PDA

View Full Version : EH holy grail kaputt



larsje
7 september 2010, 09:50
hi,

ik ben in het bezit van een reverb pedaal van EH (de zgn. holy grail), maar hij diet het niet meer:
- gaat wel aan/uit -> led brand
- blijf signaal houden zowel aan als uit
- geen effect meer te horen
- als ik aan de knop draai en hem bijna volledig heb openstaan komt er een redelijke grote ruis en daarna valt het signaal ook weg.

Kan iemand mij op weg helpen met doormeten enzo?

grt. lars

the feable
7 september 2010, 14:27
Mijn holy grail is ook kapot! Hij geeft een brom-piep, een hoge brom in iedergeval. Naarmate ik de mix verder opendraai wordt de brom-piep harder. Ik voedt het pedaal via een PP2+.

Iemand die weet wat er aan de hand kan zijn?

HaroldA
7 september 2010, 14:47
Iemand die weet wat er aan de hand kan zijn?

Dat EH kwalitatief slechte pedalen maakt? :soinnocent:



PM Dirk_Hendrik maar ff...

larsje
9 september 2010, 08:35
kan iemand helpen?
- heeft iemand het schema paraat?
- voltages, zodat ik kan meten?
- signaalpad
- op basis van mijn info een suggestie

zou top zijn!

Dirk_Hendrik
9 september 2010, 12:29
Schema? En dan? Klacht dat het allemaal SMD werk is? Meten? Heb je een oscilloscoop? Met een multimeter kom je niet zo ver.

the feable
9 september 2010, 16:42
Maar weet jij misschien waar die toon van mij op kan duiden. Als ik hem op mijn pedalpower voedt maakt hij meer lawaai dan bij mijn 1-spot. Als ik de mixknop verder open zet wordt het ook harder... Heeft het dan iets met voeding te maken of kun je daar zo ook weinig over zeggen?

larsje
9 september 2010, 17:27
mwhoa niet echt behulpzaam zo. ik heb vele pedalen via het gitaarforum weten te fixen met wat goede hulp en een multimeter. Een vraag hoe check ik of het de potmeter is, want ik heb een vermoeden dat het daar in zit.

grt. lars

plingploing
10 september 2010, 13:49
Ik heb ook een storing in mijn EHX Holy Grail. Geeft dan wat meer brom/ruis en dan werkt het effect niet of nauwelijks en als ik 'm verder opendraai, valt het volume weg. Tja, ben helemaal niet technisch, maar schroefde 'm eens open om te zien of er iets overduidelijk kapot of los was. Maar omdat ik dus niet technisch ben, stond 'ie op dat moment nog aan. Ik tikte per ongeluk tegen een zwart gevalletje dat aan de zijkant van de printplaat vast zit met drie metalen stripjes. Gaf even een tik-en-knetter-geluid en toen deed 'ie het weer een tijdje. De storing komt wel steeds terug, dus om het geval steeds open te schroeven om er wat in te porren...lijkt me niet de oplossing...

Ben benieuwd of iemand weet wat het is en of het te repareren is.

kassie
10 september 2010, 14:10
Ik heb ook een storing in mijn EHX Holy Grail. Geeft dan wat meer brom/ruis en dan werkt het effect niet of nauwelijks en als ik 'm verder opendraai, valt het volume weg. Tja, ben helemaal niet technisch, maar schroefde 'm eens open om te zien of er iets overduidelijk kapot of los was. Maar omdat ik dus niet technisch ben, stond 'ie op dat moment nog aan. Ik tikte per ongeluk tegen een zwart gevalletje dat aan de zijkant van de printplaat vast zit met drie metalen stripjes. Gaf even een tik-en-knetter-geluid en toen deed 'ie het weer een tijdje. De storing komt wel steeds terug, dus om het geval steeds open te schroeven om er wat in te porren...lijkt me niet de oplossing...

Ben benieuwd of iemand weet wat het is en of het te repareren is.

klinkt als een transistor. Nieuwe transistor erin. Of even vast solderen, maar niet de transistor rechtstreeks, dan verbrand hij.

Theodorus
10 september 2010, 14:42
Ik heb ook een storing in mijn EHX Holy Grail. Geeft dan wat meer brom/ruis en dan werkt het effect niet of nauwelijks en als ik 'm verder opendraai, valt het volume weg. Tja, ben helemaal niet technisch, maar schroefde 'm eens open om te zien of er iets overduidelijk kapot of los was. Maar omdat ik dus niet technisch ben, stond 'ie op dat moment nog aan. Ik tikte per ongeluk tegen een zwart gevalletje dat aan de zijkant van de printplaat vast zit met drie metalen stripjes. Gaf even een tik-en-knetter-geluid en toen deed 'ie het weer een tijdje. De storing komt wel steeds terug, dus om het geval steeds open te schroeven om er wat in te porren...lijkt me niet de oplossing...

Ben benieuwd of iemand weet wat het is en of het te repareren is.

Dat is waarschijnlijk de spanningsregelaar (7805) als je geluk hebt is dat het (opnieuw vastsolderen of vervangen) ,verder valt er niet zoveel aan te repareren (smd techniek)

Dirk_Hendrik
10 september 2010, 16:16
Dat is waarschijnlijk de spanningsregelaar (7805) als je geluk hebt is dat het (opnieuw vastsolderen of vervangen) ,

Goed mogelijk. De eerste Graisl hebben nogal last van voedingsproblemen doordat ze geprobeerd hebben de 9 volt adapterspanning voor de regelaar te ""temmen"" met een weerstand. Die wordt dus bloedheet. Dat kan op zijn beurt weer gevolgen hebben voor het soldeerwerk van andere componenten.



verder valt er niet zoveel aan te repareren (smd techniek)
Onzin. Vereist alleen wat meer ervaring.

Dirk_Hendrik
10 september 2010, 16:20
mwhoa niet echt behulpzaam zo. ik heb vele pedalen via het gitaarforum weten te fixen met wat goede hulp en een multimeter. Een vraag hoe check ik of het de potmeter is, want ik heb een vermoeden dat het daar in zit.

grt. lars
Sorry voor het gebrek aan behulpzaamheid. SMD spul vereist wat meer inzicht dan het gemiddeld fuzzje en de beschreven symptomen kunnen allerlei oorzaken hebben. Daarnaast vraag ik me af wat vele pedalen met een multimeter fixen inhoudt als je op de pot al vastloopt? En waarom vemoed je dat het probleem daar zit?

larsje
13 september 2010, 10:59
hi,

Iets meer info paraat nu. ik heb hem losgemaakt. Vervolgens weer aangesloten en toen deed hij het weer, alles in elkaar gezet en flink wat gespeeld, geen probleem. Dag daarna weer hetzelfde geen.....reverb. Toen wat gedrukt en gewrikt aan de potmeter (via zwarte knop) en daar was de reverb weer terug. Ik vermoed dus dat het probleem met de potmeter van doen heeft. Kan het zijn dat hij ergens contact maakt of zit het probleem in de potmeter zelf? (iets los). Het is niet zo dat hij kortsluiting maakt, lampje blijft branden.

grt. lars

cluseau
13 september 2010, 11:13
Toen wat gedrukt en gewrikt aan de potmeter (via zwarte knop) en daar was de reverb weer terug.

Juist, weer hetzelfde geneuzel dus. Potmeters direct aan de print gesoldeerd kan/zal op den duur voor problemen gaan zorgen. Aansluitingen doorsolderen en niet alleen warmstoken anders is het binnen de kortst mogelijke tijd weer terug. Eigenlijk het oude tin eerst ff wegslurpen.

Frans.

larsje
13 september 2010, 11:27
hi Frans, je bedoelt dat ik hem met draadjes moet gaan vastmaken aan de print?

nb. en wellicht een nieuwe potmeter erop?
grt. lars

cluseau
13 september 2010, 11:33
hi Frans, je bedoelt dat ik hem met draadjes moet gaan vastmaken aan de print?
grt. lars
Nee, ik bedoel dat je de pennen schoonmaakt wat wil zeggen; wat van het oude soldeer wegzuigen en dan nieuw soldeer toevoegen. Draadjes is natuurlijk duurzamer maar ik weet niet wat je daar van bakt en hoeveel ruimte je hebt. Lijkt me niet verstandig. Zou gewoon ff hersolderen zit het voorlopig weer goed toch?

Frans.

Dirk_Hendrik
14 september 2010, 07:48
Eigenlijk het oude tin eerst ff wegslurpen.

Frans.

Graag zelfs. De Grail is een print die hangt aan 1 pot. Daarnaast ook nog RoHS dus het soldeer is ook nog eens brosser. Dat scheurt vanzelf.

cluseau
14 september 2010, 09:04
De Grail is een print die hangt aan 1 pot.Kijk, dat wist ik niet. De ideale formule voor printbreuk, misschien dan toch maar voor soepele draadjes gaan en de print een andere manier van support geven.

Frans.

larsje
29 september 2010, 14:41
Het was toch niet de potmeter, maar blijkbaar toch hetzelfde als plingpoing (of zoiets). die transistor, dus als ik er tegenaan tik knerpt ie een keer en doet het weer. Na verloop van tijd valt hij weer weg. Ga hem nu eerst eens opnieuw solderen wellicht is dat oke.

Weet iemand waar ik een nieuwe kan bestellen?

grt. lars

cluseau
29 september 2010, 14:49
Het was toch niet de potmeter, maar blijkbaar toch hetzelfde als plingpoing (of zoiets). die transistor, dus als ik er tegenaan tik knerpt ie een keer en doet het weer. Na verloop van tijd valt hij weer weg. Ga hem nu eerst eens opnieuw solderen wellicht is dat oke.

Weet iemand waar ik een nieuwe kan bestellen?

grt. lars

Als het die 7805 is dan zit die waarschijnlijk gewoon los, geen rekening gehouden met expantie dus. Even opnieuw solderen (niet alleen warmstoken, daar maak je het alleen maar erger mee) Genoemd gebakje is trouwens een IC en geen transistor. Deze spanningsregelaar maakt van je ruwe adapterspanning een gladde 5V=.

Frans.

larsje
29 september 2010, 14:58
sorry TC inderdaad. Net even opnieuw gesoldeerd. Krijg dat oude soldeersel er haast niet af. Gewoon maar weer eens uitproberen.

grt. lars

larsje
9 november 2010, 13:54
hij blijft gek doen, valt af en toe weg. Als ik hem dan weer openmaak een tik geef tegen de spanningsregelaar doet hij weer (geeft even een korte kortsluiting en daarna weer echoooooo).

kan ik ter vervanging deze gebruiken?

http://www.newtone-online.nl/catalog/product_info.php?products_id=1132

grt. lars

cluseau
9 november 2010, 14:01
kan ik ter vervanging deze gebruiken?

Dat kan, mits dezelfde behuizing