PDA

View Full Version : Schel geluid bij Fender Hotrod Deville, daardoor onbruikbaar voor repetitie



Goof95
8 september 2010, 16:30
Hallo beste mede-gitaar fanaten,

Ik heb een grandioos probleem met mijn Fender Hotrod Deville 212 versterker die ik nog niet zo lang geleden heb gekocht.
Omdat ik niet alleen blues en 'rustige' muziek speel heb ik er ook een Blackstar HT buizen distortion bij gekocht, om toch een beetje het Marshall scheurgeluid te hebben. Ik moet zeggen dat dit ook goed lukt, maar als ik bij een band repetitie de bak flink opentrek (in hoeverre dat kan), klinkt de versterker heel erg schel als ik er op verschillende manieren voor ga staan, het doet gewoon pijn aan m'n oren..

Ik heb geen flauw idee wat ik kan doen om 'm minder schel te laten klinken, want als ik er thuis mee speel, klinkt die helemaal niet zo.

Wat kan ik doen?

Cheers

Midwolda
8 september 2010, 17:25
"... als ik er op verschillende manieren voor ga staan..."
Bedoel je daarmee dat je het schelle alleen op bepaalde plekken hoort?
Dan zou ik BeamBlockers proberen.

Goof95
8 september 2010, 17:35
@ Midwolda

Ja, maar ik zit dan met het probleem als die versterkt moet worden, met een microfoon ervoor en dergelijken..

Beamblocks?

Erik70
8 september 2010, 20:12
Heb zelf o.a. ook een hotrod (de 1x12 dan..) en een blackstar (HT-dual) dus mag uit ervaring spreken:
DE grote tip voor de hotrod bij meer dan slaapkamervolume: zet de brightknop UIT.

... einde probleem.

Terminus
8 september 2010, 21:36
Heb zelf o.a. ook een hotrod (de 1x12 dan..) en een blackstar (HT-dual) dus mag uit ervaring spreken:
DE grote tip voor de hotrod bij meer dan slaapkamervolume: zet de brightknop UIT.

... einde probleem.

Lijkt me inderdaad de oplossing, aangezien de bright-knop effectiever wordt naarmate je de versterker harder zet.

reinierscheffer
8 september 2010, 22:10
idd, die bright knop is hel. Die mogen ze van mij afschaffen.
wat voor gitaar heb je? Telecaster en stratocaster modellen klinken, vooral in het brugelement, vaak erg schel. Het kan zijn dat je brugelement in verhouding hoger staat dan je hals element.
Of heb je dit alleen als je over je Blues Deville speelt?
Draai misschien dan wat Treble terug op je amp, en evt wat Mid bij. Draai ook de Presence niet te ver open.

Adro
9 september 2010, 00:06
ik speel zelf over een Hot Rod Deluxe en heb precies hetzelfde (probleem) ik heb sinds kort een beamblocker geplaatst..) erg makkelijk zelf te maken trouwens!! dit voorkomt iig de directe schelle klank `right in your face`....het werkt echt :blast: qua spreiding van het geluid... alleen de schelle klank blijft het hetzelfde. ik ben op dit moment flink aan het testen met het verdraaien van alle knoppies... de treble terugdraaien is idd een ding, maar ik merk wel dat ik de presence er in moet laten om het geluid zo `open´ mogelijk te houden.. Ik ben verder ook benieuwd naar de oplossingen van anderen!!

Nielsje
9 september 2010, 00:33
ik heb sinds kort een beamblocker geplaatst..) erg makkelijk zelf te maken trouwens!!

Dit is discutabel. Er zijn een aantal forumleden geweest die dat geprobeerd hebben, maar soms met erg negatieve resultaten...

Goof95
9 september 2010, 07:13
idd, die bright knop is hel. Die mogen ze van mij afschaffen.
wat voor gitaar heb je? Telecaster en stratocaster modellen klinken, vooral in het brugelement, vaak erg schel. Het kan zijn dat je brugelement in verhouding hoger staat dan je hals element.
Of heb je dit alleen als je over je Blues Deville speelt?
Draai misschien dan wat Treble terug op je amp, en evt wat Mid bij. Draai ook de Presence niet te ver open.

Ik speel wel op een strat, maar dan altijd clean, en bijna nooit het brugelement maar altijd een combinatie van de middle en brug element, mog ik het brugelement überhaupt gebruiken.
Ik heb ook nog een LTD EC401VF (les paul) met een Seymour Duncan JB in de brug en een Seymour Duncan '59 in de nek.

Ik heb vaker geprobeerd de treble terug te draaien, de bright knop uit gezet, de 2e input gebruikt (klinkt ook minder schel), maar steeds als ik hem harder zet en er recht voor ga staan klinkt het gewoon k*t.

Kim Wilson
9 september 2010, 07:40
Het is een beetje de aard van het beestje. Vooral op hoger volume worden ze nogal schreeuwerig. Beamblockers zouden wel kunnen helpen, andere speakers is ook nog een optie. Maar dat karakter zit er een beetje in.

Beamblockers zelf maken heb ik ook eens geprobeerd, met matig succes. Het leek erop, het zat prima in elkaar, maar resultaat was niet al te best. Niet getest t.o.v. een echte beamblocker, maar gezien de positieve reacties op de echte, denk ik dat die van mij gewoon niet goed werkte.

reinierscheffer
9 september 2010, 08:18
Ik speel wel op een strat, maar dan altijd clean, en bijna nooit het brugelement maar altijd een combinatie van de middle en brug element, mog ik het brugelement überhaupt gebruiken.
Ik heb ook nog een LTD EC401VF (les paul) met een Seymour Duncan JB in de brug en een Seymour Duncan '59 in de nek.

Ik heb vaker geprobeerd de treble terug te draaien, de bright knop uit gezet, de 2e input gebruikt (klinkt ook minder schel), maar steeds als ik hem harder zet en er recht voor ga staan klinkt het gewoon k*t.

misschien domme vraag.. maar speelt iedereen met doppen in?
Kan misschien gewoon de belevenis zijn dat het schel is omdat het hard is en Fender. Maar misschien als je het geheel zou uitmiken en opnemen lijkt het best mee te vallen. De meeste oordoppen halen wat hoog er af.

robertmolema
10 september 2010, 00:44
Ik spreek ook uit ervaring. Ik had twee Hotrods om live stereo te kunnen spelen maar het lelijke schreeuwerige hoog ging ik op den duur ook op slaapkamer volume horen. En ook bij opname kreeg ik het niet goed. Wat ik ook probeerde het typische hotrod hoog bleef aanwezig en het is gewoon geen mooi hoog.

Ik heb de optie overwogen om de eindtrafo's te vervangen (http://www.drtube.nl/mercury_magnetics.htm) want daar lijkt het probleem te zitten maar dat is een dure optie.

Uiteindelijk heb ik ze alle twee ingeruild en een 20 jaar oude aftandse Vox AC30 gekocht. Het is geen Fender sound maar wat een geweldig toonmonster. Uiteindelijk is de Hotrod van nu een Mexicaanse clone van de oudere Hotrod waarmee ik ook ervaringen had in een studio. Daar kregen we toen ook maar moeilijk een goed geluid uit. Maar die waren beter dan de Mexicanen. Maar ja. Ze kosten ook geen vermogen. En je krijgt er best veel voor.

Adro
10 september 2010, 01:55
Wat betreft de DIY beamblocker:

koop bij de bouwmarkt een Attema plafond afdekkapje (voor contactdoos)http://http://www.elektra-onderdelen1.nl/Webwinkel-Product-795670/ATTEMA-PLAFONDPLAAT-ROND-125MM-WT.html een alu-strip van ong 2 á 2,5 cm breed + zwart tape o.i.d....

meet met een passer vanuit het midden van het afdekkapje precies 4" oftewel 10,16cm rond en zaag met een figuurzaag deze vorm uit! monteer deze precies in het midden van de alustrip (dit kan met tape, of een platte bout en moer)...(de strip is natuurlijk de lengte van radius de van de speaker.) maak'm mooi zwart of beplak hem met stickers en klaar is kees....easy as that, and works perfectly!!

robertmolema
10 september 2010, 09:38
Ik denk dat het goed is te realiseren dat een beamblocker of oordoppen uiteindelijk hetzelfde doen: dat is het lelijke hoog uit jouw eigen oorschelp vandaan houden. Het is dus slechts een plaatselijk akoestische oplossing. De geluidsman in de zaal en het publiek blijven opgescheept met een zagend hoog, probleem gedeeltelijk opgelost.

Verder denk ik dat het mooie hoog bijdraagt aan een goed geluid, wat dat ook mag zijn, maar een rijk geluid met goed versterkte boventoonstructuur biedt meer mogelijkheden om het hoog mooi te filteren. Dus ook een mooi dieper/wolliger geluid heeft echt behoeft aan een basis van mooi hoog. Daar kun je meer kanten mee op.

Zelfs speel ik nooit met oordoppen maar probeer de andere bandleden altijd te bewegen op zo'n volume te spelen dat mijn oren geen doppen nodig hebben. Het komt de timing ten goede en het klinkt gewoon mooier en is minder vermoeiend en je hoort elkaar ook beter. Je speelt dan niet alsof je vier weken verkoudheid niet uit je neus hebt verwijderd. Ik snap het overigens niet helemaal. Je geeft kapitalen uit aan een goed geluid om daarna je oren dicht te stoppen....hmmm

muziekschuur
10 september 2010, 09:53
voetpedaaltje met grafische EQ.

Of je buizen zijn versleten. Dan verliest een buizenversterker zijn bas.
Oefen je meer dan 1x per week? En boven de 3 (volume?), dan doe je waarschijnlijk maar 1 a 2 jaar met je (eind) buizen...

robertmolema
10 september 2010, 10:11
voetpedaaltje met grafische EQ.

Of je buizen zijn versleten. Dan verliest een buizenversterker zijn bas.
Oefen je meer dan 1x per week? En boven de 3 (volume?), dan doe je waarschijnlijk maar 1 a 2 jaar met je (eind) buizen...

Een van mijn 2 Hot Rods was praktisch nooit gebruikt. Nieuw klinken ze al zo. Maar het klopt, ze klinken inderdaad alsof de buizen oud zijn, ook met nieuwe buizen.

Een EQ helpt je niet. Het versterken van het eindsignaal, daar gaat het mis, ongeacht wat je erin gooit. Dat zou betekenen dat je elke versterker, buizen of solidstate, kunt transformeren met een EQ tot alles wat je wilt, en da's erg kort door de bocht.

Ik heb deze versterkers echt afgedaan als crapy! Ik heb ze te snel gekocht, te enthousiast over buizen maar ik wist er niks van en het was Fender, had er niet meer dan zoveel voorover, wist ik veel. Nu weet ik beter.

De markt verandert: iedereen wil weer buizen, dus er wordt zo goedkoop mogelijk geproduceerd omdat fabrikanten weten dat als de consument denkt 'als er buizen in zitten moet het goed zijn want buizen zijn authentiek en da's goed'. Er wordt bezuinigd op belangrijke onderdelen net als bij gitaren. Op het oog zien ze er tof uit, maar helaas op het gehoor niet.

Kim Wilson
10 september 2010, 10:12
voetpedaaltje met grafische EQ.

Of je buizen zijn versleten. Dan verliest een buizenversterker zijn bas.
Oefen je meer dan 1x per week? En boven de 3 (volume?), dan doe je waarschijnlijk maar 1 a 2 jaar met je (eind) buizen...
Been there, done that. Het ligt niet aan de buizen, dat kan ik op basis van 4 jaar eigen ervaring met een Hotrod Deluxe met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid nu al wel zeggen. En een EQ helpt iets, maar het blijft behelpen. Ook dit heb ik zelf geprobeerd, na de BD-2 is de GE-7 het langst in mijn bezit. Je kunt het storende sublaag eruit filteren, het schreeuwerige terugdringen en iets midlaag toevoegen, maar dan wordt het weer één doffe brij die niet lekker meer door de mix komt.

PeeVee
10 september 2010, 10:32
aangezien de bright-knop effectiever wordt naarmate je de versterker harder zet.
Precies andersom; de bright knop is een klein condensatortje dat juist bij LAGE volumes wat extra tophoog doorlaat. Hoe hoger je de volumeknop zet, des te minder effect deze "bypass" heeft. Met volume vol open heeft bright aan/uit geen functie meer.

Chris Winsemius
10 september 2010, 10:38
Hallo beste mede-gitaar fanaten,

Ik heb een grandioos probleem met mijn Fender Hotrod Deville 212 versterker die ik nog niet zo lang geleden heb gekocht.
Omdat ik niet alleen blues en 'rustige' muziek speel heb ik er ook een Blackstar HT buizen distortion bij gekocht, om toch een beetje het Marshall scheurgeluid te hebben. Ik moet zeggen dat dit ook goed lukt, maar als ik bij een band repetitie de bak flink opentrek (in hoeverre dat kan), klinkt de versterker heel erg schel als ik er op verschillende manieren voor ga staan, het doet gewoon pijn aan m'n oren..

Ik heb geen flauw idee wat ik kan doen om 'm minder schel te laten klinken, want als ik er thuis mee speel, klinkt die helemaal niet zo.

Wat kan ik doen?

Cheers

Zit redelijk in het karakter van de versterker (circuit, trafo's, speakers) maar er zijn wat betaalbare dingen mogelijk om 'm wat prettiger/voller in het hoog te krijgen:

- ten eerst je eindbuizen wat warmer (laten) biasen. Uit de fabriek is dat bijna altijd kouder dan op het schema aangegeven staat en door 'n wat warmere instelling wordt de klank in het hoog wat warmer, klinken de niet omwonden snaren wat voller en heb je ook ietsje meer sustain
- keuze preampbuizen; in dit geval zou ik voor JJs gaan. Normaal gesproken vind ik die te middy/te warm in de betere versterkers maar in een aantal schelle amps kunnen ze de sound wat compenseren in het hoog.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

reinierscheffer
10 september 2010, 10:59
Zelfs speel ik nooit met oordoppen maar probeer de andere bandleden altijd te bewegen op zo'n volume te spelen dat mijn oren geen doppen nodig hebben. Het komt de timing ten goede en het klinkt gewoon mooier en is minder vermoeiend en je hoort elkaar ook beter. Je speelt dan niet alsof je vier weken verkoudheid niet uit je neus hebt verwijderd. Ik snap het overigens niet helemaal. Je geeft kapitalen uit aan een goed geluid om daarna je oren dicht te stoppen....hmmm

daarom geef ik dan ook weer een kapitaal uit aan goede oordoppen, lol :cooler:

GretschGuy
10 september 2010, 11:39
Hallo beste mede-gitaar fanaten,

Ik heb een grandioos probleem met mijn Fender Hotrod Deville 212 versterker die ik nog niet zo lang geleden heb gekocht.
Omdat ik niet alleen blues en 'rustige' muziek speel heb ik er ook een Blackstar HT buizen distortion bij gekocht, om toch een beetje het Marshall scheurgeluid te hebben. Ik moet zeggen dat dit ook goed lukt, maar als ik bij een band repetitie de bak flink opentrek (in hoeverre dat kan), klinkt de versterker heel erg schel als ik er op verschillende manieren voor ga staan, het doet gewoon pijn aan m'n oren..

Ik heb geen flauw idee wat ik kan doen om 'm minder schel te laten klinken, want als ik er thuis mee speel, klinkt die helemaal niet zo.

Wat kan ik doen?

Cheers

Als ik het wel heb, gebruikt Fender nog steeds de Sovtek 5881 buizen in die versterker. Die hebben 'n nogal uitgesproken sonisch karakter. Weinig midden, dominant en 'stijf' klinkend hoog. Zoals Chris al opmerkte, warmer (laten) biassen kan helpen. Fysiek / elektronisch zijn die buizen erg robuust. Dus ze kunnen flink wat hebben. Zelfs bij hoge voltages kan je ze 'warm' biassen.

Als dat niet (voldoende) helpt kan je nog andere buizen overwegen.

De speakers zijn ook niet geweldig. Maar die vervangen is 'n duurdere grap.

robertmolema
10 september 2010, 11:58
De speakers zijn ook niet geweldig. Maar die vervangen is 'n duurdere grap.

En de buizen zijn wel robuust maar stijf in het hoog, dus ook vervangen.

De trafo kan ook vervangen worden voor betere versterking van het eindsignaal.

Eigenlijk blijft er weinig over om niet te vervangen.

LOL!

Ik zou de versterker vervangen.

Kim Wilson
10 september 2010, 12:21
Zelfs met een setje G12H30's en een warme bias vond ik het nog steeds niet geweldig. Het karakter blijft.

Robert maakt een beetje een grapje, maar hij heeft wel gelijk. Het geld wat erbij moet om het karakter een beetje te verdoezelen, kun je ook gebruiken om een andere te halen. Vanaf een 900 euro moet je wel een deftige vintage Fender amp kunnen vinden.

Adro
12 september 2010, 13:39
toch vraag ik mij af als je de versterker zou vervangen of je dan uiteindelijk toch tevreden bent! je zult altijd aan je gear blijven sleutelen... tenminste ik wel! het is dan eerder een kwestie van smaak. Ik heb nu wel over verscheidene versterkers gespeeld en bij elke is er veel aan versleuteld. daar ontkom je gewoon niet aan. Ondanks zijn 'hoog' blijft de deluxe heerlijk klinken.... tenzij je je sound exact wil kopieren van je idool, dan weet je wat je nodig hebt...

Eko
12 september 2010, 17:11
Die hele hotrod serie is alleen gemaakt om goedkoop buizenamps op de markt te gooien. Het hele geluid is er op gemaakt om zo snel mogelijk een randje te kweken. Het echte laag is er uit gehaald anders rammelt de kast uit elkaar want die is van zo goedkoop mogelijk materiaal. Aan alle kanten is er beknibbeld en geknepen. Ik ben er na een paar maanden mee opgehouden en heb hem weggedaan.
Iedere amp veranderd iets van geluid zodra het volume omhoog gaat. Regelen van toon zul je moeten leren. Ook zal het afhangen van de ruimte waar je in speelt.
Probeer eens een 57 twin. Klinkt al heel anders.

Pepe
12 september 2010, 17:24
@ Eko: volgens mij heb ik wel enthousiaste post van jou over dat ding gelezen?

Enniewee, als je je gaat irriteren aan een amp is het slechts een teken dat je klaar bent voor een next level en aangezien het doel van het leven accepteren is lijkt me een nieuwe amp een prettige oefening daarin.

tillens
12 september 2010, 19:00
Al is het maar om de boutique markt een beetje te sponsoren.. weg met die hot rod, jezelf verhuren als schandknaap en op naar een ToneKing.

Pepe
12 september 2010, 19:09
Niet te grote stappen... een deluxe of valvetech is mooi zat :_

Eko
12 september 2010, 19:54
Pepe,
Ik heb 1 keer een hotrod gehad , jaren geleden. Speel nu al jaren over een Marble. Straatlengte verschil in geluidskwaliteit.
Een hotrod is leuk voor slaapkamer gebruik en alleen het cleane kanaal.

tillens
12 september 2010, 20:32
Niet te grote stappen... een deluxe of valvetech is mooi zat :_

Staat een valvetech op marktplaats op zich redelijk geprijsd, maar goed moet je ding zijn..

Grt peter

robertmolema
12 september 2010, 21:46
Ik ben, toen ik mijn Hotrods zat was, opzoek gegaan naar een versterker die in essentie hetzelfde type geluid kon produceren maar dan kwalitatief beter (en da's niet subjectief :-), scheurkanaal was niet nodig, maar ging het ook niet uit de weg.

Ik kwam op de volgende versterkers uit (met een budget van rond de 1500)
- Fender SuperSonic 22 Combo, erg lekker scheurkanaal, veel regelingsmogelijkheden, twee clean-kanalen (deluxe & bassman clean).
- Fender SuperSonic top + losse kast, nog strakker in het laag
- Egnator Renagade 212 Combo, ongelooflijk veel regelmogelijkheden

Maar toen kwam ik de Vox AC30 tegen en daar ben ik mee thuis gekomen.

Wat ik heel goed vond klinken in vergelijkbare prijsklasse met de HotRod waren de Hughes & Knetter Statesman Dual EL84 en de Statesman Dual 6L6.

Uiteraard zijn de Twin reverbs ook prachtige versterkers.

Kim Wilson
13 september 2010, 09:01
toch vraag ik mij af als je de versterker zou vervangen of je dan uiteindelijk toch tevreden bent! je zult altijd aan je gear blijven sleutelen... tenminste ik wel! het is dan eerder een kwestie van smaak. Ik heb nu wel over verscheidene versterkers gespeeld en bij elke is er veel aan versleuteld. daar ontkom je gewoon niet aan. Ondanks zijn 'hoog' blijft de deluxe heerlijk klinken.... tenzij je je sound exact wil kopieren van je idool, dan weet je wat je nodig hebt...
Natuurlijk blijf je altijd kijken naar je ideale geluid. Maar de ergernis aan het schelle geluid herken ik ook, en is idd een teken dat je een stapje beter wil hebben. Ik heb er vier jaar over gespeeld, en ook tegen hetzelfde probleem aangelopen. Na diverse inruilacties ben ik nu bij een Vibrolux Reverb uitgekomen, en die gaat niet meer de deur uit. Daar ben ik tevreden mee, en daar hoef ik ook niet meer aan te laten sleutelen, of het zou een PPI MV moeten zijn.

Er moet zoveel aan een Hotrod versleuteld worden, dat de TS beter op zoek kan gaan naar een versterker die dichter bij zijn smaak ligt. Om een amp zo te verbouwen dat er niks meer van het oorspronkelijke geluid overblijft, lijkt me niet de juiste manier. Zoeken naar een amp die bijna perfect is, en daarin kleine modificaties aan laten brengen zodat ie helemaal perfect is, is dat wel.

Little Jay
13 september 2010, 09:07
Hoe krijgt nationale jazzheld Martijn van Iterson dan zo'n warm rond jazzgeluid uit z'n HotRod?? Met P90s nog wel.

Kim Wilson
13 september 2010, 09:15
Compleet verbouwde Hotrod wellicht?

Eko
13 september 2010, 22:43
Kim Wilson,
Of ga eens praten met een bouwer en leg die je wensen voor. Hij kan , eventueel , een circuit aanpassen of bv , samen met jou , zoeken naar een oplossing in speaker(s). Zo ben ik op een 15 inch uitgekomen in m`n Clubreverb. ( Marble).

johantipker
13 september 2010, 22:54
Hoe krijgt nationale jazzheld Martijn van Iterson dan zo'n warm rond jazzgeluid uit z'n HotRod?? Met P90s nog wel.

..de hotrod is een prachtige amp voor met name jazz. Zo'n dikke warme tone met een homp midlaag icm met een dikke jazz gitaar. Op de gitaar speel je dan met de neck pu en je draait de tone knop op de gitaar wat dicht. Op deze manier haal je wat scherpte uit je attack en aanslag. De Hotrod moet dan wat harder werken in het midlaag en laag, terwijl het hoog afgetopt is.
Kortom een hele andere speelervaring.

Bovendien helpen de custom vingers en fantastische techniek van Martijn ook wel een flink stuk mee :ok:

Little Jay
14 september 2010, 00:19
Yep, ik weet het, ik heb zelf de Blues Deluxe en die is perfect voor jazz. Schel? Nooit. Schreeuwerig? Al evenmin. En die van mij is gewoon stock.

Wat je ook eens kan proberen: zet alle toonregelaars inclusief presence eens op 10. Volume flink open (op 10 of 11 uur) en dan alles regelen vanaf de gitaar. En zet je amp niet op de grond, maar een halve meter omhoog, stoel of krukje is ideaal.

Ik ken eerlijk gezegd de HotRod-serie niet zo goed, maar de Blues Deluxe is gewoon geweldig en volgens mij zijn ze aardig identiek.

Maar ja, het kan natuurlijk dat het specifieke geluid dat jij in je hoofd hebt er niet uit komt......

Kim Wilson
14 september 2010, 08:10
Kim Wilson,
Of ga eens praten met een bouwer en leg die je wensen voor. Hij kan , eventueel , een circuit aanpassen of bv , samen met jou , zoeken naar een oplossing in speaker(s). Zo ben ik op een 15 inch uitgekomen in m`n Clubreverb. ( Marble).
Ja, dat bedoel ik ook. Maar dan moet je al wel beginnen met een goeie basis, één die dichterbij jouw ideale geluid zit.

Ik hoef trouwens nergens meer achteraan hoor, ik heb mijn setje prima voor elkaar. :)

robertmolema
14 september 2010, 11:17
Compleet verbouwde Hotrod wellicht?

Of een oude Amerikaanse HotRod?

Little Jay
14 september 2010, 16:55
Of een oude Amerikaanse HotRod?

Als je bedoelt dat de oorspronkelijk made in USA beter zou zijn dan de MIM-reissues: dat is volgens mij zo'n onzin.... de andere helft van mijn gitaarduo (Hear2Play (www.myspace.com/duohear2play)) heeft een reissue Blues Deluxe en die van mij is Amerikaans. Nou, met dezelfde eindbuizen hoor ik geen verschil hoor. Sterker nog: de Mexicaanse reissues zijn constructief beter durf ik te beweren!

Of doel je nou op zo'n HotRod?:

http://www.hot-rod-pictures.com/dodge-hot-rod-0001.jpg