mule te vertellen,suggereer vervolgens ook de VHII (iets hottere PAF) na het horen van de eventuele interesse in een setje Black Dogs waar jij toevallig net weer je mening over geeft.
Verder ben ik weer enorm benieuwd naar Tristans ervaringen met de Pure PAF set en zit met spanning op feedback te wachten.

Zo zijn we lekker constructief bezig toch?Ik probeer niemand de les te lezen of een slimme opmerking te maken,totaal geen behoefte aan.
Als er af en toe iets verkeerd geïnterpreteerd wordt brei ik dat met alle liefde weer recht,zoals nu dus:hippie:

FruscianteFan
30 juni 2011, 15:59
Sorry voor het offtopicgehalte, maar maakt die uitspraak Eric Johnson niet de grootst mogelijke hypocriet?

hmm, niet zozeer Eric Johnsons uitspraak zelf. Maar wel de toepassing die Sinner eraan geeft.

Sinner1980
30 juni 2011, 16:25
Volgens mij dwalen we een beetje af en is het een beetje oninteressant en zonde van dit topic om hier te lang over door te zaniken...

Als ik nu opeens hypocriet ben dan is dat maar lekker zo.Iedereen mag dat vinden,maar wat ik zeg daar sta ik voor,als mensen dat raar vinden of verkeerd opvatten; het zij zo,ik zal er niet van wakker liggen.

En ja, Eric Johnson heeft het over het feit dat je techniek meer bepalend is voor je geluid dan je setup en ja,ik heb dat net een beetje uit zijn verband getrokken maar in essentie bedoel ik hetzelfde.

e!
30 juni 2011, 16:45
Sinner, je timing/plaatsing zette ons op t verkeerde been. Verder alles ok. Bedankt voor je input.

@Mitch: shit... hoewel, n beetje compressie is niet eens zo'n ramp misschien. Pfff... Enig idee waar dat aan kan liggen trouwens?

Tristan
30 juni 2011, 20:12
Sinner1980:
Het had een beetje een vreemde uitwerking omdat je opmerking middenin de discussie met e! viel, als voetnoot in de gehele hier gevoerde discussie is het natuurlijk geen slechte aanvulling.

Overigens, ik heb geen Fralin Pure PAF's, maar RS Fralin PAF's, deze worden in opdracht en met de specs van RS Guitarworks door Lindy Fralin gebouwd.
Dat maakt een groot verschil, want in de clipjes vind ik die Pure PAF's vrij stijl en klinisch klinken, wat voor mij ook een kenmerk is van Fralin zijn eigen pickups.

e!:
Zoals ik al eerder aangaf, als ik zo lees wat je een beetje zoekt dan denk ik dat die compressie misschien niet eens zo negatief hoeft uit te pakken voor je, maar goed, dat is wat ik erin lees natuurlijk.

e!
30 juni 2011, 22:06
Ik ga al die clips ook nog ff via mn studiomonitoren beluisteren. Ik doe t nu voortdurend met Sony oordopjes via mn foon.

@Tristan: hoe vind je die Mule vs. 57 shootout op youtube klinken, op zichzelf en in verhouding tot je live ervaring (teleurstelling)?

Ik denk dat ik n lange baard heb voordat ik eruit ben :zz:

Tristan
1 juli 2011, 00:34
De Mules hebben meer een heldere en gearticuleerde klank in vergelijk met de 57's, ze lijken ook wat meer laag te hebben.
De 57's vind ik warmer en zoeter klinken, muzikaler, de Mules zijn een beetje stug in vergelijk, maar de 57's klinken dan weer te sponzig en neuzig met drive.
De clipjes geven het redelijk goed weer.

Als je nog steeds een PAF achtige set zoekt dan zou ik eerder naar deze kijken:
Haeussel / AGL 1959 set, Angus B, Classic B, Vin B, Vin N, The '62 N, Classic N
RS Fralin PAF set
Tonerider AC4 set
Voodoo 57's, 59's

Als je een high output element voor de brug zoekt dan zou ik naar deze kijken:
Bareknuckle VHII, Black Dog, Emerald, Abraxas, Nailbomb, Holydiver
Haeussel / AGL Vin+ B, Hot B
Leosounds Redzone
Nordstrand NVH
RS Fralin Big Block
Seymour Duncan JB, Custom 5
Tonerider Generator
WCR American Steele set, Crossroads, Godwood

Ik wil je overigens ook wel mijn Custom Custom en Classic '57 Plus opsturen om uit te proberen, wie weet klinkt een van de twee fantastisch in jouw gitaar en worden we er allebei wijzer van. :)

e!
1 juli 2011, 13:34
Jezus, ongelofelijk hoeveel aanbod er is. Bedankt voor alle tips. Ik heb weer wat huiswerk.

Bedankt ook voor het aanbod om eea op te sturen. Ik zal eens luisteren naar wat materiaal.

e!
2 juli 2011, 20:07
Vandaag ff op een nieuwe LP standard gespeeld bij Dirk Witte in A'dam om de daarin verwerkte burstbuckers eens te voelen. Niet slecht eigenlijk, beter dan de 57's, hoewel ik die in n 335 heb getest op een Blues Deluxe (1x12) en deze dus in n LP op n Twin Reverb.

De vergelijking is dus een beetje scheef, maar 't voelde hoe dan ook beter. Nu heb ik niet al te lang zitten spelen - moest ook steeds zachter, tot (in gitaartermen) zinloos zacht - dus ook dat was n hindernis bij het luisteren, maar ze klonken in mijn oren niet verkeerd en de response was minder flapperig dan de 57's. Mogelijk zijn ze wel wat lafjes met distotion.. ? Meningen/ervaringen (Orph kotst erop; dat weet ik)?

/edit: 't Waren overigens Burstbucker Pro 3's.

Tristan
3 juli 2011, 15:23
In de Standard zitten toch geen Burstbucker Pro's?
Het verschil met Burstbucker Pro's is dat deze een Alnico 5 magneet hebben, net nog wat meer output en een beetje een middendip geloof ik.
In een ES335 zou ik dat niet aanraden, maar gezien de hogere output zou een JB of Custom 5 dan misschien wel kunnen werken voor je in je ES335.
Hoewel ik denk dat we met het uitsluiten van Alnico 2 (te neuzig/rafelig) en Alnico 5 (te schel/weinig midden) bij PAF achtigen ook wel op het juiste spoor zitten (ik heb weer veel clipjes zitten luisteren).
Hoe klinkt je ES335 overigens akoestisch, zwaar, diep, veel hoog, veel laag, een open middengebied of een neuzig middengebied?

Pepe
3 juli 2011, 15:53
Dimarzio Paf pro? Dat levert het rafelige van de burstbucker in voor een wat solider mid.

e!
3 juli 2011, 20:05
@Tristan: kennelijk zitten in de nieuwe LP standards burstbuckers (& toonkamers).

Ik heb de knoop maar doorgehakt. Gebaseerd op veel luisteren (heb tonerider & leosounds ook beluisterd, maar nee) en enkele dingen proberen, ga ik zometeen n set Nailbombs bestellen.

Compressed? Op de brug misschien, maar da's best.

Te hoge output voor n 335? Nope. Stock pickups waren behoorlijk heet: neck en bridge 13K, bovendien op 250K pots. Op de hals wordt t dus lower output en met scatterwinding sowieso ook helderder. Brug wordt heter, maar stock zat vrij omhoog afgesteld. Als e.e.a. te heet wordt gewoon wat lager afstellen en evt. gain terug.

Veel laag? Waarschijnlijk, maar dat was al zo en beviel me eigenlijk gewoon. Mijn strat is ook erg bassig (basswood) dus dat matcht dan ook meteen.

Qua samples klinken die Nailbombs gewoon dynamisch het meest als stock, maar dan met veel meer toon. Het blijft verder toch altijd een leap of faith. We zullen wel zien dus. De klant van BKP die mij voorging met Nailbombs in een 335 is super tevreden. Dat stelt i.e.g. gerust :satisfie:

Tristan
3 juli 2011, 20:44
Ik snap het, ik vind zelf die Tonerider en Leosounds ook niet super klinken op de clipjes hoor, maar ik had die bijgevoegd op basis van de specs en gezien het feit dat ik hier enthousiaste verhalen over die merken lees.
Uiteindelijk is het inderdaad een leap of faith, ik ben benieuwd hoe de Nailbombs gaan zijn in je ES335. :)

e!
3 juli 2011, 20:47
Me 2. Ik houd jullie op de hoogte.

Ik vond die Leo Red House pickups voor Strat overigens wel lekker klinken.

e!
18 juli 2011, 19:26
Nailbombs zijn vandaag binnen gekomen :crazyhappy:

Nu dus nog ff een momentje vinden om ze in te bouwen. Wordt vervolgd!

Ze zaten als calibrated set in één doosje. Bijgevolg dus maar 1 plectrum (boeie) en ook maar 1 setje snaren (oh!). Toch vreemd. Bestel je 2 verschillende (evt goedkopere) pups, dan krijg je alle goodies dubbel! Anyway, boeie dus. 't Gaat om de pups. We gaan 't meemaken.

Orpheo
18 juli 2011, 23:05
ik heb de nailbombs gehad. ik vond ze echt verschrikkelijk. veel te vet, dik, organisch. helemaal niet 'puur' of helder of transparant. beetje als de duncan custom 5, maar dan iets dynamischer. totaal mijn ding niet ;)

ik ben nu aan t sparen voor de duncan zephyr silver. ik denk echt dat die pickups precies gaan leveren wat ik wil. heb nu ook een pearly gates en een '59 in bestelling voor een les paul. dat word sweet! :lovelove:

Pepe
18 juli 2011, 23:08
Die stelligheid van jou Orpheo, die is ook maar beperkt (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?82281-bareknuckles&highlight=nailbombs) houdbaar he.
Of de term "niet modderig" is sterk aan devaluatie onderhevig.

Orpheo
18 juli 2011, 23:18
Die stelligheid van jou Orpheo, die is ook maar beperkt (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?82281-bareknuckles&highlight=nailbombs) houdbaar he.
Of de term "niet modderig" is sterk aan devaluatie onderhevig.

hoe bedoel je? ik heb de nailbomb-brug altijd al modderig gevonden. de halspup was beter, maar tegenwoordig niet geschikt voor wat ik zoek.

daarnaast, dat topic is 5 jaar oud. er is flink wat veranderd in mijn spel, m'n gear en m'n voorkeuren in tone. toen wilde ik graag een sound die aan de warmere kant lag, en ik vond de JB een schelle, krasserige bak. tegenwoordig heb ik het liever andersom. de JB vind ik een strakke pickup met flink wat power en scheur en bite. alsof jij nu nog precies hetzelfde wilt als 5 jaar geleden (of in procenten, 70% terug in de tijd van alle tijd dat je gitaar speelt).

Pepe
18 juli 2011, 23:20
Basicly, yes.
De gitaar die ik 25 jaar geleden liet bouwen is nog steeds een favoriet.

maar over dat "altijd al modderig gevonden"..


"is t een warm, smeuig geluid, maar NIET modderig. totaal niet"

Maar smaak verandert, dat is niet raar hoor, maar grappig wel.

Orpheo
18 juli 2011, 23:34
Basicly, yes.
De gitaar die ik 25 jaar geleden liet bouwen is nog steeds een favoriet.

maar over dat "altijd al modderig gevonden"..


"is t een warm, smeuig geluid, maar NIET modderig. totaal niet"

Maar smaak verandert, dat is niet raar hoor, maar grappig wel.

dat is over de HALSpickup. ik had 't nu (vooral) over de brugpickup.

en tja, mijn smaak is redelijk veranderd in die laatste 5 jaar. vond vroeger die warme tone van tony iommi altijd te gek. maar tegenwoordig heb ik liever die pittige scheur van steel panther. of bonamassa, maar hij gebruikt een warme amp en heldere elementen. en die combinatie werkt voor mij het best. helderheid kan je er niet indraaien, warmte en 'mushyness' wel.

e!
18 juli 2011, 23:46
Tja, Orph is Orph. Vooral veel info (opinie), niet per se opinie waar ik in mee kan, al is 't maar vanwege de beperkte houdbaarheid idd.

Ik heb deze set i.e.g. juist gekocht om een vet, organisch geluid te hebben, dat niet sprankelend of transparant is, maar dik, percussief, stuwend. Low output heeft me tot heden niet voldoende kunnen bekoren.

't Blijft een educated guess. Je probeert wat uit op basis van groeiend inzicht in wat je mooi vindt enzo, maar je bent nooit uitgeleerd, laat staan alwetend. Daarbij kun je 1000x tzelfde advies krijgen, maar je smaak kan daarvan afwijken en dan moet je eens de ballen hebben om iets geks te doen, zoals high output pups in n 335.

Velen, incl. de BKP rep, hebben dan zoiets van "kujje doen, maar ík zou t niet aanraden". Ik ben dan eigenwijs en zeg "waarom niet"? Ik ben dikke high output pickups gewend in deze gitaar en dat beviel mij uitermate goed. Mijn clean is ook nooit helemaal clean. Da's hoe ik t graag heb. 't Moet kunnen jazzen, maar in n rokerige kroeg met n verrotte speaker, niet in de lift van het Hilton (ff los van t feit dat ik 0,0 jazz skills heb, maar t gaat om de feel). 't Moet dus ook kunne knallen, schuren, zagen, pompen, spugen en brullen. Traditioneel geen 335 terrein, maar ik heb 't er altijd mee gedaan. Das vreemd, maar niet als 't toevallig je eerste gitaar is waar je alles op hebt geleerd en je een brede interesse hebt. Dan is al 't traditionele advies ook al gauw drnaast.

Als gezegd, we zullen zien. Ik kan altijd ruilen als 't niet bevalt. Misschien ga ik mijn mening ook weer moeten herzien en da's dan hoe dan ook n prettig idee :ok:

Pepe
18 juli 2011, 23:53
Ach, als je maar lol hebt he. Ik zie de lol van tweaken en swappen wel in maar op een bepaald punt is het meer "anders" dan "beter" en die oude Deluxe laat elke gitaar wel goed klinken.

Niettemin, ik vind dit soort cork sniffing altijd wel leuk om te volgen dus ik wacht de nailbombs rustig af. Ik heb net een nieuwe 335 op de kop getikt en ik zit ook in de race voor een ander brugpup.

e!
19 juli 2011, 00:07
...helderheid kan je er niet indraaien, warmte en 'mushyness' wel.
Da's ook maar waar binnen zekere marges, Orph. Vooral de tweede helft van deze stelling is arbitrair en dan spreek ik uit kennis én ervaring. Alles is afhankelijk van de keuze van alle onderdelen van de signaalketen en zelfs een warme amp kan van n zeer schelle gitaar geen warme sound maken. Bassig misschien, maar low end is maar n gedeelte van "warm". De respons is n niet te verwaarlozen onderdeel. Mushyness is al helemaal wat anders.

Bovendien, als je niet van helder houdt, heb je hier niet zoveel aan. Dit alles los van het feit dat dit dus pure smaakkwesties zijn en smaak zeker aan verandering onderhevig kan zijn. Mijn smaak is overigens echter vrij constant gebleken. Mijn inzicht in wat mijn smaak precies is en hoe ik daar uitkom is wel gegroeid en groeiende.

e!
19 juli 2011, 00:15
cork sniffing
lol... :zz:

Ik ben niet zo'n kurksnuffer. Ik zoek gewoon waardige opvolgers voor mijn geliefde (maar niet heilige), overleden stock pup(s).

't Gaat daarbij absoluut om "anders", niet beter, behalve dan in de zin van "beter aansluitend op mijn voorkeur".

Pepe
19 juli 2011, 01:36
I know, het sloeg op mijn eigen kurksnuifpraktijken die zo pietlutting zijn dat het voor de kijker thuis totaal niet interessant is. Een Fender Nocaster vervangen door een Duncan broadcaster vervangen door een Don Mare Nancy... dat gaat echt nergens meer over hoor.

Mitch
19 juli 2011, 08:00
Vertel het ons dan niet :seriousf:
Smaak kan behoorlijk veranderen. Ik heb ook wel eens op mijn kop gehad (wat heet, bijna ruzie) van iemand die een post van me van een paar jaar geleden aanhaalde omdat ik toen een amp heel leuk vond en op dat moment liet ik me er minder positief over uit. Treurige aangelegenheid vond ik het. Tja, vergeef me, ik heb na die post meer podiumervaring opgedaan met die amp en vond 'm achteraf, in vergelijking met de amps die ik erna kreeg, toch niet zo super :makeup:
Maar ik zie nog geen topic voor die nieuwe ES, Pepe? Schaam je!

Pepe
19 juli 2011, 08:36
Zoals u weet open ik nooit eigen topics voor nieuwe gitaren (nou, nieuw...) want daar valt doorgaans weinig over te vertellen en daar zijn anderen veel beter in.
En hoe leuk het ook is om je gitaren aan de goegemeente te showen, het heeft ook iets ijdeltuiterigs dus dan is het wachten tot een goed moment zodat het net lijkt...

Maar dat geheel terzijde [back in Mailbombs waiting mode]

Mitch
19 juli 2011, 14:35
Valse bescheidenheid, da's pas ijdeltuiterij :seriousf:
Nee serieus, ik ben benieuwd wat voor halfhols moois je erbij hebt, zie het wel een keer langskomen.

e!
30 juli 2011, 14:45
...Mailbombs...
:seriousf:

Ok, ze zitten erin en na het eruit flikkeren van de 500K pots en vervangen ervan met 250K, het standaard twijfelen, vervolgens een tijdje kloten met de hoogteafstellingetc. moet ik zeggen dat de Nailbombs toch wel erg lekker klinken in deze 335, zowel clean als distorted. Van skoon & lieflyck tot gifspugende Chinese draken. Precies wat ik zocht dus.

Ik vond t eerst wat tegenvallen, hoewel veel beter dan de Seth Lovers die ik overigens nog te koop heb staan. Bleek te liggen aan de akkoestische behandeling die ik mijn kamer in de tussentijd had gegeven i.v.m. het fatsoenlijk kunnen mixen. Mezelf recht voor de speaker positioneren maakte een positief verschil in geluidsbeleving en na wat verder klooien met de hoogte van de pickups heb ik wel een aangename sound gevonden.

De puppies reageren ook goed op de pots.

Ik zal eens wat riedeltjes opnemen en ergens posten. Iemand een handige site waar ik dat kan doen?

bass blom
30 juli 2011, 14:48
box.net vind ik handig

e!
30 juli 2011, 17:19
Eerste friemel:

http://www.box.net/shared/k9be649srlb5qgiusujx

Begeleiding is halselement. Lead is hals+brug.

Pepe
30 juli 2011, 17:23
Is dat je neck of middenstand?
Het klinkt een pak anders dan mijn 355, meer als een solidbody dan een jazz tone. Daar ging je ook voor toch?

Oh, je hebt aangevuld, neck en mid dus.

e!
30 juli 2011, 17:31
Ja, dit is wel de richting waarnaar ik op zoek was ja. :)

e!
6 augustus 2011, 23:02
Nog een paar quicky opnames van de Nailbombs.

- clean hals
- distorted hals
- distorted brug

http://www.box.net/shared/rsjepq6sz75e5de2zfr4

Setup:

Clean: Fender Evil Twin (tikkie reverb;volume op 12 uur) -> Loadbox op 40% -> XLR vanuit Loadbox in mengpaneel(tje). Wat bas weggedraaid (knop op 10 uur), omdat de sound via de loadbox altijd wat donkerder is. -> EWS88MT -> Nuendo.

Distorted: Marshal Shred Master -> Fender Evil Twin -> Loadbox op 40% -> combo speakers -> SM57 in mengpaneel(tje). Wat bas weggedraaid (11 uur), beetje treble erbij (1 uur) -> EWS88MT -> Nuendo

Er is geen EQ of compressie gebruikt.

Zoals je in het nieuwe clean clipje kunt horen klinkt het via enkel halselement opener dan met beide elementen of alleen brug (waar ik clean nog geen opname van geplaatst heb).

Hoop dat jullie er wat aan hebben.

e!
6 augustus 2011, 23:08
De amp EQ settings waren overigens:

Clean
B : een fractie voor 9 uur
M : 12 uur, pot uitgetrokken voor mid cut
T : 12 uur

Distorted
B : een fractie voor 9 uur
M : 12 uur, pot uitgetrokken voor mid cut
T : 1 uur

Shred Master settings:

Gain : Net voorbij 3 uur
Bas : Fractie tussen 11 en 12 uur
Contour : 10 uur
Treble : 12 uur
Volume : 12 uur

Tristan
14 februari 2013, 23:35
Nou, ze zitten er eindelijk in.
Mijn eerste reactie, tja, niet echt bijzonder, vrij muffig nog op het halselement, weinig gedefinieerd laag (zeker overstuurd), geen mooie twinkel / harmonischen / belletjes (zeker clean).
Het brugelement klinkt wel oke maar ook niet bijzonder, qua output en balans met het halselement is dit nog het beste setje dat ik tot nu toe heb gehad maar dat was het dan ook wel.
Ik denk dat het halselement van Sheptone toch wel een slagje mooier / specialer klonk in mijn ES335, het Fralin/RS brugelement past wel iets beter naar mijn mening, minder schel en dun maar gewoon een beetje saai.

Goed, het een en ander kan ook liggen aan de Faber locking tailpiece / brug set die ik erop heb laten zetten, de eerste stap nu is dus de originele tailpiece weer terug zetten en een beetje kloten met de hoogte van de pickups, misschien dat dat nog wat brengt.
De RS potmeter en cap set is ook geen revelatie moet ik zeggen, lijkt vrijwel niks gedaan te hebben voor de sound, de volgende keer gewoon goede (500k uitgemeten) CTS pots erin dus.
Over de Faber set (behalve dan de aluminium tailpiece die ik als de boosdoener zie die het laag uit de gitaar weghaalt) ben ik op zich wel tevreden, de stemstabiliteit is beter en de gitaar heeft nog wat meer sustain gekregen.

Pepe
15 februari 2013, 00:16
IK vind het wel verfrissend, niet gelijk bij een swap een halleluja aanheffen dat meestal bedoeld is om vooral jezelf te overtuigen dat de dure knikkers welbesteed zijn.

Ik heb trouwens geen idee waar je het over hebt :D

Little Jay
15 februari 2013, 08:12
Nou, ze zitten er eindelijk in.
De RS potmeter en cap set is ook geen revelatie moet ik zeggen, lijkt vrijwel niks gedaan te hebben voor de sound, de volgende keer gewoon goede (500k uitgemeten) CTS pots erin dus.

Ik heb nog nooit een verschil in klank gehoord tussen dure pots en caps en goedkope meuk (met dezelfde ohmages en capaciteit dan hè). En ik heb al aardig wat zitten wisselen en solderen. Uiteraard wel verschil in werking, verloop en solide feel, maar klank..... nope! Een paar goede cts-pots is een uitstekende keus.

Tristan
15 februari 2013, 09:41
Ja, daar ben ik nu ook achter, haha. :D

Little Jay
15 februari 2013, 13:59
Ja, daar ben ik nu ook achter, haha. :D

Ja, mensen die oude 'Bumblebee' caps in hun gitaar zetten roepen altijd dat het klankverschil aanzienlijk is.... ja, nogal wiedes, 30 jaar oude PIO-caps die verdroogd zijn en signaal lekken..... :D

Bernardduur
15 februari 2013, 14:42
Wat wel meehelpt aan een leuke sound hoor....... ik heb een heleboel oude, lekke PIO caps die ik het liefst in gitaren / bassen zet omdat het een bepaalde invloed heeft op het geluid. De toon knop wordt ineens 'bruikbaar' maar gaat verder dan de vaste functie ervan. Ik heb nog geen andere caps gehoord die dit kunnen en ik heb geen idee waarom ze zo anders werken. Ik denk dat door de 'lekheid' de impedantie verandert maar dat is maar een theorie :)

Tristan
15 februari 2013, 20:37
Kan wel cool zijn, geen idee, ik gebruik de volume en de toonknop van mijn gitaren eerlijk gezegd vrijwel nooit.
Ik heb trouwens ook nog van die Bumblebee style rehoused NOS Russische caps van RS Guitarworks hier liggen, denken jullie dat het nog verschil gaat uitmaken als ik die erin laat zetten dan? (ervan uitgaande dat ik de volume en toonknop dus bijna altijd vol open heb staan)

Mitch
15 februari 2013, 20:58
Nee, die hebben alleen nut als je je toonpot gebruikt.
Jammer dat de hardware wissel nog niet goed heeft uitgepakt, ik hoop van harte dat 't nog goed komt. Tailpiece schijnt inderdaad nogal uit te maken, hoop dat dat het is. Heb daar zelf geen ervaring mee overigens.

groovieguitarguus
16 februari 2013, 22:50
Kan wel cool zijn, geen idee, ik gebruik de volume en de toonknop van mijn gitaren eerlijk gezegd vrijwel nooit.
Ik heb trouwens ook nog van die Bumblebee style rehoused NOS Russische caps van RS Guitarworks hier liggen, denken jullie dat het nog verschil gaat uitmaken als ik die erin laat zetten dan? (ervan uitgaande dat ik de volume en toonknop dus bijna altijd vol open heb staan)

Tja... volgens mij heeft Ruben Hoeke alles los gesoldeerd... niks geen Vol en Tone pots...
Kan ook een optie zijn....

Tristan
17 februari 2013, 01:00
Dan wordt het geluid heel schel zegt men altijd, ik heb er wel vaker aan gedacht eerlijk gezegd.
Het komt gewoon nooit bij me op om die dingen te gebruiken, voor het volume gebruik ik wel een volumepedaal, dat is veel handiger, en zo'n tone knop, het is altijd op zo'n manier gevoiced dat ik het helemaal nergens naar vind klinken dus waarom zou ik het gebruiken.
Elementen schakelen doe ik eigenlijk ook bijna nooit, het is alleen dat een cleane sound meestal het lekkerste klinkt op het halselement en je voor scheur vaak wel wat extra helderheid nodig hebt dat ik van element wissel anders zou ik dat ook helemaal niet doen denk ik.

E-J
17 februari 2013, 10:57
Je zou ook nog even naar de hoogtes van de individuele polepieces kunnen kijken. Als deze ten opzichte van elkaar op dezelfde hoogte staan kan dat een wat plat en weinig sprankelend geluid geven. Ze meer conform de radius van de hals en zadels zetten geeft meer definitie, hoewel geen wereld van verschil. Als je wilt, kan ik je wel uitleg geven hoe dit aan te pakken.

Ik heb ook een Faber hardware kit op mijn Les Paul zitten; het geeft door de andere materialen/contact met de body meer akoestische resonantie en helderheid. Tegelijkertijd zal je geluid wat minder metalig klinken. Een verlies van laag is mij niet opgevallen maar ik heb wel gelezen dat sommige hier last van hebben, ik ben benieuwd of ze dan de hele kit hebben, of enkel de brug en het staartstuk. Misschien dat de contacten niet goed zijn als je een Faber brug en staartstuk gebruikt in combinatie met Gibson Nashville schroeven.

Bij potmeters zit denk ik, naast de bouwkwaliteit, het grootste verschil hem in het verloop. De standaard logaritmische CTS potmeters hebben een verloop van 10%, wat ze ongeschikt maakt om te gebruiken als volumepotmeter (de meeste werking zit van 8-10 als je dat wat zegt). De RS potmeter is 30% wat ze een wat vloeiender verloop zou geven. Crazy Parts in Duitsland verkoopt een potmeter met eenzelfde verloop voor een lagere prijs. Ik speel veel met de volumepot en hoop binnenkort een aantal van de TVT potmeters aan te schaffen om de verschillen te kunnen testen.

Tristan
17 februari 2013, 11:07
Ik vind het geluid van mijn ES335 akoestisch nu juist wat meer plastic achtig en dunner geworden, er zit minder diepte in het geluid, het klinkt wat meer als een goedkope gitaar.
Maar goed, een ES335 is natuurlijk geen Les Paul, ik heb op andere fora wel meer berichtjes gelezen dat sommige mensen toch een zwaar tailpiece op een ES335 achtige gitaar preferen.
Thanks, ik zal ook eens naar de polepieces kijken.