PDA

View Full Version : blazerpartijen op gitaar



dacrow
6 september 2010, 19:47
Heeft iemand al een originele oplossing gevonden om blazerpartijen op gitaar te spelen ?

Ik bedoel niet met een GK module van Roland ofzo maar een omzetting van blazers naar gitaar.

In sommige gevallen vind ik dat de noten die de blazers spelen als octaaf gespeeld op de gitaar goed klinken..

mesaman
16 september 2010, 09:36
een drum partij met je gitaar gaat een stuk makkelijker.hendrix/the who/nirvana en vele andere bands hebben je het vaak genoeg voor gedaan.

eerste viool op de gitaar lukt vaak ook nog wel.:seriousf:

robertmolema
22 september 2010, 10:06
Het zit hem vaak niet alleen in de frasering maar ook in de benadering. Je moet weten wat blazers spelen. Ga maar eens luisteren naar Good Company van Queen http://www.youtube.com/watch?v=y8oVTyAYrnE. En dan echt even helemaal uitluisteren. Je hoort klarinetten, trombones etc. voorbijkomen. Brian May benadert min of meer de klank door de juiste (cliche) dingen te doen die voor die instrumenten gelden waardoor de suggestie onstaat dat de gitaar klinkt als een trombone of klarinet. Ik denk zelfs dat veel mensen niet door hebben gehad dat alles is gedaan met de gitaar.

Fender83
28 oktober 2010, 15:21
Hoe doet Brian May dat eigenlijk, het nabootsen van die blazers?

Ik dacht dat hij dit ook doet op platen als Seaside Rendevous; die solo in het midden vind ik echt geweldig! Ooit eens gezien in een docu dat dit eigenlijk Brian is op gitaar met effecten, volgens wiki is dit echter gewoon Freddy op een blazer (clarinet ofzo) :S

Duhsjaak
29 oktober 2010, 08:10
Hi Dacrow
Als je dat mooi vindt, moet je dat zeker doen. Stel je in op het gegeven dat veel mensen een andere aanpak niet op prijs stellen of er geen handen en voeten aan kunnen geven. Maar als je het mooi/leuk vindt, zeker doen.

Ik speel dus al een jaartje (denk ik) muziek, geinspireerd op de pré Beatles periode. Super simplistisch, zonder gitaar solo's maar (op de gitaar gespeelde partijen van) violen en orkesten die toen wettelijk verplicht waren. Luister eens naar de versie van Summer Holliday van Cliff Richard zoals die bekend werd en de (outtake) versie zonder het orkest van Norrie Paramor. Dan realiseer je de rol van orkesten in die tijd.

Overigens is er een pracht ode aan een jazz ikoon op gitaar gespeeld. Met prachtig gebruik van een Wahwah pedaal voor de mute van de trompet. Kan het zo zingen maar als je de naam zou willen weten moet ik het mijn broer vragen.
Ook The New York Electric String Ensemble deden andere partijen (Scarlatti - spinet bijvoorbeeld) op electrische gitaar. ESP records.
Je hebt een weinig bewandeld pad ontdekt. Heel erg leuk!!
Ik zou zeggen: Lekker experimenteren!
Vriendelijke groet Gus

Duhsjaak
29 oktober 2010, 08:59
Hi
Schiet me net te binnen:
- East St. Louis Toodeloo
- van de LP (ja, sorry) Pretzel Logic
- en de band is Steely Dan

Ik ben niet 100% fan van deze band (te technisch - te bedacht), maar dit nummer vind ik meesterlijk.

Succes!
Gus

stijnkenens
6 november 2010, 14:20
Luister ook eens naar Charlie Christian.
Dat is een van de eerste versterkte gitaristen die in een bigband speelde, je hoort heel goed dat hij gewoon de manier van spelen kopieert, die eigen is aan blazers.
Niets effecten, gewoon een oude akoestische gibson L5 of zo.

Met frasering en goed luistern kom je inderdaad al een heel eind in het na-apen van blazers.


s.

Fireplace
14 november 2010, 03:57
Hoe doet Brian May dat eigenlijk, het nabootsen van die blazers?

Ik dacht dat hij dit ook doet op platen als Seaside Rendevous; die solo in het midden vind ik echt geweldig! Ooit eens gezien in een docu dat dit eigenlijk Brian is op gitaar met effecten, volgens wiki is dit echter gewoon Freddy op een blazer (clarinet ofzo) :S

De solo's in Seaside Rendezvous zijn Freddie en Roger Taylor, die uitsluitend hun stem gebruiken om blazers te imiteren. De complete trucendoos van Brian May tref je aan in Keep Good Company, waarin hij inderdaad een volledige blazerssectie voor zijn rekening neemt. In detail te bekijken/beluisteren op de DVD Classic Albums: A Night At The Opera.

mokumhum
14 november 2010, 11:21
Interessante vraag.


Het boek "Modern Chord Progressions" van Ted Greene staat vol met akkoordprogressies, wellicht staan er progressies in waar je iets aan hebt.

grts
Mokumhum

Harald
14 november 2010, 11:35
East st Louis Toodeloo is trouwens met een talk box gespeeld om een trompet met gedateerde handmute te imiteren.

Maar als je het goed wilt doen begint het met goed naar blazerspartijen luisteren. Luister eens een paar weken naar bigbands of funk met blazers. In stijl spelen is belangrijker dan het geluid. Wat Brian May doet valt qua effecten wel heel erg mee. Is gewoon een gitaar op versterker, en heel veel overdubs. Voor de rest past hij voor de verschillende instrumenten (saxen, trompetten, trombones en klarinet) simpelweg de toonregeling en elementkeuze op zijn gitaar aan.

Maar, zelfs al zou je behoorlijk close komen met de geluiden, als je partij simpelweg geen sax of trompet of trombonepartij is, zal het niet overtuigen.

mokumhum
14 november 2010, 17:12
Hoi

In de hotlicks series is er een instructie video van Joe Pass waarin hij oa een en ander over akkoordopbouw vs blazerspartij voor gitaar beschrijft, Blue side of Jazz heet het. (vanaf de 9e minuut ongeveer)

Ron Eschete heeft ook eea gedaan in die sfeer maar dat kan ik zo 123 niet terugvinden op me HD.

grts

-Mokumhum