PDA

View Full Version : Vraagje



TessaKaizoku
8 september 2010, 12:55
Hoi iedereen,

Ik heb een vraagje, Ik speel nog niet lang gitaar, en heb een hele oude akoestische gitaar. Eerst zaten er hele oude snaren op dus ik heb bij stringweb nieuwe bestelt.
Het probleem is toen de oude snaren erop zaten kreeg ik hem altijd prima gestemt met mijn stemapparaat, maar nu de nieuwe erop zitten krijg ik hem niet gestemd, dan zegt het dat het goed is maar klinkt het voor geen hol, of het is gelijk weer onstemd...
Waar zou dit aan liggen?
Verkeerde snaren?
Verkeerd stemapparaat?
Of een te oude gitaar?

Bedankt voor de aandacht
Groetjes Tessa

Basseytje
8 september 2010, 13:17
Welkom op het Forum

Als je nieuwe snaren op je gitaar legt moet je ze sowieso eerst even flink oprekken(gewoon met je hand een snaar pakken en eraan trekken), ze kunnen best wel wat hebben.

Als je even zoekt staat hier ergens op het forum ook nog een instructie hoe je het moet doen.

Voor de rest kan het zijn dat je andere snaren hebt dan voorheen(ander merk, andere dikte, etc.) het zou kunnen dat hij niet lekker klinkt omdat de hals niet goed is afgesteld en nog niet is gewend aan de snaren.

begin eerst met het oprekken en stem hem erna nog een keer goed, als er dan nog problemen zijn. kunnen we je nog verder helpen

Don Capo
8 september 2010, 13:24
Iets te kort door de bocht me dunkt. Nieuwe snaren hebben een lange periode nodig voordat ze gestemd blijven (sterker nog, wanneer ik mijn snaren niet meer elke keer hoef te stemmen koop ik nieuwe)

Duurt een weekje ongeveer voordat de nieuwe snaren op de juiste spanning blijven en je nog alleen in de marge hoeft te stemmen. Niks om je zorgen over te maken dus, gebeurt altijd.

r1100rs
8 september 2010, 16:20
Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het niet juist 'monteren' van de snaren dit ook kan verklaren. Inderdaad, bij nylon snaren (kan niet ontdekken welk soort je gebruikt) duurt het uitrekken langer dan bij stalen snaren. In het eerste geval is een week vrij normaal, in het tweede geval hoef ik meestal al na 2 dagen niet veel meer bij te stemmen.
Wat ik wel eens fout deed was het niet juist 'knopen' van nylon snaren aan de onderkant (brug). Bij stalen snaren is dit vaak niet aan de orde. Ook is er een techniek (vast meerdere) om de snaren aan de stemmechanieken te 'knopen' (ipv alleen erom heen draaien). Dit alles voorkomt dat de snaren gaan slippen waardoor je blijft stemmen. Al tijdens het draaien hoor je dan vaak de toon al veranderen. Zoek inderdaad eens op internet, er zijn vele sites en filmpjes met voorbeelden. Volgens mij heb ik de aanwijzingen op de site van PRS gevolgd (hoewel oorspronkelijk voor electrische gitaar) voor mijn staalsnarige.
Succes.

--=HANS=--
8 september 2010, 17:01
In het geval van een staalsnarige: http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=91773

Prima methode, snel en eenvoudig.

In het geval van nylon, wat de anderen al gezegd hebben en over de knoop aan de kant van de brug zou ik me niet te druk maken, als die niet goed is knalt je snaar bij de eerste keer stemmen al los. Dit gebeurd voornamelijk bij de onomwonden snaren.

Cue Zephyr
8 september 2010, 20:39
Klinkt inderdaad als een intonatieprobleem door andere dikte snaren.
Staan de snaren voor je gevoel nog even hoog/laag stug/soepel als voorheen?
Merk zal iets minder invloed hebben, dikte en materiaal iets meer.
Probeer eens de snaren een voor een te fretten op de 12de fret en kijk of deze daar gestemd is. Speel daarna de harmonic (flagiolet) op de 12de fret en kijk of deze overeenkomt. Als de harmonic hoger klinkt (boven de gestemde noot op de 12de fret dus) dan kan het zijn dat de snaren niet dezelfde (lagere) spanning hebben dan de oude snaren. Als de harmonic lager klinkt dan hebben de snaren een hogere spanning.
En hieruit kan misschien geconcludeerd worden of je te dikke of dunne snaren hebt gebruikt.
Nieuwe snaren moeten gewoon goed gestemnd kunnen worden. Deze zullen echter inderdaad nog vrij snel ontstemmen.

O.a. DR geeft als tip de snaren niet op te rekken.

Deze methode kan zowel voor nylon als staal gebruikt worden.

Basseytje
9 september 2010, 08:28
O.a. DR geeft als tip de snaren niet op te rekken.

Deze methode kan zowel voor nylon als staal gebruikt worden.

Waarom niet?

Cue Zephyr
9 september 2010, 18:57
Een heen-en-weer e-mail met een medewerker van DR Strings:


Another question: What's the reasoning behind not stretching the strings when restringing? I used to do this but I stopped doing it when I found out that DR recommended to NOT do this.

On a roundcore string, it doesn't need to be tugged as much because it could separate the core wire from the wrap wire. Just a simple small nudge will do the trick.

So this is just for roundcores? Should I still stretch any hex-core strings?

The hexcore strings can weather a bit more tugging than the roundcore but you still may want to be careful as to not separate the wires.
There you have it.