PDA

View Full Version : Richwood gitaar: snaren trillen tegen stalen fretten aan, hoe los ik dit op ??



yourname181
8 september 2010, 15:32
Hey iedereen,

Ik ben sinds 3/4 jaar bezig met een nieuwe hobby gitaar spelen ik heb hiervoor een akoestische richwood gitaar gekocht maar sinds een paar maanden trillen mijn snaren tegen de stalen fretten aan (weet ik niet zeker maar maar als ik een akkoord aansla dan hoor je door de klank "bzzzzzzt" ):(. dit heb ik alleen als ik akkoorden aansla die dicht bij de 1ste fret zitten zoals een G of een C akkoord. Ik heb ook het idee dat het alleen bij de bas snaren is dus de E,A,D.
Ik heb met beleid de halspen een kwart losser gezet en 24 uur gewacht met opnieuw te testen of het probleem verholpen was. dit leek te helpen maar na 1 dag was het probleem teruggekeerd:(. Het is wel deels veranderd eerst was het dat ik als ik al mijn snaren open speelde dat geluid hoorde en met het aanslaan van akkoorden, nu is het enkel nog met het aanslaan van akkoorden die dicht bij de eerste fret zaten. Ik wilde eerst weten of ik dit ook op een andere manier kon verhelpen of dat ik weer aan mijn halspen moet draaien want ik wil er ook niet teveel aan gaan draaien zonder dat ik weet of wat ik doe wel goed is.

Groet

LaurentB
8 september 2010, 16:46
De holling van de hals kun je meten, als je de lage E-snaar op de 1e en vlak achter de 14e fret indrukt. Er moet dan een héél klein beetje speling tussen de snaar en de 7e fret zitten.

Verder zou je eens kunnen kijken wat de actie in het algemeen is; wat is de afstand tussen de 12e fret en de (onderkant van) de lage E-snaar? Die moet gemiddeld tussen de 2 en 3 mm liggen, waarbij 2 wel wat laag is.

yourname181
8 september 2010, 17:01
Hey

Bedankt voor de snelle reactie,
ik heb dit nagekeken, de de eerste fret van de lage E snaar indrukken en de 14e fret indrukken van de lage E snaar heb ik gedaan ik zag dat er veel ruimte vrij was bij de 7de fret (ongeveer 4 mm) als ik de snaar indrukte bij de 1ste fret en ongeveer 1 mm als ik de 14de fret indrukte.
Ook heb ik naar de actie in het algemeen gekeken en de afstand tussen de (onderkant van de)12e fret en de fret was 4 mm.
Zou dit op een Upbow kunnen duiden ?
Alvast bedankt.

Groet

LaurentB
8 september 2010, 17:12
Hey

Bedankt voor de snelle reactie,
ik heb dit nagekeken, de de eerste fret van de lage E snaar indrukken en de 14e fret indrukken van de lage E snaar heb ik gedaan ik zag dat er veel ruimte vrij was bij de 7de fret (ongeveer 4 mm) als ik de snaar indrukte bij de 1ste fret en ongeveer 1 mm als ik de 14de fret indrukte.
Ook heb ik naar de actie in het algemeen gekeken en de afstand tussen de (onderkant van de)12e fret en de fret was 4 mm.
Zou dit op een Upbow kunnen duiden ?
Alvast bedankt.

Groet

Wacht even, ik denk dat je me verkeerd begrepen hebt: voor het meten van de kromming van de hals moet je de snaar TEGELIJK op de 1e en 14e fret indrukken (anders kan dat nooit 4 mm zijn :) )

4 millimeter tussen de lage E-snaar en de 12e fret is erg veel. Vreemd dat-ie desondanks nog rammelt, dan zou je inderdaad denken dat de hals verkeerd om gebogen staat. Als je die eerste meting nog eens uitvoert?

yourname181
8 september 2010, 17:17
Hey

Sorry, ja inderdaad nu is mijn uitlsag bij de eerste test maar 1 MM.

Groet

LaurentB
8 september 2010, 17:23
Hey

Sorry, ja inderdaad nu is mijn uitlsag bij de eerste test maar 1 MM.

Groet

Vreemd, want dat is nog steeds vrij veel. Bij een oude gitaar zou je denken aan versleten frets, maar dat is hier waarschijnlijk niet het geval.

Ik vraag me af of het dan fretbuzz is, want zowel de actie als de kromming is vrij ruim. Is het niet een loszittend eind snaar bij de kop, of houd eens alle mechanieken vast als je snaren aanslaat?

yourname181
8 september 2010, 17:26
De gitaar is maar 1 jaar oud. Ik had toen mijn halspin losser gedraaid toen was het probleem verholpen met open snaren spelen eigenlijk alles leek toen goed te zijn maar ik kwam vandaag van mijn werk en ik wilde even wat spelen en ineens hoorde ik het weer. Misschien heeft het dan toch niks te maken met de hals pin ?

Groet

LaurentB
8 september 2010, 17:30
De gitaar is maar 1 jaar oud. Ik had toen mijn halspin losser gedraaid toen was het probleem verholpen met open snaren spelen eigenlijk alles leek toen goed te zijn maar ik kwam vandaag van mijn werk en ik wilde even wat spelen en ineens hoorde ik het weer. Misschien heeft het dan toch niks te maken met de hals pin ?

Groet

Nou, op zichzelf was het geen onlogisch idee, en het hielp ook wat, blijkbaar. Je woont niet in de buurt van Eindhoven toevallig? Ik zou het wel eens willen bekijken.

yourname181
8 september 2010, 17:33
hEY

Nee totaal niet ik woon in Sluis dat is een heel eind weg van eindhoven en de muziekzaak is hier ook niet bepaald om de hoek daarom probeer ik eerst met de hulp van een deskundige dit op te lossen maar stel ik verdraai mijn halspen nog wat moet ik deze dan vaster of losser zetten ?

Groet

LaurentB
8 september 2010, 17:40
hEY

Nee totaal niet ik woon in Sluis dat is een heel eind weg van eindhoven en de muziekzaak is hier ook niet bepaald om de hoek daarom probeer ik eerst met de hulp van een deskundige dit op te lossen maar stel ik verdraai mijn halspen nog wat moet ik deze dan vaster of losser zetten ?

Groet

Sluis in Zeeland? Mja, dat is inderdaad uit de richting van wie dan ook die ik ken, anders kon ik het misschien nog combineren met een bezoek aan een vriend of zo :(

Ik begrijp niet hoe die snaren tegen de frets kunnen rammelen bij die afstelling, dat is het probleem. Losser draaien van de pen kan in elk geval geen schade doen (het is vooral bij het strakker draaien dat het risico bestaat de pen te breken, wat einde oefening is), maar het zal de bespeelbaarheid niet ten goede komen.

yourname181
8 september 2010, 17:47
Hey

Voor een gitaar hoef je geen omwegen te gaan maken ik denk dat ik gewoon dat ik de halspen iets te los heb gedraaid ik had hem een kwartslag losser gedraaid en dat zal waarschijnlijk iets te veel zijn geweest want ik kan het geluid wel verminderen en eigenlijk gewoon weghalen door de snaren supeeer hard in te drukken (wat eigenlijk niet echt normaal meer is) kom ik net achter.
In ieder geval heel erg bedankt dat je me tog een beetje hebt geholpen.

Groet

LaurentB
8 september 2010, 18:05
Hey

Voor een gitaar hoef je geen omwegen te gaan maken ik denk dat ik gewoon dat ik de halspen iets te los heb gedraaid ik had hem een kwartslag losser gedraaid en dat zal waarschijnlijk iets te veel zijn geweest want ik kan het geluid wel verminderen en eigenlijk gewoon weghalen door de snaren supeeer hard in te drukken (wat eigenlijk niet echt normaal meer is) kom ik net achter.
In ieder geval heel erg bedankt dat je me tog een beetje hebt geholpen.

Groet

Oh wacht even, dan kan het 't omgekeerde probleem zijn geweest, dat de actie zo hoog was geworden dat jij de snaren niet meer goed ingedrukt kreeg.
Als de afstand van de lage E -snaar echt 4 mm is bij de 12e fret, dan kan dat wel lager.

Je kunt dat zelf doen: maak alle snaren los, haal het zadel (dat witte ding) uit de brug, en schuur de onderkant wat af.
Trek er een lijn op, 1 mm vanaf de rand, en schuur dit over een stuk ruw schuurpapier (grofheid 80) dat je plat op een tafel legt, totdat je aan de lijn bent gekomen.

Probeer dan nog eens. Geen paniek als je te ver gegaan blijkt, je kunt zo'n zadel voor een paar euro via internet bestellen (vergt alleen wat extra geschuur en gezaag om die weer in de goede vorm te krijgen ;) )

Als je hier allemaal geen zin in hebt; in Vlissingen zit gitaarbouwer Sjak Zwier. Ik weet niet of die ook afstelwerk doet, maar misschien is het een idee daar eens even langs te gaan of mee te bellen.

yourname181
8 september 2010, 18:10
Hey

ja ik ga dit zometeen direct proberen en ik zal eerst kijken of dat werkt anders kan ik altijd nog de tweede optie proberen in ieder geval heel erg bedankt want dit is denk ik wel de oplossing.

Groet

Plant
8 september 2010, 19:44
Het kan wel degelijk een halspen probleem zijn. Heb het ook ooit gehad met m'n 2dehands gitaar die ik na aanschaf zelf afgesteld had. Na enige tijd hoorde ik een bijgeluid. Ik heb me rot gezocht. M'n oor dicht langs de hals gehouden, het leek net of er iets los zat en meetrilde. Toen bleek dat het geluid uit de hals zelf kwam. Als ik de snaren afdempte en achterop de hals klopte hoorde ik ook dat 'zingende' bijgeluid. De halspen :???:
Ik heb de halspen toen weer een heel klein tikje de andere kant op gedraaid - inmiddels 6 jaar geleden! - en het bijgeluid nooit meer gehoord.

Maar jouw gitaar is pas 3/4 jaar oud begrijp ik? Gewoon naar de winkel gaan, want je hebt garantie.

yourname181
8 september 2010, 19:59
Hey,

Ja mijne is ook nog maar een jaar oud en hij is ook 2de hands precies hetzelfde zoals jij het beschrijft ! dat probleem heb ik

groet