PDA

View Full Version : Thomann: gitaren en CM DC Drive



Heibel
8 september 2010, 09:40
Beste vrienden,

Afgelopen weekend een familiebezoekje afgelegd bij Bambergen in Beieren. "Toevallig" bleek Thomann daar op korte afstand in de buurt te liggen. Ik weet niet hoeveel forumleden daar al geweest zijn, maar gezien de afstand denk ik dat de meesten het met de webshop moeten doen. Thomann voelt groter aan dan de Musicstore in Keulen, hoewel de showroom in totaal niet persé groter is. De gitaarafdeling is nogal lustopwekkend..4m hoge muren aan een stuk gevuld met gitaren..ik kon een glimlach niet onderdrukken..

Heb daar 'n paar gitaren in handen gehad en het volgende viel me op:

De 1e gitaar die ik oppakte was een Harley Benton telecaster van €145, met string- thru body. Stevig, goed stuk hout, chuncky neck, min of meer correcte headstock.. Ik heb het niet nodig, maar hallo €145!!

Fender Strat Classic 50 MIM: ik weet niet of ze daar geen gitaren kunnen afstellen, maar het voelde goedkoop en klonk beroerd..Bij het uitpluggen bleek de jackplate los te zitten..Het erge was dat m'n vriendin me op aan het naaien was dat als ik 'm echt mooi vond, 'm dan maar moest kopen..Maar nadat ik 'm kort getest had, was m'n liefde meteen over..

Squier Classic Vibe Strat: alleen akoestisch...even één op één vergeleken met de MIM strat, maar afgezien van het feit dat de Squier iets lichter is, was er niets (buiten de kleur, Fender heeft meer keuze) dat me deed denken dat de Fender 'n segmentje hoger is. De Squiers voelden stuk voor stuk degelijk en goed afgewerkt aan!

Ik hou het voorlopig nog maar even op m'n MIJ Squiers, i.p.v. gassen op MIM Fenders..

Anyway, belangrijkste aanschaf was de Carl Martin DC Drive. Ik vond 'm al langer interessant, maar kon weinig reviews vinden, of sounds op You Tube. Vlak voordat we gingen nog even het internet afgestruind en blijkbaar is er de laatste tijd e.e.a. bijgekomen en dat klonk veelbelovend.

Helaas kon ik 'm niet testen, dus bij het magazijn opgehaald (6 minuten wachttijd werd me doorgegeven en m'n naam stond stipt na 6 minuten op het matrixbord bij de balie!!!)

Thuis 'ns lekker uitgeprobeerd. Het gaat hier dus om 'n OD pedaal met boost. De boost is ná de drive sectie, dus je kunt 'n echte volume boost gebruiken. Daarnaast werkt de boost ook als de OD niet is ingeschakeld, dus je hebt ook 'n cleane boost mogelijkheid. Tevens is er 'n toggle switch om van regular naar Fat te kunnen schakelen. Op m'n H&K, met het cleane kanaal net op 't randje, klinkt het fantastisch moet ik zeggen..Je hebt zeer veel verschillende sounds tot je beschikking, van bijna clean, naar full- on drive. Op standje regular is het zeer eenvoudig om SRV sounds neer te zetten, terwijl Fat je meer in het Classic Rock gebied brengt. Maar alles klinkt echt overtuigend, dynamisch en met fatsoenlijk laag erin. De transparantie van het pedaal is prachtig, waardoor de kwaliteit van je versterker en je instellingen daarop bepalend zijn voor je sound. Ik vind dat erg prettig werken en je krijgt ook niet van die enorme verschillen tussen clean en drive. De boost is 'n genot. Voldoende volume om je net dat zetje te geven, met iets meer midden d'r in om je door de mix te kunnen prikken. Met m'n cleane kanaal op het randje zoals gezegd, duwt de boost net nog voldoende volume erbij voordat je met name gain erbij krijgt.

In vergelijking met de Fulltone Fulldrive is het in mijn bescheiden mening het betere pedaal..2 standen die beide goed zijn in te stellen en 'n boost ná de drive...Daarnaast kost de CM €99, maar wanneer je alleen op feel en sounds afgaat is dat niet te merken. Kortom, ik ben er erg blij mee en heb meteen 'n goede reden om m'n setup drastisch te wijzigen. Effectloop er uit, drive versterker eruit, EQ eruit..Gewoon gitaar --> effecten --> amp.. Heerlijk!

Heibel

dml
8 september 2010, 09:45
Leuk om te lezen. Ik ben ook al een tijdje geďnteresseerd in de DC Drive, hij klinkt op youtube wat opener dan de Hot Drive'n'Boost die ik nu op mijn plankje heb liggen.

Heibel
8 september 2010, 09:51
De DC Drive klinkt echt open inderdaad. Op standje regular heb je 'n hele transparante drive sound..echt ideaal om SRV/ Hendrix mee te spelen wat mij betreft. Standje fat is wat steviger, echter zonder de boel dicht te smeren en je hebt niet zoveel gain nodig om 'n 'n lekkere drive sound neer te zetten..Zoals gezegd, erg veelzijdig, degelijk en transparant..Mijn aankoop van het jaar in ieder geval..

Buzzel
8 september 2010, 17:09
de gitaar afdeling bij thomann is echt indrukwekkend groot.
In de winkel daar hangen overigens alleen maar showroommodellen die helemaal gesloopt worden door de klanten. als je daar iets koopt (zoals je al zegt) krijg je een nieuwe uit het magazijn.

kokeleko
8 september 2010, 17:57
Ben er inmiddels 3x geweest, altijd terugreis vanuit Bayern.
Inderdaad grote winkel, wat me deze keer opviel toen ik Treppendorf binnen reed was het grote aantal DHL trucks met oplegger die in de laaddoks stonden, een heuse fabriek hoor.

Einzeln
10 september 2010, 09:12
Dit is wel een goede video
http://www.youtube.com/watch?v=CxcHRnevyYg&feature=related

en dan een vergelijk met de satchurator
http://www.youtube.com/watch?v=JnAyXghR4Mw&feature=related

Il_Falco
10 september 2010, 12:17
Ben zwaar ant gassen op die carl martin. Zijn er echt geen negatieve punten aan?

Hmm welk pedaal moet dan van mijn bord. hardwire, mxr, ... pff