PDA

View Full Version : Wilkinson brug op Fender Highway one strat?



eggen_h
8 september 2010, 16:58
hoi,

Ik heb besloten de brug van mijn Fender highway one uit 2007 te vervangen door een Wilkinson WVPCR brug.

zie de link: http://www.degierguitars.com//webshop/product_info.php?cPath=30&products_id=114

maar voordat ik de brug daadwerkelijk bestel wil ik eerst weten of die brug ook echt gaat passen op mijn Fender, zonder dat ik gaten bij moet boren voor de bevestiging.

heeft iemand enig idee of de string spacing van de Wilkinson brug hetzelfde is als die van mijn Fender? Ik kan er namelijk niets over vinden op internet.

dank!

groeten,

Hubert

Johan91
8 september 2010, 17:54
Tsja, ik zou het opmeten. Bij de omschriving staat dat de spacing 54m is, dus meet even (met een schuifmaat) hoeveel het bij je highway is.

Maar waarom wil je een andere brug??

eggen_h
8 september 2010, 19:51
ja, ik heb alleen niet zo'n schuifmaat om het op te meten.

ik zou eigenlijk alleen nieuwe zadeltjes moeten hebben, deze zijn versleten, maar ik kan er net zo goed een nieuwe brug opzetten. De hardware van een highway is niet helemaal om over naar huis te schrijven namelijk.

vandaar

macwilliams
8 september 2010, 20:39
Bij de Lidl verkopen ze digitale schuifmaten, niet duur en zuiver genoeg.
€7,-

eggen_h
8 september 2010, 22:13
nou ja, ik heb maar besteld. op hoop van zegen dan maar!

als ie niet past kan ik hem nog terugsturen, dus dat is prima.

iemand bekend met deze bruggen? Heb het maar een beetje blindelings gekocht, slechter dan een highway brug kan het niet zijn.

als er iemand is die ervaring heeft met wilkinson bruggen hoor ik graag van hem/haar

dank voor de reacties

vulvasonic
8 september 2010, 22:53
Ik heb er hele goede ervaringen mee. Ik bezit zelf geen gitaren met een Wilkinson tremolo-systeem, maar ik heb op redelijk wat modellen gespeeld met zo'n zwengel (van vrienden en in winkels - meerdere modellen). Het valt me op dat ze zeer stemvast zijn. Eerlijkheid gebiedt te zeggen dat het allemaal modellen betrof waarop locking mechanieken gemonteerd waren en voorzien van een graph-tech topkammetje.

Ik durf het niet met zekerheid te zeggen, maar nog niet zo heel lang geleden heb ik eens dezelfde vraag gesteld en als ik het me goed herinner was het antwoord dat het zonder verdere modificaties de oude tremolo (of eigenlijk vibrato) kon vervangen. Maar PIN ME ER NIET OP VAST! :)

Gearjunkie
8 september 2010, 22:55
Ik heb een drietal Strats met Wilkinson trems. Niet het type dat jij hebt gekocht, maar verder prima spul.

Off topic vraag ik me wel af hoe jij zadeltjes weet te verslijten...

eggen_h
8 september 2010, 23:20
Ik zet de brug vast met 5 veren, ik speel nog wel es in andere stemmingen, dus dan is dat wel handig. Dus met de tremelo zelf zal ik weinig doen. Maar misschien dat ik hem toch weer losmaak, moet ik maar even kijken.

En dat ik die zadeltjes in 2 jaar tijd heb weten te verslijten is voor mij DE reden dat ik het vertrouwen in die brug kwijt ben hah.

Maar er zitten echt flinke inkepingen in de zadels en de E snaar knapt te snel tijdens slagjes, de stemming is net niet lekker en ik moet elk half jaar me brug opnieuw laten afstellen.
Voor de rest is de gitaar erg lekker, goede hals en goede sound, maar die brug is naar mijn mening ruk.

JER00N
9 september 2010, 02:32
Ik heb bijna dezelfde brug, alleen dan de WVP6, die heeft 1 rond gat en 5 meer ellips-vormige gaten zodat het niet zo'n ramp is als de afstand tussen de schroeven onderling iets verschilt.
Beetje mosterd na de maaltijd, maar ik heb die van mij veeel goedkoper gekocht bij Axesrus (http://www.axesrus.com/axehardware.htm) (GBP 27,50, omgerekend zo'n 35 euro)...

Bij mij moest ie de brug op m'n Blade vervangen. Dat paste prima, ik moest alleen bij een hoekje van de slagplaat wat afvijlen. Mogelijk dat dat bij jouw gitaar niet hoeft.

Verder een heel fijne brug, die push-in arm is veel praktischer en hij blijft een stuk stabieler dan zo'n vintage prutding, zeker in combinatie met de tuners die ik ook vervangen heb (ook van Wilkinson, double locking, met twee gaatjes dus).

Wabbie
9 september 2010, 10:07
Zo heel slecht zijn die bruggen op de Highway serie toch ook weer niet? En als je zadels kapot zijn dan had ik gewoon de brugzadels vervangen.

In ieder geval succes ermee!

eggen_h
9 september 2010, 11:44
nee die bruggen zijn niet slecht, maar een wilkinson is beter. Vandaar dus.

Johan91
9 september 2010, 13:25
Heb je trouwens wel gekeken wat voor sound je wilde? Veel of juist minder sustain? Een brug heeft meer invloed op de sound als ik dacht. Ik heb bij mijzelf de brug van mijn Yamaha vervangen door een Wilkinson, en achteraf kon ik alleen maar zeggen dat het een goede gok is en dat ik de volgende keer anders zoek.