PDA

View Full Version : 2e hands waarde te laag



Thiez
6 september 2010, 21:18
Ik heb enkele gitaren staan nu van allerlei b-merken. Ik wil graag wel naar een gibson of iets dergelijks overstappen maar heb het geld er niet voor.
Ik vind het gaaf mijn eerste gitaar die ik kocht te bewaren opzich dus die verkoop ik niet.
Maar ik heb bijvoorbeeld een epiphone g-400 nu. Gekocht voor 350 ofzo en seymour duncans in gezet. Prima gitaartje maar 2e hands kan ik er maar hooguit een euro of 150/200 voor terug krijgen ofzo.
Zo heb ik ook nog een digitech multieffect. gekocht voor 220 euro ofzo en kan er nu hooguit 80 euro ofzo voor vragen 2e hands.

Ik vind deze bedragen zo ontzettend laag dat ik het de moeite niet vind het te verkopen. Voor dat geld speelt het gitaartje echt heel goed. en voor 80 euro laat ik die digitech liever in de kast staan dan dat ik hem verkoop en over tijd misschien weer iets moet kopen omdat ik iets dergelijks nodig heb.

Ik ben gewoon benieuwd of er meer mensen zijn die dit ervaren en hoe jullie er tegenaan kijken? Verzameldrang of gewoon pakken wat je pakken kan 2e hands?
Zijn er mensen die dingen gewoon niet kunnen verkopen voor wat ze het eigenlijk waard vinden?

Nicks
6 september 2010, 21:32
Tja, zie het eens van de andere kant. Een gitaar die niet meer dan 200 hoeft te kosten en jij wilt er zelfs 2e hands niet voor op een acceptabele prijs komen. Ik zou zeggen, sloop die duncans eruit, gooi de oude erin en verkoop ze apart.

Ik snap dat het zuur is maar ga voor een goed behandelde omafiets ook niet boven de helft van de nieuwprijs zitten. Dan koop ik liever iets anders. Dat er nou verzamelaars zijn die heel veel geld neerleggen voor een oude Gibson is iets wat ze zelf veroorzaken door vraag en aanbod. Echter een Epiphone G400 kan ik overal nog wel vinden en is lang niet zo gewild als een oude goldtop.

Thiez
6 september 2010, 21:44
Ja ok het gaat natuurlijk niet om de waarde van die epiphone ofzo. Ik weet dat een G-400 nooit veel waard zal zijn. Maar het gaat om het gevoel dat je krijgt of het voor dat geld wel de moeite is het te verkopen. Of dat je hem voor dat magere 2e hands prijsje beter als backup kan houden.
Ik heb dit heel vaak bij 2e hands dingen verkopen, dan staat het te koop, en dan krijg je biedingen dat je denkt van voor dat geld bewaar ik het liever zelf.
Ben gewoon benieuwd of er welleens meer mensen zijn die zo denken. Of dat mensen liever elke euro die ze er voor kunnen krijgen pakken.

marco v
6 september 2010, 21:51
Het lijkt mij dat wanneer je een gitaar verkoopt en er een bepaald bedrag voor in gedachten hebt, je dat bedrag er ook gewoon voor wilt hebben. Anders hou je hem toch gewoon? Tenzij je direct centen nodig hebt.
Wanneer je je gear wilt upgraden, dan zal je af en toe moeten inleveren.
Ik heb in het verleden een aantal Gibsons weggedaan waarvoor ik ook niet kreeg wat ik in eerste instantie voor ogen had. Maar ik heb me toen erin berust. Ik kreeg er immers die altijd begeerde andere gitaar/amp eerder door in bezit. Tegenwoordig spaar ik liever wat langer dan dat ik een gitaar onder de prijs verkoop. Sterker nog, tegenwoordig weet ik precies wat ik wil hebben/nodig heb en ben ik sterk genoeg om de verleiders te laten staan.

MarkS
6 september 2010, 21:58
Los van de vraag wat zo'n Epi of wat dan ook moet opbrengen.

Vaste prijs vermelden (niet te hoog, niet te laag, kwestie van aanvoelen). Biedingen uitzetten. Laat ze mailen of evt bellen als ze serieus interesse hebben. Mafketels en koopjesjagers vriendelijk doch beslist bedanken.
And give it some time, het vreet geen brood. Tenzij je het geld nu vlug nodig hebt om zelf snel een goede deal te kunnen maken.
Blijkt jouw item op MP inmiddels op pagina 30 te staan, wordt het item toch wel gevonden door iemand die ook serieus en gericht op zoek is naar datgene.
In the end kun je altijd nog iets zakken als het goed voelt.
Op deze wijze heb ik toch nu toe vrijwel alles weten te verkopen.

Soms lees ik hier wel eens 2e hands tips met de opmerking: voor bedrag x moet je die of dat wel kunnen krijgen.
Soms gebaseerd op de hoogste idioot lage bieding.
En dan denk ik soms: "dat heeft erg veel weg van wishful thinking."

macwilliams
6 september 2010, 22:02
Het aanbod is te groot, de vraag is te klein en dan heb je nog mensen die liever nieuw kopen. Soms moet je je verlies gewoon nemen. Meestal wanneer ik een echt koopje zie dan haal ik die ook op en maak ze dan schoon en stel ze netjes af en verkoop ik ze aan een forumlid met een beperkt budget. Ik heb al zelfs wel eens een gitaar verkocht met een €10,- winst. Maar ik doe het ook niet voor het geld. Het is maar een hobby.

Hendriks
6 september 2010, 22:11
Welcome to the real world.

Het is een kopers markt en dan moet je net even wat slimmer en geduldiger zijn.
Ik heb de laatste tijd mischien wat geluk gehad met ruilingen en wat leuke aankopen , maar uiteindelijk wel mijn doel bereikt : een mooie 52RI telecaster erbij , heeft best wel even geduurt.

Thiez
6 september 2010, 22:14
Het aanbod is te groot, de vraag is te klein en dan heb je nog mensen die liever nieuw kopen. Soms moet je je verlies gewoon nemen. Meestal wanneer ik een echt koopje zie dan haal ik die ook op en maak ze dan schoon en stel ze netjes af en verkoop ik ze aan een forumlid met een beperkt budget. Ik heb al zelfs wel eens een gitaar verkocht met een €10,- winst. Maar ik doe het ook niet voor het geld. Het is maar een hobby.

Ja dat is ook zeker zo, Ik heb ook welleens wat gitaren opgeknapt en doorverkocht. en soms is het zelfs zonder winst. Keer een el maya les paul, lag helemaal uit elkaar. Nieuwe hardware opgezet, potmeters vernieuwd alles bedraad en doorverkocht. Haalde daar net het bedrag van de nieuwe hardware aan uit. Maar ik vind het gewoon leuk om te doen.
En met 2e hands verkoop vind ik natuurlijk ook niks mis om er een beginning die weinig geld heeft blij mee te maken. Ik was zelf ook ontzettend blij dat er iemand was die mij een stratje en versterker verkocht voor paar honderd gulden toen ik begon. Hij had eerst ook hogere vraagprijs maar is 150 gulden gezakt omdat hij het leuk vond dat ik wilde beginnen met gitaar spelen. Dit is ook zeker zo. Gemotiveerde beginnelingen aan de spullen helpen om een goede start te maken doet natuurlijk goed, en dan ben ik best bereid er wat op in te leveren.

Jasper.
6 september 2010, 22:22
Ach, als ik er bijv een beginnende gitaarspeler blij mee zou kunnen maken, en ik zit niet zo met zo'n dillema als jij, zou ik iets ook wel niet te duur weg doen.
Er komt dan vast ook wel weer eens een koopje op jouw pad. (Karma :hippie: :p) Ik had mijn versterker goedkoop. Dus mijn oude zou ik ook niet voor de hoofdprijs weg hoeven doen als ik die kwijt wil en ik kan er bijv. een beginner erg blij mee maken. Nog sterker, ik maak er liever een beginner blij, anders hoeft ie wat mij betreft niet eens weg. Is ook wel weer wat waard.

Fisherman
6 september 2010, 22:27
Ik had pas nog een mailwisseling met Daan van Dijk van GuitarKing.

Wat mij natuurlijk ook al was opgevallen bevestigde hij, als een van de weinige Gibsondealers die er nog zijn nog maar eens extra; ook de nieuwprijzen van A-merken als Gibson en Fender zijn behoorlijk gezakt.

Neem bijvoorbeeld de Gibson LP Studio, 2-3 jaar geleden kostten die nog 1000-1100 euro, tegenwoordig koop je ze al vanaf 650 euro (goedkoopste uitvoering).
En ook bijvoorbeeld betaalde je vroeger voor een Standard LP 2695 euro, nu voor een Traditional LP (de vervanger voor de Standard) zo'n 1599 euro.

Daarnaast hoor ik hier op het forum ook vaak dat de 2dehands markt al 2 jaar slecht is.

Ik denk dat als je nu redelijk zeldzame A-merken c.q. kwaliteitsgitaren voor een redelijke prijs kunt kopen, dat je die over een aantal jaren weer voor goed geld kwijt kunt.

Fisherman
6 september 2010, 22:33
Keer een el maya les paul, lag helemaal uit elkaar. Nieuwe hardware opgezet, potmeters vernieuwd alles bedraad en doorverkocht.

Thiez, een Maya (geschroefde hals) of een EL MAYA?

Als het een EL MAYA was, had 'm maar gehouden.
Ik heb er inmiddels weer eentje, maar heb nog steeds spijt dat ik mijn eerste (die nóg ouder en mooier was) heb verkocht...aan Arie de Vocht trouwens, een bekende naam.
Kenners voorspellen dat ook de EL MAYA in de toekomst in het rijtje van Tokai, Burny en Greco zal vallen qua prijsklassen (>750 euro).

Rens van Herpt
6 september 2010, 23:06
Ik heb dit een keer gehad met mijn BC Rich Speed V. Ik dacht dat hij nog lekker veel waard was, aangezien hij was gekocht (bij MusicStore) voor bijna €600,-. Bleek later dat de prijs daar verlaagd was tot €292,- ofzo. Kon dat ding ook maar weg doen voor €225,- maximaal omdat er een andere pickup in zat.

Daarnaast: 2 maanden later kreeg ik nog een belletje van iemand die er €350,- voor bood. Is hij toch wel even 2 maandjes te laat geweest.

Sommige gekken betalen veel voor weinig, je moet alleen die ene gek weten te vinden.

BamBuFan1
6 september 2010, 23:54
Thiez, een Maya (geschroefde hals) of een EL MAYA?

Er zijn ook Maya's met gelijmde hals.

Fisherman
7 september 2010, 00:00
Er zijn ook Maya's met gelijmde hals.

'n avond Wouter.:soinnocent:

Chocola
7 september 2010, 00:16
Ik heb nu één El Maya en heb nog een andere gehad. Zijn echt topgitaren, echt topgitaren gewoon. Het vreemde van alles is... ik speel er het minst op en zit er zelfs af en toe tegen beter weten in aan te twijfelen om hem te verkopen :sssh:. God wat heb ik een wereldreis moeten maken voor dat ding, maar is zo nice! Als ik al ergens echt fan van ben dan is het denk ik El Maya.

Enige nadeel trouwens vind ik de elementen, die liggen mij gewoon niet. Bovendien zijn er door de drie schakelaars gewoon echt teveel mogelijkheden, ik gebruik er toch maar 9 (van de veel teveel) :D.

Zo even offtopic!!! :D.

En nu weer ontopic:

De huidige markt geeft een erg gunstig klimaat voor kopers terwijl verkopers hier helaas de compenserende factor vervullen. Gitaren kopen tegen lage prijzen is niet moeilijk, verkopen tegen hoge echter wel. So be it... de tijd dat Gibsons niet meer voor minder dan 1000 euro te krijgen zijn komt wel weer, ooit (hoop ik :D). Tot die tijd zou ik gewoon lekker sparen en juist nu je droomgitaar kopen. Later kun je altijd nog je shit verkopen.

Ook wemelt het van de koopjesjagers op Marktplaats en vergelijkbare websites. Hoe vaak komt het wel niet voor dat ik een mailwisseling heb en dat iemand me 40 euro voor een gitaar wil geven (en je kunt van me aannemen dat 40 euro een veel te laag bod is :D).

Fisherman
7 september 2010, 00:42
Ik heb nu één El Maya en heb nog een andere gehad.

Same here....btw je hebt een PM'utje :ok:

Misery Signals
7 september 2010, 08:39
De tijden voor kopers zijn idd erg gunstig. Ik heb zo mijn Mayones Regius Custom minder betaald dan die Epiphone G400 nieuw :)

De TS zegt het al zelf: B-merk. Los van het feit dat die merken goedkoper zijn, daalt hun herverkoopwaarde ook nog eens in verhouding harder dan een A-Merk.

Als je dingen koopt om daarna door te groeien naar iets wat je wil houden, koop dan tweedehands en betaal zeker niet teveel. De tijden zijn ernaar. Mss met wat winst doorverkopen, kom je al dichter bij je doel. Dealtjes scoren en winst maken gaat vaak sneller dan sparen :)

MS

guitarkid
7 september 2010, 08:51
Ik heb enkele gitaren staan nu van allerlei b-merken. Ik wil graag wel naar een gibson of iets dergelijks overstappen maar heb het geld er niet voor.
Ik vind het gaaf mijn eerste gitaar die ik kocht te bewaren opzich dus die verkoop ik niet.


Het valt me wel vaker op (m.n. in "Post je collectie") dat sommige forumleden meerdere gitaren hebben van inderdaad B-merken etc. En dan heb ik het niet over de pure verzamelaars die we vast allemaal wel kennen. Overigens zijn er ook genoeg met een collectie van louter A-merken, maar dat terzijde...
Ik denk dan soms wel eens dat je van het geld van al die investeringen ook één echt goede gitaar had kunnen kopen, met misschien een B-merk als back-up.
Dat Thiez z'n eerste gitaar wil houden snap ik 100%! Ik heb 'm ook nog en die gaat niet weg. Ben ik ook een te sentimenteel ventje voor en ik krijg er trouwens ook niet veel voor terug.

Wat betreft het verkopen van gitaren of wat dan ook: ik hoef gelukkig niet persé iets te verkopen om iets anders aan te schaffen, maar het is leuk als je dat (deels) kunt financieren met de opbrengst van een verkoop. Het is mijn ervaring dat als iemand je een echt te laag bod doet, je dat gewoon moet zeggen. Als ze echt geïnteresseerd zijn komen ze wel met een serieuzer bod. Of iemand komt in mijn studio kijken onder het motto: "als ik er ben doe ik een laag bod, maar hij laat me vast niet weg gaan". Nou, echt wel, want dan houd ik dat ding liever zelf!
Ook leuk is: "ik kan 'm daar en daar voor dat bedrag krijgen". Nou, koop 'm daar dan maar!
Het mooie van internet is dat je als potentiële koper snel kunt zien wat er op de markt is, het nadeel voor de verkoper is soms dat je snel kunt zien wat er op de markt is.... ;)
Ik google altijd even op het apparaat wat ik te koop aanbied. Dat geeft je een beeld van wat er aangeboden en voor gevraagd wordt en soms is het handig om even te wachten!
Overigens heb ik wel spullen verkocht voor minder dan ik eigenlijk wilde, maar ik gunde de koper dat dan gewoon wel. Wat randapparatuur aan een beginnende studio, een oud slagwerk dat ik nog had staan aan een beginnende drummer etc. Ach, dat voelt wel goed! Ik geef de gebruikte vellen van de slagwerken hier vaak aan mijn buurjongen. Zijn voor hem helemaal top en hij helpt me af en toe met een locatie-klus of zo!
En tot slot heb ik nog een gitaarspelende zoon die in principe alles wil hebben waarvan hij denkt dat ik het in de studio niet (meer) gebruik....
Nou, die moet daar heel wat gras voor maaien!!!! :)

Gr. C

levi
7 september 2010, 09:04
Nou heb ik niet zo heel veel verkocht op marktplaats. Maar ik ben er altijd goed uitgekomen.

Een verotte dean evo xm met krassen erop voor 70 euro verkocht. Een fender clasic player 60's voor 500 (had ik 50 euro winst op) en een marshall amp met 100 euro winst verkocht. Zelfs een laptop met een kapotte processor verkocht voor 150 euro.

Mij hoor je niet klagen over marktplaats! Het was alleen wel al ongeveer allemaal een paar jaar geleden. Dus misschien ligt het daar aan. Of ik ben gewoon een geboren verkoper:soinnocent:

guitarkid
7 september 2010, 09:11
Nou heb ik niet zo heel veel verkocht op marktplaats. Maar ik ben er altijd goed uitgekomen.

Een verotte dean evo xm met krassen erop voor 70 euro verkocht......

.....of ik ben gewoon een geboren verkoper:soinnocent:

Ja, kijk, da's een Dean Relic uit de Custom Shop!!!! Da's handel. En als je dan ook nog een geboren verkoper bent...! :crazyhappy:

Gr. C.

iWishmaster
7 september 2010, 09:22
Tweedehandswaarde van goedkoop spul is ook lager dan dat van duur spul. Een epi van 400 euro verkoop je met geluk voor 200 euro, terwijl een gibson van 2500 euro met gemak voor 1500 euro de deur uit kan. Dat is niet meer dan logisch, aangezien het aanbod vele malen groter is in het goedkopere segment. Daarnaast gaat in theorie een gibson langer mee dan een epi (hoewel dat niet perse altijd opgaat natuurlijk, zeker niet mij Les Neckcracks).

Kim Wilson
7 september 2010, 09:24
De huidige markt is slecht. Gitaren en aanverwante zooi zijn luxeartikelen, en daar heeft men momenteel het geld niet voor over. Daarnaast zijn er veel bieders die de markt compleet naar de kloten helpen door achterlijk laag te bieden, en verkopers die daarop ingaan. Tel daar bij op dat de grote Duitse muziekzaken heel scherp kunnen verkopen, en je snapt waarom de tweedehands markt niet zo heel erg lekker meer loopt.

guitarnijboer
7 september 2010, 09:36
Volgens mij was het 'back in the days' niet veel anders. Je had toen alleen geen internet. Tweede hands gitaartjes kocht je via advertenties op prikborden en in de krant. Wat veel beroerder was dan nu is dat je als relatief onervaren gitarist weinig kijk had op prijzen en er geen internet was om eens rond te shoppen. Hoogtij dagen voor de muziekwinkeltjes die Fernandes gitaren voor 1000 - 1100 guldentjes te koop hadden staan, en zefs multiplex gitaartjes gingen niet onder de 500 - 700 Euro weg. Ik heb ooit eens een plastic fantastic Korg G1 multieffect gekocht voor ... 800 gulden. Dramageluid dat ding en aan de straatstenen niet meer kwijt te raken. Uiteindelijk nog ingeruild op een versterker en kreeg er 300 gulden voor terug.

Een uiteindelijke rekensom leerde mij dat ik er beter aan had gedaan om gewoon meteen toen ik begon met spelen een Fender USA strat en Mesa versterker te kopen. Al met al was ik dan aanzienlijk goedkoper uit geweest dan met al die troep kopen en verkopen. Maar je leert er natuurlijk ook wel weer van. Het is volgens mij gewoon een fase waar je doorheen moet.

smullie
7 september 2010, 10:03
Ik begrijp wel wat je bedoelt hoor... Ik heb hier nu ook een Ibanez GRG170DX te koop (in goede staat, moeten wel nieuwe snaren op) en het hoogste bod daarop tot nu toe is 100€. Dat kan misschien geen foute prijs zijn, maar daarvoor verkoop ik em niet en hang ik em gewoon aan de muur bij wijze van decoratie... Ik moet niet véél meer hebben hoor, maar nu ben ik nog niet bereid om hem aan een vreemde aan die flutprijs weg te geven. Dan wacht ik wel tot er iemand in de vrienden-/familiekring op zoek is naar een goed beginnergitaartje en dan kan hij misschien zelfs weg voor minder. Maar dan weet ik tenminste dat ik een vriend/familielid ermee gelukkig gemaakt heb en dat is me wel die paar euro waard... :makeup:

no 1 hops
7 september 2010, 10:04
leef wat meer in het nu.
wat je niet gebruikt staat maar te stof happen en word alleen maar minder waard.

je hebt je plezier ervan gehad en kijkt nu uit naar wat anders, that life.

Kim Wilson
7 september 2010, 10:08
leef wat meer in het nu.
wat je niet gebruikt staat maar te stof happen en word alleen maar minder waard.
En jij moet wat meer in de toekomst durven kijken. Sommige dingen worden op den duur alleen maar meer waard, of zakken iig niet meer in waarde. Zeker bij gitaren geldt dat.

zeppo
7 september 2010, 10:23
... ook de nieuwprijzen van A-merken als Gibson en Fender zijn behoorlijk gezakt.

Neem bijvoorbeeld de Gibson LP Studio, 2-3 jaar geleden kostten die nog 1000-1100 euro, tegenwoordig koop je ze al vanaf 650 euro (goedkoopste uitvoering).
En ook bijvoorbeeld betaalde je vroeger voor een Standard LP 2695 euro, nu voor een Traditional LP (de vervanger voor de Standard) zo'n 1599 euro.



Kun je nagaan wat de marges zijn op gitaren. En ook dan nog betaal je een gedeelte extra voor 'de naam'


En jij moet wat meer in de toekomst durven kijken. Sommige dingen worden op den duur alleen maar meer waard, of zakken iig niet meer in waarde. Zeker bij gitaren geldt dat.

Kim,

kun jij mij even influisteren wat ik nu zou moeten kopen, zou je zeer erkentelijk zijn. En later aan je terugdenken wanneer ik stinkend rijk ben.


Ik denk dan soms wel eens dat je van het geld van al die investeringen ook één echt goede gitaar had kunnen kopen, met misschien een B-merk als back-up.


Tsja, uit jouw reactie blijkt het maar weer: nog steeds zijn er een hele hoop mensen die denken:

A-merk = goed
B-merk = slecht

Er zijn op dit forum genoeg verhalen te lezen over slechte Gibsons, om maar wat te noemen (over slechte Fenders lees ik vreemd genoeg nooit wat/erg weinig?)

Het enige wat je met zekerheid kunt zeggen is dat er bij A-merken doorgaans een betere tweedehands waarde overblijft, maar daar staat weer tegenover dat je er ook meer voor betaalt wanneer je die nieuw koopt.
Dus eigenlijk is dat ook een kromme vergelijking.

En dan: wat is een A-merk? Zijn dat Fender, Gibson, PRS, Gretsch?
Dan gaan de mensen met een Hamer, Jackson, Ovation steigeren. En niet onterecht.
Ibanez? Yamaha? Peavey? Music Man? Vox? Anyone?

Het enige wat ik uit eigen ervaring kan zeggen is dat je (grofweg) slechte gitaren, middelmatige gitaren, goede gitaren en zeer goede gitaren hebt. En dat het geen drol uitmaakt wat er op de headstock staat.

En wanneer je het eerlijk wilt doen: dat je een gitaar blind zou moeten beoordelen op speelgemak en klank. Wanneer je weet dat je een Gibson Les Paul in je handen hebt, klinkt die toch net even beter dan de Epiphone Les Paul die je daarna oppakt.

Afgelopen week hadden we nog iemand bij onze repetitie die bij Tonika werkt, en steil achterover sloeg (bij wijze van spreken dan) van het geluid uit mijn setup. Peavey gitaar over Peavey versterker.

Just my 2cts

no 1 hops
7 september 2010, 11:07
En jij moet wat meer in de toekomst durven kijken. Sommige dingen worden op den duur alleen maar meer waard, of zakken iig niet meer in waarde. Zeker bij gitaren geldt dat.
in de toekomst kijken is speculatie, we hebben dat nu met de crisis gezien.
men verkocht ons de hemel en nu zitten we in de shit.

ik leef nu, en geniet van wat ik heb en of dat nu iets waard is of later veel waarde krijgt, i don't care
waarom?
heel simpel, omdat op het moment dat het 'misschien' meer waard is ik misschien al lang onder de grond lig.

maar ik snap dat dat een persoonlijke mening is

Trecion
7 september 2010, 11:11
Wat alle anderen hier zeggen is helaas waar, maar ik vraag mij ook wel af wat de TS voor zijn gitaar wilt vangen?

http://www.musicstore.de/nl_NL/NLG/Epiphone-SG-G-400-Faded-WB-Worn-Brown/art-GIT0004525-001

http://www.musicstore.de/nl_NL/NLG/Gitaren/SG-modellen/Epiphone-SG-G-400-CH-Cherry/art-GIT0000812-001

http://www.musicstore.de/nl_NL/NLG/Epiphone-SG-G-400-Custom-Antique-Ivory/art-GIT0002839-001


de nieuwprijs loopt van €239 tot €319

Afhankelijk van welke gitaar de TS heeft mag hij blij zijn dat hij er uberhaupt nog €200 voor kan krijgen


Natuurlijk is het prettiger om je gitaar voor een paar euro meer te kopen in een plaatselijke winkel, maar je zal er bij een verkoop toch aan moeten denken dat je gitaar elders misschien wel €100 goedkoper is.

Mij valt ook op dat veel mensen de hoofdprijs vragen voor hun gitaar.


om het af te sluiten nog een tip: doe de stock pick-ups terug in de gitaar wanneer je hem verkoopt. de €100 die je betaald hebt voor die pick-up zie je anders in geen enkele vorm meer terug.

smullie
7 september 2010, 11:20
leef wat meer in het nu.
wat je niet gebruikt staat maar te stof happen en word alleen maar minder waard.

je hebt je plezier ervan gehad en kijkt nu uit naar wat anders, that life.

Je hebt maar deels gelijk...

Ik leef in het nu. Ik gun mezelf NU af en toe iets anders/beters...

Die andere gitaar wordt trouwens alleen maar steeds minder waard voor anderen. Voor mij is ze momenteel meer waard dan wat ze er voor bieden, dus hou ik ze wel ff bij... Af en toe is het nog wel eens fijn om er een beetje op te spelen of ik kan ze eens uitlenen aan iemand die aspiraties heeft om wat te spelen, maar dat nog niet zeker is en er daarom nog geen geld aan wil geven...

Ik hoef het er ook niet voor te laten.

Ik ben best bereid om die gitaar goedkoop weg te doen, maar dan wel aan iemand die ik het echt gun... :makeup:

Sanderltd
7 september 2010, 11:30
Het is een feit dat je op sommige momenten van het jaar nu bijvoorbeeld wat minder kans hebt om zelf een koopje te doen, of om dan weer iets zelf te verkopen voor een goeie prijs.

Ik heb de indruk dat de periode net voor kerst, een goeie periode is om koopjes te doen, maar dus een slechte periode is om dingen te vérkopen. Mensen zijn dan op zoek naar kerstkado's, hebben daarvoor geld nodig en gaan sneller dingen verkopen online en willen hun geld overhouden voor nieuwe spullen.
Net nà de feestdagen, hebben mensen dan weer nieuw budget en zijn ze meer geneigd spullen te kopen (of dat nu nieuw of tweedehands is), en dat is dan weer een betere periode om dingen te vérkopen.

Ik merk ook dat deze periode nu relatief goed is voor de vérkopers omdat veel jobstudenten (althans in België) een heleboel geld verdiend hebben tijdens de zomer en dat dus ook zo snel mogelijk willen spenderen. :)

Maar als ik zo'n gitaar te koop heb gezet, waarvoor ik toch eigenlijk maar een appel en een ei lijk te krijgen, heb ik ofwel heel veel geduld, ofwel probeer ik eens uit te kijken naar een ruildeal. Als ik toevallig net iets anders zie in dezelfde prijscategorie, wat ik ook nodig kan hebben, probeer ik het te ruilen. :)
En als ik dan later beslis om dat ding dan te verkopen, heb je misschien ook nog het geluk dat het dan makkelijker verkoopt en/of voor een hogere prijs.

guitarkid
7 september 2010, 11:40
Tsja, uit jouw reactie blijkt het maar weer: nog steeds zijn er een hele hoop mensen die denken:

A-merk = goed
B-merk = slecht

......


Hallo Zeppo.

Je hebt gelijk. Ik gebruikte eigenlijk deze termen omdat TS het ook over een B-merk had. Ik zou iets hebben moeten schrijven in de trand van "goedkopere gitaar", "minder goede gitaar" o.i.d. Maar je begrijpt hopelijk nu wat ik bedoel. Het gaat me niet om de discussie A-merk/B-merk, maar om het feit dat je misschien beter één goede gitaar kunt hebben dan een hoop redelijke gitaren, maar waarvan er echter geen één echt is wat je eigenlijk zoekt.
Capice... ;)

Gr. C.

Kim Wilson
7 september 2010, 12:02
Als je trouwens wat te verkopen hebt, moet je dat rond 20 mei in de verkoop gooien. Mensen krijgen dan hun vakantiegeld binnen en zijn dan meer bereid een luxe-aankoop te doen. Nu hebben de meeste mensen de vakantie er weer op zitten wat ongetwijfeld een hoop geld heeft gekost. Dus de portemonnee is nu weer leeg. De maanden januari en februari zijn helemaal dramatisch.

iWishmaster
7 september 2010, 12:04
December gaat ook vrij aardig: 13e maanden etc.

Kim Wilson
7 september 2010, 12:08
Ja, maar die gaan wel zo'n beetje op aan sinterklaas en kerst. December is al duur genoeg, daar is de aanschaf van een gitaar niet voor nodig.

calfie
7 september 2010, 12:32
spaarloon gaat ook eerdaags uitgekeerd worden.

MarkS
7 september 2010, 12:40
spaarloon gaat ook eerdaags uitgekeerd worden.

Hell Yeah! Een erg verleidelijk vooruitzicht!

Fisherman
7 september 2010, 13:19
Als je trouwens wat te verkopen hebt, moet je dat rond 20 mei in de verkoop gooien. Mensen krijgen dan hun vakantiegeld binnen en zijn dan meer bereid een luxe-aankoop te doen. Nu hebben de meeste mensen de vakantie er weer op zitten wat ongetwijfeld een hoop geld heeft gekost. Dus de portemonnee is nu weer leeg. De maanden januari en februari zijn helemaal dramatisch.

Ha, dat lijkt op de beursquote "Remember to sell in may, but buy back in September".
En je hebt zeker een punt!:ok:

jannest
7 september 2010, 14:06
Ja ok het gaat natuurlijk niet om de waarde van die epiphone ofzo. Ik weet dat een G-400 nooit veel waard zal zijn. Maar het gaat om het gevoel dat je krijgt of het voor dat geld wel de moeite is het te verkopen. Of dat je hem voor dat magere 2e hands prijsje beter als backup kan houden.
Ik heb dit heel vaak bij 2e hands dingen verkopen, dan staat het te koop, en dan krijg je biedingen dat je denkt van voor dat geld bewaar ik het liever zelf.
Ben gewoon benieuwd of er welleens meer mensen zijn die zo denken. Of dat mensen liever elke euro die ze er voor kunnen krijgen pakken.

ik heb zoiets van, gebruik ik 'm nog of staat ie alleen maar stof te happen
is het laatste het geval dan vekoop ik 'm voor een redelijke prijs en hoop dat ik iemand anders er blij mee maak

bat
7 september 2010, 14:13
Bij verkopen is er bij mij sowieso vaak sprake van een hoge gunfactor. Meestal heeft het voor mij zijn nut al bewezen en ik hoef er dan ook vaak niet al te veel voor te hebben. Maar als ik merk dat iemand bij wijze al zit te denken hoe ie 'm over een week weer op marktplaats kan zetten, dan doe ik het niet. Is het echter duidelijk iemand die z'n droom (van dat moment, zo vluchtig is het leven dan ook wel weer) kan waarmaken, dan ben ik soms zelfs bereid onder mijn minimumprijs te gaan zitten. Zo heb ik eerder dit jaar voor een vriendenprijsje iemand heel gelukkig kunnen maken met wat onderdelen waar ik met wat geduld vast het dubbele voor had kunnen vangen. Maar heb ik ook een keer een mountainbike niet verkocht voor de hoofdprijs, omdat de koper me totaal niet aanstond.

Tsja, en die prijzen: als je er voor je gevoel te weinig voor krijgt, moet je of je verwachtingen bijstellen naar de realiteit, of ben je gewoon nog niet klaar om er afscheid van te nemen.