PDA

View Full Version : Sweetsound Mofaux gezocht - a.k.a. hoe herken ik marktplaats oplichting



jero
6 september 2010, 22:42
Een aantal weken geleden heb ik een marktplaats advertentie geplaatst, ik zoek een Sweetsound Mofaux vibe.

Daags daarna reageert een vriendelijke verkoper, die er nog een heeft liggen. Ophalen is onpraktisch, want hij woont in Hoogeveen en ik in Rotterdam. Prijs bepaald, betaald via Paypal en niets aan de hand. Na een paar dagen voel ik nattigheid en vraag om een bewijs van vezending. Die krijg ik prompt, maar met twee typo's: verzenddatum 12 maart i.p.v. 12 augustus en een gewicht van 50 gram. Verkoper hiermee geconfronteerd en natuurlijk geen antwoord meer. Aangifte gedaan bij politie, verkoper gerapporteerd bij marktplaats en paypal claim ingediend. Inmiddels geld weer terug via paypal.

Dit weekend advertentie gebumpt, en meteen weer iemand die er een heeft liggen. Weer een faire prijs, vraag waar hij woont, deze keer in Alkmaar. Ik blijf even stil, en krijg een mail dat hij voor die prijs wil opsturen, en ook nog twee jack pluggen en een adapter heeft die hij erbij doet, en de verzendkosten zijn voor hem. Op mijn antwoord dat dat prima is en dat ik het wel even kom ophalen blijft het vervolgens stil...

Lessons learned en tip voor iedereen die een 'gezocht' advertentie plaatst:

1. Blijkbaar worden 'gezocht' advertenties op marktplaats structureel gescand door mensen met minder goede bedoelingen.

2. Benader iedere transactie afzonderlijk, het feit dat online aan- en verkopen al jaren goed gaan zegt niets over je volgende transactie!

2. Als je een wat minder courant product zoekt en je krijgt dezelfde dag reactie, wees op je hoede.

3. Wanneer verkoper je verleidt om toch vooral op te sturen omdat of de plaats van de verkoper ver weg is (op marktplaats zie je de woonplaats van de plaatser van de advertentie, dus dat is makkelijk) of verkoper wel erg inschikkelijk is met het betalen van verzendkosten, wees op je hoede.

Blijf dus erg voorzichtig!

en iemand met een Mofaux die in de weg ligt mag reageren of PM'en, ik betaal een faire prijs maar kom hem wel ff ophalen ;)

nightraven
6 september 2010, 23:32
ik werd één keer opgelicht op marktplaats. het ging om een boss pn-2 voor 30 euro. nu google ik altijd de email en adres gegevens om te zien of de deal misschien te mooi om waar te zijn is.
gelukkig heb jij met paypal betaald.

tillens
6 september 2010, 23:37
Ik ben dus ook een keer opgelicht op deze manier maar dan met concert kaarten. De truc is dus dat men net even te ver weg woont waardoor opsturen fijner is en jij je geld kwijt raakt. Inmiddels ben ik achter de echte naam, het adres etc, maar blijkt dat diegene al is opgepakt ( voor de derde keer) voor fraude en oplichting. tot nu toe nog geen geld terug.
kortom altijd zelf ophalen.

tillens
6 september 2010, 23:38
Overigens, bij crush the button hebben ze ze op voorraad. .. voor een goede prijs. doe je zelf een lol en haal er daar eentje.

DemolitionColorScheme
7 september 2010, 09:08
ik werd één keer opgelicht op marktplaats. het ging om een boss pn-2 voor 30 euro. nu google ik altijd de email en adres gegevens om te zien of de deal misschien te mooi om waar te zijn is.
gelukkig heb jij met paypal betaald.
Zo ben ik ook te pakken genomen. 1x met een WET Reverb en 1x met een Diamond Memory Lane 1 + Analogman Bi-Comp.
Gelukkig had ik bij die laatste door dat hij aan identiteitsfraude deed en heb ik de èchte persoon in kwestie opgebelt (lang verhaal). Er waren daarna nog wat slachtoffers, maar daar heeft PayPal allemaal goed mee afgerekend. Nu wordt die rekening van die kerel goed in de gaten te houden.

Het lijkt tegenwoordig echt steeds meer te gebeuren. 'Vroeger' was het nog vaak zo met iPods/etc. maar nu hebben ze de muzikanten gevonden waarvan ze weten dat al die pedaaltjes/etc. goed geld opleveren.


Overigens, bij crush the button hebben ze ze op voorraad. .. voor een goede prijs. doe je zelf een lol en haal er daar eentje.
Oh, en CtB FTW!

Thomas.
7 september 2010, 17:05
........Daags daarna reageert een vriendelijke verkoper, die er nog een heeft liggen. Ophalen is onpraktisch, want hij woont in Hoogeveen en ik in Rotterdam......

Heette dit persoon toevallig Randy of Johan? Ik ben nu namelijk met iemand uit Hoogeveen die dubieus aandoet in contact via marktplaats en het gaat ook om een effectpedaal. Zijn email adres, dat sowieso wat vreemd is, staat op een andere naam dan waarmee hij ondertekent (Johan vs. Randy) en er staan bij de advertentie alleen maar plaatjes van google.

TwanBG
7 september 2010, 17:51
Bedankt voor je berichtje.

Dan haal ik mijn Gezocht: Fulltone Mini Deja Vibe ook meteen weg.
Ik blijf wel rustig afwachten op een 'aangeboden'... of iemand hier moet nog van zijn Vibe af willen! ;)

jero
7 september 2010, 19:52
Thomas, de tweede heette Johan. Kan toeval zijn, maar geef hem niet het voordeel van de twijfel. Sowieso denk ik dat deze mensen erg vaak van online naam en email wisselen om geen track record op te bouwen.

Twan, ik zelf zou nog steeds 'gezocht' advertenties plaatsen, maar zou afspreken om op te halen als ik de verkoper niet zou kennen.

tillens
7 september 2010, 20:21
Thomas, de tweede heette Johan. Kan toeval zijn, maar geef hem niet het voordeel van de twijfel. Sowieso denk ik dat deze mensen erg vaak van online naam en email wisselen om geen track record op te bouwen.

Twan, ik zelf zou nog steeds 'gezocht' advertenties plaatsen, maar zou afspreken om op te halen als ik de verkoper niet zou kennen.

Zoek die naam eens in combi met de site opgelicht op internet.. daar komt ook de oplichter voor die mij opgelicht heeft... jelle groezen.. die gaat het ooit treffen..

jero
7 september 2010, 20:29
ps en bedankt voor de crush the button link, kende die winkel nog niet :)

the sure thing
7 september 2010, 20:48
.... www.gitaarmarkt.nl blijft nog altijd een "veilige" site met over het algemeen toffe gasten. Zo had ik een Fulltone Supa trem te koop gevraagd staan en een paar weken later een super-reactie, superprijs en toen ik m binnen had, deed ie het nog ook :)

Ik ben 1x op Marktplaats afgezet voor een 2e hands videocamera. Bleek kapot te zijn :(

rocker_71
7 september 2010, 21:58
Ik heb een Mofaux. Erg lekkere pedaal. Kleurt het geluid wel een beetje (treble erbij), maar zeker lekker. Iets minder heftig dan bv een MXR Phase 90.
Waarom zit je specifiek achter dit pedaal aan en waarom bestel je hem niet bij Sweetsound?
Voor 150 dollar vind ik hem niet duur. Hij doet bijna niet onder voor mijn 200 euro kostende Dunlop Univibe. De Dunlop is weer een stapje beter, maar ik geloof niet dat het publiek dit verschil hoort bij een optreden.

tillens
7 september 2010, 22:18
Ik heb een Mofaux. Erg lekkere pedaal. Kleurt het geluid wel een beetje (treble erbij), maar zeker lekker. Iets minder heftig dan bv een MXR Phase 90.
Waarom zit je specifiek achter dit pedaal aan en waarom bestel je hem niet bij Sweetsound?
Voor 150 dollar vind ik hem niet duur. Hij doet bijna niet onder voor mijn 200 euro kostende Dunlop Univibe. De Dunlop is weer een stapje beter, maar ik geloof niet dat het publiek dit verschil hoort bij een optreden.

Omdat Jero de Mofaux al eerder heeft gehad... En het een te gek pedaal is.

guitarguru
19 november 2010, 18:51
Ben dus ook opgelicht deze week. 90 euro betaald via Paypal, maar pedaal (Boss RC-2 looper) nooit opsturen. Ik Googlen op zijn naam, zie ik een waarschuwing op MP staan over dezelfde vogel, waar ik dus 90 euro aan kwijt ben geraakt.
Hij staat er nog met 4 pedalen op, dus nog meer slachtoffers in de maak.

Ik vertrouwde het eigenlijk al meteen niet. Luister altijd naar je intuitie!!

Geen telefoonnummer, adres etc.
Verzendkosten betaalde hij wel
Stuurt meteen een Paypal betalingsverzoek
Postkantoor was dicht op vrijdag en zaterdag, kon nog niet verzenden
Zou maandag verzenden
Pakket was ineens pas woensdag opgehaald.....(?)
Reageert niet meer, nadat ik trackingnummer wil

Edit: heb Marktplaats inmiddels ingelicht en een Paypal geschil geopend.

Metalheart
20 november 2010, 20:33
Google de beste man of vrouw, social media staat vol met info. Als ik daar degene niet vind ben ik minder happig geld over te maken en of deal te maken.

Wel thnx voor de tips, je moet wel scherp gehouden worden!

P.S. Die RC-2 heb ik net binnen vorige week, leuk speelgoed!

guitarguru
20 november 2010, 23:06
Kan waarschijnlijk fluiten naar mijn geld. Krijg alleen geld terug als er geld staat op de verkoper zijn Paypal rekening. Die laat het daar vast lekker opstaan.......:soinnocent:

guitarguru
2 december 2010, 11:56
Heb zojuist mijn 90 euro weer teruggeboekt gekregen.... :cheerup: Prima geregeld zo door Paypal zeg, chapeau!

tillens
2 februari 2011, 21:01
Voor je advertentie:
Categorie: Effectapparatuur; Nummer: 137456; Titel: Sweetsound Mofaux Vibe

is het volgende bericht verstuurd:

Good day how are you doing still interested,I have it and still in good working condition and in perfect order. Good price is accepted,if you are interested in buying from me. Let me know your price as well as the your shipping contact address forshipping toyour home. I will need your email address so that i can forward you pictures and details+price once i hear fromyou. Thanks and hope to
hear from you soon. Best regards



C/Vital Aza 11A int dch 3izq
Pola de Lena ASTURIAS SPAIN, 33630
Spain


best regard
Mr Jose Antoni



Dit bericht is verstuurd door: 'harris'


______________________________________________
GitaarMarkt - de Marktplaats voor gitaristen!
Powered by GitaarNet - http://www.gitaarnet.nl (http://www.gitaarnet.nl/)

Voor vragen en/of opmerkingen: info@gitaarmarkt.nl (info@gitaarmarkt.nl)

Lekker dicht bij deur. Gezien ik al eens opgelicht ben doe ik dit dus maar even niet.