PDA

View Full Version : Hoever mag je hals kunnen doorbuigen tijdens het spelen?



Electrical Storm
5 mei 2003, 15:20
Ik moet zeggen dat ik de hals van mijn strat vervelend snel per ongeluk naar achteren buig (vooral bij barrés), zodat een vibrato á la Extreme ontstaat (more than words). Dit gebeurd vooral als ik zittend speel, en dan bij nummers waarbij ik veel kracht zet in mijn grepen. De boel begint dan een beetje vals te klinken. In hoeverre is dit doorbuigen van de hals eigenlijk normaal? En hoe kan ik de hals steviger maken?

Ik heb één keer in een muziekwinkel hetzelfde meegemaakt met een Epiphone SG, maar voor de rest LEKEN alle gitaren waarop ik heb gespeeld een stuk stabieler...

Moonchild
5 mei 2003, 15:24
Je moet niet aan de hals trekken als je barre akkoorden pakt, probleem opgelost lijkt me :smile:

Volgens mij is er ook geen manier om het te verstevigen, ik weet wel dat het normaal is dat je hals buigt. De andere gitarist uit mijn band speelt op een Ibanez lawsuit Les Paul, die heeft dus geen trem, maar hij buigt gewoon de hals heen en weer om dat effect te verkrijgen.
Ik zou het alleen niet te vaak doen, want goed zal het niet zijn voor je gitaar.

Toaster
5 mei 2003, 15:27
EHHhhmmm....

Volgens mij is er iets niet goed met je techniek dan denk ik toch. Je grepen mogen nooit geforceerd zijn.

Dat geldt overigens voor je hele houding. Je moet sowieso niet trekken aan je hals als je een akkoord zet.

Als je dat vaak en lang genoeg doet komt er vanzelf wel speling op de hals te staan ja.

Ik denk eerder dat het aan je techniek licht.
En of de gitaar nog te repareren is weet ik niet.

Het is wel normaal dat als je een beetje aan je hals trekt of duwt dat je dan een toonverschil hoort. Maar echt niet bij een willekeurig akkoord.

Ik weet niet of je nog les hebt maar anders zou je hier eens met je leraar over moeten praten. Dit is niet lullig bedoeld hoor.

Tenzij je gitaar gewoon kaput is.

Harry
5 mei 2003, 16:02
als je het niet express doet, doe je het niet goed, niet zo hard trekken inderdaad. Ook om rsi te voorkomen. Bij een SG kan het wat eerder gebeuren omdat bepaalde modellen nogal dunne halzen hebben.

syberen
5 mei 2003, 16:12
Bij barre akkoorden moet je tegendruk geven met je duim, die achter de hals geplaatst is.

Wat je nu waarschijnlijk doet is met je rechter arm de gitaar tegen je lichaam aan drukken, terwijl je ook met je linkerarm de hals naar achter drukt.

Probeer alleen met je linkerhand de tegendruk te geven is mijn advies.

Moonchild
5 mei 2003, 16:50
Nou, nu dat is opgelost, kaap ik ff deze thread...

Wat zijn de dikste snaren die ik op mijn Ibanez zou kunnen zetten? De brug is geblockt, dus dat is geen probleem, ik vraag me alleen af hoeveel zo'n nek nou eigenlijk kan hebben

Negative K3 fan
5 mei 2003, 17:33
een nek kan best wel veel hebben. maar vanaf .016 wordt het spelen bijzonder lastig.

srv-man
5 mei 2003, 20:59
Op 2003-05-05 15:20, schreef Electrical Storm:
Ik heb één keer in een muziekwinkel hetzelfde meegemaakt met een Epiphone SG, maar voor de rest LEKEN alle gitaren waarop ik heb gespeeld een stuk stabieler...


Nou, dat lijkt niet alleen zo, dat is ook zo! Sommige gitaren hebben een wel zeer flexibele nek en dat komt bij ieder merk voor, zelfs de besten (PRS bijv.). Uiteraard zul je er met dikke halzen weinig last mee hebben, maar met een dunne hals (SG bijv) kan het erg vervelend zijn, hoewel sommige gitaristen inderdaad op deze wijze vibrato tot stand brengen.
Je hals zal overigens niet zo snel breken, maar je moet natuurlijk niet met de kop proberen je brug te gaan raken :wink:

Electrical Storm
6 mei 2003, 11:11
Ja zoals ik al zei gebeurt het af en toe wanneer ik zitten speel (dus wanneer ik mijn rechterarm tegen de body druk zoals Syberen al zei) en dan bijvoorbeeld een Bb-akkoord (dus dicht bij de kop) pak. Ik was inderdaad al bang dat het aan mijn techniek zou liggen, het wordt ook wel steeds minder naarmate ik langer speel, maar ik vroeg me alleen af hoe ver een gemiddelde hals doorbuigt als je er bijvoorbeeld met een kracht x aan trekt... Het gebeurd niet als ik gewoon akkoorden aan het spelen ben maar wel af en toe als ik een fingerpicking-nummer speel waarbij ik me niet kan veroorloven dat een snaar wordt gedempt omdat mijn wijsvinger niet plat genoeg op de toets ligt.

De Teng
6 mei 2003, 11:17
Maar dan zit er toch ook iets niet goed? In principe moet een los nootje op de hals al helemaal geen kracht kosten, of die van jou is niet goed afgesteld. Laat iemand er eventjes naar kijken. En je moet ook bij die barré akkoorden zo weinig mogelijk kracht gebruiken ervoor. Misschien dat je je gitaar laag hebt hangen? Is ook erg RSI bevorderlijk... als je hem hoger hangt dan kun je de grepen ook makkelijker pakken.

Electrical Storm
6 mei 2003, 11:21
Nee nee geen los nootje. Gewoon toevallig als ik een barré moet pakken tijdens het fingerpicking (omdat die greep toevallig dan het best uit komt...) Het gebeurt zoals ik al zei niet staand maar gewoon zittend. Ik denk dat ik dan een totaal verklote techniek heb met mijn rechterarm tegen de body gedrukt en de linkerarm naar achteren (maar dit doe ik ook zeer af en toe onbewust). Staand is alles in orde...

Ronald
6 mei 2003, 11:23
eh... mijn hals buigt helemaal niet door voor zo ver ik weet wat ik er ook mee doe, kheb um ook nooit afgesteld ofzo , gewoon zo gelaten zoals ie was toenik um kocht en ik vind niks mis met de hals :s lijkt me ook nie bepaald goed voor het hout als ie door buigt

waarom moet je hals dan kunnen buigen ??

Electrical Storm
6 mei 2003, 11:35
Sommige gitaristen gebruiken het als effect, maar bij mij werkt het als een ongunstige bijkomstigheid. Wat voor gitaar heb je dan Ronald? Het kan prima kloppen hoor... Ik heb een Fender Strat en die doet het heel af en toe een beetje onder bepaalde speelomstandigheden...

Ronald
6 mei 2003, 11:46
ik heb een ibanez rg 250

maar ik bedoel de hals is toch van hout , da kan toch niet buigen ?

of begrijp ik het nu verkeerd :s

De Teng
6 mei 2003, 11:58
Ronald, hout buigt prima hoor! De ene soort wat beter dan de andere. Maak maar eens een modelvliegtuigje met hardhout om het maar extreem neer te zetten. Van dat balsa hout is net kauwgom, daar lukt het wel mee, snappie?

Ronald
6 mei 2003, 12:22
hmm ja je kan ook wel de hals afstellen ja met zo'n sleuteltje maar daar heb ik nooit aangezeten ik laat um gewoon staan zoals ie staat , maar ik heb in ieder geval nooit gemerkt dat ie boog hoor en dat hoeft ie van mij ook nie te doen ook :smile:

PeteRS
6 mei 2003, 12:41
Bij de SG is dit verschijnsel idd echt irritant, bij Ibanez (bv. de RG550 zeker geen dikkere halsdoorsnede dan de SG) valt dit echter wel mee. Ik gebruik dit effect (maar dan verlagen, dus van je afdrukken op de headstock) bij Nothing Else Matters, om die flageolet in het intro iets te verlagen. Dit klinkt wat 'smoother' dan met tremolo.