PDA

View Full Version : IBANEZ IBZ 100 TE Tube Combootje



Dutch66
8 september 2010, 20:42
Vrienden,

ik heb vorige week een leuk combootje uit begin jaren 80, voor weinig kunnen overnemen. Ik had eigenlijk verwacht dat er mbt Ibanez producten uit de jaren 80 veel informatie op het net beschikbaar zou zijn, maar niets is minder waar..

Ik heb inmiddels de originele brochure gevonden, maar behalve een summiere omschrijving stelt dit verder eigenlijk weinig voor. Net zoals op het frontje van de amp zelf prijkt met grote letters "TUBE" maar maakt verder geen melding van wat er dan uiteindelijk aan buisjes in zit

Uiteraard heb ik dit, in afzichtelijk oranje tolex uitgevoerde, kastje van binnen grondig onderzocht, en was eigenlijk aangenaam verrast.

De TUBES waar onze vrienden van Ibanez aan refereren blijken alleen op de eindversterker van toepassing, maar goed het is wel een fijn kwartetje Svetlana Fatboys (Made in the USA...) die mits ze goed meten al veel meer waard zijn dan wat ik voor het combootje betaald heb.

Het pre-ampje is volledig transistor uitgevoerd, waarbij het verschil tussen channel 1 & 2 eigenlijk alleen een overdrive schakeling betreft, tenminste voor zover ik dit snel even kon zien.

Misschien dat iemand van jullie dit combootje, of zijn iets kleinere broer de IBZ 60 TE, al een keer op de operatietafel heeft gehad, en wellicht ook een schema beschikbaar heeft.

Eigenlijk zijn alle reacties over dit combootje van harte welkom, omdat nogmaals ik maar bar weinig info op de gebruikelijke sites hierover kan vinden.

Dutch66

Rinze
8 september 2010, 21:52
Zijn dat niet van die combo's die qua layout van het bedieningspaneel op een Boogie lijken (inclusief grafische eq)? Idd met een transistor voorversterker. Begin jaren 80 heeft er nog een test van in de Music Maker gestaan.

Dutch66
9 september 2010, 21:13
Klopt, als je je ogen een beetje dicht doet zou je het versterkertje voor een Mark II kunnen aanzien, als je hem aan zet ligt het verhaal natuurlijk heel anders.

Ongetwijfeld heeft er een review in MM gestaan, helaas heb ik deze jaren geleden aan de straatkant gezet. Zou best leuk zijn om zo'n review nu weer eens terug te lezen.

Ik heb inmiddels e.e.a. wat beter bekeken maar het word wel een flinke klus om alles weer optimaal te laten functioneren, lekkende koppel C's, versleten pots, brommende afvlak Elco's nou ja noem maar op, eigenlijk alles wat je kunt verwachten van een versterkertje van bijna 30 jaar oud..

Als ik nou maar is ergens het schema kon vinden....

Ik wel inmiddels wel het heerlijk spartaans aandoende footswitchje aan de praat gekregen, toch leuk dat deze erbij zat, maakt het versterkertje wel compleet.

potkanX
11 november 2010, 23:02
I have a service manual for Ibanez IBZ 60/100, please email me - janskymichal (at) gmail.com

muziekschuur
12 november 2010, 01:55
Buizenvoetpedaal van bv Mesa of Blackstar via fx return recht in de buizen eindtrap en lekker spelen? Evt A/B schakelaar ertussen om ook de Roland preamp te kunnen gebruiken?