PDA

View Full Version : bedrading versterker?



ThomasR
7 september 2010, 09:35
Kan iemand mij op weg helpen met de juiste bedrading in een buizenverster?
De juiste diameter en welk soort materiaal ik kan gebruiken?

mvg Thomas

iWishmaster
7 september 2010, 09:53
Daar zijn honderden antwoorden op te geven. In mijn versterker (klik (http://www.gitaarnet.nl/forum/showthread.php?t=138830)) heb ik draad met siliconen mantel gebruikt (in plaats van plastic) omdat deze niet zo snel smelt. In buizencircuits (turrets, buisvoeten etc) moet je toch iets heter stoken dan op een printplaatje. Qua dikte is voor de signaaldraden, hoogspanning en aarding 0.5mm^2 - 0.75mm^2 aan te raden, met meer-aderige kern voor betere flexibiliteit. Voor de gloeidraden is het helemaal afhankelijk van de hoeveelheid buizen, maar 1.0mm^2 is wel minimaal voor veel versterkers.

ThomasR
7 september 2010, 12:39
zou solid core draad niet makkerlijker zijn om de boel netjes te kunnen affwerken, veel flexibilteit hebben de draden toch niet meer nodig nadat ze geinstalleerd zijn?

iWishmaster
7 september 2010, 12:45
zou solid core draad niet makkerlijker zijn om de boel netjes te kunnen affwerken, veel flexibilteit hebben de draden toch niet meer nodig nadat ze geinstalleerd zijn?

Klopt, het kan beide prima. Bij solid draad kun je de draden netter leggen, maar ik vind flexibele draad gewoon fijner werken. In theorie is solid beter voor je signaal, maar of het ook beter is voor geluid verwijs ik je door naar de audiofielen: daar maak ik geen woorden aan vuil :).

cluseau
7 september 2010, 13:33
zou solid core draad niet makkerlijker zijn om de boel netjes te kunnen affwerken, veel flexibilteit hebben de draden toch niet meer nodig nadat ze geinstalleerd zijn?

Vaste kern zou ik zeker niet doen. Op een gegeven moment gaat dat problemen geven en afbreken bij de las. Ook als er een keer in de schakeling gewerkt moet worden zou je hier storingen door kunnen krijgen. Ik heb er iig een hekel aan. Wat de dikte betreft hoef je je geen zorgen te maken muv de gloeistroom voorziening. Hoge spanningen geven geen verlies, hoge stromen wel.

Frans.

iWishmaster
7 september 2010, 15:07
Vaste kern zou ik zeker niet doen. Op een gegeven moment gaat dat problemen geven en afbreken bij de las. Ook als er een keer in de schakeling gewerkt moet worden zou je hier storingen door kunnen krijgen. Ik heb er iig een hekel aan. Wat de dikte betreft hoef je je geen zorgen te maken muv de gloeistroom voorziening. Hoge spanningen geven geen verlies, hoge stromen wel.

Frans.

Mwah, 1.5mm^2 massieve kern breek niet zo snel hoor ;).

Qua dikte heb je gelijk, maar vergeet niet dat dunne kabel vaak ook dunne mantel (plastic / soliconen / stof) heeft. Vaak is kabel vanaf 0.5mm^2 wel geschikt voor isolatie van voltages boven de 400V, maar het is zeker verstandig er rekening mee te houden.

tommus42
7 september 2010, 16:03
Even een vraagje tussendoor, ik gebruik draad uit computervoedingen voor m'n baksels, ook voor de hoogspanning. Nou las ik laatst iets over doorslagisolatie, is dat draad wel geschikt?

cluseau
7 september 2010, 16:14
Even een vraagje tussendoor, ik gebruik draad uit computervoedingen voor m'n baksels, ook voor de hoogspanning. Nou las ik laatst iets over doorslagisolatie, is dat draad wel geschikt?

Als je die van de voedingskabels voor de disk en mainboard bedoeld, prima. Zelfs aan de dikke kant.

Frans.

tommus42
7 september 2010, 16:27
Ah, mooi, idd de dikkere draden.