PDA

View Full Version : Snaren vervangen - stratocaster



Omag
7 september 2010, 21:22
Hallo iedereen,

Ik heb net de snaren van zowel mijn PRS als mijn Strat vervangen. Youtube is geweldig als bron( mits je een beetje gezond verstand gebruikt).

Enfin, PRS zonder problemen. Bij de Strat ( Classic Player met vintage tuners) even geworsteld met het inzetten van de snaren in de tuners.

Probleem is nu dat ik voor de lengte van de snaar voor het opwinden uitging van 3 vingers zoals bij de PRS, maar nu heb ik op de Lage E snaar maar één winding. Lijkt me een beetje weinig om veilig te zijn. Of maak ik me zorgen om niets? Ik heb me voor alle zekerheid dubbele setjes gekocht, dus ik kan die nog altijd wisselen.

Suggesties?


(ps: toen ik dat probleem opmerkte heb ik voor de rest van de snaren een langer eindje gehouden, zodat ik daar 2 à 3 windingen heb)

Koeloe
7 september 2010, 21:51
Ik wikkel ze eerst 2x helemaal strak om de tuner heen (zonder de snaar in het gaatje te doen).

Dan doe ik de snaar in het gat en zorg er de 2 windingen erboven zitten.
Waar de snaar eruit gaat zorg ik ervoor dat de snaar tussen de 2 windingen in zit.

Dan aan de snaar trekken boven het fretbord en de snaar zit zo vast met minimale windingen.

Daarna stem ik hem, meestal een slag draaien of nieteens...

LesPaul1612
7 september 2010, 21:51
Mijn snaren hebben vaak ook maar één of twee windingen. Het maakt voor de stemvastheid niets uit, mits ze er wel goed zijn opgezet.

Kijk maar even of je stratje snel gaat ontstemmen, als dat niet het geval is, is er niks aan de hand

Omag
7 september 2010, 22:01
Ik heb ze voldoende gestretched zodat er geen ontstemming meer is, dus dat zit snor. Ik dacht eerder aan loskomen ofzo, omdat die vintage tuners geen gaatje door de tuner hebben, maar een holte in de as. Je moet de snaar bijknippen voor je ze plaatst.

Beste foto van het principe die ik kon vinden, ook al is het een bas.

http://www.bassvintageshop.com/wp-content/themes/thesis/rotator/fender-jazz-bass.jpg

Bij de klassieke tuners bij mijn PRS knip ik ze pas af nadat de snaar volledig gespannen staat.

We zullen wel zien I guess.

Thyrif
9 september 2010, 19:04
In principe is weinig omwentelingen geen probleem, zolang het maar niet slipt. Hoe meer omwentelingen, hoe meer kans op slippen natuurlijk.


Ik wind ze altijd zo op:
http://imgur.com/Ka1CL.jpg

Op deze manier is er minimale slipping tijdens bends (of tremolo gebruik) en wel makkelijk en snel "beleggen".

Wat ik doe is de snaar door de tuner halen (met redelijk wat ruimte) en dan direct na een halve slag onder het deel wat ik straks strak trek door haal. Goed op zn plek houden terwijl je het aantrekt, et voila: de snaar houdt zichzelf vast, zonder twintig omwentelingen die alleen maar kunnen slippen (en dus ontstemmen). Totaal heb ik dus een halve omwenteling aan de 'buitenkant' van de tuner, en één tot drie (dik naar dun) aan de kant waar spanning op staat.

Staat ook een filmpje van op youtube, van een prs dude die allerlei afstellingen uitlegt.

Misschien heb je er wat aan voor volgende keer! Succes!

Brewskie
9 september 2010, 19:30
http://imgur.com/Ka1CL.jpg


Die B-snaar ziet er niet heel overtuigend uit.

Thyrif
9 september 2010, 19:53
Die B-snaar ziet er niet heel overtuigend uit.

Hmm, ik zie t inderdaad, misschien is de e een beter voorbeeld xD
Nog geen last van gehad btw, blijft prima in stemming.

piezo
9 september 2010, 20:23
Bij de Strat ( Classic Player met vintage tuners) even geworsteld met het inzetten van de snaren in de tuners.

Probleem is nu dat ik voor de lengte van de snaar voor het opwinden uitging van 3 vingers zoals bij de PRS, maar nu heb ik op de Lage E snaar maar één winding. Lijkt me een beetje weinig om veilig te zijn. Of maak ik me zorgen om niets? Ik heb me voor alle zekerheid dubbele setjes gekocht, dus ik kan die nog altijd wisselen.

Suggesties?


(ps: toen ik dat probleem opmerkte heb ik voor de rest van de snaren een langer eindje gehouden, zodat ik daar 2 à 3 windingen heb)Hier is nog een suggestie, juist ook voor Fender sleufjesmechnieken.
http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=91773

Wabbie
9 september 2010, 20:28
Ik vind persoonlijk al die uitgebreide methodes om snaren op je gitaar te zetten een beetje onzin. Ik zorg altijd voor een a twee wikkelingen en dan blijven mijn Fenders prima op stem ( ook met veel bends en termgebruik).

Bij van die slotted tuners moet je gewoon even leren afschatten hoeveel snaarlengte je moet afknippen voordat je je snaar in de holle as van het stemmechaniek drukt. Als je dat eenmaal doorhebt is het allemaal prima in orde lijkt me.

Nielsje
10 september 2010, 02:58
Hoe minder wikkelingen, hoe beter (meer kans op slippen e.d. bij meer wikkelingen). Zie verder Piezo's methode voor snaren opspannen.