PDA

View Full Version : In het vliegtuig



Appeltje
5 mei 2003, 15:30
Ik heb hier vlak onder een andere vraag gesteld, maar nu komt er nog één:

Heeft iemand ervaring met een gitaar meenemen in het vliegtuig?

Ik ben namelijk bang dat mijn gitaar kapot gaat, doordat er heel voorzichtig mee om wordt gesprongen. Want er mag geen gitaar meer het vliegtuig in als handbagage. Ik ga in de zomer drie weken naar Portugal en dan zou ik mijn gitaar wel erg lang moeten missen.

Alvast bedankt,

Anne

Fluffy
5 mei 2003, 15:47
probeer de zoekfunctie zulke topics komen best vaak langs

guitarmusicman
5 mei 2003, 16:20
Ik weet niet wat voor een gitaar het is maar ik zou duidelijk echt flight-case (of hoe je dat ook schrijft) kopen. Die dingen zijn ontiegelijk duur ja. Maar ik ken iemand die in de 'bagage-sector' :grin: werkt en ook al staat er een stikker op met 'fragile' of zo, er wordt gewoon keihard mee gegooid door die mannen, of vrouwen.
Ik denk dat dat dus voor jou de enige oplossing is, behalve als een een klassiek dingetje is van 100 euro, dan is het wat anders.
succes

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: guitarmusicman op 2003-05-05 17:02 ]</font>

Wilson
5 mei 2003, 16:55
ik heb eens een (nylonsnaar, akoestische) gitaar van australie naar nederland genomen, in een gewone gigbag, dat was niet zon goed idee, bij thuiskomst zat er een grote deuk in het achterblad, en een tijdje laterschoot de brug spontaan los, die vlucht had dus duidelijk geen goede uitwerking op het ding. Gelukkig was het een goedkoop dingetje van 100 gulden... Ik adviseer dus ook zon flightcase te kopen of een stevige ander soort koffer

JimGitaar
5 mei 2003, 17:34
Het klopt inderdaad dat je geen gitaren of iets dergelijks mee mag nemen in het vliegtuig.
Als je een gitaar wil meenemen in het vliegtuig moet je er zeker voorzorgen dat je een flightcase hebt.
Op zo'n flightcase kunnen namelijk zware koffers staan zonder dat de binnenkant van de case tegen de gitaar drukt.
Als je een gitaar wilt meenemen moet je dit van te voren aangeven.

De beste oplossing eigenlijk is helaas geen gitaarmeenemen.

Jim.

FunkyFlamenco
5 mei 2003, 19:00
Misschien kun je beter een goedkoop vakantie gitaartje aanschaffen?

Appeltje
5 mei 2003, 20:00
Dank je wel voor de reacties, maar als ik een gitaar meeneem, zou ik toch het liefste mijn eigen gitaar meenemen.
Maar het kan dus niet zonder risico's. Weet iemand toevallig ook nog hoe het zit met de verzekering, voor het geval dat er toch iets mis gaat. Ik zal zoiezo heel goed gaan zoeken naar een stevige koffer om alle risico's die er zijn te verminderen.

Anne

guitarmusicman
5 mei 2003, 20:16
ik zou niet vragen naar een koffer. Vraag echt naar een flight-case. Het gaat anders gegarandeerd mis.
fligh-cases zijn dus nog duurder dan koffers.

Luca P
5 mei 2003, 20:51
Ik heb mijn Les Paul meegenomen uit de States. In koffer als handbagage. Dus boven de stoelen in de kastjes. Maar dit is dus 8 jaar geleden. Is dat nu verandered dan?
Als het wel mag is een stevige hoes wel voldoende.
Trouwens, is de bagage ruimte ook een druk cabine?

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Luca P op 2003-05-05 20:52 ]</font>

guitarmusicman
6 mei 2003, 12:07
ja dat is tegenwoordig veranderd, je krijgt hem absoluut niet meer mee als handbagage.

Crutch
6 mei 2003, 19:20
Maak zelf een flight case, als je echt van je gitaar houdt tenminste. haha

Nee, de beste oplossing is echt om je gitaar in een flight case mee te nemen.

iwan
7 mei 2003, 13:46
Als je hem meeneemt in het vliegtuig:

-snaren minimaal een noot omlaag spannen (beetje ontspannen dus). Anders gaat 'ie geheid stuk in de drukcabine.

-flight-case. Anders kan je hem net zo goed meteen weggooien.

Maar ik zou je aanraden een vakantiegitaar te kopen.
Want probeer maar eens te spelen op de camping: overdag 35 graden, 's nachts 10...
Bij een kampvuurtje op het strand:
hitte bij het vuur, kou er twee meter vanaf, vocht (bierspatten :smile: ), en vergeet niet dat dronken vakantievriend(inne)tje dat in het donker over je gitaar struikelt....
Of iemand mag hem uiteindelijk, na 2 weken zeuren, even lenen (ik doe er echt heeeeel voorzichtig mee) en laat hem dus prompt vallen....

rsvarthur
7 mei 2003, 17:36
Op 2003-05-07 13:46, schreef iwan:
Als je hem meeneemt in het vliegtuig:

-snaren minimaal een noot omlaag spannen (beetje ontspannen dus). Anders gaat 'ie geheid stuk in de drukcabine.




Dat lijkt me niet. of je een gitaar nou in vacuum stopt, of in 2 bar luchtdruk, er gebeurt niets mee. Tenzij je een luchtdichte klankkast hebt met 1 bar druk erin. Dan ontploft hij geheid in vacuum (of andersom, implodeert hij bij 2 bar). Anders blijft de druk gewoon van alle kanten hetzelfde, en zou je er (in je astronautenpak) gewoon op kunnen spelen. In vacuum hoor je dan trouwens niet veel, want er is geen lucht om in trilling te brengen. Wat wel kan uitmaken zijn extreme temperatuurswisselingen. Ik weet niet hoe dat er aan toe gaat in het bagageruim. In het passagierscompartiment is dit gelukkig gereguleerd :smile:Overigens zullen die drukverschillen in het bagagecompartiment best we meevallen, anders zouden alle shampooflessen etc. in koffers exploderen..


<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: rsvarthur op 2003-05-07 17:41 ]</font>

qsar
8 mei 2003, 08:47
Inderdaad, door de temperatuurverschillen die optreden in zo'n bagageruim (waar de temperatuur NIET gereguleerd wordt) is het zeker aan te raden je snaren goed slapper te draaien

iwan
12 mei 2003, 16:23
Ook in de passagierscabine gaat je gitaar naar de haaien als je hem niet een beetje ontspant.

Ovation waarschuwd daar specifiek voor in haar musers-manual. Het gaat (dacht ik) namelijk niet om het verschil in druk, maar wel de snelheid waarmee de drukverschillen optreden.

Maar goed, ik geef alleen maar door wat een fabrikant verteld, heb het zelf niet uitgeprobeerd....Je bent wel je garantie kwijt als het misgaat.

iwan
12 mei 2003, 16:26
Oh, enne.....een ge-explodeerde shampoofles is me al wel eens overkomen. Als ie bijna vol is zit er te weinig lucht in en houdt de fles het, als ie bijna leeg is dan ontsnapt er voornamelijk lucht onder de dop door, maar als ie zo'n beetje halfvol is en de luchtbel aan de verkeerde kant zit hoef je je rugzak niet meer te wassen bij thuiskomst.

:smile:

Rutger
13 mei 2003, 10:09
als ik jou was zou ik het risico niet nemen.

k heb een paar jaar terug idd een gitaar meegekregen als handbagage. maar als dat niet gelukt was was ie mooi in nederland gebleven.

als je het dan echt wilt, neem dan een oud/goedkoop gitaartje mee die je niet veel waard is.

fvanbokhoven
15 augustus 2003, 14:00
Nou ik had al in het electrische forum een dergelijke topic geplaatst met veelal negatieve adviezen. Toch heb ik het erop gewaagd, 2 weken zonder gitaar is geen oplossing :D dus kocht ik een stevige koffer (geen flightcase) en op goed geluk ging ik. Op eindhoven Airport keken ze me wat met een scheef oog aan (handbagage max 5 kilo, gitaar was 5,6) maar uiteindelijk konden ze het proberen, maar zonder garantie dat het lukte. Uiteindelijk bij het vliegtuig vroeg ik het personeel vriendelijk of ze deze alsjeblieft ergens weg konden zetten bij de buggy's en kinderwagens enzo. Nou of het daar aan lag weet ik niet maar het Fly-air personeel werd er toch niet vriendelijker om (stel chagerijnige wijven zeg!) maar uiteindelijk werd hij in een apart compartiment gestopt. Het kan dus wel!. dit was een turkse maatschappij en of succes verzekerd is bij Transavia en KLM is zeker maar de vraag. Ik was al blij genoeg dat dit zo heeft gewerkt. De terugreis was evenmin een probleem net als bij de Douane weer terug in holland. Het was het proberen waard.