PDA

View Full Version : volume verschil



Adro
9 september 2010, 00:00
hey mensen,

ik speel afwisselend met een distortion en overdrive pedaal..(de Fat Sandwich en de od-3) deze gaan met nog andere pedalen in een Hot Rod Deluxe... beide pedalen bevallen mij uitzonderlijk goed, maar ik blijf aan de knoppen draaien om het volume verschil steeds weg te werken. Nu komt dit vooral voor als ik met de band afwisselend rustige of harde nummers speel.

Is er een mogelijkheid om het signaal ten allen tijde gelijk te houden qua volume? heb ik daar een compressor voor nodig of zijn er andere truucjes voor?? ik ben erg benieuwd, ikzelf kom er niet uit!!:???:

groet

reinierscheffer
9 september 2010, 08:32
probeer eens met je volumepotmeter op je gitaar te werken.
is het volumeverschil groot op beide pedalen afzondelijk (dat is idd makkelijk bij te stellen met de volumeknoppen) of als je ze tegelijk aan hebt? In dat laatste geval kan je eens proberen die 2 pedalen in een omgekeerde volgorde in je chain te zetten

Adro
10 september 2010, 02:05
ik werk al wel veel met mijn volumeknoppen!
Het volume verschil is ter groot als ik bijv. per nummer wissel van pedaal. Mijn ideaal beeld is dat alles qua volume gelijk is, ongeacht welk (distortion/overdrive)pedaal ik aan trap of het volume van de versterker.

Zodra dat verschil overbrugd is, komen je volumeknoppen i.m.o nog beter tot hun recht.. nu blijf ik aan het draaien (aan mijn gitaar én de pedalen) het gaat dus alleen om het bewerkte signaal richting m'n versterker....

groet

iWishmaster
10 september 2010, 09:28
Tussen welke alternatieven heb je precies volumeverschil? Ik neem aan dat je overdrive en distortion beide een volumeknop hebben? Ik snap het probleem namelijk niet helemaal.

Einzeln
10 september 2010, 09:40
Je probleem heeft waarschijnlijk te maken met het verschil in dynamiek. De dynamiek van je versterker is groter zonder je pedalen. Dus stel je speelt hard clean op je amp en daarna trap je je pedaal in en trekt die volumes gelijk. Speel vervolgens eens een loopje en trap het zelfde pedaal in. Dan is je volume van je pedaal veel te hoog. Is dat wat je bedoeld? Of het verschil tussen de 2 pedalen?

Adro
11 september 2010, 15:31
thnx voor jullie reacties..zoals Nico het beschrijft komt het goed in de buurt ja! het gaat niet zozeer om verschil in de pedalen(daar zitten idd gewoon volumeknoppen op) maar de manier waarop Nico het beschrijft. Ik zou willen dat ongeacht hoe hard de versterker staat, de pedalen linear(om het maar zo te zeggen) qua volume mee gaan! en niet dat ik steeds de pedalen of de versterker harder of zachter moet zetten om het volume acceptabel te houden voor mezelf + bandleden....!

Adro
13 september 2010, 20:37
anybody?? die mij verder kan helpen?:???:

zeiler
13 september 2010, 21:32
heb je je pedalen ingetseld op rhytm volume?

Ga je de mist in als je bij een nummer een solo moet spelen of (stel je daaorm het volume anders in)?

iWishmaster
13 september 2010, 22:45
anybody?? die mij verder kan helpen?:???:

Een compressor zal in principe helpen je geluid gelijk te trekken qua volume, maar het zal ook wat aan het geluid veranderen. Je verliest wat dynamiek en openheid in je geluid. Kwestie van proberen: misschien werkt het voor jouw, misschien vindt je het te 'ingrijpend'. Een andere oplossing is er niet: er zijn geen magische volume doosjes. Als ik het fout heb en er wel zoiets bestaat, hoor ik dat graag ...

Adro
14 september 2010, 08:42
@zeiler: voor mijn solo's gebruik ik een booster...;)

@iWishmaster: dan zal ik dat toch eens moeten proberen! maakt het nog veel verschil waar de compressor komt te staan? (aan het eind van het signaal, of juist aan het begin)
jammer dat er niet van die magische doosjes zijn...dat zou echt alles ineens oplossen...

gr

iWishmaster
14 september 2010, 09:25
Ik zou zeggen dat in jouw geval de compressor achteraan moet staan. Echter wanneer je het volume van je versterker clean en met de 2 pedaaltjes precies gelijk zet (met dezelfde stand van pickups, volumeknop en aanslag), zou je hem ook vooraan kunnen zetten. Ik vermoed dat het effect vooraan wat subtieler zal zijn en achteraan er wat meer dynamiek verloren gaat. Echter gebruik ik geen compressor: dat is alleen mijn ervaring met overdrives en distortions (de laatste is vaak het meest ingrijpend). Gewoon een kwestie van proberen.

Mitch
14 september 2010, 11:39
Als ik het goed begrijp wil je dat je niet aan de volumes van je pedalen hoeft te draaien als je het volume op je versterker hebt veranderd? Die vlieger gaat namelijk niet helemaal op, afhankelijk van je amp. Tot op zekere hoogte is het normaal dat als je je versterker harder zet, je de pedalen weer een stukje zachter moet zetten. Kan ook per gitaar verschillen trouwens.
Versterk harder: dan wordt alles vanaf de input harder versterkt. Als een pedaal een bepaalde output had die redelijk gelijk klinkt met het cleane signaal (dynamischer) dan is dat ineens te hard alls je de versterker harder zet.
Bij veranderende ruimtes of iets dergelijks: eerst versterker afstellen, vooral op hard aanslaan (pieken). Daarna pedaal aan/uittrappen met dezelfde slag en dan het volume afstellen.

Einzeln
14 september 2010, 15:59
Bij veranderende ruimtes of iets dergelijks: eerst versterker afstellen, vooral op hard aanslaan (pieken). Daarna pedaal aan/uittrappen met dezelfde slag en dan het volume afstellen.

Dit is hoe ik het ook doe. Maar dan zal je met wat zachtaangeslagen loopjes merken dat je pedaal te hard staat. Het is een compromis. Het is afhankelijk van de headroom van je pedaal is mijn idee.

Adro
14 september 2010, 23:20
volgens mij deed ik het onbewust ook al wel zo.. eerst de versterker pieken en dan de pedalen instellen.! Ik ben vanavond in de oefenruimte eens aan het testen geweest! en inderdaad; bij de zachtere loopjes klinken de distortion/overdrive veel harder. hierbij "speel" ik al wel veel met mijn volumeknoppen op de gitaar zelf. dit is denk ik voor mij een punt waar ik van af wil... maar daar moet ik het dan mee doen zo te begrijpen, een compressor zal daar niks aan veranderen??

Mitch
15 september 2010, 12:05
Nou, niet echt zo perfect zoals je het wil. Het zou enigszins te doen moeten zijn, maar da's meer theorie dan praktijk. Want je zou de pieken zo ver af moeten vlakken... da's echt niet leuk meer om te spelen.
Wat ik over het algemeen juist een voordeel van dit fenomeen vindt, is dat je soms zonder boost al genoeg versterking krijgt van losse noten dat je zonder boost kunt soleren en met slag ook weer niet te prominent door de mix knalt.

Adro
16 september 2010, 21:51
ik zal er dan toch maar mee moeten leren leven denk ik... een te vervormd of afgevlaktt signaal lijkt mij ook niet ideaal.. maar jah..ook een compressor zal ik maar eens moeten proberen..kan geen kwaad toch?